Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2015


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror vi får valp på fredag! Hvis det går etter planen og oppdretter og valp virker fornuftige så blir hun med oss hjem. Kopiert bildelink fra oppdretter sin Facebookside.

Da er hun endelig hjemme! Ventetiden er over og 17 timers reise for å hente valp er overstått ^^

Endelig er jenta mi født En av disse herlighetene kommer til meg i slutten av juni. 3 tisper og 1 hannhund. Far er flotte Quinlent James Dean og mor er vakre CH Cometstaff Day For

Posted Images

Har nå funnet ut at det er hvertfall 3 stk som skal ha kull fremover i passe avstand.. Er bare så redd for å velge feil... Vi skal jo ha en jakthund, men h*n skal jo være en turkamerat og familiehund i tillegg. Vet at dette handler om oppdragelsen, men det er da dumt å ta en hund fra noen som er veldig jegere? Og kanskje ikke så familieaktige..?! Noen tanker?

Sikkert ett ganske merkelig spørsmål :P og mulig jeg overtenker for mye her. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ut at det er hvertfall 3 stk som skal ha kull fremover i passe avstand.. Er bare så redd for å velge feil... Vi skal jo ha en jakthund, men h*n skal jo være en turkamerat og familiehund i tillegg. Vet at dette handler om oppdragelsen, men det er da dumt å ta en hund fra noen som er veldig jegere? Og kanskje ikke så familieaktige..?! Noen tanker?

Sikkert ett ganske merkelig spørsmål :P og mulig jeg overtenker for mye her. :P

De beste jakthundene, er de beste familiehundene :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ut at det er hvertfall 3 stk som skal ha kull fremover i passe avstand.. Er bare så redd for å velge feil... Vi skal jo ha en jakthund, men h*n skal jo være en turkamerat og familiehund i tillegg. Vet at dette handler om oppdragelsen, men det er da dumt å ta en hund fra noen som er veldig jegere? Og kanskje ikke så familieaktige..?! Noen tanker?

Sikkert ett ganske merkelig spørsmål :P og mulig jeg overtenker for mye her. :P

Skal hunden brukes til jakt så ville jeg gått for skikkelig jaktlinjer. Min fuglehund er det, og jeg har hørt og lest at de er "mye". Jeg syns ikke det i det hele tatt :) kald i hode, god avreagering, oppvakt og morsom. Klar for alt men slapper godt av.

Hvilken rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger valp i 2015. Hurra! :D Med visse forbehold. Det kan jo hende at det ikke blir valp før 2016, men fra og med sommeren 2015 i alle fall. Det som er bestemt er i alle fall at det blir en hannhund, men hvilken rase det blir tror jeg at jeg skal komme tilbake til senere. :P

Har nå funnet ut at det er hvertfall 3 stk som skal ha kull fremover i passe avstand.. Er bare så redd for å velge feil... Vi skal jo ha en jakthund, men h*n skal jo være en turkamerat og familiehund i tillegg. Vet at dette handler om oppdragelsen, men det er da dumt å ta en hund fra noen som er veldig jegere? Og kanskje ikke så familieaktige..?! Noen tanker?

Sikkert ett ganske merkelig spørsmål :P og mulig jeg overtenker for mye her. :P

Er det irsk setter du skal ha? Det er jo en jakthundrase og oppdretterne vil naturligvis være opptatte av jakt. Selve jakten foregår jo i en begrenset periode av året, og selv om man kan bruke tid på jakthundtrening ellers i året så er jo de fleste av disse hundene familiehunder og turkamerater resten av året. :) Det er ikke så vanlig for fuglehundopprettere å ha hundene boende ute i kennel som det er hos noen andre raser. De fleste er familiehunder også. Kanskje dere kan besøke de forskjellige oppdretterne, hilse på hundene deres og se hva dere synes? Sjekk valpelisten på nisk.no, og pass på at oppdretterne oppfyller kravene til helsetesting (HD, CLAD og PRA).

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ut at det er hvertfall 3 stk som skal ha kull fremover i passe avstand.. Er bare så redd for å velge feil... Vi skal jo ha en jakthund, men h*n skal jo være en turkamerat og familiehund i tillegg. Vet at dette handler om oppdragelsen, men det er da dumt å ta en hund fra noen som er veldig jegere? Og kanskje ikke så familieaktige..?! Noen tanker?

Sikkert ett ganske merkelig spørsmål :P og mulig jeg overtenker for mye her. :P

En familiehund er ikke avhengig av jaktinnstinkter, men en jakthund kommer ikke langt uten. Skal dere jakte så velger dere fra "jaktlinjer", det at hunden har jaktinnstinkter har ingen betydning for hvorvidt hunden er en god familiehund eller ikke, det er det helt andre ting som avgjør. :) De aller aller fleste hunder er gode familiehunder så lenge de får det de trenger selvsagt av tur og aktivitet, og de som ikke er det har gjerne en eller annen mental brist som gjør ting litt vanskeligere. Noe kan man jo styre unna mtp valg av linjer osv (styre unna de som evt er usikre, unormalt stresset eller har andre negative ting) og noe er helt tilfeldig (kan komme dårlige hunder i et godt kull), men de fleste jakthunder er fine familiehunder og turkompiser. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det. Jakttrening får hunden hele året, men mest blir det turer og lek med meg, samboer og ungene. Kløv etter hvert.

Det er samboer som vil ha hunden pga jakt, og han jakter mye og er nok opptatt av at hunden er god i jakt, jeg er opptatt av at hunden skal passe oss i familien og. Av og til redd for at vi ikke er aktive nok, men vi er jo ute 1 til 2 timer hver dag. Turer går jeg allerede, så er noe med det da.

Dessverre har jeg ikke funnet noen oppdrettere som bor i nærheten. Kjenner kun 2 irske settere, og de er gamle og ganske så bedagelige og rolige.

Det jeg og tenker en del på, er om valpene blir sosialisert nok de viktige ukene, men igjen så tenker nok jeg for mye. Men skal sjekke dette med oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jakthundene vi har hatt i familien, utenom den jeg kjøpte selvfølgelig, har vært enkle og behagelig familihunder og fungert godt på jakt. I hovedsak ES (engelsk setter).

Jeg endte med å kjøpe fra et særdeles lovende kull som dessverre ikke ble så velykket ettersom de fleste ble litt for mye hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jakthundene vi har hatt i familien, utenom den jeg kjøpte selvfølgelig, har vært enkle og behagelig familihunder og fungert godt på jakt. I hovedsak ES (engelsk setter).

Jeg endte med å kjøpe fra et særdeles lovende kull som dessverre ikke ble så velykket ettersom de fleste ble litt for mye hund.

Hva er "litt for mye hund"?

Det er et uttrykk jeg ikke helt greier å gripe ift hva andre måtte legge i det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det. Jakttrening får hunden hele året, men mest blir det turer og lek med meg, samboer og ungene. Kløv etter hvert.

Det er samboer som vil ha hunden pga jakt, og han jakter mye og er nok opptatt av at hunden er god i jakt, jeg er opptatt av at hunden skal passe oss i familien og. Av og til redd for at vi ikke er aktive nok, men vi er jo ute 1 til 2 timer hver dag. Turer går jeg allerede, så er noe med det da.

Dessverre har jeg ikke funnet noen oppdrettere som bor i nærheten. Kjenner kun 2 irske settere, og de er gamle og ganske så bedagelige og rolige.

Det jeg og tenker en del på, er om valpene blir sosialisert nok de viktige ukene, men igjen så tenker nok jeg for mye. Men skal sjekke dette med oppdrettere.

Den jeg har har vært såkalt mye hund pga en betennelse han hadde. Men det var noen ting som han da også var flink med det var små hunder og barn. Alle oppdretterene www.nisk.no/avl-og-oppdrett.85214.no.html og du det er ikke så viktig å ha oppretter helt i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det. Jakttrening får hunden hele året, men mest blir det turer og lek med meg, samboer og ungene. Kløv etter hvert.

Det er samboer som vil ha hunden pga jakt, og han jakter mye og er nok opptatt av at hunden er god i jakt, jeg er opptatt av at hunden skal passe oss i familien og. Av og til redd for at vi ikke er aktive nok, men vi er jo ute 1 til 2 timer hver dag. Turer går jeg allerede, så er noe med det da.

Dessverre har jeg ikke funnet noen oppdrettere som bor i nærheten. Kjenner kun 2 irske settere, og de er gamle og ganske så bedagelige og rolige.

Det jeg og tenker en del på, er om valpene blir sosialisert nok de viktige ukene, men igjen så tenker nok jeg for mye. Men skal sjekke dette med oppdrettere.

Det er bare en hund, og jakthunder er stort sett ganske enkle sjeler, ja de er aktive, men de er gjerne fornøyd så lenge de får tur, trenger ikke masse trening og forskjellig. Og nettopp fordi de er så aktive så er det også enkelt å aktivisere dem, sele og sykkel og voila masse trening på en times tid :) 1-2 timer daglig holder i massevis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her kan jo jeg også melde meg.

Vi (dvs jeg og barna) har ønsket oss hund i flere år, men mannen min har villet vente til ungene er større. Endelig er ungene store nok, så sommeren har jeg brukt til rase-lesing og oppdretterleting. Nå har vi landet på det blir en mellompuddel på oss, og har satt oss på venteliste hos en svensk oppdretter jeg fikk et veldig godt inntrykk av, og med planer om en god kombinasjon. Det har enda ikke blitt noen parring, men det ventes løpetid når som helst, så det blir vel hund i huset på senvinteren en gang. (Selv om jeg egentlig er klar alt før jul, da har jeg enda bedre mulighet til å ta fri fra jobb. Men vi får det vel til å gå opp. :) )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, bare husker uke 41 var nevnt :) Ser ut som de er litt tidlige ja, ser ut som de er på dag 58 eller 59 nå.

Trodde de hadde termin den 12. :) Det er uke 41 nå, ja :)

MEN det blir skikkelig spennende å følge med der fremover! Håper på masse, masse fine tisper :) Kanskje, hvis det skjer noe med mallekullet, (og det kommer en "bare-LP"-valp) så får vi fra samme kull ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...