Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Miniature American Shepherd Klubb


Anki
 Share

Recommended Posts

Men tidligere var det vel ikke akkurat forbeholdt mannen i gata å drive avl? Det var vel gjerne dem som hadde litt penger som avlet selektivt på hunder, bønder osv, kunne ha høy status tidligere, høyere enn mannen i gata. Nå i dag kan naboen til Per starte kennel navn og avl, og ha greit nok med penger til det. Tidligere var skillet større mellom hvem som kunne, og hvem som ikke kunne. Ergo var det ikke overavl tidligere, da oppdrettere hadde valper kun når de trengte en ny hund.

Og det er vel ingen som har sagt at MAS er møkka hunder? Det er vel mer avlen man er bekymret for, siden de kommer til å bli populære. Hvor mange vil vel ikke ha en aussie fordi de er vakre og smarte, men leser seg opp om at de er meget krevende?. Og så finner de MAS. Som blir promotert som en liten, hendig, og enkel hobby hund. Hva tror du personen velger? Hva har det å si for avlen som ingen følger opp? Det er her problemet ligger, ikke i selge hundene, de er nok hærlige på sin måte, bare fryktelig dumt om de skulle lide samme skjebne som mange andre småhunder.

Jeg gleder meg til å lese svarene fra oppdretterene du kontaktet

@ :)

Jeg tror ikke man hadde så veldig mye mer peil i gamledager.

Hvordan skulle de ha det? De hadde hverken kunnskapen eller oversikten som vi har i dag.

Jeg er enig i at det sjeldent er bra for en rase at den blir populær, men jeg synes ikke det er et argument i mot rasen i seg selv.

Igjen : da hadde vi ikke vært så mange med renrasede og FCI-godkjente hunder her inne.

Jeg er heller ikke enig i at de markedsføres som enkle , de markedsføres heller som arbeidshunder.

Jeg aner ikke om de lever opp til den markedsføringen, men jeg tror ikke de som ønsker en liten pen sofahund kommer til å stå i kø.

Som tidligere nevnt, jeg har ikke noe behov for MAS, jeg er rimelig sikker på at det ikke er en rase som kommer i mitt hus på samme måte Aussien.

Not my cup of tea.

Men jeg forstår at andre har andre ønsker enn meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, man kan jo lure på om australian shepherd burde ha nettopp det navnet når rasens hjemland er USA.

Vel, nå ble jo "rasen" avlet for å gjete mindre husdyr? Igjen, dette er liksom ikke et nytt lite påfunn fra folk som vil ha dvergaussie? Jeg har ikke all verdens Google muligheter, men første ga

Jeg kan ingenting om denne "rasen", og sånn forutenom sykdom/skavanker som jeg ikke kan se (og dermed ikke aner om er et problem eller ikke), hva er verre med denne enn sheltie feks? Jeg kan jo ikke s

Posted Images

Jeg tror ikke man hadde så veldig mye mer peil i gamledager.

Hvordan skulle de ha det? De hadde hverken kunnskapen eller oversikten som vi har i dag.

Nei, det hadde dem nok ikke. Men jeg vil tro at de hundene som var blinde av katarakt, halte av hd, osv, ble skutt bak loven. Det var de beste hundene som ble avlet videre(f.eks MAS som gjetet su), som dannet grunnlaget for en type, som senere ble en rase. Riktig nok bærer jo disse hundene sykdom, det er jo derfor vi har sykdom på raser i dag. Men individene som var synlig syke før, ble avlivet. I dag er det ikke slik om man er dust nok, og det er andre behov som gir grunnlag, derav en aussie-liknende hund som er mer hendig av størrelse, som da får navnet MAS. Slik at folk får det de vil ha, en liten hund.

Det behovet vi har i dag, når vi avler småhunder er vel neppe så sunt som før. Men hva vet vel jeg, jeg levde ikke på et par hundre år siden akkuratt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde dem nok ikke. Men jeg vil tro at de hundene som var blinde av katarakt, halte av hd, osv, ble skutt bak loven. Det var de beste hundene som ble avlet videre(f.eks MAS som gjetet su), som dannet grunnlaget for en type, som senere ble en rase. Riktig nok bærer jo disse hundene sykdom, det er jo derfor vi har sykdom på raser i dag. Men individene som var synlig syke før, ble avlivet. I dag er det ikke slik om man er dust nok, og det er andre behov som gir grunnlag, derav en aussie-liknende hund som er mer hendig av størrelse, som da får navnet MAS. Slik at folk får det de vil ha, en liten hund.

Det behovet vi har i dag, når vi avler småhunder er vel neppe så sunt som før. Men hva vet vel jeg, jeg levde ikke på et par hundre år siden akkuratt :P

Men hvis bruksavl betyr god helse, hvorfor er border collie en av rasene som sliter mest da?

Border collie er vel en av de rasene som blir avlet mest etter bruk og der blir det avlet på egenskaper fremfor utseendet.

Allikevel er det en av de rasene som sliter mest med leddsykdommer har jeg fått inntrykk av?

Det er ikke så enkelt som at en hund som gjeter eller jakter = frisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis bruksavl betyr god helse, hvorfor er border collie en av rasene som sliter mest da?

Border collie er vel en av de rasene som blir avlet mest etter bruk og der blir det avlet på egenskaper fremfor utseendet.

Allikevel er det en av de rasene som sliter mest med leddsykdommer har jeg fått inntrykk av?

Det er ikke så enkelt som at en hund som gjeter eller jakter = frisk hund.

Det er vel fordi dem ikke har hatt noe særlig med krav om HD rønken osv på dem? Har intrykk av at det er mye innavl på de også? Synes ofte mye av de samme navnene går igjen i stamtavlene på dem jeg. Men hva vet vel jeg, border er en rase jeg ikke er spesielt interessert i.

Nei, jeg tror ikke det er så enkelt som å si at brukshund=frisk hund. Det heller vel mer i mot: Popuæritet=syke hunder. Noe som MAS, pga sitt utseende og størrelse, ikke kan utelukkes i fra å lide av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi dem ikke har hatt noe særlig med krav om HD rønken osv på dem? Har intrykk av at det er mye innavl på de også? Synes ofte mye av de samme navnene går igjen i stamtavlene på dem jeg. Men hva vet vel jeg, border er en rase jeg ikke er spesielt interessert i.

Nei, jeg tror ikke det er så enkelt som å si at brukshund=frisk hund. Det heller vel mer i mot: Popuæritet=syke hunder. Noe som MAS, pga sitt utseende og størrelse, ikke kan utelukkes i fra å lide av.

Jeg er helt enig i at det er godt mulig MAS kan slite med sykdom. Men vi vet ikke. .

De hadde ikke røntgen i gamle dager og jeg tviler sterkt på at de gransket stamtavler flere generasjoner tilbake og reiste langt for parring.

Tipper det meste ble holdt i nabolaget og nærområdet.

På show-hunder drives det for ofte matadoravl på mestvinnere.

I jakt og gjeterhund miljøet er det ikke særlig mye bedre av det jeg har sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er godt mulig MAS kan slite med sykdom. Men vi vet ikke. .

De hadde ikke røntgen i gamle dager og jeg tviler sterkt på at de gransket stamtavler flere generasjoner tilbake og reiste langt for parring.

Tipper det meste ble holdt i nabolaget og nærområdet.

På show-hunder drives det for ofte matadoravl på mestvinnere.

I jakt og gjeterhund miljøet er det ikke særlig mye bedre av det jeg har sett.

Det er nok sant. Men, det er nok helt andre sykdommer aussies sliter med, enn akkurat leddproblemer. Dette er sykdommer som MAS garantert har med seg på lasset, og jeg håper de har hjerne nok til å kartlegge dette i Norge FØR de publiserer raseklubber, osv offentlig. Allerheslt vente med raseklubb inntil rasen er godkjent i FCI. Skal rasen etableres på et godt grunnlag, så må raseklubben gå foran som et meget godt eksempel. Og det var det denne tråden egentlig handlet om. Jeg synes at denne raseklubben som ble linket til her, ikke hadde noen som helst forutsetninger om å være et godt forbilde, annet enn et samlingspunkt for folk med MAS. Da kan man heller lage en gruppe som heter ' MAS Norge' eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om MAS, for den vet jeg ikke mer om enn det jeg har lest her - og jeg datt av lasset etter hvert. :P Er dette det samme som toy/dverg-aussiene - eller er disse adskilt?

Men sånn generelt, hvor mange små gjeterhunder har man å velge mellom om man vil trene og konkurrere? Er det så mange at denne er totalt overfladisk? For jeg ser ikke problemet med at folk ønsker eller har behov for en god brukshund i liten pakke om det er det denne skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små/mellomstore arbeidshundene (les gjeterhundene) jeg kommer på i farta:

Puli

Mudi

Sheltie

Pyreneisk gjeterhund x2

Kelpie

Pumi

Noen flere andre kommer på (veldig interresant synes jeg akkurat det, kanskje litt ot på mas?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om MAS, for den vet jeg ikke mer om enn det jeg har lest her - og jeg datt av lasset etter hvert. :P Er dette det samme som toy/dverg-aussiene - eller er disse adskilt?

Dette er ikke aussier! Australian Shepherd er en annen rase.

Dverg og Toy er et prakt eksempel på hva som kan skje når man begynner å avle på størrelsen. De er alle MAS Miniature American Shepherd som blir avlet i sund og sammen fordi folk vil ha små søte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små/mellomstore arbeidshundene (les gjeterhundene) jeg kommer på i farta:

Puli

Mudi

Sheltie

Pyreneisk gjeterhund x2

Kelpie

Pumi

Noen flere andre kommer på (veldig interresant synes jeg akkurat det, kanskje litt ot på mas?)

Er ikke corgi også opprinnelig en gjeterhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var åpenbart en feil å lage den siden, og kalle det en raseklubb. Det var ment som et samlingspunkt for de som er interressert i rasen og de som allerede har slike hunder. Siden er fjernet fra facebook, og det er i stedet laget en gruppe kalt "Miniature american shepherd NO". Jeg har etter en del jeg har lest her - ikke medregnet spydige kommentarer og direkte hets - innsett at jeg heller ønsker å sitte litt på sidelinjen når det gjelder MAS, og kommer ikke til å anskaffe meg en før det er etablert en oversikt over alle MAS, både med tanke på helse og MH. Jeg har gått tilbake i tenkeboksen og valgt en av de andre rasene jeg vurderte før MAS. En rase som er regnet som svært sunn og frisk, og som egner seg veldig godt til det jeg vil bruke hunden min til. Jeg har holdt meg unna denne tråden noen uker nå, og har ingen intensjoner om å gå tilbake å lese gjennom eller svare på ting som er skrevet. Hvis dere ønsker å diskutere videre om MAS, så vær så god. Jeg gleder meg til å få valp i hus på nyåret :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var åpenbart en feil å lage den siden, og kalle det en raseklubb. Det var ment som et samlingspunkt for de som er interressert i rasen og de som allerede har slike hunder. Siden er fjernet fra facebook, og det er i stedet laget en gruppe kalt "Miniature american shepherd NO". Jeg har etter en del jeg har lest her - ikke medregnet spydige kommentarer og direkte hets - innsett at jeg heller ønsker å sitte litt på sidelinjen når det gjelder MAS, og kommer ikke til å anskaffe meg en før det er etablert en oversikt over alle MAS, både med tanke på helse og MH. Jeg har gått tilbake i tenkeboksen og valgt en av de andre rasene jeg vurderte før MAS. En rase som er regnet som svært sunn og frisk, og som egner seg veldig godt til det jeg vil bruke hunden min til. Jeg har holdt meg unna denne tråden noen uker nå, og har ingen intensjoner om å gå tilbake å lese gjennom eller svare på ting som er skrevet. Hvis dere ønsker å diskutere videre om MAS, så vær så god. Jeg gleder meg til å få valp i hus på nyåret :)

må bare si at uansett hvilken rase du ender opp med så håper jeg du får en frisk og fin hund :-) :-) Kos deg med valpetiden, den blåser så alt for fort forbi. hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså du må jo få deg den rasen/typen du vil :) Om MAS er hunden for deg, så er det jo bare å anskaffe seg en? Uavhengi av andres skepsis. Den dagen rasen blir godkjent her, kommer jeg nok til å se på den selv (det har jeg nevnt tidligere i tråden også)

Å lage raseklubb, er et større ansvar enn å bare samle alle som har samme rase/hundetype. En raseklubb skal ha som hovedprioritet å forvalte rasen på best mulig måte. Og det er ingen lek i seg selv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså du må jo få deg den rasen/typen du vil :) Om MAS er hunden for deg, så er det jo bare å anskaffe seg en? Uavhengi av andres skepsis. Den dagen rasen blir godkjent her, kommer jeg nok til å se på den selv (det har jeg nevnt tidligere i tråden også)

Å lage raseklubb, er et større ansvar enn å bare samle alle som har samme rase/hundetype. En raseklubb skal ha som hovedprioritet å forvalte rasen på best mulig måte. Og det er ingen lek i seg selv .

Det var aldri tanken at det skulle være en raseklubb, i forbindelse med NKK f.eks. Det var bare feil valg av ord. Siden skulle mer være en side hvor man kunne samle opp ny informasjon ettersom den kom i godkjenningsprosessen. Jeg har ikke basert dette valget utelukkende på ting jeg har lest her inne - langt ifra. Jeg har brukt litt tid på å sette meg mer inn i avl og genetikk, og kommet frem til at det er for risikofylt for min del, når jeg skal velge min aller første hund. Så i morra skal jeg treffe to eiere av mudi, den ene planlegger kull i desember, og jeg er veldig interressert. Får se hvordan det går i morra. Kanskje setter jeg meg på valpeliste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri tanken at det skulle være en raseklubb, i forbindelse med NKK f.eks. Det var bare feil valg av ord. Siden skulle mer være en side hvor man kunne samle opp ny informasjon ettersom den kom i godkjenningsprosessen. Jeg har ikke basert dette valget utelukkende på ting jeg har lest her inne - langt ifra. Jeg har brukt litt tid på å sette meg mer inn i avl og genetikk, og kommet frem til at det er for risikofylt for min del, når jeg skal velge min aller første hund. Så i morra skal jeg treffe to eiere av mudi, den ene planlegger kull i desember, og jeg er veldig interressert. Får se hvordan det går i morra. Kanskje setter jeg meg på valpeliste :)

Spennende!! Mudi er en rase jeg snuser litt på selv også ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del innom å leser her fortsatt, så jeg benytter muligheten. Siden jeg nå skal ha meg en annen rase enn MAS, tenkte jeg å høre om noen har forslag til hunder som kunne passet meg? (Hvis jeg ikke går for mudi etter å ha møtt oppdretter og tispa i morra.) Jeg kommer til å ha hunden hovedsaklig som turkamerat, men jeg er veldig aktiv sånn sett. Mye på fjellet. Overnatter i telt. På vinteren er jeg mye på ski og vil ha en hund som er stor nok til å trekke litt og bære kløv, men liten nok til å kunne plukke opp og bære korte avstander om nødvendig. Har også lyst til å prøve meg på agility og lydighet. Har selv gått skredsøk-kurs, og kunne på sikt tenke meg å trene redningshund. Har mange ønsker, men er jo ikke sikkert alle blir en realitet. Men hunden vil bli brukt, det er sikkert. Hvis jeg begynner med noe nytt, blir jeg raskt bitt av basillen, og jeg går alltid all-in.

Jeg har ingen egen familie, kun en katt, så har masse tid til hund. Dog lever jeg en nokså aktiv livsstil utenom dyr også, og danser swing tre kvelder i uka (2 timer). Hunden vil ikke få ALL min tid. Er heldig å har mulighet til å ha hunden med på jobb, så den blir ikke liggende alene hjemme hele dagen. Fjellturer vil hovedsaklig forekomme i helgene :) Men det må være en hund som ikke spiser tapet hvis jeg blir liggende med influensa i to dager f.eks. Jeg vet at mye av dette avhenger av tilvenning og trening, men rase spiller også en god del inn.

Blitt anbefalt sheltie av veldig mange, og er høyt vurdert. Tar gjerne imot tips om gode oppdrettere på sørlandet eller hordaland. Ellers lurer jeg på om det er andre raser som popper inn i hodet deres når dere leser dette? Jeg er generelt ikke så interressert i terriere og en del av selskapshundene, men er åpen for forslag hvis forslaget begrunnes :)

EDIT: har laget en ny tråd til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del innom å leser her fortsatt, så jeg benytter muligheten. Siden jeg nå skal ha meg en annen rase enn MAS, tenkte jeg å høre om noen har forslag til hunder som kunne passet meg? (Hvis jeg ikke går for mudi etter å ha møtt oppdretter og tispa i morra.) Jeg kommer til å ha hunden hovedsaklig som turkamerat, men jeg er veldig aktiv sånn sett. Mye på fjellet. Overnatter i telt. På vinteren er jeg mye på ski og vil ha en hund som er stor nok til å trekke litt og bære kløv, men liten nok til å kunne plukke opp og bære korte avstander om nødvendig. Har også lyst til å prøve meg på agility og lydighet. Har selv gått skredsøk-kurs, og kunne på sikt tenke meg å trene redningshund. Har mange ønsker, men er jo ikke sikkert alle blir en realitet. Men hunden vil bli brukt, det er sikkert. Hvis jeg begynner med noe nytt, blir jeg raskt bitt av basillen, og jeg går alltid all-in.

Jeg har ingen egen familie, kun en katt, så har masse tid til hund. Dog lever jeg en nokså aktiv livsstil utenom dyr også, og danser swing tre kvelder i uka (2 timer). Hunden vil ikke få ALL min tid. Er heldig å har mulighet til å ha hunden med på jobb, så den blir ikke liggende alene hjemme hele dagen. Fjellturer vil hovedsaklig forekomme i helgene :) Men det må være en hund som ikke spiser tapet hvis jeg blir liggende med influensa i to dager f.eks. Jeg vet at mye av dette avhenger av tilvenning og trening, men rase spiller også en god del inn.

Blitt anbefalt sheltie av veldig mange, og er høyt vurdert. Tar gjerne imot tips om gode oppdrettere på sørlandet eller hordaland. Ellers lurer jeg på om det er andre raser som popper inn i hodet deres når dere leser dette? Jeg er generelt ikke så interressert i terriere og en del av selskapshundene, men er åpen for forslag hvis forslaget begrunnes :)

EDIT: har laget en ny tråd til dette :)

En liten aussietispe? O:)

Neida, men joda. Jeg synes nå så, at om det er aussien som sitter hjertet ditt nærmest; så hvorfor ikke finne seg drømmeaussien og gå for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten aussietispe? O:)

Neida, men joda. Jeg synes nå så, at om det er aussien som sitter hjertet ditt nærmest; så hvorfor ikke finne seg drømmeaussien og gå for det?

Har du tips om en god oppdretter med små linjer, som planlegger valper i år eller neste år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...