Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Jeg tror heller ikke det hadde vært dumt med en fysisk prøve med påfølgende veterinærskjekk for f.eks. alle hunder over 2 år. F.eks. ei mil på en fornuftig tid og direkte veterinærkontroll. Da får man sett på respirasjon osv etter at hundene har beveget seg mer enn en runde i ringen. Ei mil er ikke så langt at det (bør) kreve spesiell trening. Om ikke dette er mulig å gjennomføre, så la dem ihvertfal løpe 15-20 minutter i ringen (noe kan man lære av schäferutstillinger også, selv om det er nok annet å ta tak i på den rasen).

.

OT, men her tror jeg jomen at mange eiere, deriblant en del medlemmer her på Sonen, hadde fått et stort problem. :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

OT, men her tror jeg jomen at mange eiere, deriblant en del medlemmer her på Sonen, hadde fått et stort problem. :D

Signerer den - Ozu hadde nok klart å løpe 15-20 minutter i ringen, det er verre med eieren. (Det er bra jeg ikke skal i avl). :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

OT, men her tror jeg jomen at mange eiere, deriblant en del medlemmer her på Sonen, hadde fått et stort problem. :D

Løpe 15 min i ringen mener du? Da kan man få seg handler. Eller trene litt :P 15 min i det tempoet en mops eller bulldog stilles i er virkelig ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe 15 min i ringen mener du? Da kan man få seg handler. Eller trene litt :P 15 min i det tempoet en mops eller bulldog stilles i er virkelig ikke mye.

Både ei mil på en fornuftig tid og/eller 15-20 minutter løping i en ring. :ahappy: Der hadde en del bikkjer (for du mente uansett rase, ikke sant? Ikke bare mops eller bulldog?) + mange eiere fått noe å bryne seg på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ei mil på en fornuftig tid og/eller 15-20 minutter løping i en ring. :ahappy: Der hadde en del bikkjer (for du mente uansett rase, ikke sant? Ikke bare mops eller bulldog?) + mange eiere fått noe å bryne seg på. :lol:

Vel, nå finnes det både sykkel og diverse elektriske kjøretøy for oss tobeinte som ikke virker så bra :P Så DET er vel den minste utfordringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Både ei mil på en fornuftig tid og/eller 15-20 minutter løping i en ring. :ahappy: Der hadde en del bikkjer (for du mente uansett rase, ikke sant? Ikke bare mops eller bulldog?) + mange eiere fått noe å bryne seg på. :lol:

Vet du, om det er ett problem (mila kan jo gjøres på sykkel da. Det er ikke eiernes fysikk jeg vil teste :lol: ), så bør det innføres. Ei mil var en helt tilfeldig distanse, men noe ala UHP i en mindre målestokk. Ikke for at folk skal ha noe å trene til, men for å se at de faktisk tåler å bevege seg og fortsatt puster fritt. Om det er 5 km i litt høyere tempo gjør sikker det samme nytten. Poenget er fysisk aktivitet av ett visst nivå med påfølgende veterinærskjekk.

Og om hundene ikke klarer å løpe 15 minutter i utstillingsringen, så sier det sitt...

De fleste hunder klarer vel en mil på fornuftig tid. Verre med endel eiere :lol: men om ikke eierne skal til sjekk etterpå så klarer vel de fleste det. Hva er forresten fornuftig tid?

Det kommer jo an på rase da. Det er logisk nok litt forskjell på beinlengden på en chiahuahua og en ulvehund. Dermed også forskjell på tida som er fornuftig. Jeg tenker sånn at en frisk og normalt trent hund av rasen bør klare det greit uten noe ekstremt treningsregime først. Ei mil var bare ett forslag, som sakt kan det sikkert holde med 5 km, jeg har ikke forska på saken, men langt nok til at man får testa at de er så spreke som alle eiere påstår. Langt nok til at man får sett på bl.a. pusten, hjertet osv etter litt anstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dine bemerkninger ang rasestandard så er jo dette litt spesielt, retrieverklubben i Danmark har endret sin standard ang labrador, og den er da vitterlig registrert som en hund fra Storbritannia.

Okay, hvilke forandringer er det? For så vidt jeg kan se så er den norske og den danske rasestandarden den samme, begge er oversatt fra gjeldende FCI-standard (som NKK og DKK tilhører, selv om den engelske kennelklubben ikke gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er: rase-entusiastene stikker hodet i sanden….. de kan snakke om helse og helseproblemer på et GENERELT grunnlag. PÅ en fornuftig måte. Men når det kommer til RASEN deres, blokkerer de…..
Så det må innføres tvangstiltak ift de rasene som sliter, tror jeg. Uansett hva som er problemet; korte neser eller korte ben eller tunge øyne eller hudfolder eller what-so-ever. Disk eller godkjent. Utfra strenge kriterier.
Jeg tror ikke lenger at rasemiljøene evner å ta tak og gjøre noe med problemene som rasene sliter med. Tunnelsynet er for snevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvilke raser man skal begynne med å forby hvis forbud skulle bli aktuelt, og da burde man vel gå ut i fra tall og statistikk, ikke personlige følelser. Mitt forslag er da å begynne med Bordeaux dogge, engelsk bulldog, og irsk ulvehund. Dette er de rasene som i følge Agria er på veterinærtoppen (fra høsten 2013), så det er vel det mest logiske stedet å begynne.

Dette skriver jeg fordi jeg synes det er viktig å få tall på hvor mange mopser som faktisk sliter. Man skulle tro alle har det helt ufattelig grusomt ut i fra hvor mye fokus det har vært på rasen de siste årene, det må da virkelig finnes tall på dette? Forsikringsselskapene kan vel, om ikke annet, hjelpe oss å få et mer helhetlig bilde?

Jeg kan forresten fortelle at jeg vurderte å kjøpe mops for 9 år siden, og da var det en rase som hundefolk på nettet kunne anbefale, og det var ingen som sa noe som helst om dyremishandling eller hvor grusomt alle kortneseraser slet. Så fort kan det endre seg, og det til tross for at mopsen neppe har endret seg så helt ekstremt på de 9 årene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å få bukt med problemet er å gjøre utstilling til en ren konkurranseform og opprette en ny form for kåring ifm avl. Hvor kravene for helse er absolutte, hvor biomekanikk, anatomi, minstekrav for de forskjellige rasene ifh utholdenhet/aktivitet osv er en meget viktig del. At de som skal bedømme disse kåringene er godt innsatt i disse temaene, gjerne veterinærer som også er en del av teamet rundt bedømmelsen. 

Og kanskje om man slutter med alt dette BIS BIM BIR BIG osv

Det sier egentlig lite, og gjør bare konkurranse ut av noe som skal være en individuell kvalitetsbedømming

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at det må skje noe NÅ. NKK bør få ut fingeren, jeg tror ikke BSI eller RAS er nok. Representanter fra MT har ved flere anledninger snakket om forbud på div. raser på grunnlag § 25 i Dyrevelferdsloven.

Om belgisk blå (gamle dyrevernloven):

I henhold til dyrevernloven § 5. første og andre ledd, er det i Norge forbudt å endre dyrs arveanlegg på en slik måte at dyret blir uskikket til å utøve normal adferd, får sine fysiologiske funksjoner påvirket i uheldig retning eller blir påført unødig lidelse. Det er også forbudt å avle videre på dyr som er blitt slik.

Med hjemmel i denne bestemmelsen i dyrevernloven vil det være forbudt å avle videre på et dyr av rasen Belgisk blå i Norge. Dyr som innføres vil derfor ikke kunne brukes i avl, uten at dette kommer i strid med forbudet i dyrevernloven.

Årsaken til dette, var at de fleste kalvene måtte tas med keisersnitt.. Så det går ihvertfall en grense der, det er jo ingen tvil om at mange av rasene som er nevnt her tidligere er overrepresentert på keisersnittstatestikken.

Litt OT, men:


  • Pelsen skal ikke være så omfangsrik at den plager hunden eller påvirker hundens bevegelsesfrihet.

Er frøktelig spent på det her, og hva som er definisjonen på for omfangsrik.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forresten fortelle at jeg vurderte å kjøpe mops for 9 år siden, og da var det en rase som hundefolk på nettet kunne anbefale, og det var ingen som sa noe som helst om dyremishandling eller hvor grusomt alle kortneseraser slet. Så fort kan det endre seg, og det til tross for at mopsen neppe har endret seg så helt ekstremt på de 9 årene.

Tja, vi hadde mops i familien for ti år siden, vi. Var ikke like mye negativt som det er nå, men det var der.

Mopsen vår kreperte i en alder av 6 år, obduksjon ga ingen svar, men veterinærene sa at det ikke var uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS har i hvert fall ingen effekt, tror jeg. Fordi det er oppdrettere som er mest opptatt med å forsvare sitt eget oppdrett og eget syn på forståelsen av "rasens standard" som også sitter i RAS i de ulike raseklubbene. Der blir en del pene ord, men lite fornuftig gjort til syvende og sist.

Godkjent helseattest av vetrinær etter egen mal, av begge foreldre (og registrert i dogweb som godkjent helse og fysikk), for å få VALPENE NKK-registrert, pluss attest fra to rasedommere om at hunden fyller godkjent for rasens standard, ev også med mentaltest/bruksprøve. Og la utstilling bli en ren hobby-konkuranseform a la "missekåringer for tobente."

Svenskene ligger foran oss på de fleste områder….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje om man slutter med alt dette BIS BIM BIR BIG osv

Det sier egentlig lite, og gjør bare konkurranse ut av noe som skal være en individuell kvalitetsbedømming

Det er det jeg mener, jeg tviler sterkt på at ustilling vil bli noe annet en en konkurranse. Det har gått "for langt" for det. Jeg tror det beste vil være å skape en ny type kåring som arrangeres kanskje 4 ganger i året, spredd over hele landet slik at alle har mulighet til å delta, hvor helse, biomekanikk og anatomi som nevnt er i hovedfokus. Så kan utstilling få fortsette å være en konkurranse i å se best ut/rasepreg el slik det er nå. Utstilling var nok et meget bra verktøy i begynnelsen, og kunne vært det fremdeles om ting bare ble skjerpet veldig inn. (Det er jo forsåvidt et bra verktøy enda, det blir jo ikke akkurat satt opp hunder som BIR som ikke ser ut som den rasen de er :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener, jeg tviler sterkt på at ustilling vil bli noe annet en en konkurranse. Det har gått "for langt" for det. Jeg tror det beste vil være å skape en ny type kåring som arrangeres kanskje 4 ganger i året, spredd over hele landet slik at alle har mulighet til å delta, hvor helse, biomekanikk og anatomi som nevnt er i hovedfokus. Så kan utstilling få fortsette å være en konkurranse i å se best ut/rasepreg el slik det er nå. Utstilling var nok et meget bra verktøy i begynnelsen, og kunne vært det fremdeles om ting bare ble skjerpet veldig inn. (Det er jo forsåvidt et bra verktøy enda, det blir jo ikke akkurat satt opp hunder som BIR som ikke ser ut som den rasen de er :P)

Det du skisserer her er som hingstekåringer. Vel kan veterinærkontrollen felle usunne dyr. Men eksteriørbedømmelsen går i nøyaktig de samme fellene som utst.dommere hos hund. Så nei, det vil ikke være en løsning. Heller vet.kontroll og kondisjonsprøver i tillegg til dagens utstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

RAS har i hvert fall ingen effekt, tror jeg. Fordi det er oppdrettere som er mest opptatt med å forsvare sitt eget oppdrett og eget syn på forståelsen av "rasens standard" som også sitter i RAS i de ulike raseklubbene. Der blir en del pene ord, men lite fornuftig gjort til syvende og sist.

Jeg håper ikke dette er allmentankegang, jeg har lagt timer, tlf, innsamling av statestikker fra andre land, finne korrekt informasjon osv osv Og dette er det folk tenker om den jobben vi legger i det. At man bare prøver forsvare og dekke over sitt egent oppdrett. FLOTT altså :D Det gleder meg virkelig langt inn i sjelen at folk syns så lite om oss som har brukt endel energi på dette. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skisserer her er som hingstekåringer. Vel kan veterinærkontrollen felle usunne dyr. Men eksteriørbedømmelsen går i nøyaktig de samme fellene som utst.dommere hos hund. Så nei, det vil ikke være en løsning. Heller vet.kontroll og kondisjonsprøver i tillegg til dagens utstillinger...

Det kommer an på hva hest du ser på. Kalblodsavlen kan ikke sile for fint for de har liten genpol. Ridehestene må gjennom egenhetstest. Hingstekåringen går over 4 dager. I Danmark kjører de en 35 dagers hingsteavprøvning. Nå avler de sportshester vel å merke,ikke pyntedukker,men her er hvordan det foregår hos naboene før ridehesthingstene evt går i avl: http://varmblod.dk/DK/HINGSTE/Hingsteafpr%C3%B8vning.aspx http://varmblod.dk/files/Oversigt_over_hingstenes_afpr%C3%B8vningssystem.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men vil kommentere bildene av før-boxer og nå-boxer. Ja, de har fått kortere snutelengde. Men, som f.eks min Gira blir ikke plaget av snutelengden, selv om den er kortere enn andre raser. Så lenge hunden ikke blir plaget, er det vel ikke nødvendig å endre snutelengde? Eller er det bare for at folk mener alle hunder bør ha lik snute?

(Ja, boxeren har mange plager som jeg synes bør fokuseres på før snutelengden, så lenge snutelengden ikke er til plage.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva hest du ser på. Kalblodsavlen kan ikke sile for fint for de har liten genpol. Ridehestene må gjennom egenhetstest. Hingstekåringen går over 4 dager. I Danmark kjører de en 35 dagers hingsteavprøvning. Nå avler de sportshester vel å merke,ikke pyntedukker,men her er hvordan det foregår hos naboene før ridehesthingstene evt går i avl: http://varmblod.dk/DK/HINGSTE/Hingsteafpr%C3%B8vning.aspx

Nå tenker jeg først og fremst på de eksteriøravlede ponniene og hestene. Der er kåringene her til lands akkurat som skissert over. Og det hjelper i hvertfall ingenting mot at dommerene lar seg blende av overtyping ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så lenge folk er interessert i utstilling, så vil man jo avle for å gjøre det bra på utstilling. Uavhengig av om det finnes en annen kåring for avlsklarering. Uavhengig av om utstilling endres av avlsbedømmelse til hobby fra NKK sin side. Lydighets- eller agilitykonkurranser er ikke beregna som avlskriterie. Bare hobby og morsom konkurranse. Allikevel avler man fram hunder man tror egner seg til å trene lydighet eller agility for å gjøre det bedre. Det vil man fortsette med i utstilling også. Selv om intensjonene blir omgjort til ren konkurranse.

En egen kåring vil bli vektlagt veldig lavt hvis det folk er interessert i er utstilling. Da avler de for å gjøre det bra der. Derfor tror jeg at man heller må endre kriteriene for å få bli med i utstillingene og gjennomføringa av utstillingene (f.eks. gjennom obligatorisk veterinærundersøkelse av alle hunder av disse rasene, veterinærkontroll etter fysisk anstrengelse og/eller bedømming etter de har løpt en stund i ringen).

Har ikke lest alle innleggene, men vil kommentere bildene av før-boxer og nå-boxer. Ja, de har fått kortere snutelengde. Men, som f.eks min Gira blir ikke plaget av snutelengden, selv om den er kortere enn andre raser. Så lenge hunden ikke blir plaget, er det vel ikke nødvendig å endre snutelengde? Eller er det bare for at folk mener alle hunder bør ha lik snute?
(Ja, boxeren har mange plager som jeg synes bør fokuseres på før snutelengden, så lenge snutelengden ikke er til plage.)

Det er helt klart at boxern har andre plager som kanskje er like ille eller værre, men at din ikke plages betyr ikke at ikke mange boxere gjør det. Det bør ikke være noe i veien for å luke ut de hundene med for kort snuteparti/trange nesebor på utstilling, selv om man også har fokus på andre problemer i avlen. Det største problemet i denne sammenhengen er jo at man ønsker ett utseende som gir veldig mange hunder problemer. Hunder med disse problemene gjør det bra på utstilling fordi folk syns det er pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men vil kommentere bildene av før-boxer og nå-boxer. Ja, de har fått kortere snutelengde. Men, som f.eks min Gira blir ikke plaget av snutelengden, selv om den er kortere enn andre raser. Så lenge hunden ikke blir plaget, er det vel ikke nødvendig å endre snutelengde? Eller er det bare for at folk mener alle hunder bør ha lik snute?

(Ja, boxeren har mange plager som jeg synes bør fokuseres på før snutelengden, så lenge snutelengden ikke er til plage.)

Hvordan vet du at hunden din ikke er plaget? Hunden min hadde brukket bein i 2 uker uten at hun haltet, og enda verre - hun hadde avrevet korsbånd i 1 måned før haltingen begynte pga forkalkninger. Selv om hundene ikke viser tegn på ting, betyr ikke at det ikke er noe i vegen. Noen ting synes jeg bør gå på logikk, selv om kidnappede barn som har stockholm syndrom og trives hos kidnapper så betyr det ikke at de har det bra. Og ja, siden du spør, kroppsformer som er unaturlige og kun for menneskers ego er uønsket IMO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg først og fremst på de eksteriøravlede ponniene og hestene. Der er kåringene her til lands akkurat som skissert over. Og det hjelper i hvertfall ingenting mot at dommerene lar seg blende av overtyping ;-)

Men det betyr jo ikke at de heller BEHØVER å være. Da kan jo ikke de småklubbene heller bruke vertøyet sitt. Ridehestene møter til kåring med røngtenbilder feks og de er til to vetsjekker underveis. Dette burde jo være et minimum på pyntehestene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke dette er allmentankegang, jeg har lagt timer, tlf, innsamling av statestikker fra andre land, finne korrekt informasjon osv osv Og dette er det folk tenker om den jobben vi legger i det. At man bare prøver forsvare og dekke over sitt egent oppdrett. FLOTT altså :D Det gleder meg virkelig langt inn i sjelen at folk syns så lite om oss som har brukt endel energi på dette. :ahappy:

Akkurat det tenkte jeg også... De timene jeg har lagt ned i å finne statistikker og informasjon for å få til et så objektivt dokument som mulig skal altså bare avspises med at det er laget av oppdrettere som skal forsvare eget oppdrett... Nais :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skisserer her er som hingstekåringer. Vel kan veterinærkontrollen felle usunne dyr. Men eksteriørbedømmelsen går i nøyaktig de samme fellene som utst.dommere hos hund. Så nei, det vil ikke være en løsning. Heller vet.kontroll og kondisjonsprøver i tillegg til dagens utstillinger...

Nå har jeg ikke så mye peiling på kåring hos hest heller, men poenget mitt er en mer dyptgående "kåring" en som fokuserer på fysikk som fungerer, hvor ekstreme trekk blir slått hardt ned på. Selvfølgelig kan også utstilling modifiseres eller skjerpes inn til å bli flinke på dette, det spørs jo bare hvordan man vil gjøre det. Obligatorisk vet sjekk og mer åpenhet rundt problemene burde jo være et greit steg i riktig retning, gjerne med en form for utholdenhetstest som nevnt tidligere for å sjekke at hundene tåler et minimum av aktivitet uten å kollapse/slite med respirasjon el. Hunder som har operert nese/svelg/bløtvev burde registreres i Dogweb for å få oversikt og eventuelt kunne unngå disse i avl. Keisersnitt pga for smale hofter etc burde også registreres av samme grunn.

Dogweb burde også åpnes til å registrere alt av helsetester som blir sendt inn, her burde gjerne veterinærene bli pliktige til å sende inn ting som er relevante ifht avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...