Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv hunderase uroar Stord


Ingidano
 Share

Recommended Posts

Særlig utbreidd i rusmiljøet, ifølgje lensmannen som har skote fire hundar

Artikkelen avsluttes med:

- Ein dogo canario kan drepe eit born på berre få minutt, seier Zaneski til avisa Sunnhordland. Han meiner den einaste grunnen til at ein skaffar seg ein slik hund er fordi ein treng ein vakthund eller ein penisforlenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir helt matt. Hva sier man til slike idioter? De har møtt et par hunder som har havnet og feil folk og vil derfor forby en hel rase? Nesten så jeg inntar fosterstilling under dyna på rommet og blir der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen snakker om forbud mot hunderaser forventer jeg å få empiriske data som understøtter at rasen er en reell trussel. Ikke bare "Ein dogo canario kan drepe eit born på berre få minutt". Falcon kan også drepe et barn på få minutter. Det kan nok både en golden retriever og, for ikke å snakke om, en hest også.

Nå antar jeg at Zaneski ikke mente at tiden det tar å drepe et barn på skal være det utslagsgivende for et eventuelt forbud, men heller at de er store dyr som i feil hender kan føre til stor skade. Videre vil jeg tørre å påstå at mange av disse muskelhundene, Dogo Canario inkludert, har lett for å havne i hendene til narkomane eller andre som knapt nok er i stand til å ta hånd om seg selv. Slik saken handler om. Må nesten presisere at narkomane og en gal hund ikke nødvendigvis hører samme. Enkelte narkomane kan sikkert ta seg av hundene sine, men likevel.

Så. Hva hvis vi forbyr Dogo Canario? Vil da de narkomane/nekene slutte å ha hund? Njet. Jeg stiller meg tvilsom. Kanskje det hadde vært lurt å tenke i andre baner enn forbud for å forhindre slike scenarioer å oppstå?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er så rart at de reagerer på denne måten. Det finnes jo ikke så mange av den rasen i Norge og de ER store og kraftige hunder. Når de så på et lite sted som Stord avliver fire stykker på kort tid på grunn av aggressivitet, så forstår jeg jo at de tenker som de gjør? Om det er rett eller galt, eller bare veldig urettferdige uttalelser på vegne av rasen kan man jo diskutere i det uendelige. Jeg kan dog forstå at man får fordommer om, og et veldig dårlig inntrykk av, en rase når det er disse hundene som danner erfaringsgrunnlaget ditt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det er ironisk? Forstår deg sånn at du tror lensmannen heter Zaneski? Lensmannen heter ikke Zaneski, det er det en hundeoppdretter som gjør. Lensmannen heter Norvalls. Iallefall iflg Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/Agressiv-hunderase-vekker-uro-7639768.html#.U8amCbFBrH0

"

Hundene på Stord har blitt avlivet med skudd, noe som er et unntak fra vanlig praksis.

- Dette er heller unntaket enn normalen. Vanlegvis ville en avlivet hundene med giftsprøyte. Men i dette tilfellet var hundene kommet i en mental tilstand som gjorde at verterinæren rett og slett ikke torde gå inn i buret til dem, sier lennsmann Norvalls."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er så rart at de reagerer på denne måten. Det finnes jo ikke så mange av den rasen i Norge og de ER store og kraftige hunder. Når de så på et lite sted som Stord avliver fire stykker på kort tid på grunn av aggressivitet, så forstår jeg jo at de tenker som de gjør? Om det er rett eller galt, eller bare veldig urettferdige uttalelser på vegne av rasen kan man jo diskutere i det uendelige. Jeg kan dog forstå at man får fordommer om, og et veldig dårlig inntrykk av, en rase når det er disse hundene som danner erfaringsgrunnlaget ditt.

Men når tre av de er fra samme sted (slik jeg tolka det), så vil jeg heller tenke dårlig oppdragelse og dårlig kustus som har ført til at hundene klikket. Jeg ville hatt lettere for å tenke at rasen gjerne er en sinnarase om det hadde vært fra fire forskjellige steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det er ironisk? Forstår deg sånn at du tror lensmannen heter Zaneski? Lensmannen heter ikke Zaneski, det er det en hundeoppdretter som gjør. Lensmannen heter Norvalls. Iallefall iflg Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/Agressiv-hunderase-vekker-uro-7639768.html#.U8amCbFBrH0

"

Hundene på Stord har blitt avlivet med skudd, noe som er et unntak fra vanlig praksis.

- Dette er heller unntaket enn normalen. Vanlegvis ville en avlivet hundene med giftsprøyte. Men i dette tilfellet var hundene kommet i en mental tilstand som gjorde at verterinæren rett og slett ikke torde gå inn i buret til dem, sier lennsmann Norvalls."

Fra sitat i første post: - Ein dogo canario kan drepe eit born på berre få minutt, seier Zaneski til avisa Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke for raseforbud, men jeg forstår likevell at de som får slite med slike problemer tenker som de gjør, og selv om alle hunder kan gjøre skade, så er det jo faktisk en reel forskjell på en del raser. Ikke at rasen i seg selv er aggressiv eller farlig, men noen har jo innstinkter som gjør det lettere å få utrivelige (vakt/vokt, skarphet osv).

Vet ikke hva jeg skal si om saken egentlig, annet enn at det er trist at noen skal ødelegge slik, ikke bare for enkelte raser, men for hunder generelt (og da snakker jeg om de som har slike hunder og bruker dem på måter som skremmer andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de heller skal dra frem at de ikke har kontroll på de narkomane for femflate øre om de lar det gå så langt.


Dogo Canario er fantastiske hunder, Som kan bli ett resultat av miljøet de er en del av og har vokst opp I.


At rusmisbrukere ikke har forbud mot å ta på seg ansvaret for ett annet liv er jo bare sykt, De klarer ikke ta vare på sitt eget liv engang..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dogo canario (og en hvilken som helst hund over en viss størrelse) kan drepe et barn på et sekund eller to, bare sånn apropos.

Forøvrig høres situasjonen der oppe rimelig spesiell ut, og det høres ut som om de kanskje bør ta kontroll over det opprinnelige problemet, dvs rusmiljøet, slik at de da slipper sekundærproblemene som rusmiljøet har ført med seg (sikkert ikke BARE gærne bikkjer!).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser jo bare det at raseforbudet ikke fungerer. Når de rasene som er mest populære i kriminelle miljøer blir forbudt (som f.eks. pitbullen), så finner de seg bare en ny rase. Jeg håper det en dag vil bli enklere å gi folk kjæledyrforbud når de viser at de ikke evner å ta vare på et dyr på en god måte for både dyret og omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Rusmiljøet utgjør nok mer skade og ikke minst koster det samfunnet mye mer enn hva hundene gjør. Tenk om man hadde hatt samme toleranse for ustabile mennesker som dyr... da hadde manges liv hengt i en tynn tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Zaneski har tydeligvis ikke peil på hund. Det er ikke rasen som er problemet, det er mennesket. Det burde vel kanskje være slik, at hvis man driver med rue og har suspekt rulleblad, så får man kanskje ikke ha dyr? Ja det er strengt, og ja man drar alle over en kam... Men kanskje det er det som må til? Både for å beskytte dyra, men også menneskene som blir involvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil narkomane ha disse vokterhundene? Det er neppe bare for selskapets skyld, da kunne de like gjerne hatt en liten dott av en selskapshund. Da er det vel noe i disse vokterhundene som appellerer til feil folk, og når disse folka får kjøpt sånne hunder, så er det et raseproblem som rasemiljøet bør ta tak i.

Jeg er veldig delt på dette. Nei, ingen raser er farlige i utgangspunktet, bare fordi de er den rasen de er. Men noen raser er farligere enn andre når de havner i feil hender, og det har vel disse dogoene gjort, hvis de er så aggressive at veterinæren ikke tør å avlive de engang. Å latterliggjøre det faktum at noen raser har en tendens til å bli vanskeligere å håndtere for feil folk enn andre, hjelper ikke hundesaken. Å innse at det er et ansvar å oppdrette hunder som appellerer til den type slags eiere derimot, burde vært veien å gå - at rasemiljøet tar ansvar og ikke selger valper til folk som dette. Å late som at en dogo er det samme som en golden bare fordi at begge kan bite, tyder på omtrent like mye uvitenhet som dere beskylder Zaneski for. Jeg vil tro at samtlige her har valgt sin rase fordi de har de egenskapene de har, hvorfor skulle ikke raseegenskaper ha noe å si for disse hundene?

Og bare for å ha klargjort det: jeg har ALDRI vært for raseforbud, fordi det ikke hjelper. Disse som ikke burde ha hund, får seg hund, og når de ikke får amstaff, så får de dogo, og får de ikke dogo, så får de rottweiler, og får de ikke rottweiler, så skaffer de seg noe annet, fordi det er folka som er problemet, ikke hundene i seg selv. Men ikke si svada som at alle hunder kan drepe, alle hunder kan bite, alle hunder kan bli aggressive osv. Jo, alle hunder kan det, men noen hunder har en lavere list for det enn andre, og disse vil bli kjøpt av idioter fordi de vil ha idiotbikkjer, og da lager de idiotbikkjer av noe som ikke nødvendigvis ville vært det hos en oppegående eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Denne Zaneski har tydeligvis ikke peil på hund. Det er ikke rasen som er problemet, det er mennesket. Det burde vel kanskje være slik, at hvis man driver med rue og har suspekt rulleblad, så får man kanskje ikke ha dyr? Ja det er strengt, og ja man drar alle over en kam... Men kanskje det er det som må til? Både for å beskytte dyra, men også menneskene som blir involvert.

Kanskje det, jeg er bare nysgjerrig på hvordan du har tenkt at det skal gjennomføres?

Med tanke på at det allerede er virkelighet at rusa folk går i ansvarsfulle jobber, kjører bil, forsørger barn osv så må du forklare meg hvordan du har tenkt å gjennomføre noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de heller skal dra frem at de ikke har kontroll på de narkomane for femflate øre om de lar det gå så langt.

Dogo Canario er fantastiske hunder, Som kan bli ett resultat av miljøet de er en del av og har vokst opp I.

At rusmisbrukere ikke har forbud mot å ta på seg ansvaret for ett annet liv er jo bare sykt, De klarer ikke ta vare på sitt eget liv engang...

Først av alt så vil jeg si at det er trist at disse hundene som diskusjonen spinner ut av har fått tilsynelatende dårlige liv hos uansvarlige hundeeiere. Etter det er sagt, så vil jeg si at jeg også synes det er trist å se hvor grundig en hel gruppe mennesker som har en fellesnevner skal bli forhåndsdømt. Snakk om trangsynt generalisering. Som tidligere rusmisbruker føler jeg meg støtt av slike utsagn som dette. Ja, jeg hadde to hunder i min tid. Hundene var det eneste positive i livet mitt den gangen. Jeg tok vare på de og prioriterte de før noe annet. Før dop. Før mat til meg selv. Før sigg. Før husleie. Alltid først! Hundene ga meg en grunn til å stå opp, komme meg ut på tur, leke og ha omsorg for noen. En grunn til å ikke gi opp. Når andre mennesker kom til kort, så var hundene der. De var ikke redd meg selv om jeg bomma litt på hvor mye kjemikalier jeg stappa i meg, er det det du tror? Blir dine hunder redd deg hvis du har en kveld med litt for mye vin? Så fremt de ikke har dårlige erfaringer med deg og vin, så har nok neppe hundene dine noen grunn til å bry seg med det.

Jeg klarte å komme meg ut av et ******* til slutt, og det var hundene hjalp meg gjennom det. Trofast og med ubetinget kjærlighet. Nå har det gått mange år, og heltene mine er ikke lenger ved min side.

Jeg lurer på hvilke flere grupper mennesker som ikke burde få lov til å ha dyr. De med en psykisk lidelse må jo alle sammen være grusomme folk. Ikke for å glemme de som eventuelt har en bevegelseshemning. De må jo aldri klare å ha en hund. De som drikker da? Alkohol er jo roten til mye vondt. I hjem hvor det drikkes mer enn to enheter alkohol per dag, der må det forbys hund, sant? For da må det være grusomt å være hund der.

Poenget mitt er at folk har så mange fordommer. Noen fordommer svir mer enn andre...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, jeg er bare nysgjerrig på hvordan du har tenkt at det skal gjennomføres?

Med tanke på at det allerede er virkelighet at rusa folk går i ansvarsfulle jobber, kjører bil, forsørger barn osv så må du forklare meg hvordan du har tenkt å gjennomføre noe slikt.

Nei si det, mange som røyker offentlig, som ikke blir tatt. Men det finnes vel noen måter å gjennomføre det på. Man ser jo hvem som er hardbarka narkiser, og man ser jo om dem har bikkjer. En kunne kanskje handlet derfra? Politiet har vel sine kjenninger, som de da kan sjekke ut. Og nå tenker jeg jo på de jeg nevnet her, men ja, det er mange 'vanlige' folk som ruser seg. Det burde vel kanskje være mnd testing på arbeidsplasser? Vet faktisk ikke. Men om man er en kjenning av politiet pga rus og vold, burde en jo kunne i fra ta personen bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke hva problemet er jeg. Er hunden en trussel for samfunnet så må den avlives. Så enkelt og så vanskelig. Uansett om det er en dogo canario eller en papillon. Problemet for papillonen sin del, er at den kan være en trussel som ikke blir tatt alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det jeg mente med at noen folk burde hatt forbud mot å ha hund var å gi forbud etter grov uaktsomhet, eller vanskjøttelse av dyr. Jeg mener det sto i artikkelen at 3 av hundene ble tatt etter brudd på dyrevelferdsloven. Det burde være mer en god nok grunn til å miste retten til å ha hund, men i stedet kan folkene bare gå ut å kjøpe seg en ny hund, og politiet kan ikke gjøre så mye mer enn å vente.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk snakka med noen fra Stord om dette problemet, for et år siden (litt usikker på om det faktisk var han med Akitaene jeg snakka med??).

Hvis ikke jeg husker feil, så er det en oppdretter på Stord som driver med dogo, som selger til hvem som helst. Virker nesten som om han avler for å selge hunder til rusavhengige og kriminelle på Stord... Så det er veldig mange dogoer der i forhold til hva som er normalt på et så lite område, og mange i feil hender. Jeg skjønner godt at politiet der er fortvila og at det er et stort problem. En dogo i feil hender, eller en dogo med dårlig mentalitet er ingen spøk.

Men da må man jo ta tak i saken i rette enden da. Noen bør jo gjøre noe med denne oppdretteren, ikke vet jeg hva man kan gjøre men... Dette er jo et helt speiselt tilfelle.

Å froby rasen hjelper absolutt ingenting. Folk som er kriminelle blåser en lang marsj i raseforbudet. De driver med akkurat de rasene de vil allikevel. Jeg vet ikke hvor ofte jeg ser hunder som ligner amstaff eller pitbull her i Larvik, men det er gasnke ofte! Har også hørt om folk som driver med pittbull oppdrett, som om det er helt normalt og lovlig...

Det er oppretterne problemet ligger hos, i hovedsak, og useriøse hundeeiere..

Og å si i artikkelen at en dogo kan drepe et barn.... det blir bare lavmål. Alle store hunder kan drepe et barn. Dogoer er faktisk gode familiehunder som skal funke veldig bra sammen med barn..

Men som sagt, jeg skjønner fortvilelsen der..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...