Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Hvilken egeninteresser har veterinærer betalt av NKK for å si at hunder er sunnere enn de er? Sånn helt eksakt, hva tjener den veterinæren på det?

Det sprer seg, og alle det er aktuelt for blir nye kunder.

Er det noen som tror at en NKK-veterinær kunne skrive en artikkel som den artikkelen det linkes til i startinnlegget, uten å få problemer på jobb? "Bestlit lidelse" Neppe? Jeg vil i tillegg si at det er illojalt av en veterinær å søke ta jobb i NKK hvis man har et sterkt avvikende syn på hundehelse enn det NKK har i utgangspunktet. Om du jobber for NKK så skal du jo jobber for det NKK står for.

Red.: Om man er enig med veterinæren som har skrevet startartikkelen så bør man søke jobb i en dyrevernsorganisasjon, ikke i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

Da gjør du det, så skal ikke jeg sprekke noen boble for deg jeg :)

De er jo stort sett glad i dyra vil jeg tro?

Jeg tror helt oppriktig det er et mindretalls utskudd av hundeeiere som synes utstilling er viktigere enn en frisk hund.

Dessverre tror veldig mange de kjøper en frisk hund fra en seriøs oppdretter bare fordi oppdretter sier at avlsdyra er friske og valpen har en helseattest.

Men det er kunnskapsløshet og ikke likegyldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som tror at en NKK-veterinær kunne skrive en artikkel som den artikkelen det linkes til i startinnlegget, uten å få problemer på jobb? "Bestlit lidelse" Neppe? Jeg vil i tillegg si at det er illojalt av en veterinær å søke ta jobb i NKK hvis man har et sterkt avvikende syn på hundehelse enn det NKK har i utgangspunktet. Om du jobber for NKK så skal du jo jobber for det NKK står for.

Jasså? Hvilket syn er det NKK har på hundehelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo stort sett glad i dyra vil jeg tro?

Jeg tror helt oppriktig det er et mindretalls utskudd av hundeeiere som synes utstilling er viktigere enn en frisk hund.

Dessverre tror veldig mange de kjøper en frisk hund fra en seriøs oppdretter bare fordi oppdretter sier at avlsdyra er friske og valpen har en helseattest.

Men det er kunnskapsløshet og ikke likegyldighet.

Utstilling? Tror du f.eks dopinglista bare er for utstillingshunder? Tror du ikke at hundefolk i alle grener kutter noen karensdager her og der, bare så de kan starte, fordi det er jo tross alt viktigere enn at bikkja er frisk? Tror du virkelig at oppdrettere er de eneste som juger om hundene sine sin helse? Vær så snill, så naiv er du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veterinærer med tilknytning til NKK kan man stole på når det gjelder hofter og albuer men ikke ved andre aspekter av hunders helse?

Ja, fordi det er helt i tråd med NKKs politikk eller hva man skal kalle det. NKK er for HD/AD-røntging og oppfølging, men benekter i stor utstrekning de helsemessige og påfølgene dyrevernsmessige problemene som har oppstått som følge av raseavl og hele systemet med rasestandarder og utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling? Tror du f.eks dopinglista bare er for utstillingshunder? Tror du ikke at hundefolk i alle grener kutter noen karensdager her og der, bare så de kan starte, fordi det er jo tross alt viktigere enn at bikkja er frisk? Tror du virkelig at oppdrettere er de eneste som juger om hundene sine sin helse? Vær så snill, så naiv er du ikke.

Nei, men Folk flest har rene familiehunder .

Jeg vil tro at den absolutte majoriteten av kunder hos en dyrlege aldri har drevet noe organisert med hundene sine og i så fall bare for gøy.

Det er lett å glemme her inne kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi det er helt i tråd med NKKs politikk eller hva man skal kalle det. NKK er for HD/AD-røntging og oppfølging, men benekter i stor utstrekning de helsemessige og påfølgene dyrevernsmessige problemene som har oppstått som følge av raseavl og hele systemet med rasestandarder og utstilling.

Men det er jo ikke NKK som bestemmer om en rase må ha kjent status på hofter og albuer for registrering av valper. Det er raseklubbene. NKK utfører bare jobben raseklubbene har satt dem til og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Tja, jeg har selv sett flere veterinærer attestere hester som friske (på standardiserte skjemaer t.o.m) for at den skal få dra på stevne, enda hele stallen er befengt av b-sjukdom og er i karantene..

Det er vel det MT føler også da, siden forbud faktisk er tema.

Men da er ikke skjemaene eller rutinene gode nok. Dette er åpenbart bare utopisk tankegang, og ingenting av det som skisseres her kommer noen gang til å bli en realitet, men jeg ser for meg noe som hadde kunne fungert;

Krav om en årlig helsesjekk hvor visse elementer måtte inngå; f eks kjent HD/AD-status, elementære blodprøvesvar m.m. På sett og vis kunne man sagt at alle hadde utstillingsforbud frem til helsesjekk var ok. Men da hadde man redusert antall utstillende hunder kraftig, og ikke minst hadde NKK mistet en stor inntektskilde.

Jeg tror forbud blir en realitet, og det er det eneste som er et sannsynlig scenario gitt hvordan tingenes tilstand er i dag - noe vi også ser tydelig av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Hvilket syn er det NKK har på hundehelse da?

Offisielt: Det skal være sunt å være vakker

I praksis: NKK har utgjort kjernen i det systemet som har frembrakt ekstremavlen og sykdommene. Omtrent all prestisje og ære en oppdretter eller hundeeier kan oppnå i NKK-sammenheng er gjennom utstillingssystemet. Når så vi svære arrangementer og kåringer av "beste helse" på hund eller for en oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg får ha den lille tilliten til fagfolk, jeg som setter spørsmålstegn ved en veterinærs integritet ene og alene fordi vedkommende jobber i NKK eller stiller ut hundene sine? Nei forresten, det var jo du og Alfamamma som gjorde det ja.. Nå argumenterer du deg inn i et hjørne, Bølla.

Nei, jeg sa ikke at NKKs veterinærer er inhabile, men jeg tror at det å komme med en hund til utstilling for en kjapp sjekk ikke fungerer; for det første har utstiller høye forhåpninger om å få hunden igjennom, kanskje har man kjørt langt og brukt mye penger og for det andre er det ikke rom for grundige undersøkelser der og da.

Jeg synes heller ikke at dette er noe NKK skal bekoste, alle bør vel ha sine hunders helse og velvære som fokus, og da finner jeg det ikke noe kravstort å be om en årlig og grundig helsesjekk. Sannsynligheten for at folk vil skrike om inhabilitet og juks er også mye mindre dersom dette gjøres utenfor NKKs arenaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men Folk flest har rene familiehunder .

Jeg vil tro at den absolutte majoriteten av kunder hos en dyrlege aldri har drevet noe organisert med hundene sine og i så fall bare for gøy.

Det er lett å glemme her inne kanskje.

Ah. Akkurat som at man har det med å glemme det at oppdrettere ikke er en homogen gruppe mennesker, mener du? Eller nei, det er de jo ikke. Da har jeg 5 uker igjen der jeg kan bry meg om mentalitet og helse, etter det så er det bare premieringer på utstilling og penger i kassa som gjelder.

- Og med tanke på bl.a. pelstell-praten i akkurat nå-tråden, så må jeg innrømme at "folk flest" ikke er de jeg har høyest tiltro til, gitt..

Offisielt: Det skal være sunt å være vakker

I praksis: NKK har utgjort kjernen i det systemet som har frembrakt ekstremavlen og sykdommene. Omtrent all prestisje og ære en oppdretter eller hundeeier kan oppnå i NKK-sammenheng er gjennom utstillingssystemet. Når så vi svære arrangementer og kåringer av "beste helse" på hund eller for en oppdretter?

Okay.

Nei, jeg sa ikke at NKKs veterinærer er inhabile, men jeg tror at det å komme med en hund til utstilling for en kjapp sjekk ikke fungerer; for det første har utstiller høye forhåpninger om å få hunden igjennom, kanskje har man kjørt langt og brukt mye penger og for det andre er det ikke rom for grundige undersøkelser der og da.

Jeg synes heller ikke at dette er noe NKK skal bekoste, alle bør vel ha sine hunders helse og velvære som fokus, og da finner jeg det ikke noe kravstort å be om en årlig og grundig helsesjekk. Sannsynligheten for at folk vil skrike om inhabilitet og juks er også mye mindre dersom dette gjøres utenfor NKKs arenaer.

hehe.. Så når NKK ikke setter krav til raseklubber og oppdrettere om helsa til avlshunder, så er det galt, men du vil ikke at NKK skal bekoste en helsetest før deres stevner, for alle bør ha sine hunders helse og velvære i fokus? Javel nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Akkurat som at man har det med å glemme det at oppdrettere ikke er en homogen gruppe mennesker, mener du? Eller nei, det er de jo ikke. Da har jeg 5 uker igjen der jeg kan bry meg om mentalitet og helse, etter det så er det bare premieringer på utstilling og penger i kassa som gjelder.

- Og med tanke på bl.a. pelstell-praten i akkurat nå-tråden, så må jeg innrømme at "folk flest" ikke er de jeg har høyest tiltro til, gitt..

Okay.

hehe.. Så når NKK ikke setter krav til raseklubber og oppdrettere om helsa til avlshunder, så er det galt, men du vil ikke at NKK skal bekoste en helsetest før deres stevner, for alle bør ha sine hunders helse og velvære i fokus? Javel nei.

Vel, jeg er så naiv at jeg tror oppdrettere flest også bryr seg om dyra sine jeg. Det var du som ikke ville sprekke bobla mi husker du...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er så naiv at jeg tror oppdrettere flest også bryr seg om dyra sine jeg. Det var du som ikke ville sprekke bobla mi husker du...?

Men oppdrettere og NKK er jo ikke interessert i helse på hund, så lenge hundene vinner på utstilling. Har du ikke lest tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men oppdrettere og NKK er jo ikke interessert i helse på hund, så lenge hundene vinner på utstilling. Har du ikke lest tråden?

Jo, jeg har lest tråden, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal svare for andres uttalelser.

Det gidder jeg faktisk ikke bruke tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis både oppdrettere og hundeeiere hadde brydd seg så mye om hundenes helse, ve og vel som enkelte tror, så hadde vi aldri hatt den situasjonen vi er i med flatnese-raser, hunder som drukner i allergi, HD-statistikk gjennom taket osv osv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

hehe.. Så når NKK ikke setter krav til raseklubber og oppdrettere om helsa til avlshunder, så er det galt, men du vil ikke at NKK skal bekoste en helsetest før deres stevner, for alle bør ha sine hunders helse og velvære i fokus? Javel nei.

Hvorfor skal NKK betale for at hunder skal være utstillingsberettighet (gitt at dette var et virkelighetsnært scenario)? Folk flest stiller ikke ut hundene sine, og folk flest er faktisk den største andelen betalende medlemsmassen hos NKK. Å ta en årlig sjekk er vel ikke for mye forlangt av noen og enhver.

NKK betaler vel ikke for vaskinasjoner til hunder heller, men det er likefullt et krav av hundene følger et visst nivå av vaksinasjonsprogrammet. Det samme kan gjøres med standardiserte helsetester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal NKK betale for at hunder skal være utstillingsberettighet (gitt at dette var et virkelighetsnært scenario)? Folk flest stiller ikke ut hundene sine, og folk flest er faktisk den største andelen betalende medlemsmassen hos NKK. Å ta en årlig sjekk er vel ikke for mye forlangt av noen og enhver.

NKK betaler vel ikke for vaskinasjoner til hunder heller, men det er likefullt et krav av hundene følger et visst nivå av vaksinasjonsprogrammet. Det samme kan gjøres med standardiserte helsetester.

Den største inntekten NKK har er utstilling, er det ikke derfor dere ynder å hakke på NKK som organisasjon da, fordi de bare bryr seg om utseendet? Med en veterinærstand som godkjente påmeldte hunder for konkurransene, så ville vi sluppet det problemet, ville vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Den største inntekten NKK har er utstilling, er det ikke derfor dere ynder å hakke på NKK som organisasjon da, fordi de bare bryr seg om utseendet? Med en veterinærstand som godkjente påmeldte hunder for konkurransene, så ville vi sluppet det problemet, ville vi ikke?

Jeg hakker på et system som beviselig ødelegger hunder og hunders helse, ikke fordi de tjener penger på utstillinger.

Å tjene penger er ikke så vanskelig, folk elsker å bruke store summer på kjæledyrene sine, man kan finne på mye annet moro.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å se problemet her. Du driver selv med en rase som ser ut som en vandrende klovn i utstillingsklipp, men det synes du kanskje er fullstendig normalt for hunden å ha? Er det derfor du angriper alle som er kritiske til systemet så voldsomt?

Akk, jeg blir så lei av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om folk tror BSI og RAS kun er ett spill for kulissene som er iverksatt av NKK?

Nei, JEG tror ikke det er et spill for kulissene. Men jeg tror ikke at det vil virke etter hensiktene, bla av grunner jeg tidligere har nevnt (som så ut til å tråkke noen på tærne :sleep: )

Jeg tror den eneste måten å oppnå resultater på ift helse og avl, er å sette krav ift helse for at valpene skal få bli registrert i NKK. ALtså at det ikke holder at avldyrene er registrert, men at de beviselig må være friske nok til å fortjene at avkommene blir registrert som rasehunder. Og det burde ikke være et stort problem å få innført og gjennomført slike ordninger der man sender inn helseopplysninge fra vetrinær feks via et predefinert skjema med opplysninger som omhandler helse - det kan være alt fra opplysninger om bitt, tannstilling/antall tenner til røntgen av rygg for de raser der den kan være et problem; skjemaene kan gjøres rasespesifikke (Og de kan muligens RAS være til nytte). Og om sjemaene gjøres scannbare eller overføres elektronisk, kan de også gå rett inn i database uten mange ekstra kostnader for NKK. Hunde-eier som vil avle og ha valper registrert i NKK må da ta denne ekstra utgiften på egen kappe, på samme måte som ved hofte-rtg i dag.

Habiliteten til alle landets vetrinærer ser jeg ikke større grunn til å mistro mer enn at man vet der alltid vil finnes enkeltstående juksere i alle yrker. De fleste tror jeg vil ha fokus på retningslinjer og prosedyrer og instrukser ift et slikt system, slik at det vil fungere på sikt som tenkt.

Å blande dette inn i ft utstilling tror jeg bare blir vas. Utstilling har lite med hundehelse å gjøre når det kommer til stykket. (Det er i mine øyne bare et fesjå, dog et morsomt et :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hakker på et system som beviselig ødelegger hunder og hunders helse, ikke fordi de tjener penger på utstillinger.

Å tjene penger er ikke så vanskelig, folk elsker å bruke store summer på kjæledyrene sine, man kan finne på mye annet moro.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å se problemet her. Du driver selv med en rase som ser ut som en vandrende klovn i utstillingsklipp, men det synes du kanskje er fullstendig normalt for hunden å ha? Er det derfor du angriper alle som er kritiske til systemet så voldsomt?

Akk, jeg blir så lei av dette.

Ja jøss, jeg er den av oss som er overfladisk, som klarer å se hunden bak det du kaller "vandrende klovn". Og siden du nå går på person fremfor å diskutere sak, så antar jeg at du er tom for argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ja jøss, jeg er den av oss som er overfladisk, som klarer å se hunden bak det du kaller "vandrende klovn". Og siden du nå går på person fremfor å diskutere sak, så antar jeg at du er tom for argumenter.

Nei, jeg kan diskutere dette til jeg blir grønn, men jeg blir lei av at du skal bruke helt håpløse argumenter når man i snart 11 sider har argumentert for at det er hundenes helse og fremtid som er avgjørende for denne kritikken, ikke at NKK som organisasjon tjener penger (noe de strengt tatt ikke gjør, selv med dagens utstillingsnivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Å blande dette inn i ft utstilling tror jeg bare blir vas. Utstilling har lite med hundehelse å gjøre når det kommer til stykket. (Det er i mine øyne bare et fesjå, dog et morsomt et :) )

Til det første (ikke sitert) er jeg helt enig, det er nok et veldig godt og sterkt virkemiddel.

Utstilling kan og har påvirket hundehelse enormt og derfor er jeg veldig skeptisk til å la dette fortsette som om den delen av hundesport er helt uskyldig. Det er her man trumfer med sine ekstremiteter, det er her oppdrettere søker nye impulser og blir påvirket, og ikke minst vil avlen påvirkes av resultatene fra utstilingsarenaer. Som andre påpeker så er utstilling stort sett det eneste som gir heder og ære fra NKK og for mange oppdrettere er det et faktum at man kun baserer sine linjer etter utstillingsresultater.

Så lenge utstillinger foregår som i dag vil hundeavl for evig og alltid trekkes mot det ekstreme og med det følger hunder som lider av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når det gjelder alle disse inhabile veterinærene, så får vi være litt realistiske. For det første, så er det ikke bare NKK som arrangerer utstillinger. De fleste utstillinger arrangeres av lokale rase- og hundeklubber. Det er mer realistisk at disse, og NKK, leier inn mer eller mindre lokale veterinærer til veterinærskjekk på samme måte som man hyrer inn en dommer eller ringsekretær, istedenfor at NKK skal ha fast ansatte veterinærer som skal gjøre disse skjekkene og reise hele landet rundt og være på en drøss utstillinger hver helg. Jada, det kan godt finnes inhabile og dårlige veterinærer også, men om de har klare kriterier (og baller nok til å faktisk ikke la hunder som har feil i forhold til de retningslinjene gå gjennom), så tror jeg vi er langt på vei jeg. Det blir nok en del sure utstillere da. Som reiser langt uten å få stilt om hunden ikke går gjennom veterinærskjekken. Men det kan neppe komme som en veldig stor overraskelse veldig mange ganger. At noen utstillere blir sure for ett sånt system må man faktisk godta. For hundenes del.

Ellers syns jeg disse problemene som kommer pga ett ønsket utseende skiller seg litt fra alle disse andre problemene. Vi snakker om at boxern har andre, enda mer alvorlige, problemer. Jada, det er helt riktig det. Men i mine øyne er det moralsk en stor forskjell på å ha være ignorant eller til og med naiv, selv om det er ille nok, og det å faktisk fremelske ett utseende som gir hundene store plager (ja, enkeltindivider som ikke plages finnes selvfølgelig). Det er jo ingen som ønsker spondylose eller allergi. Ille at det har gått så langt som det har, ille at folk skjuler ting eller ikke skjekker for sykdommer, og det må selvfølgelig gjøres noe med. Men det er faktisk folk som ønsker en hund med så kort snute at den får problemer med pusten. Det er det folk ønsker! Det er det folk mener kjennetegner rasen! Det er folk som ønsker hunder med så mye overflødig hund at den nesten henger i bakken og gir rynker og øyeproblemer. Det er folk som ønsker hunder med så overdrevene (eller manglende) vinkler at det gir fysiske problemer for hundene. Osv osv. Det er det utstillere, dommere og oppdrettere vil ha! Og det er det folk flest syns er sjarmerende med rasen og til og med naturlig for rasen. Det er ett stort problem. Når vi snakker om utstilling, så er det disse problemene som må tas tak i. Og det er disse problemene jeg ønsker veterinærkontroller og fysiske tester/mye mer løping i ringen for å avsløre. Det må endres hvordan utseende man ønsker på disse rasene (og en god del raser som man må snu trenden på før det kommer så langt at det gir hundene problemer i hverdagen). Man er jo litt på vei ved at dommerne har fått retningslinjer for en del raser og noen endringer i rasestandarder. Men jeg tror man må tørre å gjøre større endringer og ta hardere i for at det skal ha noen effekt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...