Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate familehunden for Rakshafamilien


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seee, golden går også fint med katter (ikke mine)! Og ilder (min).

@raksha - da velger du golden

Posted Images

Ja man har selvsagt ikke noe grunnlag for å uttale seg om sånt når man har jobbet mange år på førerhundskolen og sett utallige kull, my bad. :sleep: Jeg ser også mange, mange familiehunder (vi driver hundepensjonat og jeg er hundefrisør der og vasker alt som skal hjem pluss eksterne) av retrieverrasene, og det ER unektelig en god del våteksem, hvor mye som blir plukket opp av sånne statistikker avhenger jo av om folk drar til vet. med det eller ei, og det gjør de færreste. Normale folk pleier ofte ikke å oppdage det engang. Ser mye våteksem på både labber og golden. Litt på schäfer, og noen collies (utstelte sådan), men langt mindre utbredt der.

ok ja du har sikkert møtt flere labradorer enn meg, gud forby at offisiell statistikk over mange år skal ha mer grunnlag enn en hundefrisør på vestlandet :P det slår deg ikke at ditt generelle utvalg er snevert? labradorer som må omplasseres kommer gjerne fra en kennel og/eller er uregistrerte (som driter i helse). Å ta labrador til hundefrisør ellers vil for meg være sidestilt med å hive hundrelapper ut av en bil i fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ja du har sikkert møtt flere labradorer enn meg, gud forby at offisiell statistikk over mange år skal ha mer grunnlag enn en hundefrisør på vestlandet :P det slår deg ikke at ditt generelle utvalg er snevert? labradorer som må omplasseres kommer gjerne fra en kennel og/eller er uregistrerte (som driter i helse). Å ta labrador til hundefrisør ellers vil for meg være sidestilt med å hive hundrelapper ut av en bil i fart...

Jeg snakket i utgangspunktet om min arbeidsgiver som har årelang erfaring med labradorer fra førerhundskolen, og de lager mer enn et par stykker i året ;) Jeg nevnte bare det et jeg OGSÅ ser et par stykker i uka, liksom. Vestlandet? Der har jeg aldri bodd, men greit. :P De kommer ikke til meg for grooming, men vi bader alle hunder som har vært på opphold hos oss, og dermed ser jeg litt mer enn overflaten på pelsen, liksom. Men for all del, det er sikkert bare tull at det er mange av de som sliter med våteksem, og kjempedumt å nevne det for noen som vurderer rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket i utgangspunktet om min arbeidsgiver som har årelang erfaring med labradorer fra førerhundskolen, og de lager mer enn et par stykker i året ;) Jeg nevnte bare det et jeg OGSÅ ser et par stykker i uka, liksom. Vestlandet? Der har jeg aldri bodd, men greit. :P De kommer ikke til meg for grooming, men vi bader alle hunder som har vært på opphold hos oss, og dermed ser jeg litt mer enn overflaten på pelsen, liksom. Men for all del, det er sikkert bare tull at det er mange av de som sliter med våteksem, og kjempedumt å nevne det for noen som vurderer rasen...

Mente Vestfold, men det kan for alt jeg vet og være feil.

Ja jeg synes generelt det er dumt å nevne ting som ikke er relevant for hunderaser til noen som har sykdoms-problematikk på samvittigheten. Som det framkommer av erfaring og statistikk vil en labrador før drabbas av en hel rekke problemer før våteksem. Blir litt som å si det er mye HD på norsk elghund eller mye kreft på basenji (for alt jeg vet er det det, sett da inn en passende annen rase med mindre kreft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmisene er definitivt finest på bilder og hos andre. Casper :wub:

Nahaw :wub:

Skal ikke si noe om dalmatiner er riktig eller ei for dere altså, men vil bare si noe ang. hverdagslydigheten. For jeg synes jeg har fått det meste gratis jeg. Jeg har aldri gått på kurs med ham, og ikke synes jeg trening av hund er spesielt gøy heller, så det meste han kan kommer enten fra korte økter her og der, eller rett og slett "learning by doing", altså at ting har gått gradvis av seg selv rett og slett. Og han er nå den lydigste hunden i min omkrets iallefall (sier kanskje mer om omkretsen min men :P ). Ang. førerorienterthet, så synes jeg min og de fleste andre er ganske førerorienterte jeg. Men på tur er det jo ikke hunden som går klistret fot inntil deg da. Men de vil alltid vite hvor eieren er, og det er ikke en stikk-av rase. Men, alt er relativt. Etter å ha hatt gordons etter og vimsete blanding er Casper for meg noe av det mest førerorienterte jeg har vært borti :P Går du fra BC til en Casper vil man nok ha et annet syn på saken. Er jeg på tur i fjellet eller skogen, eller hvor som helst egentlig, og Casper er løs, og jeg stopper opp, vil han heller stå og pipe ved siden av meg enn å stikke og utforske på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nahaw :wub:

Skal ikke si noe om dalmatiner er riktig eller ei for dere altså, men vil bare si noe ang. hverdagslydigheten. For jeg synes jeg har fått det meste gratis jeg. Jeg har aldri gått på kurs med ham, og ikke synes jeg trening av hund er spesielt gøy heller, så det meste han kan kommer enten fra korte økter her og der, eller rett og slett "learning by doing", altså at ting har gått gradvis av seg selv rett og slett. Og han er nå den lydigste hunden i min omkrets iallefall (sier kanskje mer om omkretsen min men :P ).

Det med hverdagslydighet høres sikkert wierd ut, spesielt siden jeg har to ganske lydige salukier og en basenji som (stort sett) kommer på inkalling. Men jeg savner det jeg fikk gratis hos cavalieren foreksempel. Hun bare "var"sånn fra starten, så endel av det samme på collien, selv om det pga omstendighetene var mye arbeid med han det første året. Klarer ikke helt å forklare det tror jeg. Går kanskje mer på gut feeling, enn konkrete ting å sette fingern på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hverdagslydighet høres sikkert wierd ut, spesielt siden jeg har to ganske lydige salukier og en basenji som (stort sett) kommer på inkalling. Men jeg savner det jeg fikk gratis hos cavalieren foreksempel. Hun bare "var"sånn fra starten, så endel av det samme på collien, selv om det pga omstendighetene var mye arbeid med han det første året. Klarer ikke helt å forklare det tror jeg. Går kanskje mer på gut feeling, enn konkrete ting å sette fingern på.

Tror jeg skjønner hva du mener altså. Kjenner en som har en toller, og hun var lydig fra hun ble født... har aldri trukket i båndet, aldri stukket av, kommer alltid på innkalling, bråker aldri osv osv.... og sånn skal jeg ikke prøve å få dalmatineren til å fremstå altså, for noe egeninnsats må selvsagt til, og de kan jo være en håndfull de første årene og :) Jeg føler kanskje bare at jeg fikk det meste gratis fordi jeg hadde forventet meg mye mer jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti både labradorer og goldens med våteksem, sånn for the record.

Jeg og... har egentlig inntrykk av at det er et relativt vanlig problem jeg, men tar kanskje feil der. Eller, labrador skal jeg ikke si noe om, men hos golden kjenner jeg fler med våteksem enn jeg kjenner uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Hovawart, men spørs om den ikke blir litt for tøff kanskje. Og litt forskjellige på mentaliteten.

Golden høres bra ut synes jeg, dog ikke jaktgolden, det er mye hund, både arbeid og hverdagsliv. Kjempefine hunder, men de krever sitt.

Og våteksem finnes hos både lr og gr- og hos både jakt og show varienten.

En stødig collie kan være noe tror jeg, men jeg har aldri møtt en Lassie i levende live.( og da mener jeg en collie som er som Lassie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva du mener altså. Kjenner en som har en toller, og hun var lydig fra hun ble født... har aldri trukket i båndet, aldri stukket av, kommer alltid på innkalling, bråker aldri osv osv.... og sånn skal jeg ikke prøve å få dalmatineren til å fremstå altså, for noe egeninnsats må selvsagt til, og de kan jo være en håndfull de første årene og :) Jeg føler kanskje bare at jeg fikk det meste gratis fordi jeg hadde forventet meg mye mer jobb.

Det sære er at de fleste dalmiseiere sliter med båndtrening :-P Min dalmis har vært enkel fra dag en han også, men jeg tenker ikke dalmis ut fra startinnlegget. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sære er at de fleste dalmiseiere sliter med båndtrening :-P Min dalmis har vært enkel fra dag en han også, men jeg tenker ikke dalmis ut fra startinnlegget. hehe!

Ja rart med det... er nok noe med at har de først lært de kan trekke i båndet så er det innmari vanskelig å avlære dem... folk flest (inkludert meg selv) er ikke konsekvente nok, det må man være fra dag 1 tenker jeg. Så får vi se hva jeg sier når jeg får neste dalmatiner, hva skal jeg skylde på da, om den trekker i båndet :P

Men nei, jeg tenker heller ikke dalmatiner utifra startinnlegget, derfor har jeg heller ikke forsøkt å "pushe". Sier ikke at dalmatiner ikke hadde passet, for det hadde den nok gjort, men er nok raser som passer bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fordi jeg egentlig ikke aner hva jeg snakker om, men hvis man kjøper seg en blåser og blåser tørr bikkja når den har bade så burde man vel klare å unngå våteksem? Eller det er kanskje en immun "sykdom" det og?

En gylden Golden! Alle barn burde vokse opp med en gylden Golden :wub: Nå fikk jeg lyst på en sånn en...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fordi jeg egentlig ikke aner hva jeg snakker om, men hvis man kjøper seg en blåser og blåser tørr bikkja når den har bade så burde man vel klare å unngå våteksem? Eller det er kanskje en immun "sykdom" det og?

 

En gylden Golden! Alle barn burde vokse opp med en gylden Golden :wub:  Nå fikk jeg lyst på en sånn en...

En badeglad golden tror jeg man hadde gått lei av å blåse vi snakker fort mange ganger i uken. I tillegg til situasjoner det ikke passer å blåse som eks telttur eller annen overnatting uten mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En badeglad golden tror jeg man hadde gått lei av å blåse vi snakker fort mange ganger i uken. I tillegg til situasjoner det ikke passer å blåse som eks telttur eller annen overnatting uten mulighet.

Svigerfar sin golden sliter med mye og ille våteksem og den bader ikke engang..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, veldig hyggelig sagt <3

Men ja, Collie kan jo passe dere i teorien men jeg er skikkelig fan av magefølelse! Føles den ikke rett på Collie så er det så det :)

Sånn tenker jeg også. Endel raser passer i teorien, men det går rett og slett på magefølelse og trivsel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin welsh er en ultimat hund for Raksha familien. Overkommelig med pelsstell og røyting, er med på alt, skal være skikkelig sosial og happy go lucky. En skikkelig klovn som finner på hyss dere kan le av, og med grei radius, enkel og dressere.
Mild i gemyttet, rampete og glad.

Men jeg vet ikke hvordan man sikrer seg mot å få en skeptisk en med seperasjonsangst dessverre. Vår er jo det, men vi kjøpte henne fra første finnannonse vi så. Heldigvis, for uten Ellie er det mye bra som ikke hadde skjedd.
Blabla.. poenget er at jeg tror det skal gå ann! Ta kontakt med oppdrettere du syntes virker ok utfra hjemmesider osv. spør om å få hilse på hundene (ikke så lett alltid å få til i praksis men) spør konkret om seperasjonsangst.
Det er et spanielproblem forøvrig, så spiller ikke så stor rolle hvilken av rasene dere velger - men har noe å si på hvor lett det er å finne fornuftig oppdretter selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fordi jeg egentlig ikke aner hva jeg snakker om, men hvis man kjøper seg en blåser og blåser tørr bikkja når den har bade så burde man vel klare å unngå våteksem? Eller det er kanskje en immun "sykdom" det og?

En gylden Golden! Alle barn burde vokse opp med en gylden Golden :wub: Nå fikk jeg lyst på en sånn en...

Våteksem skyldes ikke "bare" at hunden har badet. Det skyldes en svikt i hudbarrieren (huden er også en del av immunforsvaret), dvs et for svakt immunforsvar. Selve våteksemen er jo ikke arvelig, men hvor godt immunforsvar hunden har har en arvelig komponent, og har man dårlig immunforsvar er man disponert for våteksem.

Min langhårede schäfer bader så å si hver dag hele året, og har aldri hatt antydning til våteksem. Andre hunder får våteksem bare det er litt fuktig i været.

Illustrasjonsbilde av fornøyd schäfer i søledam (bildet er courtesy of @Margrete):

1932415_10152296095115833_781959646_n.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Lotta så er hun fra Danmark hos en oppdretter som ikke selger til folk med barn under 8 år. :hmm:

Ååh det blir et vrient krav å tilfredsstille. Regner med vi vil ha ny hund før om 7 år.

Jeg tror jeg får snoke det jeg kan på nett og maile opdrettere som virker oppegående og flinke, fått noen tips på golden og field, og så overlate endelig avgjørelse til Bonden. Det blir min hund, men han skal helst trives med den han og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...