Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt Kortiskull


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

Ååå ventetiden! Dag 56 fra første parring men vi vet jo ikke om hun tok seg da, så det kan jo enda være en lang uke og litt til igjen! Denne ventetiden er jo så utholdelig på slutten, jeg gleder meg jo så enormt til å se hva som ligger der inne av kjønn og farger... Men jeg vil ikke at noe skal starte enda altså :)

Og ikke minst hva jeg har å tilby valpekjøpere. Det foregikk nettopp en liten diskusjon på facebookgruppe/noen sin status om at "Endast till tränings/tävlingsintresserade"... Selvsagt. Om jeg gjør det, så får jeg mer igjen for det for oppdrettet mtp publisitet for mitt oppdrett, flere titler og hunder som vises.. I Sverige er dette veldig vanlig, og man får ikke kjøpe av visse oppdrettere med mindre man har klare mål. (Noen har til og med på kontrakten om hvordan hunden skal stilles ut til den har certene sine til et ch, så trenes opp mot korning hvis man vil kjøpe hunden...) men for meg har det virkelig ikke vært det viktigste. Jeg har sagt nei til to oppdrettere i Frankerike, en i Sveits, en i Polen og en i Sverige. Jeg har ikke solgt alle (Det vet jeg faktisk ikke før de kommer og det har gått noen uker uansett.) men det er ikke så viktig eller, for å vente på de rette hjemmene er viktigere.

__________

Jeg tror nok ikke det at hunden ikke hadde fått et godt hjem hos slike som sistnevnte, men for meg så er det noe eget med å vite at valpen "min" kommer til en familie og er så etterlengtet. Kommer til en person som har de siste 30 årene ventet på at livet skal være der at han endelig kan skaffe seg den rasen han har så ønsket i så mange år.

Jeg forstår ikke helt hvordan oppdrettere kan forvente at slike kontrakter om et visst "aktivitetsnivå" kan bli fulgt….de kan jo ikke akkurat kreve tilbake en hund som er solgt om kjøper likevel ikke vil være så aktivt som lovet. Solgt er solgt. Det blir som å selge en bil på betingelsen at kjøper lover å lakkere den rosa om to år…..

Og alle kjøpere er jo ikke ærlige heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 385
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååå ventetiden! Dag 56 fra første parring men vi vet jo ikke om hun tok seg da, så det kan jo enda være en lang uke og litt til igjen! Denne ventetiden er jo så utholdelig på slutten, jeg gleder meg j

Kan love dere at jeg ikke har sett på dere skrive og ledd av dere eller noe lignende Har ikke hatt nett hjemme, itillegg til at Arya var litt treg å få melk, valpene, 5 andre hunder som krever sitt o

"Hajjo? Ej det hej det ej pajty?"

Jeg forstår ikke helt hvordan oppdrettere kan forvente at slike kontrakter om et visst "aktivitetsnivå" kan bli fulgt….de kan jo ikke akkurat kreve tilbake en hund som er solgt om kjøper likevel ikke vil være så aktivt som lovet. Solgt er solgt. Det blir som å selge en bil på betingelsen at kjøper lover å lakkere den rosa om to år…..

Og alle kjøpere er jo ikke ærlige heller.

Nei, men har vel noe at det blir jo da en kontrakt mellom valpekjøper og oppdretter og mange oppdrettere kan fort lage et H*** om ikke ting blir fulgt opp, og man er halvaktiv i miljøet :P Jeg synes ikke noe om slikt, men det er faktisk ikke uvanlig desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt spesielt!

Selv ikke i min "bruks" krets har de krav om cert/resultater. Det er noe man ønsker! Og ingen får beskjed om å trene mot Korad annet enn å gjøre hunden vant med bitestokken som er litt spesiel speiselt for min rase med litt mindre munn enn de fleste bruksraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt spesielt!

Selv ikke i min "bruks" krets har de krav om cert/resultater. Det er noe man ønsker! Og ingen får beskjed om å trene mot Korad annet enn å gjøre hunden vant med bitestokken som er litt spesiel speiselt for min rase med litt mindre munn enn de fleste bruksraser.

Ja. Det er spesielt, men Sverige er mer spesielt der enn her, og det er et myye større Kortis land og der resultatene og merittene er utrolige viktige i forhold til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer da om hunden f.eks ikke er bra nok til å oppnå CERT, dersom det står i kontrakten?

Jeg har ikke sett alle avtalene folk har altså, men den ene oppdretteren jeg vet om operer med at det går begge veier, dvs man kan få ny erstatning iform av en valp om den ikke står til forventningene. Alle har nok ikke like strikte kontrakter, og mye der går jo på tillitt til at valpekjøperen vil gjøre dette, men jeg ble litt satt ut :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt spesielt!

Selv ikke i min "bruks" krets har de krav om cert/resultater. Det er noe man ønsker! Og ingen får beskjed om å trene mot Korad annet enn å gjøre hunden vant med bitestokken som er litt spesiel speiselt for min rase med litt mindre munn enn de fleste bruksraser.

Totalt ot. men @JeanetteH bitestokk? hvordan ser denne evt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er en dårlig måte å gjøre det på. Da tar jeg heller Tetris sin oppdretters plan, at man kan få halv pris på valp senere om man oppnår visse championater med hunden sin. Da står man helt fritt til å velge, men får en belønning om man får det til.

Men uansett er det viktigste at hundene kommer til gode hjem, og det er veldig godt å høre at du velger det fremfor hjem der hunden garantert vises fram.

Gleder meg veldig til å se hva som kommer ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye venting når en er oppdretter at en kan få grå hår av det!

Vente på løpetid, vente på progesteron, vente på eggløsning, vente på ultralyd, vente på oppblokking, vente på vannet, vente på rier, vente på valper - og så skal liksom de åtte ukene en har valpene forsvinne i en eneste stor SVUSJ, så en ikke rekker å nyte frukten av all ventingen heller!

For deretter begynner venting på røntgenalder...

:D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...