Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukonsentrert unghund/bronsemerkeprøve


HPC
 Share

Recommended Posts

Etter å ha trent en par hunder i forskjellige grener(bruks/lp) så er min erfaring at å skape gode vaner er viktig. Når jeg var på kurs i fjor vinter på Canis City så måtte vi gå igjennom butikken for å komme til treningslokalet. Første oppgave vi fikk var at vi skulle belønne hunden så ofte at den aldri ble fokusert/opptatt av at vi gikk igjennom ett nytt miljø. Samtidig som vi hadde superkorte økter i intervaller og når det var 1 min pause så bare satt vi oss ned med hunden enten i dekk eller i sitt.
Når jeg har lest innleggene her så ble jeg mer og mer overbevist om at det var slik an skulle ha trent hunden sin i fra den var liten valp, korte intense økter uten snusing og andre aktiviteter. Da skaper man gode vaner :)
Jobber nå med den med den yngste hunden min som er en snuser, og jeg håper jeg klarer å snu vanen hennes.

Jeg har gjort det når det gjelder å lære hunden dekk og bli, korte gode økter hvor hunden aldri feiler og reiser seg.

Kanskje man skal ta seg på tak og bare ta korte leke/belønningsøkter på treningsbanen..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei, ville bare oppsummere det hele ved å fortelle at ikveld bestod vi bronsemerkeprøven med 146,5 poeng. Takk for tipsene og tilbakemeldingene jeg fikk her - det hjalp masse (ikke minst på selvtillit

Takk for alle innspill - det er veldig interessant å høre forskjellige tanker om hvordan man kan gå fram, jeg merker at det gir meg mer selvtillit til å gjøre egne vurderinger og prøve ut hva som fung

Takk for gratulasjonene! Helianthus: Hvis jeg husker riktig, var poengene som følger: Tannvisning - 10 (Takk, AnetteN for tannvisningshjelp søndag!) Lineføring - 7,5 Dekk fra holdt - 8 Innka

Takk for alle innspill - det er veldig interessant å høre forskjellige tanker om hvordan man kan gå fram, jeg merker at det gir meg mer selvtillit til å gjøre egne vurderinger og prøve ut hva som fungerer for oss (jeg blir til tider litt lammet av redselen for å gå fram på feil måte og trene på meg problemer...).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når man begynner å strekke tida må være individuelt, noen hunder er lettere å trene fokus på enn andre. Det er når man tenker alder eller rase eller andre faste ting at man kan gå i fellen og økte vanskelighetsgraden for tidlig, eller for sent også.

Jeg tenkte ikke tidspunkt, jeg tenker i forhold til hvor langt dere har kommet i treninga. Hvor lenge holder dere på med så korte økter? Når begynner dere å strekke tida på treningsøktene? Eller gjør dere ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lukt kan være en flott forsterker, jeg bruker det masse selv :) Men jeg har ikke så stor tro på å stille meg oppå løpetidslukt og trene med en fersk hund som skal lære fokus. I slike tilfeller prøver jeg å velge mer nøytral grunn. Og det er vel det det handler om, at treningen må legges opp slik at man får noe å belønne.

Selvfølgelig velger jeg ikke å stå rett oppå en tispeflekk, for å si det sånn, men når man er på kurs kan man være så "heldig" at løpetispa har spradet rundt over hele plassen, og at det lukter godt over alt. Da må man jo enten velge å takle det der og da, eller sette hunden i bilen og ikke trene.

Dere som jobber med 3 minutters økter (og enda kortere) på unghunder og voksene hunder. Når øker dere lengden på øktene? Er alle treningsøkter like korte (før pause)?

Det kommer helt an på hunden, miljøet og hva jeg trener på. Jeg prøver å avslutte på topp, dvs før hunden faller i intensitet, og i noen økter kan det være 3 minutter og andre 15 minutter, alt etter hva vi trener på, hvor vi er, og hvilken hund jeg trener. Hannhunden må ha korte, korte økter, og tåler ikke så mange repetisjoner. Tispa kan jeg kjøre lengre økter med (selv om hun er mye yngre) og mange flere repetisjoner. I tillegg kan jeg spontant finne på å avslutte dersom vi får et veldig godt moment, og det er det siste på "planen" for økta. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke tidspunkt, jeg tenker i forhold til hvor langt dere har kommet i treninga. Hvor lenge holder dere på med så korte økter? Når begynner dere å strekke tida på treningsøktene? Eller gjør dere ikke det?

På fellestrening kjører jeg tre minutter. Jeg måtte faktisk gå ned til ett minutt i unghundsperioden, men kunne raskt gå opp til tre minutter igjen. Det var det som fikk treningen til å bli bra igjen, at jeg gikk ned på treningstiden en liten periode. Nå kjører jeg tre minutter delvis pga at det er flere forstyrrelser på fellestrening og delvis fordi da får alle mest mulig lik tid siden de fleste kjører tre minutter.

Men hjemme kan jeg trene lenger. Her om dagen trente jeg i 50 minutter med korte pauser. Trente nesten 15 minutter i strekk på å repetere bare èn ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min første hund fikk jeg høre at jeg måtte få hunden til å feile, dette var dekk trening, trente da i mot NRH sitt krav om 10min fellesdekk m/skjult fører. For da kunne jeg korrigere at den feilet og da skjønte den hva som gjaldt. Det ødela dekk for mg i lang tid etterpå og jeg måtte begynne på nytt med den hunden. Da jeg på neste hund og den etter kun har trent uten at de feiler, fått trygge, rolige og stille hunder i den øvelsen. Både i enkeltdekk, fellesdekk og med skjult fører.

Dette mener jeg man kan ta med seg til fvf trening som også handler om noe som skjer over tid og at de ikke skal "glemme" seg bort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein stirreBC, som heile tida har tykt at å stirre på det meste anna er langt meir interessant enn å stirre på meg. Han ramlar fort ut på trening, og sjølvforsterer adferda stadig vekk. Me har grisekorte økter og tydelige pausar, og så låge kriteriar som overhodet mogleg når det er "vanskelig". Har trent kontakt ei stund kan du sei, med jackpotbelønningar. :D Han er no 19 mnd.

Han er ein heilt annan hund heime, og der han er godt nok kjent til at omgivelsane vert kjedelige. Har og fått til at han er rimelig bra fokusert så lenge me er rett utanfor bilen, eller dersom han får gå rundt og vime i ein halvtime først på treningsområdet, målet er då sjølvsagt å kome seg lengre frå bilen og få mindre utsjekking av område.

Ein del av orsaka til at det har vore eit problem så lenge har vore at eg har vore for snill (venta han ut for lenge, så han fekk styre på som han ville og kom innom ein gong i blandt og fekk superbelønning, før han datt ut att), og at eg har hatt for kjedelige belønningar, for han fungerer nesten berre på leik der ein verkeleg sliter seg sjølv ut, og det har eg ikkje alltid kondis til. :P Me startar no treningar med å belønne i det han går ut av bilen, og går inn i bilen att dersom det ikkje er fokus i det heile tatt, og tar ellers hyppige pausar. Han har og byrja ta godbitbelønningar, så lenge dei er gode og varierte. :)

Det skal nok bli treningspatrulje av oss og til slutt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer akkurat 3 minutter fra?

*****************

@Avani .. jeg er helt enig i tankegangen din om å ikke la hunden feile, og at det kan brukes på alle øvelser som går over tid og avstand. Det er noe for TS å tenke på i forhold til kurset. Dette blir jo selvsagt min tolkning av det TS startet med, men jeg fikk på følelsen at det ble en konflikt mellom hva som var forventet av hundene fra "kursets" side og hvordan TS var vant til å trene. Jeg har litt samme erfaringer fra mer "tradisjonelle" kurs/treningskollegaer. Det har vært mye fokus på hva "hunden burde klare nå" og lite forståelse for hva hunden faktisk klarer fra instruktørens side. Det legger mye press på hundeførere som ikke trener på samme måte, og krever at hundeførerne ikke lar seg presse til å stille for høye krav eller rett og slett til å være bevisst på å dele opp øvelser/gjøre det enklere for hunden blant annet mtp forstyrrelser. Derfor er jeg skeptisk til å delta på kurs med annen "filosofi" enn jeg selv har.

Digresjon over samme tema (beklager TS at jeg sporer helt av): men jeg er altså med på en lokal treningsgruppe med en del hverdagslydighet. Det er ikke den første jeg har vært med på. Felles for disse/slike grupper er at det er mange fellesøvelser som er lagt opp til at alle hundene skal passe inn i øvelsen og ikke omvendt. Eksempel på det kan være "gå sikksakk" forbi de andre hundene. I min verden så ville jeg startet med kjegler, eller med hundene på GOOOD avstand fra min hund, Men i praksis blir alle hundene stående med ca 2-3 meters avstand fra hverandre, noe som gjør det veldig utfordrende å passere. De fleste hundene er voksne, så de blir ikke helt gale av dette, men de har heller ikke fokus på eieren. Slik er det med mange øvelser... Alt trenes som hele øvelser uavhengig av om det er første gang hunden prøver den eller ei, og hundene får feile veldig mye fordi det blir for tett, for vanskelig, for lenge.

Jeg har kommet frem til at den eneste måten jeg kan få noe ut av disse treningene, er om jeg står i utkanten og gjør min greie. Jeg har vært med på et slags bronsemerkekurs (med voksen hund) og jeg har mye samme erfaring der. Der var det riktignok mye mer en og en hund, men det var hele øvelser uten fokus på delmomenter og hva hundene kunne fra før. Jeg smugtittet på et lokalt valpekurs, og det var det samme der. Jeg har rett og slett veldig lite nytte av sånne treninger/kurs. Det sies at man kan plukke av noe fra alle, og det stemmer sikkert det, men jeg synes det blir mest slitsomt når jeg filtrere alt som sies samtidig som jeg skal prøve å konsentrere meg om hunden og treningen vår.

Jeg kunne visst startet en egen frustrasjonstråd om dette, kjenner jeg :icon_redface:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus - for min del kommer tre minutter fra instruktøren, det var hun som kom med det forslaget og det har mange fulgt. Men selvsagt ikke slavisk - noen ganger trener vi kortere, andre ganger litt lenger. Vi ser jo an hunden også. Men det er greit med en påminnelse, for vi eiere har lett for å bli for ivrige (spesielt hvis hunden gjør det veldig bra) og trene for lenge.

Ellers, angående din frustrasjon, så gjentar jeg det jeg har sagt til deg tidligere: Flytt ned hit. :sleep:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@plutte Jeg trur du kommer til å nå målet. Jeg har sett akkurat samme problematikk på en BC og fører måtte gå tilbake og gjøre akkurat det du gjør nå, og etter en vinter med slik trening er hunden nå fokusert på fører under fvf.

 

Lykke til og hold oss oppdatert :)

Tusen takk! Eg har trua. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer akkurat 3 minutter fra?

*****************

@Avani .. jeg er helt enig i tankegangen din om å ikke la hunden feile, og at det kan brukes på alle øvelser som går over tid og avstand. Det er noe for TS å tenke på i forhold til kurset. Dette blir jo selvsagt min tolkning av det TS startet med, men jeg fikk på følelsen at det ble en konflikt mellom hva som var forventet av hundene fra "kursets" side og hvordan TS var vant til å trene. Jeg har litt samme erfaringer fra mer "tradisjonelle" kurs/treningskollegaer. Det har vært mye fokus på hva "hunden burde klare nå" og lite forståelse for hva hunden faktisk klarer fra instruktørens side. Det legger mye press på hundeførere som ikke trener på samme måte, og krever at hundeførerne ikke lar seg presse til å stille for høye krav eller rett og slett til å være bevisst på å dele opp øvelser/gjøre det enklere for hunden blant annet mtp forstyrrelser. Derfor er jeg skeptisk til å delta på kurs med annen "filosofi" enn jeg selv har.

Digresjon over samme tema (beklager TS at jeg sporer helt av): men jeg er altså med på en lokal treningsgruppe med en del hverdagslydighet. Det er ikke den første jeg har vært med på. Felles for disse/slike grupper er at det er mange fellesøvelser som er lagt opp til at alle hundene skal passe inn i øvelsen og ikke omvendt. Eksempel på det kan være "gå sikksakk" forbi de andre hundene. I min verden så ville jeg startet med kjegler, eller med hundene på GOOOD avstand fra min hund, Men i praksis blir alle hundene stående med ca 2-3 meters avstand fra hverandre, noe som gjør det veldig utfordrende å passere. De fleste hundene er voksne, så de blir ikke helt gale av dette, men de har heller ikke fokus på eieren. Slik er det med mange øvelser... Alt trenes som hele øvelser uavhengig av om det er første gang hunden prøver den eller ei, og hundene får feile veldig mye fordi det blir for tett, for vanskelig, for lenge.

Jeg har kommet frem til at den eneste måten jeg kan få noe ut av disse treningene, er om jeg står i utkanten og gjør min greie. Jeg har vært med på et slags bronsemerkekurs (med voksen hund) og jeg har mye samme erfaring der. Der var det riktignok mye mer en og en hund, men det var hele øvelser uten fokus på delmomenter og hva hundene kunne fra før. Jeg smugtittet på et lokalt valpekurs, og det var det samme der. Jeg har rett og slett veldig lite nytte av sånne treninger/kurs. Det sies at man kan plukke av noe fra alle, og det stemmer sikkert det, men jeg synes det blir mest slitsomt når jeg filtrere alt som sies samtidig som jeg skal prøve å konsentrere meg om hunden og treningen vår.

Jeg kunne visst startet en egen frustrasjonstråd om dette, kjenner jeg :icon_redface:

Jeg synes ikke dette er en digresjon i det hele tatt. Tvert imot synes jeg du påpeker noe jeg har opplevd som litt vanskelig på flere kurs, jeg også: at det brukes lite tid på å hjelpe hver deltager til å finne ut hva slags metoder og nivå de skal legge seg på. Og særlig med tanke på at man skal oppleve progresjon underveis. Som nybegynner er det jo dette som er vanskelig, synes jeg. Å finne ut hvordan man kan lære inn enkeltøvelser kan man til en viss grad lese og Google seg fram til. Jeg synes for eksempel det hadde vært bra at man undersøkte hva de forskjellige ekvipasjene kunne ved kursstart, samt diskuterte metoder og muligheter underveis. Jeg kjenner litt igjen dette med at hundene må passe inn i øvelsene og ikke omvendt. Jeg hadde trengt litt mer hjelp til å vite hva hunden min faktisk kan fra gang til gang, og hvor jeg skal legge lista i forhold til krav til utføring. Og ikke minst konkrete råd til hvordan akkurat jeg bør gå fram for å strekke ut øvelsene i tid og belønne mindre hyppig. Men kanskje jeg er vel kravstor og forventer alt for mye?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at hunden styrer hvor mye vi kan gjøre sammen i nyinnlæring og oppvekst. Fordi den vil komme i perioder fra valp til voksen der hormoner styrer den, de blir ukonsentrerte og kan oppleves som de ikke husker noe.

Har i perioder hatt pauser fra både lydighetsøvelser og sportrening, jeg krangler ikke unødvendig med min hund. Om vi ikke er på samme nett, gjør vi noe annet isteden, som gå på turer. Har også gått bronsemerkekurs, og da var min hund veldig på og det gikk strålende.

Startet på brukskonkurranse i vår og skulle startet i sommer. Da var han midt oppi psykiskkjønnsmodning og var mye hund, så jeg lot være å starte på den konkurransen.

Jeg stiller krav til min hund, og er ikke redd for å si hverken nei eller forby ting ( på ting jeg vet han kan, det heter kravfase). Men, jeg er aldri stygg med min hund.

Du har en ung hund, og vil oppleve at den i perioder ikke er på nett. Helt naturlig i oppveksten til hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, ville bare oppsummere det hele ved å fortelle at ikveld bestod vi bronsemerkeprøven med 146,5 poeng. Takk for tipsene og tilbakemeldingene jeg fikk her - det hjalp masse (ikke minst på selvtilliten og motivasjonen min)!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ville bare oppsummere det hele ved å fortelle at ikveld bestod vi bronsemerkeprøven med 146,5 poeng. Takk for tipsene og tilbakemeldingene jeg fikk her - det hjalp masse (ikke minst på selvtilliten og motivasjonen min)!

Gratulerer så mye med bronsemerket! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonene!

Helianthus:

Hvis jeg husker riktig, var poengene som følger:

Tannvisning - 10 (Takk, AnetteN for tannvisningshjelp søndag!)

Lineføring - 7,5

Dekk fra holdt - 8

Innkalling fra sitt - 8

Stå under marsj - 8

Enkeltdekk - 8

Helhetsinntrykk - 8,5

Dommeren (som var veldig hyggelig - det var ikke skummelt i det hel tatt!) trakk oss for manglende sitt ved holdt i lineføring (jeg har øvd så mye på at han ikke skal falle ut når vi går lengre strekninger uten holdter eller vendinger, at dermed har han glemt at han skal sitte når jeg stanser - eller han setter seg saaaakte). Ellers ble vi trukket for at han manglet litt fart under innkalling, neddekk, oppsitt osv. og for LYD - han bjeffet hver gang jeg ba ham sette seg på plass og peip seg gjennom enkeltdekken på slutten (han er en collie - og stolt av det!).

Egentlig var jeg litt glad for at han bråkte. Han gjorde nemlig det tidligere, og så ble det borte etterhvert, men jeg tror det var samtidig med at interessen hans for øvelsene dalte. At han bråker, tror jeg er et resultat av at han nå virkelig ønsker seg belønningen, men ikke helt har knekket koden når det gjelder kjeding av øvelser (vi har bare baklengskjedet siden forrige onsdag, så kanskje ikke så rart?). Han skjønner ikke helt når og hvorfor belønningen kommer. Jeg håper at han, når han skjønner det, vil slutte å bjeffe/pipe.

Gi gjerne tilbakemelding hvis jeg tenker helt feil, altså!

Det som hjalp, var først og fremst å trene superkorte økter, passe på aldri å trene så lenge at intensiteten dalte og forsøke å få til en øvelse veldig bra på slutten av hver økt (og dermed senket kriteriene der det var nødvendig, for å få det til). I tillegg har jeg lest om belønninger og baklengskjeding og har passet på å gi ham kjempebelønninger når han har jobbet lenge (har tatt med meg Siv Svendsens råd om at dersom hunden har jobbet i 15 minutter, skal den belønnes i minst femten minutter). Jeg har kastet pinne med grillpølser, gjemt vafler i pappesker. Hatt sisten til jeg var gjennomsvett. Brukt AG-tunnel som belønning. Jeg synes at jeg fortjener 10 poeng for belønningsinnsatsen min, altså!

Avstandsbelønning har forresten hatt stor effekt - han lager lyd, fordi han gjerne vi ha belønningen med en gang, men han er også langt mer motivert. Og det er gøy å se ham spurte til sekken med godbit skål når han får klarsignal! For en selvkontroll han har - jeg blir kjempestolt!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonene!

Helianthus:

Hvis jeg husker riktig, var poengene som følger:

Tannvisning - 10 (Takk, AnetteN for tannvisningshjelp søndag!)

Lineføring - 7,5

Dekk fra holdt - 8

Innkalling fra sitt - 8

Stå under marsj - 8

Enkeltdekk - 8

Helhetsinntrykk - 8,5

Dommeren (som var veldig hyggelig - det var ikke skummelt i det hel tatt!) trakk oss for manglende sitt ved holdt i lineføring (jeg har øvd så mye på at han ikke skal falle ut når vi går lengre strekninger uten holdter eller vendinger, at dermed har han glemt at han skal sitte når jeg stanser - eller han setter seg saaaakte). Ellers ble vi trukket for at han manglet litt fart under innkalling, neddekk, oppsitt osv. og for LYD - han bjeffet hver gang jeg ba ham sette seg på plass og peip seg gjennom enkeltdekken på slutten (han er en collie - og stolt av det!).

Egentlig var jeg litt glad for at han bråkte. Han gjorde nemlig det tidligere, og så ble det borte etterhvert, men jeg tror det var samtidig med at interessen hans for øvelsene dalte. At han bråker, tror jeg er et resultat av at han nå virkelig ønsker seg belønningen, men ikke helt har knekket koden når det gjelder kjeding av øvelser (vi har bare baklengskjedet siden forrige onsdag, så kanskje ikke så rart?). Han skjønner ikke helt når og hvorfor belønningen kommer. Jeg håper at han, når han skjønner det, vil slutte å bjeffe/pipe.

Gi gjerne tilbakemelding hvis jeg tenker helt feil, altså!

Det som hjalp, var først og fremst å trene superkorte økter, passe på aldri å trene så lenge at intensiteten dalte og forsøke å få til en øvelse veldig bra på slutten av hver økt (og dermed senket kriteriene der det var nødvendig, for å få det til). I tillegg har jeg lest om belønninger og baklengskjeding og har passet på å gi ham kjempebelønninger når han har jobbet lenge (har tatt med meg Siv Svendsens råd om at dersom hunden har jobbet i 15 minutter, skal den belønnes i minst femten minutter). Jeg har kastet pinne med grillpølser, gjemt vafler i pappesker. Hatt sisten til jeg var gjennomsvett. Brukt AG-tunnel som belønning. Jeg synes at jeg fortjener 10 poeng for belønningsinnsatsen min, altså!

Avstandsbelønning har forresten hatt stor effekt - han lager lyd, fordi han gjerne vi ha belønningen med en gang, men han er også langt mer motivert. Og det er gøy å se ham spurte til sekken med godbit skål når han får klarsignal! For en selvkontroll han har - jeg blir kjempestolt!

Gratulerer så mye igjen! :D Virker som om du har lært veldig, veldig mye den siste tiden, som du kommer til å ha stor nytte av i treningen framover. :)

Angående lyden, så er det helt sikkert fordi han har fått økt motivasjon og forventning, men du må være veldig, veldig forsiktig framover, for lyd i lydighet er noe DRITT. Ikke strekk strikken så langt at du får lyd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye igjen! :D Virker som om du har lært veldig, veldig mye den siste tiden, som du kommer til å ha stor nytte av i treningen framover. :)

Angående lyden, så er det helt sikkert fordi han har fått økt motivasjon og forventning, men du må være veldig, veldig forsiktig framover, for lyd i lydighet er noe DRITT. Ikke strekk strikken så langt at du får lyd

Nå som jeg har all verdens tid, skal jeg jobbe saaakte framover og med stor tålmodighet. Planen er å veksle mellom å trene delmomenter, slik at de blir presise ( og uten lyd) og å lære Tim veldig gradvis at det ikke er noe farlig om han må jobbe en stund, at det ikke betyr at han gjør noe feil, men at han bare forventes å jobbe lenger før belønningen kommer.

Jeg måtte godta en del uhumskheter nå, med tanke på å skulle klare merket.

Vi får se om jeg får det til - jeg har i alle fall fått blod på tann når det gjelder LP-trening framover!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...