Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mosjon får din hund per dag?


Mariss
 Share

Recommended Posts

Nå må jeg bare si at dette ikke er retta mot noen som har svart i denne tråden. Det er veldig få hunder her jeg har møtt i det hele tatt. Men sånn generelt lurer jeg litt på hvor ærlige folk er med tanke på hvor mye aktivitet hundene deres får. Og kanskje like mye hvor ærlige folk er med seg selv i hvor mye aktivitet de og hundene er i? I alle tråder på alle forum hvor det dukker opp sånne her tråder, så går folk fryktelig mye tur. Gjerne 30 min morgen, 2-3 timer om ettermiddagen og 30 min kveldstur. Selvfølgelig løs i terrenget. I tillegg til annen hundetrening. Samme med folk man møter i virkeligheten. Det er ikke grenser for hvor mye aktivitet hundene deres får, og samtidig, så ser jeg jo med en gang at hundene deres ikke er i spesielt god form. Ikke eierne heller. Hvordan er det mulig å være i så ekstremt dårlig form når man går minst 3 timers tur i skogen om dagen? Hundene mine som, etter hva eierne til de andre hundene forteller, får mye mindre trening er alltid både i bedre form og har bedre balanse og kroppskontroll i terrenget. Hvordan kan det ha seg?

Mine får forøvrig ett minimum på 5 minutter på morgenen, litt over en time etter jobb og 5 min kveldsluftig. Ganske ofte får de mye mer enn det og andre former for trening, men det varierer veldig fra dag til dag.

Tror det kommer av tempo på turene også.

Før så gikk vi høyt tempo på tur, da var vi begge i veldig god form, nå som hun har blitt gammel så er vi som regel ute nesten like lenge, men det går jo saktere siden hun har blitt mer glad i å snuse litt, vi sitter også mye mer og koser på tur nå, elsker det :wub:

Man kan jo se på Chicka at hun har mistet litt mer muskler enn det hun hadde da hun var ung, men det syntes jeg er helt ok i en alder på 12.5år, får ofte skryt over at hun ser mye yngre ut enn det hun er, til tross for at hun har et par kilo for mye på kroppen nå også...

Selv så har jeg vanskelig for å bli tykk, nå veier jeg 51kg og er 161cm, når jeg er i god form så veier jeg ca 48kg, har tenkt å komme meg på treningsenteret her nede for å få opp formen min litt, men jeg føler egentlig at jeg har nok med timene ute med Chicka, husarbeid og sosial omgang med andre mennesker, pluss å takle sykdommen min, jeg får ta opp igjen den gode formen når jeg får meg en ny unghund.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg har behov for å være mye ute og bevege meg, før så var det helt perfekt med alle de lange turene vi gikk og ikke minst det tempoet vi gikk, nå merker jeg at jeg savner det litt, men jeg får vært ute med Chicka nesten like lenge, men bare i mindre tempo og da blir jo distansen kortere også.

Ville aldri aldri byttet bort Chicka mot å få en hund som kan gå lengre og hardere tempo, Chicka skal være her så lenge det går, etter det så skal jeg få meg en ny unghund.

Det er også uaktuelt å få ny hund sammen med Chicka, hun skal få være alene hund i hele sitt liv, slippe å dele meg med noen andre, det fortjener hun :wub:

Kan godt skjønne om noen lurte på om jeg snakket sant for noen år siden med all aktiviteten vår, men det var faktisk sant og det er fortsatt sant den "gamlemor treningen" hun får nå, hadde jeg feks satt meg ned i sofaen eller kuttet turene enda mer så hadde jeg blitt enda sykere og hatt en mage som ikke hadde vært noe særlig (den blir bedre med mye bevegelse, har stomi).

Noen ganger skulle nesten hundehold kommet på blåresept :P Jeg har så godt av det å ha hund at jeg får ikke uttrykt det godt nok, mange i samme situasjon som meg blir veldig stillesittende etter operasjonen, de blir redde for aktivitet og prøve seg frem på hva de kan gjøre, med hund så MÅ man ut og trimme, samme hva :)

Jeg tror som sagt at det kommer mye ann på tempoet man går på en tur og hvordan form man er i.

Vet om noen som er stolte av å gå 3km på en time :shocked: vi gikk 5km på ca +-50min, litt spørs om det var innlagt bading eller rulling i gress osv.

Det at mange overdriver hva de gjør kommer kanskje av litt dårlig samvittighet eller en liten fornektelse??? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variable dager her også, men typiske ukedager vil jeg si er en dag med redningstrening og en dag LP, de resterende tre dagene prøver jeg å gå minst en times tur (tilsvarer ca 4-5km). En gang i uka slenger jeg på kløv, og blir å legge til kjettingtrekk så snart vi får kjøpt sele til det.

Helgen går med på en redningstrening og en turdag (alt fra 4-10km), hender også ofte at det blir en god rusletur samme dag som trening.

Men så er det alle disse uforutsette dagene da, som den dagen jeg må på storsenteret og handle ditt og datt + superrengjøring hjemme, da kan det fort bare bli et kvarter/halvtimes tur den dagen.

Ingen morgen eller kveldstur til vanlig her, jeg bruker hagen til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gå en time med bikkjer i bånd, så ville det bare være meningsløst og minus-mosjon for dyra :P Men jeg har hunder som trenger å være i god kondisjon, så de får mellom 5 og 15 km. løpetur minimum annenhver dag. Støveren ender stort sett opp med minst en mil om dagen, da hun er med på begge omganger med dachser. Så mosjonen måles ikke i tid. En halvtime feks. = 5km, så synes det er ok korttur. Har forøvrig 3 mål inngjerdet hage, så har ingen dårlig samvittighet for dager hvor det ikke blir noen trimrunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper de ut i hagen morgen/kveld, og går som regel 5-8 km hovedtur (av og til med kløv/trekk/sykkel), de dagene det ikke er LP-trening. Da blir det som regel en kort tur på 2-3km, slik at hundene får strekt litt på bena, og får ut den verste overskuddsenergien. En og annen dag blir det bare hagelufting, evnt litt trening i hagen på yngstemann. Kommer helt an på egen form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snusmumrikk

Man trenger vel ikke å være rakettforsker for å fastslå at endel lyver om aktivitetsnivået? I tillegg er det jo mange hundeeiere som setter seg på en benk i tre timer mens de drikker en trippelmocca og inntar den tredje hvetebollen for dagen.

Det er minst like mange late folk blant hundeeiere som ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det veldig etter dagsform, humør, orken og vær :P Dette er jo da hovedregelen, selvsagt finnes det unntak. Men i all hovedsak så har hverdagen man-fre to muligheter ift tur :P

Morgen; måles sjeldent i minutter, går til dyret bæsjer- blir ofte 10-15 min det..

Etter jobb; Har jeg spist i 2 tiden på jobb så stikker vi ut med en gang jeg kommer hjem og blir ute i en 2-3 timers tid- dog er dette
sjeldent da jeg alt for ofte er skrubbsulten etter jobb:p Da kan det heller bli en kortere tur med noe innlagt trening for meg, men
minimum 1 time. Rotta får trekke mye på meg da, han eeeelsker å trekke og tar jobben drit seriøst :P

Kveld; måles ikke i minutter her heller, går igjen til dyret bæsjer..

Helger varierer veldig, alt fra 1 til 4 timer liksom :)

På vinteren her oppe så er hovedturen sjeldent over 1 time, også i helgene. Får meg ikke til å traske i bekkmørket i flere timer, selv med god hodelykt :P Her kan også vær og vind legge en ganske stor stopper for turen.. På vinteren her har jeg faktisk ganske mange "unntaksdager" hvor bikkja ikke får 1 time sammenhengende tur. Da vil han det sjeldent selv når været er så gufsent.

Jeg er forøvrig tjukkas men klarer meg veldig fint på langturer jeg og, dog har jeg sikkert ikke samme tempo som mange har, men har ikkeno problem med å gå turer sånn fysisk sett og går oftere over 5 km tur på hverdagene enn jeg gjør under 5 km. På fine dager havner vi fort på 8-10 km :) Da er jeg ordentlig fornøyd med hverdagstrimmen da :P Langturer i helgene er gjerne 1,5 mil med tuusen stopp og masse kjeks :D

Ja, så er rotta fornøyd da selvsagt. Han er alltid avslappa og fornøyd så lenge jeg er her liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så fikk Koda mye turer, da gikk/jogget vi rundt 10-15km fem til syv dager i uken. Disse kilometerne var fordelt på 3 turer om dagen, der to var bare korte runder på 2km hver runde. dette var normalen. det hendte at turene ble lengre, men aldri kortere.

Det siste halvanne året så har jeg vært veldig mye dårlig, og da har Koda selvsagt måtte klare seg med mye mindre. Da har det blitt ca. 6km på han om dagen fordelt på 2-3 turer. Disse turene har stort sett bare vært rusleturer i bånd, og turer hvor han har kunnet løpe løs mens jeg har ruslet etter.

I sommer når det har vært så varmt har ikke hunden ville blitt med på tur. Så da har det bare blitt noen do turer i "hagen" og en tur ned til sjøen for å svømme.

Jeg håper at jeg kan komme tilbake til å få bevegd meg så mye som jeg gjorde for noen år siden. Det er det jeg trives best med, men dessverre kan man ikke bestemme over helsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... 30 minutter om morgenen, 15 min - 1 time om dagen, 5 min tissetur, 5 min - 30 min på kvelden. Veksler mellom kløv, kjetting og ingenting på de voksne hundene. Tur kan bestå av å være i hagen og kaste ball, tusle langs veien, eller gå i skogen.

I helgene er vi som regel ute i skogen lengre. Vi er blant dem som gjerne bare tusler inn et stykke i skogen, tenner en engagnsgrill og ser på hundene løper og koser seg. Vi drar også en del i hundeparker (på tidspunkt der det maks er 2-3 andre hunder).

Hundene går løs (tilnærmet) hver dag, enten på plenen (løpe etter ball) eller i skogen bak huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare si at dette ikke er retta mot noen som har svart i denne tråden. Det er veldig få hunder her jeg har møtt i det hele tatt. Men sånn generelt lurer jeg litt på hvor ærlige folk er med tanke på hvor mye aktivitet hundene deres får. Og kanskje like mye hvor ærlige folk er med seg selv i hvor mye aktivitet de og hundene er i? I alle tråder på alle forum hvor det dukker opp sånne her tråder, så går folk fryktelig mye tur. Gjerne 30 min morgen, 2-3 timer om ettermiddagen og 30 min kveldstur. Selvfølgelig løs i terrenget. I tillegg til annen hundetrening. Samme med folk man møter i virkeligheten. Det er ikke grenser for hvor mye aktivitet hundene deres får, og samtidig, så ser jeg jo med en gang at hundene deres ikke er i spesielt god form. Ikke eierne heller. Hvordan er det mulig å være i så ekstremt dårlig form når man går minst 3 timers tur i skogen om dagen? Hundene mine som, etter hva eierne til de andre hundene forteller, får mye mindre trening er alltid både i bedre form og har bedre balanse og kroppskontroll i terrenget. Hvordan kan det ha seg?

Mine får forøvrig ett minimum på 5 minutter på morgenen, litt over en time etter jobb og 5 min kveldsluftig. Ganske ofte får de mye mer enn det og andre former for trening, men det varierer veldig fra dag til dag.

Alljt e bra på feijs vettu !

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt minimum:

Tissing i hagen morgen, rusletur på 2-3 km, tissing i hagen kveld. Dette er typ slik det kan bli når det er sykdom, eller en dag i ny og ne av ulike grunner.

Gjennomsnittlig har vi en hovedtur på 5-7 km/halvannen time hver dag, i tillegg til lufting morgen og kveld (pluss at han gjerne ligger mange timer i hagen hver dag). På hovedturen er ca halve turen i terreng vil jeg tippe, litt avhengig av hvilken skog vi velger å gå i. Evt LP/rally-trening 1 dag eller 2 i uka. Det lengste vi har gått på en dag er vel 2,5 mil på fjelltur - det skjer ikke hver dag :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt så var det vel ikke minimumet det ble spurt om i tråden her? Men en normal hverdag/uke? :)

Skjønner jo at jeg er den eneste som ikke har tid/energi til å ta pisseturer på 2,5 time med bikkjene og en kveldstur på fjellet hver dag fra 18-23 :-P

Ærlig minimum: Døra står på vidt gap, løp, ut å lek, solbad eller vær inne.

Det er så deilig med eget hus, gleder meg til vi kan flytte litt ut av byen slik at vi får råd til det :)

Vi er mye i hagen/fellesområdene her med hundene da, men likevel ikke det samme som egen hage. Mine hunder blir mye mer slitne av å leke i hagen, enn de blir av å gå tur i bånd tilsvarende tid. Jeg er også imponert over hvor mye folk går tur (og at de har tid) - men det representerer kanskje rasene man velger også. Jeg har jo valgt whippet blant annet på grunn av mosjonsnivå. Det er deilig å ha en rase som trimmer seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt så var det vel ikke minimumet det ble spurt om i tråden her? Men en normal hverdag/uke? :)

Det er så deilig med eget hus, gleder meg til vi kan flytte litt ut av byen slik at vi får råd til det :)

Vi er mye i hagen/fellesområdene her med hundene da, men likevel ikke det samme som egen hage. Mine hunder blir mye mer slitne av å leke i hagen, enn de blir av å gå tur i bånd tilsvarende tid. Jeg er også imponert over hvor mye folk går tur (og at de har tid) - men det representerer kanskje rasene man velger også. Jeg har jo valgt whippet blant annet på grunn av mosjonsnivå. Det er deilig å ha en rase som trimmer seg selv.

Helt enig :)

Da jeg bodde på gården så hadde jeg eget hus som lå litt bortenfor stallen, rett ved paddoker og ridebanen.

Chicka kunne være ute hele dagen om hun ville det, var det litt kjølig en dag så fikk hun bare på seg et dekken, jeg lukket mellomdøren fra gangen og inn til resten av huset, når Chicka ville inn så dunket hun på døren med labben.

Hun fikk flere turer om dagen selv om vi hadde denne gode muligheten, mest pga at hoften hennes må holdes igang med bevegelse og jeg må ha mosjon pga sykdommen.

Vi hadde noen dager hvor vi nesten ikke var ute av gården, tuslet en tur opp i stallen, gikk ned til postkassene osv.

Ofte gikk kveldsturen opp til stallen for å fôre hestene kvelds kl 22 (var ikke vits at eierne av hestene skulle rullere på dette da jeg bodde på gården), da hendte det vi ruslet litt rundt om kring etterpå, rett før vi la oss så åpnet jeg døren ut mens jeg ordnet meg og hun fikk gjøre fra seg en siste gang for natten.

Ønsker meg egentlig et sånt liv igjen engang, var ikke tvil om at vi begge hadde det veldig bra, men skal jeg bo sånn igjen så SKAL jeg ha bil, slitsomt å være avhengig av andre for å få handlet, skulle jeg gå til butikken så tok det ca 1 time hver vei, da var Chicka alltid med og fikk lov av de som jobber på butikken å stå bint bak ved lageret deres så hun ikke skulle bli stjålet.

Hadde vært veldig deilig med et passe stort hus, med en passe stor hage å slippen hunden i *drømme*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...