Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med ikke-myke raser.


Stanova
 Share

Recommended Posts

Av typen buller, mollosser osv, når roet valpen deres seg litt ned, i forhold til å kontrollere stress litt mer og ivrighet? 1 år? Etter første løpetid for tispa? Dette er nok individuelt, men er nysgjerrig. Har selv ei staffetispe på 5 mnd som er utrolig rolig og snill hjemme, men hun er sååå slitsom for familiehunden vår som nok gleder seg til hun jekker seg med 3 hakk ??? Det er ren glede bare, altså, men merker det er veldig valpefakter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men.... :icon_redface:

Jeg ble oppriktig nysgjerrig på overskriften :) Hva er/hvordan definerer du "ikke-myke raser?" Ser at du skriver buller, mollosser osv, men på hvilken måte er de evt "ikke-myke?"

Jeg vil tenke det går på førbarheten?

Men når de blir "voksne" har lite med det å gjøre, og mer med rase, og litt med individ. Du har nok minst et par år igjen før staffedamen roer seg vesentlig. Men det går an å sette regler og grenser selv om hunden er valp, og skille de to så den stakkars familiehunden får fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når det gjelder aktivitetsnivå og intensitet så er det stooor forskjell på en staff, som er en terrier, og feks en mastiff eller mange av de andre molossene. ;)

Noen roer seg litt etter første løpetid, men jeg ville ikke satsa på at det går over av seg selv med det første. Tror jeg vill gått inn og satt noen grenser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 løpetid roet Tuva seg betraktelig, og var ikke lenger den ***** idiotbikkja med et hinsides aktivitetsnivå :P Vi venter på at datteren hennes skal få sin 3 løpetid i August/September, og håper hun følger etter i moren sine fotspor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Av typen buller, mollosser osv, når roet valpen deres seg litt ned, i forhold til å kontrollere stress litt mer og ivrighet? 1 år? Etter første løpetid for tispa? Dette er nok individuelt, men er nysgjerrig. Har selv ei staffetispe på 5 mnd som er utrolig rolig og snill hjemme, men hun er sååå slitsom for familiehunden vår som nok gleder seg til hun jekker seg med 3 hakk Det er ren glede bare, altså, men merker det er veldig valpefakter

Vår mastiff har alltid vært rolig og avbalansert, men han er et instinktdyr til tusen og man må jobbe på en helt annen måte enn med labradoren, men det er egentlig bare gøyalt å ha to så forskjellige dyr i hus. Valper er generelt mye jobb, de fleste har landet når de runder 3, men helt søndagsferie blir det aldri med såkalt krevende raser eller litt ivrige individ. Med hannhundene går det ei kule eller 50 varm under kjønnsmodningsperiodene, og jeg er glad vi kom oss helskinnet igjennom dem... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får hun grenser og oppdragelse, jeg "satser" ikke på noe, og den stakkars familiehunden får absolutt fred :P Fælt som dere antyder, hehe. Men tross dette har hun mye stress i situasjoner med disse hundene hun elsker, og jeg lurte simpelten på når de roer seg litt, når denne voldsomme lekenheten roer seg 3 hakk ;) Trener hverdagslydighet hver dag og hun er veldig godt sosialisert. Masse ro-trening får hun også, så hun er en behagelig jente i alle andre situasjoner :)

Med myke raser så tenker jeg gjeterhunder, små selskapshunder, mynder og med ikke-myke så tenker jeg de litt mer "hardføre" og som er litt mer selvstendige og "tøffe" om jeg kan si det sånn, som terriere, mastiffer osv. Trodde alle hundefolk skjønte den, hehe. Jeg har nemlig kun hatt myke raser før, og har den erfaring at de tar litt mer nei for et nei, enn hva denne frøkna gjør, hehe. Jeg er konsekvent da, så hun kommer ingen vei. men hun er mer utholden, liksom :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha et bånd framme som er bundet, og når hun ikke "oppfører" seg så er det rett i bånd, deretter slippes hun igjen når hun har "gitt opp" og funnet roen. Så er det på'an igjen :P Dette funker greit, og det hjelper klart, men det er liksom glemt til neste gang igjen. Men jeg tror nok mye er litt "innlært" stress fordi hun har forventninger (frislipp, lek), så jeg har nå kuttet ut frislipp helt og går kun turer sammen, da er hun en helt annen hund. Så det er i settingen hvor de er løse inne at hun skal på ham hele tiden. Og han klarer ikke sette henne på plass godt nok, så da tar jeg henne inn igjen i bånd. I løpet av besøket har hun roet seg masse og hun kan være løs uten problemer, men det TAR SIN TID, hehehe <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen min er myk som bare det.... Men joda, han har ADHD, sånn er det med staff. Han roet seg vel ganske mye etter fylte to år. Sammenfallende med da vi fikk valp i hus, så jeg vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre...

Mastiffen har alltid vært rolig, og er absolutt IKKE myk slik jeg ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, er det noe å diskutere? Myk eller ikke-myk? Det blir sånn "border collien min er IKKE myk. han er tøff som bare det" :P

Fint om de som ikke VIL misforstå kan svare :)

Det er vel mer spørsmål om definisjonen av en myk eller hard hund/rase. Uansett tror jeg de fleste her er enige i at det har relativt lite å gjøre med energinivå og til dels oppdragelse som valp/unghund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi har litt forskjellig definisjon av hva en myk hund er ja.

Kan du utdype hvordan hun roet seg? I hvilke situasjoner? :)

Hm, hun var høyt og lavt frem til da, både ute og inne. Makuleringsmaskin :P Hun begynte å roe seg inne. Men nå (6år) er hun fortsatt like energisk ute. Jeg tror mye var hormonelt, de fleste staffer jeg kjenner roer seg rundt toårsalder, men noe var nok også trening. Jeg merker at hun er mer fornøyd når hun får nok fysisk og mental mosjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer spørsmål om definisjonen av en myk eller hard hund/rase. Uansett tror jeg de fleste her er enige i at det har relativt lite å gjøre med energinivå og til dels oppdragelse som valp/unghund.

Jeg beklager, men jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener her? Mener du at hvorvidt en hund er myk eller ikke, har mest med oppdragelse som valp/unghund å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Seriøst, er det noe å diskutere? Myk eller ikke-myk? Det blir sånn "border collien min er IKKE myk. han er tøff som bare det" :P

 

 

Fint om de som ikke VIL misforstå kan svare :)

Det er vel ikke noe å diskutere om rasen din er myk eller ikke i denne sammenhengen, men om den er myk eller ikke har heller ikke så mye med når den roer seg å gjøre. Det er ikke sånn at alle "harde hunder" er propell som unghunder og alle "myke" er rolige. Eller motsatt. Det er andre egenskaper som spiller inn der. Og selvfølgelig oppdragelse :)

De fleste hunder roer seg imidlertid når de blir ett par år. Hos noen tisper henger det sammen med løpetid. Men det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva TS mener med hard og myk hund, og skjønte også det ville bli diskusjon rundt ordene ;)

Er ikke unaturlig å definere rasene i kategoriene hard og myk (i nøtta), er iallefall helt naturlig for meg. Vi gjør det hele tiden i hestemiljøet. Fjordhesten er en hard rase: de krever rammer, vil helst avgjøre dagens gjøremål selv, og er realtivt smarte når det kommer til å forstå ny lærdom. De blir også veldig egenrådig om de skjønner at rytter/håndterer ikke er leder.

Så har du f.eks Norsk Varmblods Ridehest: kapasitet så det holder, og går bare å tripper for å få gledet rytter med å gjøre det de blir bedt om. Passe dumme og willing på please, og happy.

Og samme deler jeg inn hunder.

Labbis: myk

Rottweiler: hard

CC/CCPP: myk

Bulldogg: hard

Puddel: myk

Shäfer: hard

BC: myk

Bullterrier: hard

En del raser er i grenseland, og vil være mer fifty-fifty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener her? Mener du at hvorvidt en hund er myk eller ikke, har mest med oppdragelse som valp/unghund å gjøre?

Nei, omvendt. At det at hunden er vilter og uoppdragen ikke nødvendigvis har noe å gjøre med hvorvidt den er en myk eller hard hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skjønner hva TS mener med hard og myk hund, og skjønte også det ville bli diskusjon rundt ordene ;)

Er ikke unaturlig å definere rasene i kategoriene hard og myk (i nøtta), er iallefall helt naturlig for meg. Vi gjør det hele tiden i hestemiljøet. Fjordhesten er en hard rase: de krever rammer, vil helst avgjøre dagens gjøremål selv, og er realtivt smarte når det kommer til å forstå ny lærdom. De blir også veldig egenrådig om de skjønner at rytter/håndterer ikke er leder.

Så har du f.eks Norsk Varmblods Ridehest: kapasitet så det holder, og går bare å tripper for å få gledet rytter med å gjøre det de blir bedt om. Passe dumme og willing på please, og happy.

Og samme deler jeg inn hunder.

Labbis: myk

Rottweiler: hard

CC/CCPP: myk

Bulldogg: hard

Puddel: myk

Shäfer: hard

BC: myk

Bullterrier: hard

En del raser er i grenseland, og vil være mer fifty-fifty

Men dette har jo ingen ting med når unghunder av de forskjellige rasene roer seg å gjøre. Det er det som er poenget.

Rasen min er kjent for å være en utfordring som valp og unghund, men de regnes også som relativt myke hunder. Og det er minst like stor variasjon innad rasene. Jeg har en som definitivt ikke er myk, selv om han er en rase som skal være det (og jeg har en som er myk som smør, sånn bare i tilfellet noen tror jeg sier det fordi det er tøft). Den "myke" har vært mer "vill" og hyper som unghund enn den "harde", men den "harde" var en mer krevende og utfordrende unghund. Poenget mitt er at det ts spør om er veldig individuelt, men henger lite sammen med myk/hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...