Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mosjon får din hund per dag?


Mariss
 Share

Recommended Posts

Dette varierer, men jeg setter nå opp et gjennomsnitt:

Rase: japansk spisshund

Ukedager:

Morgen: 5 minutter tissetur

Ettermiddag: 1-1,5 time tur hvorav minst deler av turen er løs i skogen. På dager med fellestreninger i LP så blir turen kortet ned til ca en halvtime også er resten av aktiviseringen den dagen 1-2 timer LP-trening

Kveld: Ti minutters tissetur

Helger:

Morgen: 5 minutter tissetur

Formiddag/Ettermiddag: Langtur i skogen på 2-3 timer

Kveld: Ti minutters tissetur

Dette varierer selvsagt, ingen uker er like. Noen ganger går jeg to timers tur i hverdagen, andre ganger bare en halvtime. Ikke alle helger har langtur, og noen ganger blir det fire timer i stedet for to. Turene er som regel skogsturer hvorav minst halve turen er løs, men kan også være båndtur i park, løsslipp på strand med andre hunder, kort tur med mye trening, ren mosjonstur hvor jeg jogger/trimmer med ham i bånd i hurtig tempo. Noen helger er vi ute to-tre timer men trener mer spor og slikt enn å gå lang tur osv. Men dette er et gjennomsnitt. :)

Og, ja, han er fornøyd med dette, jeg har ikke verdens mest krevende rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Malinois nå, alaskan malamute før.

Daglig hovedtur: rundt 2 timer oftest. (variert trening, sykkel/ski, trekk, kløv, løpe løs, joggetur eller bare gå vanlig i bånd)

lufting: Varierer fra bare ut å tisse også inn igjen til 45 min rusletur i nærområdet. Litt avhengig av hva jeg vil/orker og hva vi har gjort/skal gjøre ellers den dagen.

Øvrig: Vi trener ofte litt også, har vært litt dårlig på det denne sesongen, men til vanlig så er det gjerne 2-3 dager i uken på fellestrening. Da blir vi ofte værende et par tre timer, men mye av denne tiden går jo med til å være sosial imellom øktene. så kanskje mellom 30-60 min reel treningstid. Disse dagene varierer det med tur. Noen ganger går jeg langtur først som vanlig, andre dager går vi en litt mindre tur (rundt en time) før eller etter trening.

Dette har forøvrig lite med rase å gjøre for min del, det er interesse. Jeg liker å gå tur, og hadde gått like mye uansett hund, og man ser jo at hundene stortrives selv om de ikke må gå så langt/lenge. Øvrig trening er også fordi jeg vil holde på med det, men hadde nok valgt annen rase enn malle om jeg hadde tenkt å slutte med hundetrening en gang.

For malamutene så hadde en time tur vært nok til at de hadde ligget urørlige å sovet hele dagen, for mallen så er det helt tydelig at hjernetrim er det "viktigste" for å bli fornøyd. Hun må ikke ha det heller, men merker forskjell på henne. Hadde hun fått 3 dager LP eller annen trening i uka(30-60 min pr gang) pluss en liten tur de dagene og en times tur ellers så hadde hun vært "fornøyd". Ikke utslitt, og hun hadde gjerne blitt med på mer, men hun hadde ikke krevd mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon og alaska husky.

Tisseturer på 5-10 min et par-tre ganger om dagen, evt slippes i hagen. Hovedtur på ca 1,5-2t rask gange/jogging/ski (av og til sykling, pluss AH'en får litt kjettingtrekk om hun ikke er med i spanntrening den dagen(hun blir forøvrig ikke med på hovedtur om hun skal i spanntrening heller)), har jeg mye å gjøre den dagen blir det kanskje 30-45min i stedet. Har jeg fri er vi mye ute og bare gjør ting, trener litt, tusler rundt og sånn. De er med overalt når jeg ikke skal på jobb/skole.

Også er det dager vi ikke gjør noen ting annet enn å løpe løst på gården og jordene. Varierer mao mye. De er absolutt fornøyde hunder, papillonen trives dog like godt uten tur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer så mye fra dag til dag. Noen dager er vi ute på tur i 6-7 timer med kløv, andre dager får de 1 time vanlig båndtur, noen dager kjettingtrekk, noen dager sykkel osv. Det kommer ann på hvor mye tid jeg har den dagen :)

Jeg har alaskan malamute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum en times hovedtur, og to-tre turer på ca. 15 min. Vi har også en del dager hvor vi er mer aktive, hvor det blir tre-fire timers turer på skogen og på fjellet. På det varmeste i sommer har vi ofte byttet ut hovedturen med en times bading på kvelden. Til høsten blir det lydighetstrening/kurs 1-2 ganger i uka. Blir også noen helger på fjellet med fulle dager ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutters luftetur om morningen

Minimum 1 time på ettermiddag, men ender ofte med at vi går litt lenger det.

10 minutters luftetur på kvelden/natten, før jeg legger meg.

I tillegg får han være mye ute i hagen, når været er fint. Utenom båndtvangen, får han ofte være løs i skogen, de dagene vi er der.

Rase: blandingshund (fuglehund/elghund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff og labrador.

Morgen; hvis tur sammen; ca 30-40 m rask gange/lett jogg. Hver for seg; labradoren får gjerne svømme hvis vi har tid.

Ettermiddag; 2-4 timer. 4 timer som regel fre-søn. Hvis lengre kan kveldstur droppes. Varierer fra langtur i skog, trening av div slag, kombinert gå og svømmetur (da blir mastiffen litt misfornøyd), kløvtur, jakt (mastiffen er bare med for å se fin ut der).

Kveld; ca 30-40 m rolig rusletur

Vi er riktignok to om det, og deler selvfølgelig opp. Langturene tar vi som regel sammen når det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe system jeg heller, annet enn at jeg løper en times tid annen hver dag og har da med meg hundene. Tidsmessig og hva vi gjør utenom løpingen varierer veldig. Jepp, hundene er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja. I løpet av en dag ca. 3,5 - 4 timer. Hvor lenge hver tur er og hvor mange turer det er til sammen er variabelt. Den lengste på dagen, den mellomste på morgenen og den korteste på kvelden sånn typisk.

Rasen er Hvit Gjeterhund og han er generelt kun fornøyd når han kan ødelegge noe.

Roomie har labrador og ho er alltid fornøyd. Sikkert ca. det samme tidsforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

En vanlig dag ser ca. sånn her ut:

En hel haug med tisseturer/småturer.

Tur i bånd på 30-60 min.

"Løsslipp (i langlinge) med lek og moro i 1-2 timer.

Noen dager jogger vi, går lengre skogsturer osv. Om vinteren går det i skigåing og trekk. :)

Han er passe fornøyd, tror jeg. De dagene han er hjemme alene i 5-8 timer er det selvsagt MYE energi som skal ut, og da kan det fort gå litt surr i hodet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka, blandingshund (Flat, Bc, Husky), 12,5år.

Morgenturen vår er på 1time ++ noen ganger er vi på stallen og da blir det ganske mange timer.

Ettermiddagsturen vår er også 1time++ ofte sammen andre hunder i skogen, noen ganger trener vi, andre ganger går vi bare tur her i nærmiljøet.

Kveldsturen varierer veldig, noen ganger går vi bare bort til "bæsjestedet" hennes, hun gjør fra seg og vi går hjem igjen, max 15min ute, andre ganger så går vi litt lengre turer og da er vi ute i 30min - 1time, alt etter hvor lyst vi har til å gå tur og hvor sent det er.

Vi er mye ute i skogen på alle turene våre (unntatt kveldsturene).

Hun går veldig lite i bånd, hun har ikke stor radius i det hele tatt, holder seg nærme meg på hele turen, veldig lett å kalle inn også dersom det er noe, hun er en drømmehund :wub:

Det som er likt på både morgen og ettermiddagsturene er at jeg legger inn litt fysioterapi trening på begge turene, bruker det jeg finner ute i naturen (feks, gå i høyt gress, gå over høye røtter på stier, balanse på stein, balanse på tømmerstokk sov).

Chicka virker veldig fornøyd med aktiviseringen, hun sover mest når vi er hjemme.

Har kuttet ned endel av aktiviteten som vi gjorde før siden hun nå har blitt litt gammel og har blitt litt tregere, dvs, hun er litt mer stiv og hun bruker lengre tid på å snuse og kikke seg rundt (hun MÅ ha med seg ALT som skjer rundt hun og hun kan bli stående å bare kikke, akkurat som en gammel dame i vindu, men Chicka står som regel midt i veien og glor).

Før i tiden så hadde aldri 1-1 1/2time aktivitet på hver tur holdt, da hadde hun blitt litt rastløs inne, kanskje fordi hun hadde så høy energi og hun var vant med masse og lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en grei tommelfingerregel er min ca en times hovedtur, synes de fleste hunder bør få det, og virker som det er rimelig gjengs oppfatning blandt de som ikke er ekstra aktive med hundene sine/har ekstra krevende raser? At det blir en dag eller to innimellom med litt mindre bør de fleste hunder takle helt fint, så fremt de ikke allerede ligger i minus på aktivitetsnivået.

Her varierer det en del hvordan dagene ser ut, men en vanlig arbeidsdag ser ca sånn ut;

Rett ut i hagen når vi står opp, om han vil være ute og klarer å holde kjeft, får han stå ute. Får gjerne en god neve tørrfôr strødd utover hagen til frokost.

Jeg jobber på etm/kveld, så her blir det hovedtur på dagtid, som sagt i utgangspunktet minimum en time tur. Veksler på løs/bånd/skog/fjell/bymiljø/"slappistur"/med innlagt trening/lek, men prøver å være flink å variere ila uken. Han får stort sett alltid noe å tygge på når jeg går på jobb, om det er middagen sin i form av frosset V&H eller et øre e.l.

Så er det kveldstur når jeg kommer hjem fra jobb, alt fra bare10-15 min kjapp luftings til en god halvtime, avhengig av vær, dagsform og hvor mye tur han har fått tidligere på dagen. Har et inngjerdet område rett ved huset som han gjerne får løpe litt løs på om kvelden om han ikke har vært løs på dagen, da kan jeg ta med en ball/leke og kanskje en liten neve tørrfôr til søk og.

Edit; har en 5 år gammel eurasier, de er vel regnet for å ha middels aktivitetsbehov. Han er en rimelig enkel og tilpasningsdyktig fyr sånn aktiviseringsmessig, men blir mer bjeffete når aktiviseringen minker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Flat Coated Retriever og det eneste som egentlig er fast er morgenturene i uka. De er mellom 20 - 30 min.

Ellers kommer det helt an på om vi trener i løpet av dagen eller ikke.

Det kan være alt fra 10 min luftinger til flere timer med tur og det funker kjempefint for oss begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå må jeg bare si at dette ikke er retta mot noen som har svart i denne tråden. Det er veldig få hunder her jeg har møtt i det hele tatt. Men sånn generelt lurer jeg litt på hvor ærlige folk er med tanke på hvor mye aktivitet hundene deres får. Og kanskje like mye hvor ærlige folk er med seg selv i hvor mye aktivitet de og hundene er i? I alle tråder på alle forum hvor det dukker opp sånne her tråder, så går folk fryktelig mye tur. Gjerne 30 min morgen, 2-3 timer om ettermiddagen og 30 min kveldstur. Selvfølgelig løs i terrenget. I tillegg til annen hundetrening. Samme med folk man møter i virkeligheten. Det er ikke grenser for hvor mye aktivitet hundene deres får, og samtidig, så ser jeg jo med en gang at hundene deres ikke er i spesielt god form. Ikke eierne heller. Hvordan er det mulig å være i så ekstremt dårlig form når man går minst 3 timers tur i skogen om dagen? Hundene mine som, etter hva eierne til de andre hundene forteller, får mye mindre trening er alltid både i bedre form og har bedre balanse og kroppskontroll i terrenget. Hvordan kan det ha seg?

Mine får forøvrig ett minimum på 5 minutter på morgenen, litt over en time etter jobb og 5 min kveldsluftig. Ganske ofte får de mye mer enn det og andre former for trening, men det varierer veldig fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med tempo man går i. Noen går fryktelig sakte på tur :P Kanskje venter man på hunden når den snuser og surrer rundt. Går man sånn skjønner jeg godt at man trenger å bruke to-tre timer på en tur hver dag. Selv går i et friskt tempo ( :P ) på tur og går sjeldent veldig lange turer hvis ikke jeg går toppturer. Dette er ofte pga tempoet og at jeg går lei. Hvem synes det er gøy å traske rundt i to timer i nabolaget hver dag?

Normalen er vel ti minutter om morgenen, en time midt på dagen og en halvtime på kvelden. Et par ganger i uka jogger jeg en snau time eller er i hundeparken i stedet for lang tur. Kjører et sted og går lengre turer hvis jeg har selskap eller været er veldig bra. Jeg trener unntaksvis triks, men vi øver på å oppføre oss på tur og har med hundene rundt hvis jeg skal noe sted. Jeg tror jeg har et gjennomsnittlig hundehold med tanke på aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste (tre ukene) har hundene fått ekstremt lite, En svømmetur i ny og ne og tusleturer. Jeg har ikke hatt overskudd til annet rett og slett. I perioder må de takle det.
Snart er det jakt og da blir det ekstremt mye på Ymse, og litt mindre på Kua. Da flere mil løs omdagen på "jobb". Sommerstid er litt latmannstid for meg, jeg takler ikke varmen. Høst, vinter og vår får hundene mye, ikke så mye tur men mye ski/sykkel/sparkesykkel/svømming/kjetting ol. Akkurat det å gå på tur det syns jeg er kjedelig så det blir sjelden mer enn en time omdagen, de dagene vi ikke aktivt trener.
Så går jeg helst laaange fjellturer da. Fjell :heart:

Umulig å sette opp en liste merker jeg, det varierer så ekstremt fra dag til dag, årstid til årstid.

Jeg har en dvergpinscher i veldig god form, og en vorsteh i grei form. Begge rolige inne og fornøyd med det de får. Vorsteh kan bli urolig med lite aktivitet, dvergen er rolig uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at når kjærsten min lufter bikkja, så går han gjerne flere timer lang tur, men i realiteten er det veldig få kilometer, tempoet er utrolig sakte og det blir en god del pauser.. bikkja virker ofte mer gira/stressa etter disse enn om man bare hadde droppa turen.

Normalen: 10-15 minutter før jobb. 1-2 timer etter jobb. 30-45 minutter på kvelden. Forsøker å få noen muligheter til å løpe fra seg ukentlig.

Helger og friperioder (for meg) betyr mer tur i andre terreng og områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare si at dette ikke er retta mot noen som har svart i denne tråden. Det er veldig få hunder her jeg har møtt i det hele tatt. Men sånn generelt lurer jeg litt på hvor ærlige folk er med tanke på hvor mye aktivitet hundene deres får. Og kanskje like mye hvor ærlige folk er med seg selv i hvor mye aktivitet de og hundene er i? I alle tråder på alle forum hvor det dukker opp sånne her tråder, så går folk fryktelig mye tur. Gjerne 30 min morgen, 2-3 timer om ettermiddagen og 30 min kveldstur. Selvfølgelig løs i terrenget. I tillegg til annen hundetrening. Samme med folk man møter i virkeligheten. Det er ikke grenser for hvor mye aktivitet hundene deres får, og samtidig, så ser jeg jo med en gang at hundene deres ikke er i spesielt god form. Ikke eierne heller. Hvordan er det mulig å være i så ekstremt dårlig form når man går minst 3 timers tur i skogen om dagen? Hundene mine som, etter hva eierne til de andre hundene forteller, får mye mindre trening er alltid både i bedre form og har bedre balanse og kroppskontroll i terrenget. Hvordan kan det ha seg?

Mine får forøvrig ett minimum på 5 minutter på morgenen, litt over en time etter jobb og 5 min kveldsluftig. Ganske ofte får de mye mer enn det og andre former for trening, men det varierer veldig fra dag til dag.

Vanskelig og vite hva du tenker på konkret når det ikke er eksempler (men skjønner at det ikke er helt greit heller), men jeg vet ikke jeg, er ikke mange jeg har sett som jeg kan "se" formen på egentlig så vet ikke helt hva du mener der?

Utover det så trenger ikke antall timer være noen spesielt god målestokk for hvilken form man er i, det vil nok variere stort både hvilket terreng man rører seg i, hvilket tempo og hvilken aktivitet. Er feks mye lettere å triller rundt på en sykkel. Men det spiller jo ikke så stor rolle for hunden stort sett.

Selv jeg greide å gå langturer i fjor da jeg var skikkelig dårlig (syk), i tillegg til noen kg ekstra og dårlige lunger pga røyk, men tempoet var betydelig lavere enn normalt og jeg sleit om jeg gikk for langt, for varga sin del hadde jo dette stort sett ikke noe å si da hun gikk løs og kunne gå i sitt eget tempo.. Igjen kommer det an på hva man legger i form/kondisjon. Er det lengden man går? Hvor lenge man går? hvor raskt man går? Hvor raskt man henter seg inn igjen? Hvor sliten man blir? Hvor stor/liten man er? Hunder er det jo også stor forskjell på, både sånn genetisk hvor tighte de er og hvordan de bygger muskler og hvor god kroppskontroll de har. Det vil jo også være stor forskjell på hvordan de oppfører seg, noen børner rundt hele turen og vil jo da få mye mer utav det enn en som rusler rundt og lukter på blomstene, både i muskler, pust og balanse. Noen får gå løse eller trekke eller gjøre andre aktiviteter, mens andre går stort sett i bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lav, kortbeint, overvektig og har medfødt hjertefeil. Det betyr at jeg går sakte og har dårlig kondis. Så, ja, jeg går gjerne tur godt over en time i hverdagen, noen ganger lengre, og kanskje også 2-3 timer i helgene. På fredag var jeg ute i nesten 2,5 timer. Men siden jeg går sakte, lar Ozu snuse og dille, trener litt, leter etter cacher osv, så blir turene sjelden spesielt lange. Den lengste turen jeg har gått med Ozu var 8 km, som regel er de gode turene vi har på 4-6 km.

Så når jeg skriver at jeg har vært på to timers tur, så høres det veldig sprekt ut, men vi har ikke gått lenger enn kanskje 5 km tilsammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...