Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel med dreads!


mushi
 Share

Recommended Posts

Oppdretteren til vår storpuddel hadde en slik i 1989. Husker henne såvidt fra jeg var barn, moppen Ila. Triveligste puddelen jeg har møtt, bortsett fra Chivas, selvfølgelig :wub:

Hun ble ikke avlet på pga helsemessige årsaker :)

Er disse tillatt på utstillinger? Lenge siden jeg har lest puddel-standarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende! På Norsk Puddelklubb sin side fant jeg dette under rasestandarden:

Snorpuddel:

Rikelig pels av fin, ullaktig tett struktur. Danner karakteristiske snorer av lik lengde, som bør være minst 20 cm lange.

Det betyr vel at dette ikke er en uønsket feil? Jeg lurer bare på hvorfor denne pelsvarianten ikke er mer vanlig hvis den er godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pudler som har fått voksenpels kan bli snorpudler så det er ingen egen rase. :)

Det er riktignok en fordel at puddelen har veldig krøllete pels, for da snorer pelsen seg mye lettere - og det er vel strengt tatt pelskvaliteten som beskriver en snorpuddel. Om jeg ikke børster ut halen til Sølve jevnlig blir det veldig lett begynnelse på snorer i halen hans, men han får ikke tendenser til snorer noe annet sted.

Jeg kjenner ei som forsøkte seg på å få snorer på sin puddel, men hun ga opp etter noen måneder siden det ble lett floker inntil huden, det så også veldig ustelt ut og det ble lett lukt i pelsen siden den tok en halv evighet å tørke. Personlig synes jeg ingenting om snorer, jeg tenker det må være tungt og ubehagelig å gå med kompakte snorer som blir tunge av vann og søle + fulle av dritt fra skog og mark. Puddelpels skal være ren og flokefri den - spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart hvis det bare skal være å ta en hvilken som helst puddel, med hvilken som helst pelskvalitet , og lage snorpudler av de.

Det ser jeg på som helt usannsynlig.

NOEN pudler kan sikkert snore skikkelig, men det regner jeg med er fåtall av de som ikke er avlet på det.

Det er liksom ikke bare å la pelsen gro og ikke børste.

Selv med min rase - som er avlet i noen tusen år med snorer - er det ikke alle som snorer seg som de skal.

Nico begynner å snore seg så smått nå og det er IKKE det samme som floker..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...