Gå til innhold
Hundesonen.no

Hadde dere brutt inn (film)?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Et moment å tenke på kan være at kun den ene er voksen. Begges adferd og reaksjoner kan endres etterhvert som også den andre blir mer voksen. Det er ikke sikkert det vil bli like gemyttlig om et år eller så. Det gjelder å følge med. En gjenstand har sjelden verdi i seg selv, men brukes bevisst i kommunikasjon og "maktkamp." Det blir litt meningsløst å bryte inn, men det er lurt å være forberedt på endringer over tid.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra den filmen syns jeg dine hunder ser veldig rolige og fine ut. Om jeg hadde brutt inn kommer helt an på individene. Jeg kjenner ikke dine, men for meg ser det helt knirkefritt ut på filmen. Om mine to begynner sånn, avbryter jeg og distrahere de fra gjenstanden med det samme. Mine har ressursforsvar, og gir seg ikke.. Stort sett går det bra, men absolutt ikke alltid. Så, kommer an på individ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det hadde vært annerledes om han hadde stått over leken og brøla og gjort utfall mot Dill, men han inviterer jo til samspill. Dette er lek og lær, Dill tar ikke leken før Monty sier det er ok. Og utfallet er jo mot leken. Han har konstatert at han kan styre henne og så får hun leken. Og frem til han synes hun har spurt pent nok så er hun jo rolig.

Synes dette er nydelig samspill.

Når faren til Noah var seks overtok vi en halvstor valp. Hann det også. Timo ble valpens helt. Valoen ble unghund og han vsr til tider dritslem med Timo. Men samtidig så vi at Timo styrte Aron. Kun et flikk i øret eller et kort blikk kunne stoppe den voldelige unghunden. Var aldri redd for at det skulle smelle. Det var bare utrolig gøy å se hvor lite som skulle til før unghunden endret adferd.

Så alt jeg ser når jeg ser videoen er kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et moment å tenke på kan være at kun den ene er voksen. Begges adferd og reaksjoner kan endres etterhvert som også den andre blir mer voksen. Det er ikke sikkert det vil bli like gemyttlig om et år eller så. Det gjelder å følge med. En gjenstand har sjelden verdi i seg selv, men brukes bevisst i kommunikasjon og "maktkamp." Det blir litt meningsløst å bryte inn, men det er lurt å være forberedt på endringer over tid.

Jeg mener både akkurat det samme og det totalt motsatte av deg. For meg er det vesentlig å være konsekvent, og få gode vaner inn så tidlig som mulig for å være sikker på å bevare dem, i frykt for at når man begynner å se utviklingen er det vanskeligere å snu enn det er å gjøre grensene klare med det samme.

Nå er jeg kanskje litt vel konfliktsky på mine egne hunders vegne, og det avhenger naturligvis av individene, men slik tenker nå jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia Fikk melding fra Dill her nå, han er litt fornærmet fordi du omtaler han som tispe ;)

Jeg ser akkurat det samme som deg, noe jeg også sa til Soelvd tidligere i dag. Kjenner det igjen så innmari i mine hunder - de jeg har nå og de jeg har hatt før. Hadde Monti hatt resurssforsvar som er nevnt her, så hadde ikke Dill fått den leka så enkelt som han gjorde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tanker og innspill :-)

Det hadde vært annerledes om han hadde stått over leken og brøla og gjort utfall mot Dill, men han inviterer jo til samspill. Dette er lek og lær, Dill tar ikke leken før Monty sier det er ok. Og utfallet er jo mot leken. Han har konstatert at han kan styre henne og så får hun leken. Og frem til han synes hun har spurt pent nok så er hun jo rolig.
Synes dette er nydelig samspill.

Når faren til Noah var seks overtok vi en halvstor valp. Hann det også. Timo ble valpens helt. Valoen ble unghund og han vsr til tider dritslem med Timo. Men samtidig så vi at Timo styrte Aron. Kun et flikk i øret eller et kort blikk kunne stoppe den voldelige unghunden. Var aldri redd for at det skulle smelle. Det var bare utrolig gøy å se hvor lite som skulle til før unghunden endret adferd.

Så alt jeg ser når jeg ser videoen er kommunikasjon.

Jeg har aldri tenkt over det sånn, det var faktisk helt nytt for meg å se på det på den måten. Og jo mer jeg observerer de nå jo mer tror jeg at du har rett. For noen ganger når Monti knurrer så går Dill vekk med en gang og legger seg. Knurringen er ikke voldsom eller noe sånt, men det er en annen type knurring. Også har du sånn oppførsel som i filmen og da holder de på nettopp sånn som i filmen. Så det er jo tydelig at når Monti vil ha fred så får han jo fred. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke grepet inn. Slik holder mine på også, og det ser enda "verre" ut :P Ganzie ligger på sofaen og koser seg, og frøken Inya kommer og ypper. Ganzie viser hele tanngarden og banner i skjegget. Ser ut som hun kommer til å fly i strupen på henne når som helst. Det ender alltid med at Ganzie kommer med et brøl og kaster seg etter henne, og leken er i gang. Ganzie banner og viser mye tenner uten at Inya bryr seg om det (les; Inya synes det er styggmorsomt å terge gamlemor), men når Ganzie virkelig mener det, da er det nok med et blikk og Inya bøyer seg i støvet.
Akkurat sånn er det her også. Chess viser ikke tennene, men banner meget vokalt hvis minien herjer. Men man kan tydelig se av reaksjonen at det ikke er skikkelig alvor. Mine to har en utrolig fin dynamikk seg i mellom. Det er litt det man må kjenne på tenker jeg. At man stoler på egne hunder, eller ikke. Jeg stoler på at mine løser sånt selv. Men nå har jeg to tisper med et aldersspenn på 6 år, da. Forøvrig enig med Belgerpia. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...