Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Vel, hunder er ikke så gode til å betale for seg, så kunden er nok fortsatt eieren.

Du får ha den lille tilliten til fagfolk som du har, jeg kjenner nok (selvstendige) veterinærer til å kunne si meg enig i at en slik selekteringsprosess vil kunne luke ut endel råtne egg som aldri skulle bli vist frem som gode eksempler for rasen. Det er fortsatt vannvittig mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

Jeg synes ikke dette er så grundig. Man kartlegger en haug med data, påpeker faktum (som de fleste er klar over, bare ikke eksakte tall), men det er jo fint lite tiltak der. Det er mange bør i den teksten og for rasen som helhet innebærer det ingen drastiske tiltak, som den åpenbart trenger.

Nå vet jeg ikke eksakt hva du henviser til, men vi viser til både kortsiktige og langsiktige mål innenfor de fleste områder på rasen. Men mulig du tror at man kan endre noe sånn helt plutselig? Ting er ikke gjort i en håndvending. De fleste raser har sine ting og man kan ikke fikse alt på en gang. Det er ganske logisk, man må ha avlsmateriale på veien mens man jobber.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil man jo aldri få en habil veterinær? Noen må gi lønn.

En veterinær på utstilling for å sjekke evt vinner hunder vil jo også være innhabil da om de faktisk får lønn for dagen?

Aldri få en habil veterinær? Det er bare å gjøre som man gjør i samfunnet forøvrig når habilitetsspørmål oppstår. Helt vanlig og ikke vanskelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om utstiller selv er ansvarlig for å ta hunden til en frittstående veterinær før utstillingen? Utstiller betaler dette selv og veterinæren har ingen forpliktelser overfor NKK i så måte.

Høh... Det skal ta meg ca et minutt å finne en dyrlege som gir meg nøyaktig den attesten jeg ønsker... Så kanskje like bra om NKK står for den biten?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nå vet jeg ikke eksakt hva du henviser til, men vi viser til både kortsiktige og langsiktige mål innenfor de fleste områder på rasen. Men mulig du tror at man kan endre noe sånn helt plutselig? Ting er ikke gjort i en hpndvending. De fleste raser har sine ting og man kan ikke fikse alt på en gang. Det er ganske logisk, man må ha avlsmateriale på veien mens man jobber.

Ingenting er gjort i en helomvendig nei, men rasen er jo åpenbart veldig sykdomsplaget og da synes jeg faktisk at ekstreme tiltak er på sin plass. Alle hunder skal HD-avleses ved 18 mnd alders, årlig sjekk av rygg for spondylose, og krav om full kartlegging av allergi, hjerte- og nyrefunksjon før hunder settes i avl.

Er ikke materialet stort nok ved slike seleksjoner må man i verste fall innføre nytt blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Høh... Det skal ta meg ca et minutt å finne en dyrlege som gir meg nøyaktig den attesten jeg ønsker... Så kanskje like bra om NKK står for den biten?

Hvordan kan du si det når kravene for en slik attest ikke foreligger? En mal for en evt test måtte jo ha vært standarisert og etterprøvbar - blodprøver, røngtenbilder m.m.

At du og enkelte andre ønsker å jukse må man bare regne med, dersom man forbilleder hundens helse og velstand og premierer deretter vil slike holdninger kjapt finne seg et annet sted å gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si det når kravene for en slik attest ikke foreligger? En mal for en evt test måtte jo ha vært standarisert og etterprøvbar - blodprøver, røngtenbilder m.m.

At du og enkelte andre ønsker å jukse må man bare regne med, dersom man forbilleder hundens helse og velstand og premierer deretter vil slike holdninger kjapt finne seg et annet sted å gro.

Ehhhhh.... Jaaaaa.... JEG har et enormt ønske om, og et stort behov for, å jukse :P

Derimot VET jeg at dyrleger ikke nødvendigvis har et høyere moralsk snitt enn resten av Norges befolkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ehhhhh.... Jaaaaa.... JEG har et enormt ønske om, og et stort behov for, å jukse :P

Derimot VET jeg at dyrleger ikke nødvendigvis har et høyere moralsk snitt enn resten av Norges befolkning...

Og det moralske snittet til Norges jevne befolkning er altså å ikke bry seg tilstrekkelig om enkelte rasehunder er svært sykdomsplaget?

Takk for at du viser hva du står for og hvorfor hundeavl er så sterkt kritisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det moralske snittet til Norges jevne befolkning er altså å ikke bry seg tilstrekkelig om enkelte rasehunder er svært sykdomsplaget?

Takk for at du viser hva du står for og hvorfor hundeavl er så sterkt kritisert.

Flott at du vrir dette til å dreie seg om MEG. Når hele poenget var at det muligens er dumt å la folk finne dyrlege til obligatorisk helsesjekk selv. Når det ER mye rart der ute, og ikke vanskelig å finne de som er med på juks, om man kjenner noen osv. (og nei - jeg har aldri tenkt i de baner for egen del! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Flott at du vrir dette til å dreie seg om MEG. Når hele poenget var at det muligens er dumt å la folk finne dyrlege til obligatorisk helsesjekk selv. Når det ER mye rart der ute, og ikke vanskelig å finne de som er med på juks, om man kjenner noen osv. (og nei - jeg har aldri tenkt i de baner for egen del! )

Vel, dette er ikke noe som er bestemt, mest sannsynlig aldri planlagt; denne testen er bare et teoretisk diskusjonstema for oss. Ingen slik test kunne vært basert på subjektiv synsing ala "hunden fremstår for u.t å være i god form".

Den måtte ha vært standardisert, etterprøvbar og kanskje spesikk hos enkelte raser. Du får selv ta ansvar for hva du poster her inne. Jeg har ingen tro på at veterinærer hadde gjort noe slikt (om det i det hele tatt var mulig), mange veterinærer er sterke motstandere av dagens raseavl.

Men den dagen en norsk "Pedigrees exposed" kommer på banen tenker jeg det blir sus i serken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Aldri få en habil veterinær? Det er bare å gjøre som man gjør i samfunnet forøvrig når habilitetsspørmål oppstår. Helt vanlig og ikke vanskelig det.

Ikke vanskelig?

Habilitetsspørsmål er noe av det som er vanskligst når det kommer til saker i det offentlige og innen yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - ingen veterinærer som har med NKK, utstilling eller oppdrett er habile. Når vi i tillegg vet at veterinærer er mennesker som alle andre tar det en oppdretter som ønsker å jukse veldig kort tid å finne en som gir dem det resultatet man ønsker (hvilket ikke er noe nytt, bare for å konstatere det). Og så må noen utarbeide denne planen og ikke minst få gjennomslag for at det skal gjennomføres på denne måten - noe som inkluderer NKK om man da faktisk skal ha dette som en registreringsbase og interesseorganisasjon fremdeles. Dvs at dette må få gjennomslag i RS, hvor raseklubbene stemmer over det.

Det tror jeg kanskje kan bli litt vanskelig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha den lille tilliten til fagfolk som du har, jeg kjenner nok (selvstendige) veterinærer til å kunne si meg enig i at en slik selekteringsprosess vil kunne luke ut endel råtne egg som aldri skulle bli vist frem som gode eksempler for rasen. Det er fortsatt vannvittig mye bedre enn ingenting.

Jeg får ha den lille tilliten til fagfolk, jeg som setter spørsmålstegn ved en veterinærs integritet ene og alene fordi vedkommende jobber i NKK eller stiller ut hundene sine? Nei forresten, det var jo du og Alfamamma som gjorde det ja.. Nå argumenterer du deg inn i et hjørne, Bølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at det er bare tull å hd-røntge hundene også? Hvis det er bare å betale en veterinær for å gi det resultatet en ønsker? Det må være hyggelig å være veterinær med så mye mistro :-/

Er det ikke veterinær ansatt av NKK som avleser?..

Som Line skriver, de som leser av HD og AA-bilder er betalt av NKK, så du kan neppe stole på de heller. De er jo tross alt ikke habile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi kunne gå tilbake til å være konstruktive igjen, hva vil kunne hjelpe?

Ingenting. 11 sider diskusjon har lært oss det at ingenting blir gjort og ingenting kan gjøres. Sånn omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er ikke noe som er bestemt, mest sannsynlig aldri planlagt; denne testen er bare et teoretisk diskusjonstema for oss. Ingen slik test kunne vært basert på subjektiv synsing ala "hunden fremstår for u.t å være i god form".

Den måtte ha vært standardisert, etterprøvbar og kanskje spesikk hos enkelte raser. Du får selv ta ansvar for hva du poster her inne. Jeg har ingen tro på at veterinærer hadde gjort noe slikt (om det i det hele tatt var mulig), mange veterinærer er sterke motstandere av dagens raseavl.

Men den dagen en norsk "Pedigrees exposed" kommer på banen tenker jeg det blir sus i serken!

Tja, jeg har selv sett flere veterinærer attestere hester som friske (på standardiserte skjemaer t.o.m) for at den skal få dra på stevne, enda hele stallen er befengt av b-sjukdom og er i karantene..

Ingenting. 11 sider diskusjon har lært oss det at ingenting blir gjort og ingenting kan gjøres. Sånn omtrent.

Det er vel det MT føler også da, siden forbud faktisk er tema.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ha den lille tilliten til fagfolk, jeg som setter spørsmålstegn ved en veterinærs integritet ene og alene fordi vedkommende jobber i NKK eller stiller ut hundene sine? Nei forresten, det var jo du og Alfamamma som gjorde det ja.. Nå argumenterer du deg inn i et hjørne, Bølla.

Nei, nå misforstår du igjen. Å finne uavhengige veterinærer handler ikke, for meg i hverfall, om å mistro veterinærer som jobber for NKK. De kan være stappfulle av integritet de. Det handler først og fremst om at ingen skal kunne si annet enn at veterinæren er habil. Når man har tydelige bindinger eller egeninteresse i en sak, er det lurt å selv tre tilbake og overlate saken til en som ikke har slike bindinger. Dermed blir det litt vanskeligere å holde på sånn som folk alltid gjør, dvs. om saken går i ens egen disfavør så starter man en konspirasjonsteori der nesten ingen er til å stole på. Litt sånn som diskusjonen utvikler seg her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå misforstår du igjen. Å finne uavhengige veterinærer handler ikke, for meg i hverfall, om å mistro veterinærer som jobber for NKK. De kan være stappfulle av integritet de. Det handler først og fremst om at ingen skal kunne si annet enn at veterinæren er habil. Når man har tydelige bindinger eller egeninteresse i en sak, er det lurt å selv tre tilbake og overlate saken til en som ikke har slike bindinger. Dermed blir det litt vanskeligere å holde på sånn som folk alltid gjør, dvs. om saken går i ens egen disfavør så starter man en konspirasjonsteori der nesten ingen er til å stole på. Litt sånn som diskusjonen utvikler seg her :-)

Hvilken egeninteresser har veterinærer betalt av NKK for å si at hunder er sunnere enn de er? Sånn helt eksakt, hva tjener den veterinæren på det?

Jeg på min side lurer på hva det hadde gjort med en veterinærs rykte om de hadde jukset jeg.

Man vet jo hvordan hundemiljøet er..

Det sprer seg, og alle det er aktuelt for blir nye kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå misforstår du igjen. Å finne uavhengige veterinærer handler ikke, for meg i hverfall, om å mistro veterinærer som jobber for NKK. De kan være stappfulle av integritet de. Det handler først og fremst om at ingen skal kunne si annet enn at veterinæren er habil. Når man har tydelige bindinger eller egeninteresse i en sak, er det lurt å selv tre tilbake og overlate saken til en som ikke har slike bindinger. Dermed blir det litt vanskeligere å holde på sånn som folk alltid gjør, dvs. om saken går i ens egen disfavør så starter man en konspirasjonsteori der nesten ingen er til å stole på. Litt sånn som diskusjonen utvikler seg her :-)

Så veterinærer med tilknytning til NKK kan man stole på når det gjelder hofter og albuer men ikke ved andre aspekter av hunders helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken egeninteresser har veterinærer betalt av NKK for å si at hunder er sunnere enn de er? Sånn helt eksakt, hva tjener den veterinæren på det?

Det sprer seg, og alle det er aktuelt for blir nye kunder.

Eller så blir det fryktelig mye sladder om det og vedkommende blir uglesett...

Jeg innbiller meg at hundefolk flest ER opptatt av hunders helse.

Mulig jeg er naiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så blir det fryktelig mye sladder om det og vedkommende blir uglesett...

Jeg innbiller meg at hundefolk flest ER opptatt av hunders helse.

Mulig jeg er naiv..

Da gjør du det, så skal ikke jeg sprekke noen boble for deg jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...