Gå til innhold
Hundesonen.no

Bæsjer ca 4 ganger på tur


Recommended Posts

Hei.

Min 1,5 år gamle toller går på do (bæsjer) alt fra 4-5 ganger på tur. Synes at det er ganske masse, da min fars hund ikke gjør det samme og har heller ikke hørt om noen andre hunder som gjør det.

De 2 første gangene han går på do er det normal bæsj, men etter det er det rennende og av og til kommer det bare dråper ut. Jeg vet ikke hva som skjer inni magen hans, men noe som skjer er det jo.

Han får fast mat morgen og kveld.

Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på hva du forer han med også. Når min får tørrfor, så bæsjer han MYE..... :| Nå som han får vom, er det meget lite som kommer ut. Lett å plukke opp er det også. Min får nesten ikke bein og sånn heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunden min bæsjer også mange flere ganger på tur enn den andre som bæsjer 1-2 ganger... For det meste er alt som kommer ut fast og fint, men noen ganger blir det litt bløtere gang nr. 4 og 5... Men i mengde er det nok ca. like mye som kommer ut av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør det samme, går vi veldig langt har jeg en gang telt 6 bæsjer :P Men som til deg, te to første er "vanlige", DVs faste. resten blir bare våtere og våtere. Har inntrykk av at det ikke er uvanlig, men rett og slett at noen hunder bare tømmer seg på lange turer. Tror ikke akkurat det er noe farlig. Jeg kjenner flere hunder som er sånn, og seff mange hunder som bare gjør fra seg en eller to ganger nesten uansett hvor lang turen er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør det samme, går vi veldig langt har jeg en gang telt 6 bæsjer :P Men som til deg, te to første er "vanlige", DVs faste. resten blir bare våtere og våtere. Har inntrykk av at det ikke er uvanlig, men rett og slett at noen hunder bare tømmer seg på lange turer. Tror ikke akkurat det er noe farlig. Jeg kjenner flere hunder som er sånn, og seff mange hunder som bare gjør fra seg en eller to ganger nesten uansett hvor lang turen er :P

samme her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som Mardina. Snuppa her bæsjet mengder når hun fikk tørrfor, ofte 3-4 ganger per tur. Nå får hun V&H og bæsjer normalt sett 1 gang, 2 hvis vi går veldig langt. Lite, fast og lett å plukke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang hunden min har fått hundefor med for mye "fyllstoff" (type… korn etc), blandt annet Eukanuba Restricted Calorie, Hills j/d og Labb - så driter hun noe så avsindig mye. 4-6 ganger dagen.

På Hills puppy large breed, Purina Pro Plan laks & ris og eukanuba large breed driter hun bare 2gang om dagen og er mye mer balansert i magen.

Forsøk et hundefor som har mindre fyllstoff, anbefaler virkelig Purina Pro Plan laks & ris, den funker så innmari bra for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 hunder og alle er forskjellige med tanke på dovaner og mengde.

Selv i de periodene alle har gått på samme for, har Linus bæsjet 1 gang om dagen kanskje til nøds 2 på veldig aktive dager.

Mens Hampus alltid bæsjer MINST 4-5 ganger på aktive dager.

Dina og Gåttfred er ganske variable.

Hampus kan dessverre ikke gå på for eksempel V&H da det inneholder for mye fett.

Men han får kjøtt og hvit fisk daglig, og jo mer av det og mindre tørrfor, jo mindre bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått en hund som bare bæsjer 1 gang på tur, 2 hvis hun er litt urolig i magen eller småstresset (som under løpetiden). Jeg mistenker at min første hund rett og slett var for ivrig til å ta seg ordentlig tid til å bæsje på tur, så det ble litt nå og da. Ikke en veldig grønn hund, med andre ord! :P

Den jeg har nå blir stående til hun er helt ferdig, uansett. En gang hun hadde hard mage så tror jeg vi sto der i 10 minutter, og jeg angret på at jeg ikke hadde tatt med lesestoff. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, hadde aldri trodd så mange hadde hunder som bæsjet så masse. Haha. Trodde det bare var valper så bæsjet så masse på tur. Synes det er litt slitsomt også at jeg må gå med 6 bæsjeposer i lommen og gå rundt med 4-5 stk fylle med bæsj på tur, og at han må bæsje hele tiden. Tenker også at det må være slitsomt for han fordi han bæsjer så mye, kan ikke være behageligt liksom.

Jeg bruker Eukanuba medium breed adult noe sånt, og gir han rett mengde to ganger om dagen (200-225gr pr dag). Hvis han får noe annet er det godbiter som er Frolic eller andre godterier, men kan ikke tenke at det er så mye altså. Om han får noe bein, øre eller noe er det faktsik bare rundt 1-2 ganger pr måned. Får egentlig ikke noe ekstra sånt. Han får frukt og bær av meg når jeg har (bare ting hund kan spise. Når jeg åpner en kesam eller en kesam boks er tom får han slikke lokket/boksen. Noen ganger gir jeg han litt kefir i maten hans og kanskje et rått egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ehh........ det er da ikke unormalt at tur får fart i systemet eller?

Sees på hund og hest, folk også - maratonløpere f.eks. - de driter ofte en gang eller tre mens de løper - det er ikke unormalt i det hele tatt og målet skal da vel aldri være å få hunden til å drite minst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... det er da ikke unormalt at tur får fart i systemet eller?

Sees på hund og hest, folk også - maratonløpere f.eks. - de driter ofte en gang eller tre mens de løper - det er ikke unormalt i det hele tatt og målet skal da vel aldri være å få hunden til å drite minst mulig?

Jeg kan ikke si at jeg har kjent altfor mange hunder som dreit 4 ganger i løpet av en tur altså. Ikke engang AH'ene bæsja stort på tur (det var 1 tispe av 16 hunder som ble kjørt med, hun bæsja alltid). Ingen av de jeg har hatt, har bæsja 4 ganger på tur som normalen, ikke engang når vi sykler. Det er unntakene, ikke regelen, og unntakene er som regel når de er litt løse i magen eller lignende.

Målet er ikke at de skal drite minst mulig, men om de driter hele tiden, så tyder vel det på at mye av de de får inn, kommer ut igjen, og det er vel ikke nødvendigvis et pluss det heller. Det er jo greiest om de klarer å utnytte fôret de får, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ehh.... det er da ikke unormalt at tur får fart i systemet eller?

Sees på hund og hest, folk også - maratonløpere f.eks. - de driter ofte en gang eller tre mens de løper - det er ikke unormalt i det hele tatt og målet skal da vel aldri være å få hunden til å drite minst mulig?

Må du drite fem ganger hvis du løper 6 km?

Nei, det kan godt hende det er normalt, men det er ikke optimalt når hunden har delvis løs avføring. Når den første delen er av normal konsistens og resten grensende til løs tyder det på at endel ikke blir tatt opp skikkelig, det er bortkastet fôring og det gjør at hunden taper væske.

Noen hunder har et mer sensibelt tarmsystem enn andre, og da bør man også ta forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kan ikke si at jeg har kjent altfor mange hunder som dreit 4 ganger i løpet av en tur altså. Ikke engang AH'ene bæsja stort på tur (det var 1 tispe av 16 hunder som ble kjørt med, hun bæsja alltid). Ingen av de jeg har hatt, har bæsja 4 ganger på tur som normalen, ikke engang når vi sykler. Det er unntakene, ikke regelen, og unntakene er som regel når de er litt løse i magen eller lignende.

Målet er ikke at de skal drite minst mulig, men om de driter hele tiden, så tyder vel det på at mye av de de får inn, kommer ut igjen, og det er vel ikke nødvendigvis et pluss det heller. Det er jo greiest om de klarer å utnytte fôret de får, liksom.

Alle mine hunder har driti 2-6 ganger MINST på tur når jeg går langturer, dvs. turer på rundt 2 timer - eller på timesturer hvor de løper mye. Normalen hos meg har alltid vært fra 0 til 2 ganger pr. vanlige tur - opp til mange ganger på lange turer, og de første rundene er alltid faste og fine, de siste er mer flytende og i små mengder. Har aldri sett på det som unormalt, jeg kan ikke si at de ikke utnytter maten de får heller for de er i upåklagelig hold, får ekstremt små mengder mat - så nei, jeg synes ikke det er noen målestokk i forhold til hvordan de nyttegjør seg av maten.

Når de er fysisk aktive så er det bevegelse i tarmsystemet og da vil det være sånn at noen driter mer enn andre uten at man bør sjekke om de er syke av den grunn. Det har i alle fall aldri falt meg inn at hundene mine kan være syke fordi de driter mer enn en gang på tur.

Terven er 30 kilo tung, i godt hold - får 4 dl for om dagen - driter opp til seks ganger på langturer - jeg vil ikke si at han ikke nyttegjør seg maten, for med så liten innput og tydeligvis altfor mye OUTput - så burde jo kjøteren være radmager, ha matt og ekkel pels og ikke ha noe energi.

Frallen - får 2,5 dl. mat om dagen - er i litt for godt hold, driter - med det nye foret - 2-3 ganger pr. luftetur - med RC så var det 1 gang på kortere turer og 2 til 3 på lange - men hunden er jo i god form ellers, ikke er hun tynn, pelsen er blank osv. - og særlig mindre mat enn 2,5 dl. kan hun jo ikke få.

Valpen - vel, den er valp og driter når den må - fortsatt på stadiet hvor den er altfor full av både vått og tørt.

....og igjen, alle mine hunder har vært sånn - det vanlige på kortere turer (sånn timesturer) har vært fra 0 til 2 ca.ish - men på lange turer hvor de har løpt mye så er det adskillig mer. Har ikke falt meg inn at det er noe feil med hverken bikkjene eller maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har driti 2-6 ganger MINST på tur når jeg går langturer, dvs. turer på rundt 2 timer - eller på timesturer hvor de løper mye. Normalen hos meg har alltid vært fra 0 til 2 ganger pr. vanlige tur - opp til mange ganger på lange turer, og de første rundene er alltid faste og fine, de siste er mer flytende og i små mengder. Har aldri sett på det som unormalt, jeg kan ikke si at de ikke utnytter maten de får heller for de er i upåklagelig hold, får ekstremt små mengder mat - så nei, jeg synes ikke det er noen målestokk i forhold til hvordan de nyttegjør seg av maten.

Når de er fysisk aktive så er det bevegelse i tarmsystemet og da vil det være sånn at noen driter mer enn andre uten at man bør sjekke om de er syke av den grunn. Det har i alle fall aldri falt meg inn at hundene mine kan være syke fordi de driter mer enn en gang på tur.

Terven er 30 kilo tung, i godt hold - får 4 dl for om dagen - driter opp til seks ganger på langturer - jeg vil ikke si at han ikke nyttegjør seg maten, for med så liten innput og tydeligvis altfor mye OUTput - så burde jo kjøteren være radmager, ha matt og ekkel pels og ikke ha noe energi.

Frallen - får 2,5 dl. mat om dagen - er i litt for godt hold, driter - med det nye foret - 2-3 ganger pr. luftetur - med RC så var det 1 gang på kortere turer og 2 til 3 på lange - men hunden er jo i god form ellers, ikke er hun tynn, pelsen er blank osv. - og særlig mindre mat enn 2,5 dl. kan hun jo ikke få.

Valpen - vel, den er valp og driter når den må - fortsatt på stadiet hvor den er altfor full av både vått og tørt.

....og igjen, alle mine hunder har vært sånn - det vanlige på kortere turer (sånn timesturer) har vært fra 0 til 2 ca.ish - men på lange turer hvor de har løpt mye så er det adskillig mer. Har ikke falt meg inn at det er noe feil med hverken bikkjene eller maten.

Ah, jeg fikk ikke med meg at vi utelukkende snakket om 2 timers lange turer hvor de løper hele tiden. My bad. Jeg ser ikke at det er nevnt noe sted heller?

Mine driter ikke 4-6 ganger på sånne turer heller de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min driter akkurat på samme måte på tur om han fullfores på V&H, eller på tørrfor. Til rotta er det like mye som kommer ut uansett på en måte. Det er som om han bare må kvitte seg med alt :P Er vi på langtur og han driter x antall ganger, da kommer det som regel bare en bitteliten en til kvelds- om han i det hele tatt bæsjer på kvelden da. Så til rotta handler det i alle fall ikke om mengde/feil for- det er jeg ganske sikker på. Han fungerer fint både på V&H og på tørrforet han går på. Tenker i samme bane som @Belgerpia .

til ts; det er klart at hvis det kommer store mengder hver gang, så burde du kanskje gjøre noe med foret, men hvis ikke hadde ikke jeg stressa noe med det. Man må bare sørge for å ha med seg nok bæsjeposer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kokt ris og gitt en spiseskje til hvert måltid, måltid x 3. Byttet gradvis til orijen + 1 spiseskje kokt ris. Forsøkt mye fysisk og mental aktivitet før mat + hvile en time pluss vann. Så spise, hvile helt i ro en time, og kort rolig 15-20 min tusletur ute. Ved fot, ingen snusing. Latt han hvile. Det er jo forsåvidt ikke noe problem, så lenge han er frisk og fin, blank i pelsen, glad :-) Mine kan bli litt løs i magen på siste dæsjen, hvis "doturen" inneholder mye fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamling driter gjerne 4-6 gangar på ein tur, meir eller mindre uavhengig av lengde på tur, farten på turen, og heilt uavhengig av type fôr og fôringstidspunkt. Han er berre sånn, og han er den einaste hunden eg har hatt/kjent som er sånn.

Første klumpane som kjem er vanleg fast avføring, siste er berre dropar, om noko i det heile. Han likar å tømme tarmen tenker eg, hadde sikkert tatt med seg ei bok på dass om han var menneske. Det går med ein del fleire bæsjeposar, men ellers er det ikkje noko problem. Dei 5-6 posane er sjeldan fulle så eg puttar dei berre inni kvarandre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de driter mange ganger sier jo ikke nødvendigvis noe om mengden, trenger jo ikke komme lass hver gang. Er det store mengder og dårlig konsistens så kan det jo tyde på at alt ikke er helt på topp, da ville jeg forsøkt et forbytte for å se hva som skjer da. Det kan du jo forsåvidt forsøke uansett. Enkelt og kanskje hjelper det på problemet dit.

Ellers så er det vell ikke nødvendigvis noe bekymringsfult, selv om det er plagsomt for deg, hunder er forskjellige. Ingen av mine har noen gang vært slik. De driter 1-2 ganger pr dag, samme hvor lang tur vi går og hvilken aktivitet vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund bæsjer alt fra 1 til 5 ganger per tur. Han kan gjerne presse ut 3 bæsjer på 20 minutter liksom. Alltid vært sånn, uansett fôr, har brukt både rått og tørt. Mengden har variert da, men han liker tydeligvis å spre det mest mulig utover.

Edit: de 2-3 første bæsjene er "normale", den siste er gjerne litt løs. Men det er jo normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...