Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Nå er vel ikke det er tema for Norge... Men i land med mye løsbikkjer, ser man vel hverken ekstreme pelser eller korte tryner blandt løsbikkjene. Ufunksjonelle bikkjer luker seg vel ut selv.... Se bare på katter - langhårete katter er det færre av blandt de hjemløse. Pelsene tover seg og kan lage store sår, da overlever de rett og slett ikke på egenhånd.

Jo, det er sant, men poenget mitt er at disse hundene kommer fra et sted. De blir forlatt, eller rasehunder klarer å parre seg med gatehunder, osv. Og dette fører til unødvendig lidelse. Jeg forstår at de dør en smertefull død og "luker ut seg selv", men det hjelper lite når det stadig kommer til nye. Og selv om dette ikke er en aktuell problemstilling i Norge (ennå?) så tror jeg vi må mer helhetlig på raseproblematikk enn å begrense oss til Norge. "Vi" får ikke gjort en dritt alene.

En liten digresjon:

Er det noen som husker den rapporten eller noe som kom for en del år siden, som tok for seg alle rasene med det målet å finne ut hvilke som hadde eksteriøre trekk som gjorde dem uegnet til å klare seg alene. Jeg husker ikke hva som var målet, men såvidt jeg husker var veterinærer ansvarlige .. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

Jeg må bare spørre siden du skriver at pelsen ikke er til hinder med mindre eieren lar det være et hinder (altså begrense typer turer mm.):

Er det mer greit med fotsid pels på en puli eller komondor enn det er på pekingneser?

Hvis pekingneseren var en ellers frisk hund, hadde det vært greit å ha all pelsen?

Hva med varme, evnen til å se uten å måtte ha strikk i håret? Er dette bedre for en puli enn en pekingneser?

*****

Bør det tas hensyn til at løshunder er et økende problem? Hvordan klarer en hund som skal klippes eller som får veldig lang pels seg dersom den plutselig ikke har et hjem (eller blir født uten hjem). Dette er foreløpig ikke et problem her, men det er et stort problem i en rekke andre land.

Jeg aner ingenting om pelstypen til pekingneser, men det jeg VET er at for Pulien og Komondoren er pelsen en fordel.

Det vet jeg av egen erfaring og fordi sunn fornuft tilsier at de som brukte bikkjene i alle disse årene har fryktelig mye mer greie på hva som er praktisk for hundene enn de som knapt har sett rasen i rl.

De er sånn av en grunn. Ikke fordi noen fant ut at det er pent.

Pulier trenger ikke strikk for å se? Både de og Komondoren har utmerket syn, det var en av tingene de ble avlet på.

Igjen: de var speidere. At noen bruker strikk er fordi andre hunder kan ha problemer med å lese de ( det var ikke et utstrakt problem på de ungarske steppene og ble ikke tatt hensyn til ) og at vi mennesker liker å se øynene til hunden.

Men hundene ser utmerket.

Det er viktig å ha littegranne historie inn i bildet og ikke bare gå ut i fra at hunder lider fordi de har pels.

Hvis man bare skulle avlet på hunder som kan klare seg løse i Norge uten pelsstell så står vi igjen med enkelte av de polare rasene,enkelte japanske spisshunder, enkelte belgiske fårehunder, enkelte nordiske jakthunder og de ungarske snorhundene sånn ca.

Resten hadde frosset i hjel eller fått for mye floker.

Edit: ang varme så beskytter pelsen mot varmen. En Puli uten snorer sliter i varmen, ikke en med.. Pulier elsker å sole seg når de er fullpelset. Amalie pleide å ligge foran peisen.

Snorene er der for å kjøle ned OG varme opp hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en diger, fotsi snorpels er nyttig høres mest ut som et selvbedrag. Det er litt på linje med at schæferen drar nytte i travet sitt med å dra rompa i bakken, bulldogen har hatt nytte av rynkene sine ved at blodet ikke rant ned i øynene under oksekamper og puddelen holder seg varmere i vannet med en frisyre som innebærer å være glattbarbert på deler av kroppen.

Går det ikke an i det minste, å være såpass ærlig med seg selv at man har en slik hund fordi man liker den slik, at det har med personlige preferanser i forhold til estetikk i stedenfor å gjemme seg bak, "det er til nytte for hunden"?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en diger, fotsi snorpels er nyttig høres mest ut som et selvbedrag. Det er litt på linje med at schæferen drar nytte i travet sitt med å dra rompa i bakken, bulldogen har hatt nytte av rynkene sine ved at blodet ikke rant ned i øynene under oksekamper og puddelen holder seg varmere i vannet med en frisyre som innebærer å være glattbarbert på deler av kroppen.

Jeg tror det er et større selvbedrag å anta at man vet mer om dette enn de som var fullstendig avhengige av å ha en hund som kunne arbeide beinhardt i flere døgn i både 40 varmegrader og 40 kuldegrader. En god Puli var noe av det mest verdifulle man kunne eie (de kostet deretter) fordi det gjaldt levebrødet til bøndene. Schæferen hadde aldri greid det med sin pelsstype :)

Litt kunnskap er nyttig når man diskuterer :)

Edit: jeg tror ikke du har fått med deg at rasen har sett slik ut i MINST 1000 år.

Altså, en god stund før fci, NKK og de mer moderne rasene ble dannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et større selvbedrag å anta at man vet mer om dette enn de som var fullstendig avhengige av å ha en hund som kunne arbeide beinhardt i flere døgn i både 40 varmegrader og 40 kuldegrader. En god Puli var noe av det mest verdifulle man kunne eie (de kostet deretter) fordi det gjaldt levebrødet til bøndene. Schæferen hadde aldri greid det med sin pelsstype :)

Litt kunnskap er nyttig når man diskuterer :)

Edit: jeg tror ikke du har fått med deg at rasen har sett slik ut i MINST 2000 år.

Altså, en god stund før fci, NKK og de mer moderne rasene ble dannet.

Var snorpelsen like lang den gang bikkjene var i bruk, som på en utstillingshund i dag? Jeg bare spør, for jeg ser liksom ikke for meg en ungarsk gjeter sitte å tørke bikkja med kluter og dele snorer (eller hva man nå gjør med en fullpelset snorhund :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var snorpelsen like lang den gang bikkjene var i bruk, som på en utstillingshund i dag? Jeg bare spør, for jeg ser liksom ikke for meg en ungarsk gjeter sitte å tørke bikkja med kluter og dele snorer (eller hva man nå gjør med en fullpelset snorhund :P )

Gjerne lengre. Snorene ble slitt av når de ble for lange.

Pulien sov ikke i senger eller ble stilt ut i gamle dager, ingen av delene fantes vel på de ungarske steppene.

Grunnen til at man deler snorene er først og fremst for at de skal bli jevne og at de ikke skal bli tykke ytterst og tynne innerst slik at de løsner.

Altså først og fremst av kosmetiske hensyn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et større selvbedrag å anta at man vet mer om dette enn de som var fullstendig avhengige av å ha en hund som kunne arbeide beinhardt i flere døgn i både 40 varmegrader og 40 kuldegrader. En god Puli var noe av det mest verdifulle man kunne eie (de kostet deretter) fordi det gjaldt levebrødet til bøndene. Schæferen hadde aldri greid det med sin pelsstype :)

Litt kunnskap er nyttig når man diskuterer :)

Edit: jeg tror ikke du har fått med deg at rasen har sett slik ut i MINST 1000 år.

Altså, en god stund før fci, NKK og de mer moderne rasene ble dannet.

Da antar jeg at de fleste hunder av denne typen som stilles også er hunder som jobber beinhardt til daglig, i temperaturer med 80 graders differanse. Selvsagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bildene jeg har funnet er ikke det:

obr.jpg

De ble som sagt ofte slitt av. Det samme skjer hvis du ikke klipper pulien nå. Mange Pulier har for svake snorer til at de noensinne får fotsid pels.

Puliens pels slutter ikke å gro... De kan teoretisk sett bli meterlange..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud; de fleste hunder har pels for beskyttende formål og mtp bruksarbeid, men ingenting fornuftig kan tilskrive et krav om å ha gulvlang pels (som om den skal ligge 1 cm over bakken).

Jeg finner det utrolig fordummende med disse menneskene som bifaller en standard som tilstreber et ekstremt ytre, selv med hjelp av pelsmodifikasjoner, det være seg pudler, pulier, raser med gulvnær pels osv.

Jeg får ikke limt inn bilder her (innlegget slettes bare), men her er noe linker.

Fornuftig utgave 1

Fornuftig utgave 2

Lite fornuftig utgave 1

Lite fornuftig utgave 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At meterlang snorpels ikke er nyttig.

Nei, ikke meterlange, men så er jo bikkjene bare rundt 40 cm *flir*

Men de har en nyttigere pels enn dine :) spesielt i Norge hvor man også har sterk varme om sommeren og kulde om vinteren . Uansett om det passer inn i din virkelighetsoppfatning eller ikke .

Jeg gleder meg sykt på Nico sin vegne til hun får skikkelig pels. Denne sommeren med valpepels har vært tøff for henne...

@Bølla : kan du fortelle meg på hvilken måte pelsen blir mer plagsom for hunden om den er 4-5 cm lengre? Du forstår at den ikke blir tykkere sant? De fleste Pulier har forøvrig en slik pelslengde som det første bildet frem til de er rundt 5 år. De blir ikke nødvendigvis klipt slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

De ble som sagt ofte slitt av. Det samme skjer hvis du ikke klipper pulien nå. Mange Pulier har for svake snorer til at de noensinne får fotsid pels.

Puliens pels slutter ikke å gro... De kan teoretisk sett bli meterlange..

Men bør ikke målet på en utstilling (spesielt for en brukshund) være å fremvise en hund slik det ser ut i naturlig tilstand (dvs at den jobber)?

@Mud, altså selv labradoren og mastiffen vår er kald inntil huden, og de er nå korthåret. Fortell meg gjerne hvorfor hunden trenger 40 cm snorer for å oppnå det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvem har myndighet til å gjøre noe med problemet?

NKK har selvfølgelig myndighet til å gjøre noe.

Men i denne farten kommer et sannsynlig scenario til å innebære mattilsynet og stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør ikke målet på en utstilling (spesielt for en brukshund) være å fremvise en hund slik det ser ut i naturlig tilstand (dvs at den jobber)?

@Mud, altså selv labradoren og mastiffen vår er kald inntil huden, og de er nå korthåret. Fortell meg gjerne hvorfor hunden trenger 40 cm snorer for å oppnå det samme.

Men de hadde fryst i hjel hvis de måtte jobbe og sove døgnet rundt i 40 minus, sant?

Jeg tror ikke helt du forstår arbeidsforholdene...

Jeg kan gjerne gjenta : de er avlet med slik pels for å kunne jobbe i flere døgn ute i ekstrem varme OG kulde. Google Ungarsk Steppe.

Jeg forstår ikke hvorfor det er fælt for Pulien at snorene nå blir stelt skikkelig og klipt i stedenfor å slites av må jeg innrømme.

Det må jo lugge mindre...

Det er så håpløst når man ikke vet hva man diskuterer. .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men de hadde fryst i hjel hvis de måtte jobbe og sove døgnet rundt i 40 minus, sant?

Jeg tror ikke helt du forstår arbeidsforholdene...

Jeg kan gjerne gjenta : de er avlet med slik pels for å kunne jobbe i flere døgn ute i ekstrem varme OG kulde. Google Ungarsk Steppe.

Jeg forstår ikke hvorfor det er fælt for Pulien at snorene nå blir stelt skikkelig og klipt i stedenfor å slites av må jeg innrømme.

Det må jo lugge mindre...

Det er så håpløst når man ikke vet hva man diskuterer. .

Hvor ofte er det minus 40 i Ungarn da, selv i tidligere dager?

Til din opplysning så er det nok flere andre hunder som takler kulde nokså greit; alle sledehunder, grønlandshunder osv. Selv labradoren skal kunne jobbe i iskaldt farvann i flere timer i strekk med sterk vind og høye minusgrader.

Ingen sier vel at pulien ikke har det bedre om den klippes, men ærlig talt; tror du mennesker før i tiden ikke tok hånd av husdyr? Pelsstell var da et fenomen før i tiden også, akkurat som at håret vokser på oss vokser det på bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er det minus 40 i Ungarn da, selv i tidligere dager?

Til din opplysning så er det nok flere andre hunder som takler kulde nokså greit; alle sledehunder, grønlandshunder osv. Selv labradoren skal kunne jobbe i iskaldt farvann i flere timer i strekk med sterk vind og høye minusgrader.

Ingen sier vel at pulien har det bedre om den klippes, men ærlig talt; tror du mennesker før i tiden ikke tok hånd av husdyr? Pelsstell var da et fenomen før i tiden også, akkurat som at håret vokser på oss vokser det på bikkjer.

http://snl.no/Klima_i_Ungarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er det minus 40 i Ungarn da, selv i tidligere dager?

Til din opplysning så er det nok flere andre hunder som takler kulde nokså greit; alle sledehunder, grønlandshunder osv. Selv labradoren skal kunne jobbe i iskaldt farvann i flere timer i strekk med sterk vind og høye minusgrader.

Ingen sier vel at pulien har det bedre om den klippes, men ærlig talt; tror du mennesker før i tiden ikke tok hånd av husdyr? Pelsstell var da et fenomen før i tiden også, akkurat som at håret vokser på oss vokser det på bikkjer.

På steppene var det nok rimelig tøffe perioder ja. Svogeren min er halvt ungarsk og det samme er kollegaen jeg deler kontor med. Temperatur forskjellene er mye større der enn i mange andre europeiske land pga steppene.

Hvis du ikke vedlikeholder Puliens snorer så BLIR de slitt av . Det kan jo hende en og annen bonde dro frem saksa, men det var nok den bonden som fikk pulier med lengst pels :)

Amalie kunne gjerne miste en snor eller to til tider hvis de ble for lange ( hun ble klippet 5 cm over bakken) for hennes var litt for tykke ytterst.

Jeg kjenner jeg egentlig ikke gidder diskutere dette lengre.

Google er deres venn.

Uansett : pels TRENGER ikke være til hinder for hunden og det er fryktelig greit å ha i bakhodet at de fleste lange pelser er lang for å beskytte mot varme OG kulde.

Korthårede hunder uten underull har mye større utfordringer med pelsen sin enn de fleste langhårede... Det er litt for kunnskapsløst å peke på pelslengde når det er type pels og kvaliteten på denne som avgjør om hunden blir for kald eller varm.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvsagt puli, så ja, spørsmålet går igjen.

Hvis du Google puli og trykker bilder så får du opp bilder av både dagens pulier og tidligere pulier.

Da vil du se at pelslengden er varierende både nå og før.

Pulien skal IKKE ha pels som er lengre enn 1 cm fra bakken. Ikke alle utvikler fotsid pels, men de som får det får det først i 4-5 års alderen.

Som sagt : Google er deres venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud

Du må ikke ta deg personlig nær av dette. Jeg mener bare at pulien absolutt beholder sine pelsegenskaper og funksjoner selv om den har bare 20 cm lange snorer, eller om de varierer i lengde. Funksjonen blir ikke akutt bedre av at de er akkurat 1 cm over bakkenivå og soper seg i alt som er.

Av det jeg ser fra google så er det få gamle varianter som ser ut som showlooken (og da tenker jeg på pelsen).

Dette blir litt OT, pulien er en frisk og fin rase (meg bekjent) og de som har drevet oppdrett på den har vel holdt seg til det opprinnelige (iallefall meg bekjent). Men pelsstyret er og blir litt voldsomt i alle pelsraser, pulien kan dog ikke sammenlignes med f eks pudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du Google puli og trykker bilder så får du opp bilder av både dagens pulier og tidligere pulier.

Da vil du se at pelslengden er varierende både nå og før.

Pulien skal IKKE ha pels som er lengre enn 1 cm fra bakken. Ikke alle utvikler fotsid pels, men de som får det får det først i 4-5 års alderen.

Som sagt : Google er deres venn.

Spørsmålet er enkelt: hvordan var pelslengde og mengde hos brukshundene og "de hundene tok tok fordel av å ha denne pelsen" versus hva som er ønsket og blir høyt premiert i utstillingsringen i dag.

Å google en fremmed rase er uinteressant og uoversiktlig, jeg trodde det var derfor man deltok på hundeforum - for å dele kunnskap og tanker om hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...