Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Miniature American Shepherd Klubb


Anki
 Share

Recommended Posts

Altså, man må da kunne avle på dem som om de er rasehunder selv om de ikke er godkjent også, følge en tenkt ut standard man har laget (for enkelte tanker har man jo når man har bestemt seg for å avle slik), sortere ut osv. Rett og slett fordi at dersom man ikke gjør det ender man jo opp med svært ulike hunder, og hva skal man liksom da presentere for klubbene og be dem godkjenne? Merkelig tankegang syns jeg.

Også reagerer jeg litt på det siste utsagnet ditt. Man kan jaggu meg være interessert i en rase (også om den ikke er godkjent enda) uten å kun være interessert i "litt ekstra cash i lomma". Å følge opp en rase, overvåke avl og til og med lage og opprettholde databaser krever mye tid og er noe man gjør dersom man virkelig ønsker rasen å lykkes - det er jo ikke en inntektskilde akkurat.

Man må ikke alltid forstå hverandre.

Som oppdretter av en ureg rase, så har du sikker koll på dine egene hunder. Man valpene du selger, som blir avlet på, solgt videre, avlet på, osv osv. Hvordan vet du at de er HD rønknet? AD? AA? Øyne? Rygg? MDR1? Hvordan vet du at din valpekjøpers, valpekjøpers, valpekjøper er 100% ærlig når det kommer til alt? MH? Gemytt? Gjeting? Hundesport? Hvordan kan man vite dette når det ikke er noen organiasasjon, eller register man kan følge opp? På godkjente raser, så har man iallefall Dogweb, der hofter, albuer og øyne blir fulgt opp...Det får man ikke når man avler MAS. Så når du ser litt lenger enn et par oppdrettere med seks hunder hver, og heller tenker fremover, så er det kanskje ikke så særiøst, fint og bra alikevel- Selvom rasen er godkjent på andre siden av dammen.

Hvorfor er ikke en vanlig Australian Shepherd god nok? Den har de samme egenskapene, og som @Aussieglis sier, man finner nok av små aussier om man sjekker linjer godt nok. På arbeidslinjer er det veldig vanlig med så aussier, spesielt tisper. Gidder man ikke det, fordi det er tidkrevende, eller man synes aussien er krevende pga størrelsen eller linjene, så kan man kjøpe en sheltie eller noe annet småtteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, man kan jo lure på om australian shepherd burde ha nettopp det navnet når rasens hjemland er USA.

Vel, nå ble jo "rasen" avlet for å gjete mindre husdyr? Igjen, dette er liksom ikke et nytt lite påfunn fra folk som vil ha dvergaussie? Jeg har ikke all verdens Google muligheter, men første ga

Jeg kan ingenting om denne "rasen", og sånn forutenom sykdom/skavanker som jeg ikke kan se (og dermed ikke aner om er et problem eller ikke), hva er verre med denne enn sheltie feks? Jeg kan jo ikke s

Posted Images

Man må ikke alltid forstå hverandre.

Som oppdretter av en ureg rase, så har du sikker koll på dine egene hunder. Man valpene du selger, som blir avlet på, solgt videre, avlet på, osv osv. Hvordan vet du at de er HD rønknet? AD? AA? Øyne? Rygg? MDR1? Hvordan vet du at din valpekjøpers, valpekjøpers, valpekjøper er 100% ærlig når det kommer til alt? MH? Gemytt? Gjeting? Hundesport? Hvordan kan man vite dette når det ikke er noen organiasasjon, eller register man kan følge opp? På godkjente raser, så har man iallefall Dogweb, der hofter, albuer og øyne blir fulgt opp...Det får man ikke når man avler MAS.

Har man den samme garantien når man selger FCI-godkjente raser da? Jeg kan jo be valpekjøpere så pent jeg bare vil om at de skal ta HD-røntgen og andre undersøkelser, men det er jo fortsatt opp til dem om de gjør det. Blandingshunder og uregistrerte hunder kan også få tatt offisiell HD-avlesning av. Alle hunder må være ID-merket for å ta slike bilder, og selv om det ikke ligger på dogweb så får man jo dokumenter fra NKK. NOX-registrerte hunder kan delta i ulike grener innen hundesport. Har man noen bedre garanti for at valpekjøpere av rasehunder er mer ærlige om hundens gemytt enn en valpekjøper av en blandingshund?

Ps. Det staves røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke alltid forstå hverandre.

Som oppdretter av en ureg rase, så har du sikker koll på dine egene hunder. Man valpene du selger, som blir avlet på, solgt videre, avlet på, osv osv. Hvordan vet du at de er HD rønknet? AD? AA? Øyne? Rygg? MDR1? Hvordan vet du at din valpekjøpers, valpekjøpers, valpekjøper er 100% ærlig når det kommer til alt? MH? Gemytt? Gjeting? Hundesport? Hvordan kan man vite dette når det ikke er noen organiasasjon, eller register man kan følge opp? På godkjente raser, så har man iallefall Dogweb, der hofter, albuer og øyne blir fulgt opp...Det får man ikke når man avler MAS. Så når du ser litt lenger enn et par oppdrettere med seks hunder hver, og heller tenker fremover, så er det kanskje ikke så særiøst, fint og bra alikevel- Selvom rasen er godkjent på andre siden av dammen.

Hvorfor er ikke en vanlig Australian Shepherd god nok? Den har de samme egenskapene, og som @Aussieglis sier, man finner nok av små aussier om man sjekker linjer godt nok. På arbeidslinjer er det veldig vanlig med så aussier, spesielt tisper. Gidder man ikke det, fordi det er tidkrevende, eller man synes aussien er krevende pga størrelsen eller linjene, så kan man kjøpe en sheltie eller noe annet småtteri!

Som oppdretter av registrert rase har man jo heller ingen kontroll over om kjøperne røngter, øyelyser, får den MH-testet, konkurrerer, sosialiserer eller noe annet. Uansett hva man setter i en kjøpskontrakt så har det ingenting å si; når en vare er solgt - og ja, en hund er også en vare - så er det helt opp til kjøper hva en gjør med den, etter norsk lov. Så skjønner ikke hva poenget ditt her er. Det jeg derimot er enig med deg i er dette med fordelen med dogweb, at man kan se hvilke dyr som er blitt røngtet og statusen av dette osv. Det er vel sånt man håper kommer på plass med MAS etterhvert. Frem til det skjer er man avhengig av seriøse oppdrettere og kjøpere som vil det beste for rasen - og jeg sier ikke at man skal ta for gitt at det er sånn, men at man heller ikke skal ta for gitt at alle kun er ute etter penger. Poenget er uansett at røngting kan gjøre uansett, det blir bare ikke like tilgjengelig på nettet som med dogweb..

Du gjentar deg selv, og spørsmålet ditt har jeg allerede svart på. Sheltie og aussie er to vidt forskjellige hunder i mine øyne. Ja, de er begge gjeterhunder, men har veldig ulikt gemytt og væremåte. "Annet småtteri", hva enn du skulle sikte til der, syns jeg heller ikke er en selvsagt aussie-erstatning uansett - rett og slett fordi jeg syns det er svært få hunder som man egentlig kan sammenligne aussie med. Den har en veldig særegen væremåte sånn jeg har opplevd den - og selv om den og f.eks sheltie kan brukes til mye av det samme, så blir det likevel ulike personligheter man har med å gjøre. Noen syns en sheltie kan være like bra - deriblant jeg, men du kan da vel skjønne at ikke alle tenker helt likt eller??

Edit: @ kom meg visst i forkjøpet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man veit ikke om valpekjøpere gjør som de lover eller skriver under på. Men du ser lett via dogweb, om folk faktisk har sjekka hunden,eller om det bare er noe dem sier... (Nox-registeret var en tabbe fra NKK sin side sånn sett. Men det er en annen diskusjon)

Tanken er vel at MAS er attraktiv pga størrelsen? Derfor bruker jeg sheltie som eksempel, pga størrelsen.

Egenskapene og personligheten har man i fra før, i Australian Shepherd, så det kan ikke ikke være det som er så spennende, for den blir jo for stor? Selvom det finnes mange små aussier ut av workinglinjer, så skal man på død og liv ha frem MAS?

Kan godt si Lancashire Heeler istede, om det føles bedre... Den er liten den også...OG gjeterhund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man veit ikke om valpekjøpere gjør som de lover eller skriver under på. Men du ser lett via dogweb, om folk faktisk har sjekka hunden,eller om det bare er noe dem sier... (Nox-registeret var en tabbe fra NKK sin side sånn sett. Men det er en annen diskusjon)

Tanken er vel at MAS er attraktiv pga størrelsen? Derfor bruker jeg sheltie som eksempel, pga størrelsen.

Egenskapene og personligheten har man i fra før, i Australian Shepherd, så det kan ikke ikke være det som er så spennende, for den blir jo for stor? Selvom det finnes mange små aussier ut av workinglinjer.

Kan godt si Lancashire Heeleri stede, om det føles bedre... Den er liten den også...OG gjeterhund.

Men det blir jo like dumt som å si at du like gjerne kunne kjøpe deg border collie, sant?

Igjen : jeg husker godt at din rase ble godkjent ( det er ikke veldig lenge siden ) og akkurat de samme argumentene du bruker her brukte andre mot Aussien.

En hver ny rase møter de samme motforestillingene før alt plutselig er glemt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man veit ikke om valpekjøpere gjør som de lover eller skriver under på. Men du ser lett via dogweb, om folk faktisk har sjekka hunden,eller om det bare er noe dem sier... (Nox-registeret var en tabbe fra NKK sin side sånn sett. Men det er en annen diskusjon)

Tanken er vel at MAS er attraktiv pga størrelsen? Derfor bruker jeg sheltie som eksempel, pga størrelsen.

Egenskapene og personligheten har man i fra før, i Australian Shepherd, så det kan ikke ikke være det som er så spennende, for den blir jo for stor? Selvom det finnes mange små aussier ut av workinglinjer, så skal man på død og liv ha frem MAS?

Kan godt si Lancashire Heeleri stede, om det føles bedre... Den er liten den også...OG gjeterhund.

Ja, og hva så om man oppdager at folk ikke gidder å røngte hunden sin da? Man får jo ikke gjort en dritt med det uansett - så skjønner fremdeles ikke poenget ditt. Og på hvilken måte er NOX en "tabbe"?

Når det kommer til den andre halvdelen av innlegget ditt sa @Mud det så bra at jeg tror ikke jeg gidder å kommentere det egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo like dumt som å si at du like gjerne kunne kjøpe deg border collie, sant?

Igjen : jeg husker godt at din rase ble godkjent ( det er ikke veldig lenge siden ) og akkurat de samme argumentene du bruker her brukte andre mot Aussien.

En hver ny rase møter de samme motforestillingene før alt plutselig er glemt.

Ja når tid var det? i 1999? Da var jeg 11 år :P Eller kanskje det var tidligere? Da var jeg litt for liten til å tenke på sånt, så det er fint at noen husker det.

Det er veldig stor forskjell på egenskapene på Border Collie og aussie, så det er litt spesielt og si.

Her har man Aussie og MAS, sammen egenskaper, gemytt, og lynne (sier mas folket da), bare en mer attraktiv størrelse på MAS fordi den er liten? Det har man jo på aussie i fra før!

Men om man leser litt på hva jeg har skrevet tidligere, så synes jeg selv MAS er en attraktiv rase. Men jeg ville ikke kjøpt eller avlet, før den er godkjent av FCI. For jeg ser ikke vitsen å kjøpe/avle noe som er ikke er godkjent til mitt bruk, som jeg kan nå langt med, hvis jeg vil :). Og jeg tror at, som med dem fleste andre nye/ureg raser, så blir den skakkkjørt her til lands, leeenge før den blir registerert. Og da er vel ikke akkuratt det grunnlaget som først blir registrert her, så voldsomt bra å velge ut av heller.

Ja, og hva så om man oppdager at folk ikke gidder å røngte hunden sin da? Man får jo ikke gjort en dritt med det uansett - så skjønner fremdeles ikke poenget ditt. Og på hvilken måte er NOX en "tabbe"?

Når det kommer til den andre halvdelen av innlegget ditt sa @Mud det så bra at jeg tror ikke jeg gidder å kommentere det egentlig :)

DA blir det kanskje en ukjent høy forekomst av ledd problemer på rasen? Har ikke det litt å si for bruken? Er ikke dette hunder som skal være egnet til f.eks Agility? Fint med E-Albuer på majoriteten av rasen da...

NOX er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når tid var det? i 1999? Da var jeg 11 år :P Eller kanskje det var tidligere? Da var jeg litt for liten til å tenke på sånt, så det er fint at noen husker det.

Australian shepherd ble godkjent på permanent basis av FCI i 2007, og midlertidig godkjent i 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når tid var det? i 1999? Da var jeg 11 år :P Eller kanskje det var tidligere? Da var jeg litt for liten til å tenke på sånt, så det er fint at noen husker det.

Det er veldig stor forskjell på egenskapene på Border Collie og aussie, så det er litt spesielt og si.

Her har man Aussie og MAS, sammen egenskaper, gemytt, og lynne (sier mas folket da), bare en mer attraktiv størrelse på MAS fordi den er liten? Det har man jo på aussie i fra før!

Men om man leser litt på hva jeg har skrevet tidligere, så synes jeg selv MAS er en attraktiv rase. Men jeg ville ikke kjøpt eller avlet, før den er godkjent av FCI. For jeg ser ikke vitsen å kjøpe/avle noe som er ikke er godkjent til mitt bruk, som jeg kan nå langt med, hvis jeg vil :). Og jeg tror at, som med dem fleste andre nye/ureg raser, så blir den skakkkjørt her til lands, leeenge før den blir registerert. Og da er vel ikke akkuratt det grunnlaget som først blir registrert her, så voldsomt bra å velge ut av heller.

Du foreslår jo at folk heller kan kjøpe seg en sheltie da, så det er vel like spesielt det.

Jeg skjønner at du ikke trenger en MAS, og er fornøyd med aussien. Men det er nå en gang sånn at ikke alle i verden har de samme tankene, mener det samme eller liker det samme. En annen ting er jo, som allerede er blitt påpekt i tråden, at man begynte å avle på MAS før aussie i det hele tatt ble registrert, altså ble jo disse splittet for ganske lenge siden. Hvorfor er det da en selvfølge at MASen blir mer skakkjørt enn aussie? Hva vet du om genpoolet annet enn hva du leste på èn side du siterte her inne? Jeg sier ikke at jeg vet noe mer enn deg for det gjør jeg ikke - men jeg syns bare det er rart at du tar det som en selvfølge at rasen kommer til å bli/er så mye mer skakkjørt en aussien bare sånn som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du foreslår jo at folk heller kan kjøpe seg en sheltie da, så det er vel like spesielt det.

Fordi det er størrelsen som gjør den attraktiv??

Fordi den er liten? Hva har skjedd med de fleste andre små raser?

De blir skakkkjørt! Fordi de er små! Det er trendy!

Man har egenskapene i fra før, men den er ikke god nok fordi den er for stor?

Om man vil ha en rase basert på størrelse, og ikke egenskaper, så kan man finne et annet alternativ. Det er egenskapene man skal leve med, ikke utseendet/størrelsen (om man ikke bor på 10 kvm da, men kjenner folk med GD som fint har fått til det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når tid var det? i 1999? Da var jeg 11 år :P Eller kanskje det var tidligere? Da var jeg litt for liten til å tenke på sånt, så det er fint at noen husker det.

Det er veldig stor forskjell på egenskapene på Border Collie og aussie, så det er litt spesielt og si.

Her har man Aussie og MAS, sammen egenskaper, gemytt, og lynne (sier mas folket da), bare en mer attraktiv størrelse på MAS fordi den er liten? Det har man jo på aussie i fra før!

Men om man leser litt på hva jeg har skrevet tidligere, så synes jeg selv MAS er en attraktiv rase. Men jeg ville ikke kjøpt eller avlet, før den er godkjent av FCI. For jeg ser ikke vitsen å kjøpe/avle noe som er ikke er godkjent til mitt bruk, som jeg kan nå langt med, hvis jeg vil :). Og jeg tror at, som med dem fleste andre nye/ureg raser, så blir den skakkkjørt her til lands, leeenge før den blir registerert. Og da er vel ikke akkuratt det grunnlaget som først blir registrert her, så voldsomt bra å velge ut av heller.

Ja, det er forskjeller på bc og aussie, men argumentene da var at folk bare ville ha en show-bc med flashy farger :P

Folk vil ha forskjellige ting.

Som sagt : jeg ville sett på andre raser hvis Pulien var større. Akkurat nå vil jeg ha en hund som er liten nok til at ungen min kan ta del i Hundeholdet i mest mulig grad siden jeg ser at han vokser på det.

Og det er en letthåndterlig størrelse i hverdagen.

Du sier det finnes små aussier og det er vel og bra, men det er mye mer usikkert for å kjøpe en aussie av små linjer enn en MAS for de som er opptatt av størrelse vil jeg tro.

Det er umulig å forutse hvor stor valpen vil bli som voksen.

Loke feks var visst liten og sped når han sto hos oppdretter i 9 mnd alder. Et par hjem senere skulle han omplasseres til meg og da sa oppdretter ( som ikke hadde sett han siden ) at han ikke var noe å stille fordi han var for liten og spinkel av type.

Noen år senere kalte hun han en svær elg :|

Han endte med å bli en hannhund i den større enden av skalaen med masse kjønnspreg.

Selvfølgelig vil det være usikkerhet når man kjøper MAS også - pulien er en eldgammel rase men selv der spriker størrelsen noe voldsomt - men hvis størrelse er en av de viktigste kriteriene skjønner jeg godt at noen går for MAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er størrelsen som gjør den attraktiv??

Man har egenskapene i fra før, men den er ikke god nok fordi den er for stor?

Om man vil ha en rase basert på størrelse, og ikke egenskaper, så kan man finne et annet alternativ. Det er egenskapene man skal leve med, ikke utseendet.

Jeg tviler sterkt på at noen velger en MAS kun fordi den er 30-40 cm høy.

Man skal da leve med størrelsen på bikkja likefullt som man skal leve med egenskapene - det en STOR forskjell på å velge en hund fordi den er søt, og det å utelukke hunder fordi de er av en annen størrelse enn hva man er komfortabel med - det være at de er for små eller for store. Det gjør så og si alle, det er bare å ta en kikk i rasetrådene her inne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du foreslår jo at folk heller kan kjøpe seg en sheltie da, så det er vel like spesielt det.

Jeg skjønner at du ikke trenger en MAS, og er fornøyd med aussien. Men det er nå en gang sånn at ikke alle i verden har de samme tankene, mener det samme eller liker det samme. En annen ting er jo, som allerede er blitt påpekt i tråden, at man begynte å avle på MAS før aussie i det hele tatt ble registrert, altså ble jo disse splittet for ganske lenge siden. Hvorfor er det da en selvfølge at MASen blir mer skakkjørt enn aussie? Hva vet du om genpoolet annet enn hva du leste på èn side du siterte her inne? Jeg sier ikke at jeg vet noe mer enn deg for det gjør jeg ikke - men jeg syns bare det er rart at du tar det som en selvfølge at rasen kommer til å bli/er så mye mer skakkjørt en aussien bare sånn som det.

Bare lurer - hvorfor velger man MAS når man allerede får aussier innenfor den størrelsen?

Det skal jo i prinsippet bare være størrelsen som skiller dem, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer - hvorfor velger man MAS når man allerede får aussier innenfor den størrelsen?

Det skal jo i prinsippet bare være størrelsen som skiller dem, ikke sant?

Det er vel fordi en ønsker å få en mer stabil høyde på dem. For joda, klart man kan lete etter linjer og kombinasjoner hvor hundene generelt er lavere, men det er jo langt fra en garanti der. Jeg vet ikke om en etterhvert f.eks ønsker å krysse inn andre raser, det er noe av det jeg håper på å få svar på i mailen jeg sendte oppdretterne her til lands :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det være usikkerhet når man kjøper MAS også - pulien er en eldgammel rase men selv der spriker størrelsen noe voldsomt - men hvis størrelse er en av de viktigste kriteriene skjønner jeg godt at noen går for MAS.


Jeg skjønner selvsagt argumentene dine. Men hva om man kjøper en MAS ut av ureg oppdrett, og hunden avlives tidlig pga halthet fordi de ikke blir fulgt opp (nå tenker vi konsekvensen av valpekjøperens, valpkjøper, )mtp helse? Det er vel ikke noe kjekt for barna det..

Jeg tviler sterkt på at noen velger en MAS kun fordi den er 30-40 cm høy.

Man skal da leve med størrelsen på bikkja likefullt som man skal leve med egenskapene - det en STOR forskjell på å velge en hund fordi den er søt, og det å utelukke hunder fordi de er av en annen størrelse enn hva man er komfortabel med - det være at de er for små eller for store. Det gjør så og si alle, det er bare å ta en kikk i rasetrådene her inne det.

Så hvorfor skal de da velge den? Når man finner akkuratt det samme i fra før, hos Australian Shepherd...

Bare lurer - hvorfor velger man MAS når man allerede får aussier innenfor den størrelsen?

Det skal jo i prinsippet bare være størrelsen som skiller dem, ikke sant?

Dette er litt av det jeg vil frem til. Hvorfor?
Man har det jo i fra før, er det bare fordi de som kjøper en liten aussie, vil kunne stille den ut til Championat? Den muligheten blir jo borte om hunden er FOR liten, selvom rasens størrelse, ikke skal gå foran kvaliteten.

Det er vel fordi en ønsker å få en mer stabil høyde på dem. For joda, klart man kan lete etter linjer og kombinasjoner hvor hundene generelt er lavere, men det er jo langt fra en garanti der. Jeg vet ikke om en etterhvert f.eks ønsker å krysse inn andre raser, det er noe av det jeg håper på å få svar på i mailen jeg sendte oppdretterne her til lands :)

I standarden står det:

Størrelse og vekt:
Mankehøyde: Hannhunder: 51-58 cm
Tisper: 46-53 cm
Størrelse må ikke gå foran kvalitet.

Størrelse må ikke gå foran kvalitet, men de ønsker en mer stabil størrelse på den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi en ønsker å få en mer stabil høyde på dem. For joda, klart man kan lete etter linjer og kombinasjoner hvor hundene generelt er lavere, men det er jo langt fra en garanti der. Jeg vet ikke om en etterhvert f.eks ønsker å krysse inn andre raser, det er noe av det jeg håper på å få svar på i mailen jeg sendte oppdretterne her til lands :)

Det er jo ikke noen garanti for størrelse om man kjøper MAS heller. Hvis man hadde slike garantier fikk man ikke DS på 40 cm heller liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner selvsagt argumentene dine. Men hva om man kjøper en MAS ut av ureg oppdrett, og hunden avlives tidlig pga halthet fordi de ikke blir fulgt opp (nå tenker vi konsekvensen av valpekjøperens, valpkjøper, )mtp helse? Det er vel ikke noe kjekt for barna det..

Så hvorfor skal de da velge den? Når man finner akkuratt det samme i fra før, hos Australian Shepherd...

Dette er litt av det jeg vil frem til. Hvorfor?

Man har det jo i fra før, er det bare fordi de som kjøper en liten aussie, vil kunne stille den ut til Championat? Den muligheten blir jo borte om hunden er FOR liten, selvom rasens størrelse, ikke skal gå foran kvaliteten.

Vel, den uregistrerte valpen av ikke - godkjent rase jeg kjøpte for over 16 år siden lever enda, det gjør ikke de registrerte rasehundene jeg kjøpte i ettertid :)

Man kan også kjøpe mellomschnauzer av små linjer i stedenfor å kjøpe seg dvergschnauzer , man kan kjøpe Mellompuddel i stedenfor dvergpuddel etc etc. .

Så hvorfor finnes det flere størrelsesvarianter mon tro? :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noen garanti for størrelse om man kjøper MAS heller. Hvis man hadde slike garantier fikk man ikke DS på 40 cm heller liksom..

Nei såklart ikke, men etterhvert ender man opp med en mer homogen rase og det vil være større sansynlighet for å havne innenfor standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også kjøpe mellomschnauzer av små linjer i stedenfor å kjøpe seg dvergschnauzer , man kan kjøpe Mellompuddel i stedenfor dvergpuddel etc etc. .

Så hvorfor finnes det flere størrelsesvarianter mon tro? :P

Fordi de ble avlet frem til forskjellige formål - ikke fordi det var søtt med en liten utgave ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få alt det en ser etter i sitt hundehold; både egenskaper og en størrelse man trives med.

Man kan ikke få i pose og sekk?
Jeg ønsker meg en 20 kg sheltie, men jeg vil ikke ha Langhårs Collie.

Vel, den uregistrerte valpen av ikke - godkjent rase jeg kjøpte for over 16 år siden lever enda, det gjør ikke de registrerte rasehundene jeg kjøpte i ettertid :)

Man kan også kjøpe mellomschnauzer av små linjer i stedenfor å kjøpe seg dvergschnauzer , man kan kjøpe Mellompuddel i stedenfor dvergpuddel etc etc. .
Så hvorfor finnes det flere størrelsesvarianter mon tro? :P

Det i seg selv er et godt spørsmål. Men på aussie er vi så heldige at størrelsen ikke skal gå foran kvaliteten, så man har stor valgfrihet, uten at man må dele rasen opp så voldsomt.
(håper det er greit at jeg knabbet bildet ditt @Phsycholynx
241108_059.jpg

Tispen i midten er champion, og er ganske lita, mener hu er 45 cm?

Samme tispe i lag med en alminnelig hannhund:
bilde1.jpg

Nei såklart ikke, men etterhvert ender man opp med en mer homogen rase og det vil være større sansynlighet for å havne innenfor standarden.

Min de ER jo innenfor standarden?

I standarden står det:

Størrelse og vekt:
Mankehøyde: Hannhunder: 51-58 cm
Tisper: 46-53 cm
Størrelse må ikke gå foran kvalitet.

MAS er mindre enn dette? Er det MAS sin standarden du sikter til da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke få i pose og sekk?

Jeg ønsker meg en 20 kg sheltie, men jeg vil ikke ha Langhårs Collie.

Du får feite den opp da ;)

Neida. Det er leit du ikke kunne få i både pose og sekk, men mener du derfor at andre ikke skal det da heller? Sikter til den første setningen din.

Min de ER jo innenfor standarden?

I standarden står det:

Størrelse og vekt:

Mankehøyde: Hannhunder: 51-58 cm

Tisper: 46-53 cm

Størrelse må ikke gå foran kvalitet.

MAS er mindre enn dette? Er det MAS sin standarden du sikter til da?

Det var standarden for MAS jeg siktet til ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ble avlet frem til forskjellige formål - ikke fordi det var søtt med en liten utgave ;)

Nå ble heller ikke MAS utviklet fordi de var søte. Aussien gjetet kuer så vidt jeg har forstått, MAS gjetet sauer og geiter :)

Senere har vel begge blitt mer eller mindre show og sportshunder, og i agility er størrelse ekstremt viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får feite den opp da ;)

Neida. Det er leit du ikke kunne få i både pose og sekk, men mener du derfor at andre ikke skal det da heller? Sikter til den første setningen din.

Det var standarden for MAS jeg siktet til ja.

Det var Ironi, ville ikke hatt en Sheltie om jeg hadde fått en kastet etter meg...

Så det er BARE størrelse på MAS det går på da? Det er det eneste som skille den fra aussie? Enda du kan få små aussies?

Nå ble heller ikke MAS utviklet fordi de var søte. Aussien gjetet kuer så vidt jeg har forstått, MAS gjetet sauer og geiter :)

Senere har vel begge blitt mer eller mindre show og sportshunder, og i agility er størrelse ekstremt viktig :)

Dette burde komme tydeligere frem i så fall. Men, da avler de seg bort fra Australian Shepherd, både størrelsesmessig, og bruksmessig. Aussien skal kunne gjete alt fra ender til kyr, så den er ikke en rein kveg gjeter, men en ranch hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Ironi, ville ikke hatt en Sheltie om jeg hadde fått en kastet etter meg...

Så det er BARE størrelse på MAS det går på da? Det er det eneste som skille den fra aussie? Enda du kan få små aussies?

Så fint for deg da.

Er det et problem for deg at folk faktisk velger hund ut fra hvilken størrelse de er komfortabel med? Jeg skjønner ikke helt innvendingene dine til akkurat det. Så langt er det vel for det meste størrelse som skiller MAS og aussie. Som sagt prøver jeg å få svar på om man planlegger å krysse inn andre raser eller fokusere på andre ting enn hva man gjør med aussien, men jeg er ingen oppdretter så jeg har ikke et konkret svar til deg akkurat nå. Det jeg vet, og som jeg skjønner veldig godt, er at man ønsker å avle på mindre hunder - for å få frem en absolutt brukandes hund i lite format. Siden aussieklubben ikke ønsket å ha to varianter, en "mini" - så ble det da til MAS. De fokuserer på å få mye egenskaper man ser i aussien i et mindre format. Det går ann å ha to tanker i huet samtidig, og selv om man ønsker små hunder i det de ønsker skal bli en homogen rase med jevnt over lik og liten størrelse, betyr ikke det at bruken og egenskaper kommer i siste rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...