Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Sånt som dette irriterer meg. Vi bare prater, hundekjøperne vet ikke bedre, oppdretterne ... ja, jeg vet ikke, NKK bare prater og mattilsynet bryr seg ikke. Det er åpenbart at noe må gjøres, men ingen tar ansvar.

Det er akkurat sånn jeg også tenker. Det er bare pent prat og flotte ord på papiret om "helse i fokus", mens hunder som vralter og peser i ringen fortsatt blir belønnet med rosetter.

Er det rart jeg har mistet troen på at enda mere prat og enda mere pene ord på papiret skal hjelpe?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

Guest Bølla

Hovudutfordringane er at hundeeigarane er for utolmodige og kjøper hundar frå oppdrettarar som ikkje er registrert i våre system. Eller eventuelt har importert hundar. Då har ikkje vi kunnskap om foreldre. Vi har sett at avlen har hatt ein uheldig retning, seier medieansvarleg Anne Hofmo Bjølgerud.

Dei jobbar for at norske oppdrettarar får meir kunnskap og kompetanse, slik at hundane som vert avla fram er sunne og friske.

– Vi meiner at det viktigaste er å spreie kompetanse og informasjon. Vi ønskjer å gå den vegen enn å innføre strengare forbod eller sanksjonar. Men vi ser sjølvsagt at det er utfordringar for enkelte rasar.

– Eg synest det blir litt ekstremt å politimelde nokon. Eg ville kontakta Mattilsynet, som skal føre tilsyn.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, haha. Jeg hadde aldri forventet et vettugt tilsvar fra NKK, men dette tar jo kaka. Det er altså dommere, undervisere og fagpersoner fra NKK evner å fremdømme syke og misfostrede hunder, viderelære vranglære og fremelske en del av hundesport som fremstår som nokså skadelig.

NKK og andre nasjonale kennelklubber har fått et nokså dårlig rykte, spesielt etter "Pedigrees exposed" - men istedet for å rydde opp i egne rekker og å ha muligheten til å fortsatt kjempe for registrerte stamtavler (som er en særs bra ting) samtidig som man luker ut utidig avl og mennesker som sitter høyt i systemet etter "prisvinnende" avl på raser som mops, boxer, king charles cavalier, bulldog og andre sykdomsbefengte raser. Jeg tror faktisk at flere ønsker å kjøpe blandingshunder og fra uregistrerte gatekull/designerbutikker når man perifert hører om ryktet til kennelklubbene.

Vet du hva, medieansvarlig i NKK; jeg synes det er ekstremt å la slike folk holde på. Slike folk jobber i NKK, slike folk underviser i NKK og slike folk jobber som dommere for NKK. Å politianmelde fører nok ikke til en straffereaksjon, men det er særs mye mer fornuftig enn å applaudere for dommere og oppdrettere som setter frem hunder uten nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ang dette med veterinærkontroll på utstilling,så så jeg en fungerende variant i helgen. Stort område men med èn sluse opp til ringområdet. 2500 hunder meldt hele helgen. Veterinær satt i innslippet i det store rykket om morgenen sammen med funksjonærene som sjekket vaksinasjonene/ solgte programmer. Vet. så nærmere på de hundene han mente behøvde nærmere ettersyn og sirkulerte resten av dagen på området og tok stikkprøver.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med her, men jeg synes det er synd at man ønsker raser skal dø ut. F.eks boxeren. Det må da være mulig å avle på en måte at de blir sunnere? Min Gira har grei snute. Hun peser sjelden og snorker ikke mere enn andre hunder. Aldri noen problemer med pusten. Slik synes jeg de skal være, og hun ser da ut som boxer fordi!

Min utheving. Hva betyr det, snorker ikke mer enn andre hunder? Jeg vet ikke hva du er vant til, men mine hunder snorker aldri, punktum. Så hvis hunden din snorker i det hele tatt, så snorker den mer enn andre hunder - iallefall de hundene jeg er vant til å omgås.

Eller, når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk hørt Ida snorke. Det har skjedd at det har kommet lyd en eller to ganger hvis hun har hengt med hodet over sengekanten evt over en eller annen annen kant som trykker mot halsen, med kroppen vridd i motsatt retning av hodet slik at hun stenger for vanlig lufttilførsel (ja, belgere har noen merkelige sovestillinger innimellom). Når jeg tenker på hvor mye som skal til før hundene mine kommer med en snorkelyd eller to, så synes jeg enda mer synd i de som faktisk snorker når de ligger helt normalt og slapper av.

Mitt første møte med mops var på en dyrebutikk. Jeg sto innenfor døren og kikket på noen hundeleker da jeg hører et spetakkel bak meg. Det hørtes ut som noen var i ferd med å krepere av luftmangel, det hørtes rimelig fælt ut. Snudde meg for å se hva i all verden som foregikk, det var ikke noe mer enn at en mann kom inn med en mops, på armen attpåtil. Skal man begynne et sted, så kan man jo begynne med å ikke avle på slike hunder. Eller som de bulldoggene jeg så på forrige utstilling jeg var på, de "løp" en runde, og så snart eier stoppet så flatet de rett og slett ut på gulvet og lå der til de måtte røre på seg igjen. Satt opp og premiert ble de også.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utheving. Hva betyr det, snorker ikke mer enn andre hunder? Jeg vet ikke hva du er vant til, men mine hunder snorker aldri, punktum. Så hvis hunden din snorker i det hele tatt, så snorker den mer enn andre hunder - iallefall de hundene jeg er vant til å omgås.

Eller, når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk hørt Ida snorke. Det har skjedd at det har kommet lyd en eller to ganger hvis hun har hengt med hodet over sengekanten evt over en eller annen annen kant som trykker mot halsen, med kroppen vridd i motsatt retning av hodet slik at hun stenger for vanlig lufttilførsel (ja, belgere har noen merkelige sovestillinger innimellom). Når jeg tenker på hvor mye som skal til før hundene mine kommer med en snorkelyd eller to, så synes jeg enda mer synd i de som faktisk snorker når de ligger helt normalt og slapper av.

Mitt første møte med mops var på en dyrebutikk. Jeg sto innenfor døren og kikket på noen hundeleker da jeg hører et spetakkel bak meg. Det hørtes ut som noen var i ferd med å krepere av luftmangel, det hørtes rimelig fælt ut. Snudde meg for å se hva i all verden som foregikk, det var ikke noe mer enn at en mann kom inn med en mops, på armen attpåtil. Skal man begynne et sted, så kan man jo begynne med å ikke avle på slike hunder. Eller som de bulldoggene jeg så på forrige utstilling jeg var på, de "løp" en runde, og så snart eier stoppet så flatet de rett og slett ut på gulvet og lå der til de måtte røre på seg igjen. Satt opp og premiert ble de også.

Det er vel ikke noe fasitsvar på hvor mye en "vanlig" hund snorker. Både schæferen og sankten her snorker mer enn bullmastiffen. Venus har snorket hele livet og hun har nå virkelig et langt nebb :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe fasitsvar på hvor mye en "vanlig" hund snorker. Både schæferen og sankten her snorker mer enn bullmastiffen. Venus har snorket hele livet og hun har nå virkelig et langt nebb :)

Men strengt tatt, er det ikke et tegn på at det er trangt et eller annet sted hvis det snorkes som en regel, uansett liggestilling omtrent? Sånn er det vel med mennesker også? Med det prøver jeg forøvrig ikke si at det nødvendigvis være en plage for hunden at den snorker, eller at det er noe kjempegalt med dine hunder. Det har jo en del å si hvor alvorlig snorkingen er.

Har forøvrig lest at det finnes forskning som tyder på at snorkere presterer dårligere på dagtid enn ikke-snorkere, noe som virker logisk forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utheving. Hva betyr det, snorker ikke mer enn andre hunder? Jeg vet ikke hva du er vant til, men mine hunder snorker aldri, punktum. Så hvis hunden din snorker i det hele tatt, så snorker den mer enn andre hunder - iallefall de hundene jeg er vant til å omgås.

Eller, når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk hørt Ida snorke. Det har skjedd at det har kommet lyd en eller to ganger hvis hun har hengt med hodet over sengekanten evt over en eller annen annen kant som trykker mot halsen, med kroppen vridd i motsatt retning av hodet slik at hun stenger for vanlig lufttilførsel (ja, belgere har noen merkelige sovestillinger innimellom). Når jeg tenker på hvor mye som skal til før hundene mine kommer med en snorkelyd eller to, så synes jeg enda mer synd i de som faktisk snorker når de ligger helt normalt og slapper av.

Mitt første møte med mops var på en dyrebutikk. Jeg sto innenfor døren og kikket på noen hundeleker da jeg hører et spetakkel bak meg. Det hørtes ut som noen var i ferd med å krepere av luftmangel, det hørtes rimelig fælt ut. Snudde meg for å se hva i all verden som foregikk, det var ikke noe mer enn at en mann kom inn med en mops, på armen attpåtil. Skal man begynne et sted, så kan man jo begynne med å ikke avle på slike hunder. Eller som de bulldoggene jeg så på forrige utstilling jeg var på, de "løp" en runde, og så snart eier stoppet så flatet de rett og slett ut på gulvet og lå der til de måtte røre på seg igjen. Satt opp og premiert ble de også.

Hun snorker normalt ikke. Men om hun henger med hodet på armlenet på sofaen osv, da kan det komme et par snork. Men det har andre hunder jeg har hatt og passet også gjort, så da sier jeg at hun ikke snorker mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vær, vind og rovdyr.

Rasen er minst to tusen år gammel, så godt som uforandret , og avlet for å være mest mulig hardfør.

Pulien gjetet enorme flokker alene og hadde en langt tøffere arbeidsdag enn de fleste andre raser i tillegg til tøft klima både når det kom til kulde og varme.

Dette er to av verdens absolutt eldste raser og de er avlet utelukkende på funksjon. Så å påstå de er ufunksjonelle pga pels nå er mildt sagt far fetched.

Rasebeskrivelsen din for Puli i gamledager passer ganske godt med aussiens historie. Men de har ikke snorpels.. MEN; de har stumphale. Det hadde også en veldig spesifikk funksjon; bønderne slapp å bekymre seg for en stor pelsfull hale som satte seg fast i tornebusker og ble alvorlig skadet, at en okse sparket i halen, at rovdyr ikke skulle ha noe "håndtak" å gripe tak i osvosv.

Merle-fargen til aussien har til og med en slags historie, i "indianer-tiden" i USA så valgte folk blåøyde aussies fordi indianerne kalte de for "ghost dogs" og var redde for de.. Og merlegenet vet vi jo alle at kan være mindre sunt med mindre man tar nok forhåndsregler.

De fleste aussier har ikke noe problem med stumphalen sin. Men pga de enda kuperes i mange land, så er det mye dårlige haler og faktisk en del hunder som blir født med feil på halen som de blir plaget med... Og etterhvert kupert. I tillegg skal man aldri pare stumphale med stumphale, for da kan det visst skje en forkortning av ryggraden og hunden kan få alvorlige problemer.

Mangel på hale er litt ekstremt når man tenker på det, egentlig. Det er jo en genfeil.

Men de har en nyttigere pels enn dine :) spesielt i Norge hvor man også har sterk varme om sommeren og kulde om vinteren .

Den nyttigste pelsen må vel være en normal to-lags pels med underull og dekkhår, ikke for lang og ikke for kort. :)

(Men jeg ser absolutt fordelen med dreads, jeg da, siden halve hodet mitt er fullt av de! :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik var tispa jeg traff i sommer også, og ho hadde plenti med cert så det er håp. Selv om ho ble slått av en bulldog med ikke eksisterende snute på den aktuelle utstillingen desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...