Gå til innhold
Hundesonen.no

Brenne klør


Oda
 Share

Recommended Posts

Min Flex hadde lange klør når jeg fikk ham fra førerhundskolen. Jeg forsøker å gå til veterinær annenhver uke for å få de klippet, men det er svært lite de får klippet pga. at nerven er så langt ute. Jeg spurte om mulighet for å brenne klørne slik at nerven trekker seg tilbake, men det gjorde de ikke på den klinikken fordi de mente det var svært smertefult i etterkant av "inngrepet". Min første hund fikk brent ned klørne, og jeg kan ikke huske at hun hadde det spesielt smertefult i etterkant...

Hva tror/vet dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner tar med hunden sin til vetrinær 1-2 ganger i året, og får den da klippet på den måten du beskriver. Så lenge det blir gjort ordentlig og med bedøvelse går det vel bra? :)

Hunden hennes har ikke opplevd noen problemer såvidt jeg vet, men jeg har også hørt historier av veterinærer som har "glemt" å gi skikkelig bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte min veterinær, og de ønsket å unngå dette da det var sjanse for infeksjon i etterkant.

Kan anbefale å klippe ukentlig istedenfor annenhver uke, uten at det er en mirakelkur

Joda... Men når hver klipp totalt koster 800 kr. (klipp + drosje) er det noe jeg ikke har råd til... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Joda... Men når hver klipp totalt koster 800 kr. (klipp + drosje) er det noe jeg ikke har råd til... :(

Har du ingen familie eller venner som kan hjelpe deg med å klippe? Du vil aldri få dem kortere om du ikke klipper veldig ofte en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er en myte eller ei, men vi hadde suksess med å få klippet av nerven (vet ikke om de brant eller ei) og i etterkant klippe klørne slik at nerven fikk 'luft' ovenpå og trakk seg tilbake. Altså at man også klipper på toppen av kløen, men ikke langt nok til at det er vondt å trå eller være borti noe.

Har du noen familie, venner, samboer eller bekjente som kan hjelpe deg med kloklipp på en forholdsvis ukentlig basis? Ville sagt fra til Førerhundskolen at dette er en kostbar ubeleilighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket pris/tilbud andre plasser, feks dyrebutikk eller hundesalong, så lenge hunden ikke trenger bedøvelse e.l. å derfor må til vet.

Eller selvsagt enda bedre om du kjenner noen som kan hjelpe deg, evt om du legger ut en "annonse" her, på facebook eller finn.no, kanskje noen som bor i nærheten av deg kan tenke seg å ta på seg "jobben" enten gratis eller for en mye rimeligere pris enn vet. Kanskje de til og med kommer hjem til deg eller bor i nærheten så du kan gå til de og da slipper du også taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres forferdelig smertefullt ut og ikke noe jeg ville gjort om det ikke virkelig var nødvendig.

Ingen måte du kan slippe å ta taxi til en veterinær som kan det å klippe klør, da? Min erfaring er at det langt ifra er alle veterinærer som er gode på dette dessverre, men er jo sikkert en på hver klinikk som har ganske god dreisen og som klarer å ta litt hver gang uten å klippe for langt.

Klipper man ofte og lite vil nerven gradvis trekke seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og tips :) Hva med å file klørne? Det er et langtidig arbeid, men det er det eneste jeg som blind kan klare selv...

Jeg vil nok ikke legge ut en annonse på finn.no eller lignende Kanskje jeg er paranoid, men jeg vil vite at vedkommende kan klippe klør.

Jeg bor like ved Lagunen - så om det er noen her på forumet som føler seg komfortabel med å hjelpe oss... Jeg kan ta bybanen selv, så vi kan treffes langs hele den strekningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra noen kloklipp-ekspert, men får da til å klippe klør :) Jeg er fryktelig forsiktig da, livredd for å ta for mye, så det skal mye til før jeg treffer en nerve. Jeg bor ca. 10 minutters gange fra bybanestoppet på Danmarks plass. Ellers bor @Emilie og @Alvira ikke så langt unna bybanestoppet på Hop, de har mye mer erfaring med kloklipp enn meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe som skal dekkes av det offentlige, siden han er din hjelpehund, eller må alle slike kostnader dekkes av deg?

Jo, jeg får 1.200 kr. i mnd. for å ha Flex, og dette skal dekke for, kloklipp osv.

PS: Nei, jeg har ingen familie, venner eller lignende som kan hjelpe med å klippe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg får 1.200 kr. i mnd. for å ha Flex, og dette skal dekke for, kloklipp osv.

PS: Nei, jeg har ingen familie, venner eller lignende som kan hjelpe med å klippe..

Hm, da har jeg ikke noen gode råd sånn umiddelbart, for det blir jo da å spise veldig mye av budsjettet ditt om du skal til veterinær 1 ggr pr uke for å få gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området har vi noen dyrebutikker som klipper klørne til hunder gratis og de som jobber der er kjempe flinke, du har ikke noen dyrebutikker i ditt område som også tilbyr det?

Syntes de tok mye for kloklipp, på klinikken der jeg jobbet før tok vi 150kr for å gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var fryktelig mye for en kloklipp! Regner med at Flex ikke er av den rabiate typen som snerrer under kloklipp heller? Hjelper en kompis av meg å klippe klørne på hans hund to ganger i måneden fordi jeg syntes det var dyrt med 190 kroner per gang :P Kanskje det finnes en oppdretter nær deg om det er langt til dyrebutikk? De må jo være flinke nok, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville h.... hvor lange er de klørne da? Og hvorfor har den så lange klør?

800,- for kloklipp, den klinikken burde skamme seg.

Hadde du vært på denne siden av fjellet så skulle jeg klippet.

Det er ikke klippen som koster 800 men med drosje så blir prisen det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler slipemaskin for klør, men bruk litt tid på å venne hunden til klosliperen og ikke slip for lenge på hver klo, da det oppstår friksjonsvarme. Slip heller korte intervaller flere ganger :)

Jeg er skeptisk til slipemaskin av samme grunn som hvorfor TS ikke kan klippe sjøl. Hvordan ser du for deg at hun skal vite at hun har slipt nok? Det skal ikke mye til før er helt nedi nerva og blodet spruter, fordi det starter med en liten pimpledråpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare et forslag ;) Folk må selvsagt bruke den måten de foretrekker. Jeg er så heldig at hunden min gir beskjed når jeg nærmer meg nerven. Da synes hun det er ubehagelig og trekker til seg foten. Har aldri klart å slipe min til blods heldigvis, men har hatt uhell med klipper og det var ikke noe kjekt verken for hun eller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...