Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

49 minutter siden, yurij skrev:

Jeg fant på siden deres, de fineste fargene var til små hunder men de hadde fargete til store også. Mailer dem og hører om det går å få gul og eller blå til litt større dyr :)

Han lager jo alt selv så det burde ikke være umulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

På 26. mai 2016 at 1:19 PM, WelshenNemi skrev:

Noen som har greie på kløv her? Fikk kløven fra Seleverkstedet i dag, men er usikker på om den er litt liten eller ikke. Str skal stemme med målene fra albue til albue i alle fall. Vi var litt usikker på hvilken størrelse som er riktig.

20160526_130602

 

Ser ut som om den sitter greit på, kunne kanksje blitt lagt bittelitt lenger bakover, men syns sånt er så vrient å se utifra et bilde :) litt OT, men har de fått nye farger på kløvene sine om dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Carro92 skrev:

Ser ut som om den sitter greit på, kunne kanksje blitt lagt bittelitt lenger bakover, men syns sånt er så vrient å se utifra et bilde :) litt OT, men har de fått nye farger på kløvene sine om dagen? 

Jeg har flyttet den littegrann lenger bakover nå :) det vet jeg ikke, aldri hatt fra de før :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelshenNemi skrev:

Jeg har flyttet den littegrann lenger bakover nå :) det vet jeg ikke, aldri hatt fra de før :lol:

Siden din hund er litt pelsa, så er det vanskelig å se om det bare er pelsen som blir most eller ikke, men fant dette bildet av min ene whips, sånn som han seleverkstedet tilpassa den til henne, så kan du sammenligne fronten der hvertfall :) 

1475050-11-1436126933278.jpg

img_9978-1475050-8-1456399556145.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carro92 skrev:

Siden din hund er litt pelsa, så er det vanskelig å se om det bare er pelsen som blir most eller ikke, men fant dette bildet av min ene whips, sånn som han seleverkstedet tilpassa den til henne, så kan du sammenligne fronten der hvertfall :) 

1475050-11-1436126933278.jpg

img_9978-1475050-8-1456399556145.jpg

 

Tror min er noenlunde likt tilpasset nå. Takk!:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg forskjellen på baggen Hundeførerbelte softbelt standard og baggen hundeførerbelte softbelt villmark? 

Er de i det hele tatt å anbefale? 

Jeg har turbeltet da (ref.), og veldig fornøyd :) Forskjellen er at på softbelt trer du eventuelle ekstravesker rundt hele beltet, mens villmarksbeltet/turbeltet har et eget langsgående bånd på utsiden av beltet som veskene tres på. Det gjør at vesken til villmarks-/turbeltet ikke kan brukes på softbelt, men vesken til softbelt kan brukes på alle. Så det er ekstrautstyret/veskene det går på, og hva man eventuelt trenger av det - på villmarksbeltet skal det være mulig å feste kniv for eksempel. Softbeltet har ikke mulighet for å feste benstropper på, mens de to andre har egnet festeanordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. juli 2016 at 1:53 AM, tutle skrev:

Jeg har turbeltet da (ref.), og veldig fornøyd :) Forskjellen er at på softbelt trer du eventuelle ekstravesker rundt hele beltet, mens villmarksbeltet/turbeltet har et eget langsgående bånd på utsiden av beltet som veskene tres på. Det gjør at vesken til villmarks-/turbeltet ikke kan brukes på softbelt, men vesken til softbelt kan brukes på alle. Så det er ekstrautstyret/veskene det går på, og hva man eventuelt trenger av det - på villmarksbeltet skal det være mulig å feste kniv for eksempel. Softbeltet har ikke mulighet for å feste benstropper på, mens de to andre har egnet festeanordning.

Ah, takk! :D ser ut som det er villmarksbeltet som er aktuelt her i såfall da. Men jeg er litt usikker på type strikk.. Må i utgangspunktet ha x2, men så står det jo at man må være veldig sterk i ryggen hvis man skal ha denne.. Hvor sterk må man være egentlig? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Monikawt skrev:

Ah, takk! :D ser ut som det er villmarksbeltet som er aktuelt her i såfall da. Men jeg er litt usikker på type strikk.. Må i utgangspunktet ha x2, men så står det jo at man må være veldig sterk i ryggen hvis man skal ha denne.. Hvor sterk må man være egentlig? :icon_confused:

Jeg har X2 og jeg har prolaps i ryggen, funker helt fint for meg :) Er ikke sterk i ryggen eller generelt kroppen (pga sykdom), så med mindre du er i veldig dårlig forfatting så går det nok veldig fint :) 

Har brukt X2 på to trekkvillige hunder samtidig (husky (22kg) og border collie(30kg)) og hver for seg, og nå blir den brukt på en whippet (15 kg) som ikke trekker så mye. Ikke noe problem over hodet.

Huskyen total ødela første x2 strikket jeg hadde på 6 mnd, og det bare med å trekke :lol:  Etter at huskyen "forsvant" så har stikken holdt i 3 år, så var bikkja det var noe "gale" med :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har X2 og har en gammel ryggskade, så ikke så sterk i ryggen. Nå har jeg det til 22 kg veldig trekkvillig kelpie - fungerer utmerket. Bruker gjerne strikkbånd i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Artemis skrev:

Jeg er veldig fornøyd med baggenbeltet men kunne ønske det fantes en X3-strikk for oss med sterke hunder. :aww: 

Jeg var enig da jeg hadde en trekkmaskin fra *finn selv et mindre pent ord* som ødela x2 strikket på 6 mnd. Nå når jeg ikke har det lengre så bryr jeg meg ikke :P 

Men altså jeg er veldig enig. For jeg ble ganske skremt av at strikken fliset seg helt opp etter så kort tid. Selve beltet har flere "bannsår" etter strikken pga. at hunden trakk så mye (det er en hund som fungerer veldig bra som sledehund i dag). Så det burde finnes noe sterkere. Men hadde jeg skulle fortsatt å ha en sånn type hund hadde jeg nok muligens valgt et belte uten strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Snoffe skrev:

Jeg var enig da jeg hadde en trekkmaskin fra *finn selv et mindre pent ord* som ødela x2 strikket på 6 mnd. Nå når jeg ikke har det lengre så bryr jeg meg ikke :P 

Men altså jeg er veldig enig. For jeg ble ganske skremt av at strikken fliset seg helt opp etter så kort tid. Selve beltet har flere "bannsår" etter strikken pga. at hunden trakk så mye (det er en hund som fungerer veldig bra som sledehund i dag). Så det burde finnes noe sterkere. Men hadde jeg skulle fortsatt å ha en sånn type hund hadde jeg nok muligens valgt et belte uten strikk.

Det er helt grusomt å gå med en så trekkvillig hund uten strikk i beltet.. Det blir så mye stygge napp og rykk i korsryggen. Jeg kan ikke gå med noe annet enn strikkbelte til malamutene. Det andre jeg har er drepen. Skifter ut strikken i baggen innimellom i tillegg til å ha ekstra sikring i tilfelle strikken ryker.  De trekkhundvennene jeg har lånt ut baggen til har aldri gått tilbake på strikkfritt trekkbelte for å si det sånn :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Heidihj skrev:

Det er helt grusomt å gå med en så trekkvillig hund uten strikk i beltet.. Det blir så mye stygge napp og rykk i korsryggen. Jeg kan ikke gå med noe annet enn strikkbelte til malamutene. Det andre jeg har er drepen. Skifter ut strikken i baggen innimellom i tillegg til å ha ekstra sikring i tilfelle strikken ryker.  De trekkhundvennene jeg har lånt ut baggen til har aldri gått tilbake på strikkfritt trekkbelte for å si det sånn :P

Hehe, ja etter å ha prøvd mitt baggenbelte var det en som gikk for å kjøpe likt. :P 

Jeg kombinerer strikkbelte og strikkobbel, men skulle gjerne hatt kraftigere strikk i beltet. :aww: 

 

Hvordan fester dere hunden til baggenbeltet? Jeg har gitt opp å bruke hurtigutløseren fordi hunden min rykker den opp. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Artemis skrev:

Hehe, ja etter å ha prøvd mitt baggenbelte var det en som gikk for å kjøpe likt. :P 

Jeg kombinerer strikkbelte og strikkobbel, men skulle gjerne hatt kraftigere strikk i beltet. :aww: 

 

Hvordan fester dere hunden til baggenbeltet? Jeg har gitt opp å bruke hurtigutløseren fordi hunden min rykker den opp. ?

Jeg og kombinerer strikkbånd og baggen. Gjør ting ganske mye enklere :)

Jeg har festa en stor skrukarabin til beltet. Tør ikke bruke hurtigutløseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Artemis skrev:

Hehe, ja etter å ha prøvd mitt baggenbelte var det en som gikk for å kjøpe likt. :P 

Jeg kombinerer strikkbelte og strikkobbel, men skulle gjerne hatt kraftigere strikk i beltet. :aww: 

 

Hvordan fester dere hunden til baggenbeltet? Jeg har gitt opp å bruke hurtigutløseren fordi hunden min rykker den opp. ?

Jeg fester en kabinkrok til ringen hurtigløseren er festet til. Bruker jeg flexi trer jeg den på, fester krokene foran som normalt og stabiliserer den med hurtigløseren så den ikke flyr rundt i beltet foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Heidihj skrev:

Det er helt grusomt å gå med en så trekkvillig hund uten strikk i beltet.. Det blir så mye stygge napp og rykk i korsryggen. Jeg kan ikke gå med noe annet enn strikkbelte til malamutene. Det andre jeg har er drepen. Skifter ut strikken i baggen innimellom i tillegg til å ha ekstra sikring i tilfelle strikken ryker.  De trekkhundvennene jeg har lånt ut baggen til har aldri gått tilbake på strikkfritt trekkbelte for å si det sånn :P

Vet, var en grunn til at jeg kjøpte baggen i utgangspunktet :P  

På akkurat den hunden så tror jeg det hadde vært bedre å ikke ha strikk i belte :P Kunne ikke ha strikk i belte og bånd på henne fordi da ble jeg en jojo :lol: 

9 timer siden, Artemis skrev:

Hehe, ja etter å ha prøvd mitt baggenbelte var det en som gikk for å kjøpe likt. :P 

Jeg kombinerer strikkbelte og strikkobbel, men skulle gjerne hatt kraftigere strikk i beltet. :aww: 

 

Hvordan fester dere hunden til baggenbeltet? Jeg har gitt opp å bruke hurtigutløseren fordi hunden min rykker den opp. ?

Jeg festet huskyen med karabinkrok i tillegg til hurtigutløsern. 

De andre hundene jeg har hatt har det ikke vært behov for annet enn hurtigutløseren. Er jeg i saueland så dobbelsikret jeg border collien i sele og halsbånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Heidihj skrev:

Det er helt grusomt å gå med en så trekkvillig hund uten strikk i beltet.. Det blir så mye stygge napp og rykk i korsryggen. Jeg kan ikke gå med noe annet enn strikkbelte til malamutene. Det andre jeg har er drepen. Skifter ut strikken i baggen innimellom i tillegg til å ha ekstra sikring i tilfelle strikken ryker.  De trekkhundvennene jeg har lånt ut baggen til har aldri gått tilbake på strikkfritt trekkbelte for å si det sånn :P

Det er nok smak og behag, strikk vil jeg ha, men strikk i beltet blir jeg over hodet ikke komfortabel med og synes det er verre jo mer de trekker. ettersom de koster litt disse beltene så får jeg klare meg med det jeg har til det er på tide å bytte ut, men neste gang blir det uten strikk i beltet. Får holde med strikk i båndet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baggen og MR kobbel. Festet med skrubarabin og svivel, nødutløser er ikke aktuelt her. Svivel festet i karabinene på beltet, og skrukarabin festet i andre enden av svivelen.  Går (blir slept av) med to hunder om gangen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg har X2 og jeg har prolaps i ryggen, funker helt fint for meg :) Er ikke sterk i ryggen eller generelt kroppen (pga sykdom), så med mindre du er i veldig dårlig forfatting så går det nok veldig fint :) 

Har brukt X2 på to trekkvillige hunder samtidig (husky (22kg) og border collie(30kg)) og hver for seg, og nå blir den brukt på en whippet (15 kg) som ikke trekker så mye. Ikke noe problem over hodet.

Huskyen total ødela første x2 strikket jeg hadde på 6 mnd, og det bare med å trekke :lol:  Etter at huskyen "forsvant" så har stikken holdt i 3 år, så var bikkja det var noe "gale" med :lol: 

Ah, tusen takk for svar! :D Jeg vil ikke skryte på meg at jeg er så jækla sterk, men jeg er heller ikke i veldig dårlig forfatning :P 

nå i første omgang vil nok beltet blir brukt til Aron og Taipa, rett under 40kg tilsammen. Taipa drar som en ***** idiot igjen nå ( :gaah:), mens Aron går pent. Så lenge det ikke kommer hunder eller det lukter veeldig spennende.. :P  etterhvert vil det jo også brukes på Skills.

nå du skriver at strikken røk så fort blir jeg litt stressa :P mine bikkjer kan ikke komme seg løs..

 

21 timer siden, Turb skrev:

Jeg har X2 og har en gammel ryggskade, så ikke så sterk i ryggen. Nå har jeg det til 22 kg veldig trekkvillig kelpie - fungerer utmerket. Bruker gjerne strikkbånd i tillegg...

Da vil jeg tro det skal gå fint for meg :) 

 

12 timer siden, Heidihj skrev:

Jeg og kombinerer strikkbånd og baggen. Gjør ting ganske mye enklere :)

Jeg har festa en stor skrukarabin til beltet. Tør ikke bruke hurtigutløseren. 

Hvor på beltet fester du karabinkroken? Bilde? :) Har ikke fått sett skikkelig hvordan beltet ser ut foran, så det er mulig det er et idiotisk spørsmål :P jeg er veldig usikker på den hurtigutløseren selv, det virker litt for risky..

 

9 timer siden, Malamuten skrev:

Det er nok smak og behag, strikk vil jeg ha, men strikk i beltet blir jeg over hodet ikke komfortabel med og synes det er verre jo mer de trekker. ettersom de koster litt disse beltene så får jeg klare meg med det jeg har til det er på tide å bytte ut, men neste gang blir det uten strikk i beltet. Får holde med strikk i båndet.

Hvilket belte har du uten strikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Monikawt skrev:

Ah, tusen takk for svar! :D Jeg vil ikke skryte på meg at jeg er så jækla sterk, men jeg er heller ikke i veldig dårlig forfatning :P 

nå i første omgang vil nok beltet blir brukt til Aron og Taipa, rett under 40kg tilsammen. Taipa drar som en ***** idiot igjen nå ( :gaah:), mens Aron går pent. Så lenge det ikke kommer hunder eller det lukter veeldig spennende.. :P  etterhvert vil det jo også brukes på Skills.

nå du skriver at strikken røk så fort blir jeg litt stressa :P mine bikkjer kan ikke komme seg løs..

 

Da vil jeg tro det skal gå fint for meg :) 

 

Hvor på beltet fester du karabinkroken? Bilde? :) Har ikke fått sett skikkelig hvordan beltet ser ut foran, så det er mulig det er et idiotisk spørsmål :P jeg er veldig usikker på den hurtigutløseren selv, det virker litt for risky..

 

Hvilket belte har du uten strikk?

Ville ikke blitt stresset over strikken :) Den røk ikke, var stoffet som holdt strikken sammen til en remse (er flere remser) som raknet på en måte (hvis det var forståelig). Den hunden var uansett EKSTREM, aldri vært borti makan til hund som trekker. Og jeg har vært borti endel hunder som trekker :P Eneste måten å få henne å trekke "normalt" på var å hive på en tung kløv. Den hunden kunne heller ikke være løs.

Så som andre sier her, så ville jeg ha dobbelsikret. Ikke stol på hurtigutløseren. 

På beltet i hver ende av strikken så er det en bgb krok, der ville jeg ha festet en svivel i hver krok og så hatt en karabinkrok med lås som du henger på svivelene og har båndet i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...