Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2015


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Har dere bestemt kjønn allerede? Hvordan har dere bestemt dere?

 

Her er det ikke bestemt. På en måte, så tenker jeg at kjønn ikke betyr noe.. Men en hannhund passer nok best med tanke på at setteren skal brukes i jakt, og at man da slipper løpetiden.. Dette kan jo endres senere, og ingenting er bestemt. Hund er hund foreløpig og så lenge det er en hund så betyr ikke kjønn så mye enda. :P

Ja, jeg skal ha tispe. Fordi jeg mye heller vil ha løpetid to ganger i året enn hver dag ;) Jeg vil ikke risikere å få en hund som blir gal dersom en løpetidstispe er i nærheten. Samtidig risikere man jo innbilt dreltighet med tisper. Jeg har dog inntrykk av at dette forekommer sjeldnere enn "gal" hannhund rundt løpetidstisper, så her blir det altså tispe.

Faren min derimot har jakthund og velger kun hannhunder pga dette med løpetid, etter å ha valgt tispe som første hund. Veldig kjipt dersom løpetida kommer akkurat i jakta.

Til syvende og sist blir det mest smak og behag :) forskjellene er ikke enormt store, det går mer på individ.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror vi får valp på fredag! Hvis det går etter planen og oppdretter og valp virker fornuftige så blir hun med oss hjem. Kopiert bildelink fra oppdretter sin Facebookside.

Da er hun endelig hjemme! Ventetiden er over og 17 timers reise for å hente valp er overstått ^^

Endelig er jenta mi født En av disse herlighetene kommer til meg i slutten av juni. 3 tisper og 1 hannhund. Far er flotte Quinlent James Dean og mor er vakre CH Cometstaff Day For

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Ja, jeg skal ha tispe. Fordi jeg mye heller vil ha løpetid to ganger i året enn hver dag ;) Jeg vil ikke risikere å få en hund som blir gal dersom en løpetidstispe er i nærheten. Samtidig risikere man jo innbilt dreltighet med tisper. Jeg har dog inntrykk av at dette forekommer sjeldnere enn "gal" hannhund rundt løpetidstisper, så her blir det altså tispe.

Faren min derimot har jakthund og velger kun hannhunder pga dette med løpetid, etter å ha valgt tispe som første hund. Veldig kjipt dersom løpetida kommer akkurat i jakta.

Til syvende og sist blir det mest smak og behag :) forskjellene er ikke enormt store, det går mer på individ.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er da ikke så vanlig at godt oppdratte hannhunder blir helt idiot med løpetisper i nabolaget. Jeg tenker overhode ikke på hannhundene mine som at de "har løpetid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er da ikke så vanlig at godt oppdratte hannhunder blir helt idiot med løpetisper i nabolaget. Jeg tenker overhode ikke på hannhundene mine som at de "har løpetid".

Det kommer nok veldig annpå du. Tenker du har vært heldig og slippe unna. Jeg kjenner flere ellers rolige og herlige hanner som takler dårlig løpetisper og blir veldig masete.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig annpå du. Tenker du har vært heldig og slippe unna. Jeg kjenner flere ellers rolige og herlige hanner som takler dårlig løpetisper og blir veldig masete.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke noe problem med hannhunden min heller, ikke med mamma sine to, og tante sine tre stykk heller. Mange som er heldige isåfall.

Selv tenker jeg det har endel med oppdragelse og hva de venner seg til med å gjøre.

Men klart noen hunder har sikkert skikkelige problemer med løpetisper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bestemt kjønn allerede? Hvordan har dere bestemt dere?

Her er det ikke bestemt. På en måte, så tenker jeg at kjønn ikke betyr noe.. Men en hannhund passer nok best med tanke på at setteren skal brukes i jakt, og at man da slipper løpetiden.. Dette kan jo endres senere, og ingenting er bestemt. Hund er hund foreløpig og så lenge det er en hund så betyr ikke kjønn så mye enda. :P

Jeg ser fordeler og ulemper med begge kjønn, jeg har hatt begge tidligere å jeg har funnet ut at jeg liker tisper best, så jeg har bestemt meg for tispe. Jeg vet at jeg ikke skal ha en av hver igjen, med mindre jeg har mange rundt meg som kan stille opp å passe hund så jeg slipper å ha begge hjemme ved løpetid.

Jeg har inntrykk av at det varierer veldig hva man foretrekker, noen liker best hannhunder å vil ha bare det, noen liker best tisper og vil ha bare det, mens andre igjen ikke har noen preferanser og tar gjerne begge deler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hannhunder er rimelig greie ift løpetisper. Men noen er virkelig helt kokkelimonke. Og har man ikke hatt en slik, vet man ikke hva man prater om..
Og etter å ha hatt EN slik hannhund, akter jeg aldri mer å ha hannhund i hus sammen med tisper. (Hatt to greie hannhunder da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer nok veldig annpå du. Tenker du har vært heldig og slippe unna. Jeg kjenner flere ellers rolige og herlige hanner som takler dårlig løpetisper og blir veldig masete.

Sent from my iPhone using Tapatalk

De aller, aller fleste hannhunder jeg kjenner er helt greie selv om det er tisper i nabolaget som har løpetid. Ikke bare mine. Det finnes noen som er idioter, ja. Det er noen som får lov til å være idioter, ja. Men å ikke ville ha hannhund fordi de "alltid har løpetid" er litt tullete. Nå er ikke dette ett forsøk på å overtale noen til å heller velge hannhund enn tispe, for det er veldig individuelt hva folk foretrekker. Jeg ville bare rette litt opp i en gammel sannhet jeg mener ikke er så veldig sann :) Det er unntakene som er overseksuelle, ikke normalen (selv om det varierer litt med rase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i tankeboksen om dagen angående kjønn faktisk. Har hatt en hannhund i hus som var helt kokko hver gang ei tispe i nærheten hadde løpetid.

Og jeg har ei tispe nå som blir litt kokko selv, når hun er løpsk.

Bare tanken på å måtte kombinere to sånne kokkohunder.... vel, jeg heller mot tispe for å si det slik, men er littegrann åpen for hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De aller, aller fleste hannhunder jeg kjenner er helt greie selv om det er tisper i nabolaget som har løpetid. Ikke bare mine. Det finnes noen som er idioter, ja. Det er noen som får lov til å være idioter, ja. Men å ikke ville ha hannhund fordi de "alltid har løpetid" er litt tullete. Nå er ikke dette ett forsøk på å overtale noen til å heller velge hannhund enn tispe, for det er veldig individuelt hva folk foretrekker. Jeg ville bare rette litt opp i en gammel sannhet jeg mener ikke er så veldig sann :) Det er unntakene som er overseksuelle, ikke normalen (selv om det varierer litt med rase). 

Men du skjønner vel det var satt på spissen ikke sant? At de "alltid" har løpetid.

Som Frk. Nesevis sier - enkelte ER faktisk utrolig slitsomme og det er langt fra alltid fordi de får lov til å være det. Sier ikke at ALLE hannene er sånn, selvsagt snakker jeg om unntakene - på samme måte som tispene som får innbilt drektighet også er unntakene.

Så får det bli opp til hver enkelt hva de finner mest slitsomt og "tørr" å risikere, for muligheten finnes jo alltid og det er ulemper med begge deler. Så får det heller virke "tullete".

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hvor intense hannhunder er under løpetid er dels individ, men også rase. For der er forskjell mellom rasene. Settere, feks - er ganske enkle. Lite styr og bråk. Har man begge kjønn, er der som regel kun litt uro den dagen tispa/tispene står. Mitt inntrykk er også at collie-hanner er veldig enkle sånn sett. Enkelte andre raser derimot (skal ikke nevne noen for ikke å fornærme noen...) - der er hannhundene veldig "testosteron-lada", og blir et sannt H når feks tisper i huset løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tispe, mest fordi jeg alt har tispe og ikke orker en av hvert kjønn. Ellers så foretrekker jeg egentlig tisper over hannhund. Spesielt når man skal ha en rase som må kles på på vinteren, så er det greit å slippe å tenke på en tissemann som må ha "fritt spillerom" ift. klær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tispe, mest fordi jeg alt har tispe og ikke orker en av hvert kjønn. Ellers så foretrekker jeg egentlig tisper over hannhund. Spesielt når man skal ha en rase som må kles på på vinteren, så er det greit å slippe å tenke på en tissemann som må ha "fritt spillerom" ift. klær.

Haha, den biten der har jeg og rotta mange diskusjoner om på vinteren, når vi kommer inn med fryste klær fordi de er pissa på…. Synes det faktisk er en god grunn. Rotta synes også det! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tispe, det er 100 % bestemt. For det første fordi det er viktig for meg å kunne ha hunden løs, og da er det greit å slippe å bekymre seg for om det er tisper med løpetid i nærheten. Jeg har blitt forfulgt av løse hannhunder flere ganger når jeg har gått tur med løpetidstisper, så jeg vet at det kan være et problem. I tillegg har jeg inntrykk av at hannhunder ofte har større radius og er mer utsatt for samkjønnsaggresjon. For det andre trives labbisen best med andre tisper. Men den viktigste grunnen er rett og slett at jeg foretrekker tisper, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Jeg føler at jeg har bedre kjemi med dem, på en måte. Hannhunder kan fort gå meg på nervene.

Og etter å ha lest litt i tråden om forhudskatarr, var valget uansett enkelt :x Det blir nok ikke annet enn tisper på meg fremover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ting går som planlagt, og det kommer ei tispe i det kullet jeg har sett meg ut, så blir det valp på nyåret! :jump: Det blir min aller første hund. Jeg håper det går bra! Leser internett opp og ned, og har lest Sophia Yin-bøkene mine en del ganger allerede. Nå leser jeg om valpesikring av leilighet. Begynner nesten å kaldsvette av alt som må på plass. :frantics:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ting går som planlagt, og det kommer ei tispe i det kullet jeg har sett meg ut, så blir det valp på nyåret! :jump: Det blir min aller første hund. Jeg håper det går bra! Leser internett opp og ned, og har lest Sophia Yin-bøkene mine en del ganger allerede. Nå leser jeg om valpesikring av leilighet. Begynner nesten å kaldsvette av alt som må på plass. :frantics:

Spennende! Hvilken rase? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt hund før; hvordan gjør dere det med innkjøp av utstyr? Jeg vil jo gjerne begynne shoppingen allerede :innocent: Men siden valpen vil klø i munnen og tygge i stykker det meste den får tak på, bør jeg kanskje kjøpe litt billige, midlertidige ting mens hun er liten? Jeg kommer til å bruke åpent bur som soveplass, og det skal stå inne på soverommet mitt. Buret klarer hun vel ikke tygge i stykker vel? Så det regner jeg med går fint å kjøpe fra starten av. Men hvilke ting bør jeg skaffe til henne i begynnelsen, og hvilke ting bør jeg vente med til tannfelling er over? Hvor mye kan man justere seler og slikt? Kan man kjøpe voksensele og stramme den inn til valp? Eller må man ha valpesele, og kjøpe ny når hun er fullvoksen? Vil prøve å gjøre dette relativt økonomisk, til tross for at kjøpelysten absolutt melder seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh! Drømmerasen min! Hvilken kennel skal du ha fra? Blir vel import, siden den eneste norske oppdretteren ikke skal ha kull på en stund? :)

Nei, faktisk ikke. Blir faktisk riktig så lokalt. Stine Pernille Larsen skal ha kull på sin tispe Lumi (Kilvan Arany Bàràny). Hun parres neste løpetid i okt/nov, med Lärkfalkens Ajax. Hun har ikke registrert kennelnavn. Var Inga Realfsen (Sigerdriva) som satte meg i kontakt med henne :) Fått innnntrykk av at hun har satt seg godt inn i genetikk og avl, og har valgt en fin hannhund. Skal treffe henne i morra og snakke litt mer, men jeg er veldig positiv og optimistisk. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke. Blir faktisk riktig så lokalt. Stine Pernille Larsen skal ha kull på sin tispe Lumi (Kilvan Arany Bàràny). Hun parres neste løpetid i okt/nov, med Lärkfalkens Ajax. Hun har ikke registrert kennelnavn. Var Inga Realfsen (Sigerdriva) som satte meg i kontakt med henne :) Fått innnntrykk av at hun har satt seg godt inn i genetikk og avl, og har valgt en fin hannhund. Skal treffe henne i morra og snakke litt mer, men jeg er veldig positiv og optimistisk. :)

Så utrolig spennende! Kilvan er jo den ene finske oppdretteren, hvis jeg ikke tar helt feil? De har jo gode hunder de :) Åååå gleder meg til å følge krøllebøllbebis! Skal ha en cifra mudi en gang :wub:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilvan er finsk oppdrett ja, er mange gode oppdrettere der :) Lumi har cifra-genet i seg, men er fakó. Ajax er sort, med brune gener. I teorien kan vel kullet inneholde alle fargevarientene da, med unntak av askegrå :D
post-5699-0-38464300-1411841252_thumb.jp
post-5699-0-26692800-1411841249_thumb.jp
Hmm, kom bildene dobbelt nå? Jeg er så dårlig på disse bildeinnleggene.

post-5699-0-26692800-1411841249_thumb.jp

post-5699-0-38464300-1411841252_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...