Gå til innhold
Hundesonen.no

Hadde dere brutt inn (film)?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Monti har en leke foran seg her, Dill vil ha den (eller, han vil nok egentlig ha drakamp med Monti). Sånn jeg leser det prøver han å smiske seg innpå, demper veldig, mens Monti helst vil ha leken selv. Til slutt sier han ifra, Dill blåser i det og tar leken allikevel. Da gir Monti seg også leker de fint i ettertid.

Hadde dere brutt inn? Jeg ser at situasjonene dukker opp litt oftere nå. Monti er drøye 3 år, Dill blir straks 1 år.

Edit: Kan forøvrig legge til at de er bestekompiser ellers. Leker mye sammen og er gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bryter inn. Enten ved å be den som prøver å ta leka/beinet om å gå bort, eller ved å ta bort gjenstanden. Ikke noe kjefting og styr, jeg bare fjerner muligheten for at det kan bli konflikt. Jeg har ikke hatt noen krangling enda, men jeg har to rimelig bestemte hanner, så jeg styrer det litt forebyggende :)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter inn. Enten ved å be den som prøver å ta leka/beinet om å gå bort, eller ved å ta bort gjenstanden. Ikke noe kjefting og styr, jeg bare fjerner muligheten for at det kan bli konflikt. Jeg har ikke hatt noen krangling enda, men jeg har to rimelig bestemte hanner, så jeg styrer det litt forebyggende :)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Ja, Krutt og Ymse driver slik. Krutt får ikke lov å gå bort til Ymse når han har leke. Om det er riktig eller ei skal jeg ikke si for sikkert, men med to hannhunder i relativt nær alder vil jeg heller være føre var :)

Samme her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like lett å gjennomføre når vi har et barn på ett og et halvt som har leker både her og der. Og to lekne hunder som synes alt kan lekes med ;)

Etter ca en mnd med å konsekvent kontrollere terriern har han sluttet å oppsøke andre hunder med leke med mindre han inviteres, bare å smøre seg med tolmodighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill, det setter jeg stor pris på :)

Etter ca en mnd med å konsekvent kontrollere terriern har han sluttet å oppsøke andre hunder med leke med mindre han inviteres, bare å smøre seg med tolmodighet :P

Så kan du prøve å lære jentungen å ikke leke med hundene, ikke vifte med leker så de vil leke, etc. Og prøve å ha det hyggelig hjemme i tillegg :P

(Beklager, jeg innser at jeg virker litt vanskelig der, det er ikke meningen. Men når dagene går på å forsøke å møtes på halvveien så hun ikke er sint hele tiden så tar jeg ikke en kamp jeg anser som unødvendig. Jeg kan jo stoppe Dill i dette i stede for å fjerne alt av leker. Hyggelig at de leker også, synes jeg. De leker jo fint 98% av tiden :) :) )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du trenger jo ikke fjerne alt av leker. Barn må få ha leker hjemme. Du kan sende vekk dill så han ikke får stjele, eller ta bort leka de styrer med i den situasjonen. Eller du kan lære dem å ikke ta leker som ligger framme hjemme (hundesikkel på barneleker er kanskje ikke så kult uansett).

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brutt inn, syntes det så ut som de løste det fint selv. Men nå kjenner ikke jeg dine hunder/raser og aner ikke hva man kan "forvente" i etterkant. Men jeg vet med mine at i slike situasjoner har de løst det fint og det har aldri blitt problemer av det i etterkant. Her ligger både leker og tyggeting til fri benyttelse og jeg har ikke pr dags dato hatt noen situasjoner mht det, ei heller når "fremmede" hunder har vært på besøk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere innspill. Tror de fikk et behov for å vise sonen at de kan være venner og, fant de sovende sånn (ja, de ligger faktisk sånn :P ).

10365887_10152701103407225_2634443692912

Personlig tror jeg kanskje at de løser dette fint selv, men at jeg bør gripe inn om det eskalerer eller blir "ampert"..

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der løste seg jo fint. Spørsmålet er hva skjer den dagen Monti blir lei av at jyplingen ikke tar et nei. Mine får ikke drive sånt inne, ute har jeg litt større grense for at de kan få finne ut selv. Men jeg har helt andre hunder enn det Monti og Dill er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg blandet meg i alle sånne situasjoner, så hadde jeg fått litt å drive med :D De virkelige konfliktene oppstår aldri over slikt her, og heller ikke mellom hunder som har en så grei tone som dette. Så sånt tar jeg virkelig ingen notis av...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brutt inn, ikke bare fordi at det kan bli et problem, men fordi det der ser ikke noe hyggelig ut, i tillegg så får jo monti erfare at språket hans blir oversett, det kan jo enten bli et problem mellom de to, alder kan jo forandre en del på ting etterhvert eller han kan bare bli lei, eller det kan hende at det ikke blir et problem mellom de, men fortsatt ikke noe hyggelig for monti. Slik jeg ser det ihvertfall. Noen er jo bare litt for snille og lar seg overkjøre. Trenger jo ikke nødvendigvis rydde vekk alt eller følge dem med haukeblikk hele tiden, men når du ser en slik situasjon så kan du jo enten be Dill om å gå vekk, eller ta vekk leken, uten å gjøre noe sak utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvor ustabile tror dere hunder er dere som mener at dette bør stoppes?

Monti er en velfungerende hund, Dill kjenner grensene og vet tydeligvis at han ikke mener det selv om han banner. Hva tror dere Monti kommer til å gjøre? Han er en sunn hund på alle måter, den dagen han mener lisensen er brukt opp så kommer Dill garantert til å skjønne at denne gangen tuller han ikke.

Jeg bryter ikke inn hos meg når de leker som det der, jeg bryter inn når puddel mener kroppdeler på frallen er leker og frallen forsøker å komme unna uten å klare det, men sånn lek som det der driver de med HELE tiden hos meg, og jeg lar de holde på.

Både puddel og fralle vet godt når grensen er nådd på Noah, han banner og sverger støtt og stadig UTEN at jentene tar han alvorlig, men plutselig hender det at jentene går unna, for meg høres banningen alltid lik ut, men det er helt klart forskjell for jentene reagerer. Samme mellom puddel og fralle - når frallen IKKE tuller lenger, så slipper puddelen og går en annen vei og finner på noe annet.

Nei - jeg hadde ikke brutt inn. Å bryte inn gir etter min mening større rom for senere konflikter enn at Monti og Dill får lære hverandres grenser selv, og det gjør det. Noen nevnte språkopplæring og det er det jo.
Monti ser ut som Noah - og hos meg er det ingen tvil om at selv om gubben banner og sverter så synes han det er morsomt, og det tror jeg Monti gjør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter ikke inn når sånt skjer her, vil virkelig hunden som har den tingen (som som regel Vigdis virkelig vil ha) så får de si ifra med litt større bokstaver, sånn "tulle" beskjed skjønner Vigdis at ikke er ment alvorlig, men hun skjønner det når de mener alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det lille jeg så fra videoen, hadde jeg ikke grepet inn. Ser ikke ut som noen legger noe alvor i det, det er mer vennlig innstilt i det som skjer.

Jeg tenker at en må heller se an hva slags hunder en har, og hvordan de oppfører seg mot hverandre. Her har vi to gutter som det skiller 7 mnd mellom, og det er ikke alt de får holde på med. Her ligger det ikke leker framme feks, fordi jeg har en som skal ha alt selv og ikke deler ( og han kan si fra tydelig om det). Samtidig syns jeg også det er greit at de får holde på når de har hver sin ting, og at en har en ting feks. Jeg må oppdra min hund til at han ikke kan ta ut fra munnen til den andre hele tiden, og at de må oppføre seg. Syns også det er viktig at de får lære seg språket til den andre, og da kan ikke gripe inn hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner så veldig om mine egne hunder :-P Jeg ser det an og bryter inn om jeg føler det er riktig. Yngstemann får jo rappet leker og pinner fra eldstemann hele tiden og derav får eldstemann aldri kost seg med noe selv fordi han er dumsnill. hehe :-) Jeg griper da spesielt inn om situasjonen er omvendt for yngstemann vil ikke dele med eldstemann til tider og kan ha litt ressurs. Så jeg følger med og setter litt rammene for hva som er greit, da spesielt for å oppdra yngstemann litt ;-)

Det jeg ser hos meg er at yngstemann vet akkurat når han bør høre på/respektere eldstemann og når han "ikke trenger" fordi eldstemann egentlig ikke mener det så veldig :-P Eldstemann derimot skygger banen bare yngstemann gir det minste signal om at han ikke vil dele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke grepet inn. Slik holder mine på også, og det ser enda "verre" ut :P Ganzie ligger på sofaen og koser seg, og frøken Inya kommer og ypper. Ganzie viser hele tanngarden og banner i skjegget. Ser ut som hun kommer til å fly i strupen på henne når som helst. Det ender alltid med at Ganzie kommer med et brøl og kaster seg etter henne, og leken er i gang.

Ganzie banner og viser mye tenner uten at Inya bryr seg om det (les; Inya synes det er styggmorsomt å terge gamlemor), men når Ganzie virkelig mener det, da er det nok med et blikk og Inya bøyer seg i støvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fjernet leken, jeg. Ikke noe dill (no pun intended), bare tatt den bort. Nå jeg er "flokkleder" er all form og alle grader ressursforsvar (som jeg ser dette som) utelukket, uansett hvor naturlig det er for hunden. Det kan eskalere, så for meg gjelder føre var-prinsippet.

Det er det jeg ser på som den mest rettferdige, fredelige måten å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde brutt inn når situasjonen er så avslappet som den er på filmen.

Du sier jo at de leker fint etter at denne situasjonen er over. Hadde det blitt masse diskusjon og krangling etter dette, så hadde jeg avbrutt dem, men så lenge det går fint hadde jeg ikke gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...