Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate familehunden for Rakshafamilien


Raksha
 Share

Recommended Posts

Hvis det er Lotta så er hun fra Danmark hos en oppdretter som ikke selger til folk med barn under 8 år. :hmm:

Det her er litt intr, for når jeg var i kontakt med flere danske oppdrettere for snart 7 år siden (når jeg skulle ha aussie-valp) så var jeg i kontakt med flere danske oppdrettere som hadde lignende krav til valpekjøperne sine.

Jeg syns det er veldig interessant, for det er jo så forskjellig om en hundeeier er flink om de har barn eller ikke, ønsker seg gjeterhund eller retriever (! jeg ble anbefalt å kjøpe retriever istedenfor aussie pga sosial angst...) osv. som har noe å si for et rasevalg en har tatt, liksom. Det er jo så ekstremt diffust..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seee, golden går også fint med katter (ikke mine)! Og ilder (min).

@raksha - da velger du golden

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Det her er litt intr, for når jeg var i kontakt med flere danske oppdrettere for snart 7 år siden (når jeg skulle ha aussie-valp) så var jeg i kontakt med flere danske oppdrettere som hadde lignende krav til valpekjøperne sine.

Jeg syns det er veldig interessant, for det er jo så forskjellig om en hundeeier er flink om de har barn eller ikke, ønsker seg gjeterhund eller retriever (! jeg ble anbefalt å kjøpe retriever istedenfor aussie pga sosial angst...) osv. som har noe å si for et rasevalg en har tatt, liksom. Det er jo så ekstremt diffust..

Jeg er ikke helt sikker på om jeg hang med på hva du mente å si, men jeg syns sånne krav sier ganske mye om hvoran hunder disse oppdretterne avler fram jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun nysgjerrig, men er field mer aktuell enn springer eller welsh? Mulig det bare er mitt inntrykk, men fielden synes jeg har veldig korte føtter? I tillegg vil jeg jo tro at en welsh er mer lettstelt mtp. at den ikke har så mye ører, kanskje i forhold til både springer og field. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg hang med på hva du mente å si, men jeg syns sånne krav sier ganske mye om hvoran hunder disse oppdretterne avler fram jeg...

*signerer*

Utrolig merkelig krav.

Her har valpen like mye glede av ungen som omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også et krav...

Ååh det blir et vrient krav å tilfredsstille. Regner med vi vil ha ny hund før om 7 år.

Jeg tror jeg får snoke det jeg kan på nett og maile opdrettere som virker oppegående og flinke, fått noen tips på golden og field, og så overlate endelig avgjørelse til Bonden. Det blir min hund, men han skal helst trives med den han og. :)

Det her er litt intr, for når jeg var i kontakt med flere danske oppdrettere for snart 7 år siden (når jeg skulle ha aussie-valp) så var jeg i kontakt med flere danske oppdrettere som hadde lignende krav til valpekjøperne sine.

Jeg syns det er veldig interessant, for det er jo så forskjellig om en hundeeier er flink om de har barn eller ikke, ønsker seg gjeterhund eller retriever (! jeg ble anbefalt å kjøpe retriever istedenfor aussie pga sosial angst...) osv. som har noe å si for et rasevalg en har tatt, liksom. Det er jo så ekstremt diffust..

*signerer*

Utrolig merkelig krav.

Her har valpen like mye glede av ungen som omvendt...

Måtte sjekke, og dette står på hjemmesiden:

Hos os har vi en fast procedure, for at sikre, at vi lærer hvalpekøberne at kende og er trygge ved at de ved præcis hvad de går ind til, med en Welsh i huset. Vi sælger generelt ikke hvalpe til familier med små børn (typisk under 8 år), men tager altid en snak med den enkelte familie familie fra gang til gang. Vi vil gerne sikre os at vores hvalpe havner hos familier, hvor der er den tid og overskud, der skal til for at give hvalpen et indholdsrigt og aktivt liv på den lange bane.

Det er jo synd når oppdretter av en rase som egner seg veldig godt som familiehund skal ha det kravet, men hørtes ikke ut som de var helt låst på det heller da. Kanskje det er en dansk greie da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke, og dette står på hjemmesiden:

Det er jo synd når oppdretter av en rase som egner seg veldig godt som familiehund skal ha det kravet, men hørtes ikke ut som de var helt låst på det heller da. Kanskje det er en dansk greie da?

Kanskje danske barn ikke begynner med et utall av fritidsaktiviteter når de når skolealder ? :P

Det er DA vi vil slite litt. Heldigvis er vi to om bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun nysgjerrig, men er field mer aktuell enn springer eller welsh? Mulig det bare er mitt inntrykk, men fielden synes jeg har veldig korte føtter? I tillegg vil jeg jo tro at en welsh er mer lettstelt mtp. at den ikke har så mye ører, kanskje i forhold til både springer og field. :)

Field er ikke mer aktuelt enn welsh. Engelsk springer er ikke aktuelt pga pelsen og tunge ører, og overlfadisk nok så syns jeg welshen er penere og tiltaler meg mer utseendemessig. Field stiller litt i en særklasse, for jeg har aldri møtt - eller engang sett - en field i levende live. Welshen vet jeg at jeg liker både utseende og vesenet til, mens field har jeg aldri møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hjemmesidene til fieldeierne jeg kjenner i Norge:

- Kjempehyggelig dame, trener lydighet klasse 3 og trener jakt og, herlig hund:
http://www.fieldspanielensally.com/

- Eier av kullsøster til Sally i linken ovenfor, Molly, fremtidig oppdretter av field i Norge, liker og veldig godt Molly:

http://www.fields-of-joy.com/

- Flashie, han er bare helt utrolig herlig, glad i folk og skikkelig flott, opprykk til klasse 3 i lydighet og trener spor utenom:
http://www.flashie-fieldspaniel.com/

- Oppdretter i Bergensområdet, hatt 3 kull, liker så godt den ene tispen, Saga:

http://www.hasaty.com/

Jeg tror pelsstellet på en field vil være ganske likt springer. Sannsynligvis noe mindre, hvertfall hvis de er unge, ser ut til at de er relativt kortpelsede (utenom ørene) som unge, Molly og Sally er unge og har veldig fin og grei kort pels. Men jeg skal ikke si for mye om det, har ingen erfaringer selv.

Alle de 3 øverste linkene og 2 av hundene til nederste linken er fra kennel Winterbourne i Sverige:

http://www.fieldspaniel.se/

Det er en gruppe på Facebook som heter Field spaniels in Norway, så du kan høre med norske eiere. Ellers er de veldig sjeldne her til lands, med kun en oppdretter (Hasaty), og en kommende oppdretter (fields of joy). Er flere i Sverige.

Jeg ønsker meg veldig en field og har hengt meg veldig opp i denne rasen. Tenkte på jaktcocker tidligere, men tror de er for krevende for meg, redd for å ta meg vann over hodet. Field virker litt enklere. Jeg har jo ingen erfaring selv, men jeg har hvertfall intrykk av at de er roligere, selvom det er aktive hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...