Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om boliglån


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Når man som samboere skal kjøpe et lån sammen, er det vanlig å ta ett felles lån eller to separate? Hva er fordeler/ulemper med dette?

Vi ønsker å eie boligen 50/50, men han har fast heltidsjobb og jeg er student med deltidsjobb (og dermed lav inntekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satte meg med 50% på lånet med inntekt og utgifter som gikk i null, noe sånt ordnet banken til når jeg hadde AAP/NAV. Vi fikk da ikke mer enn hva T kunne få, men jeg fikk stå på lånet osv.

Vi ventet til jeg fikk fulltidsjobb og fikk mer i lån istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige er å ta opp lånet sammen og så betjener dere etter avtale. Mange har separat økonomi og betaler like mye på avdragene. Man kan også ha separat økonomi og dele utgiftene prosentvis etter inntekt, slik at en f eks betaler 30 og den andre 70%. Eller man kan ha avtale om felles økonomi hvor alt går i den store potten og det er begges. Alt er rett hvis det er det dere velger, ingen fasit. Men bli enige og få det ned i en samboerkontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er samboere og har lånet sammen. Jeg står som hovedlåntager og min samboer som medlåntager, dette fordi jeg har klart høyere lønn. Men vi har felles økonomi og har ingen tanker om at noen av oss skal betale mer eller mindre enn den andre. Alle pengene hører til samme potten uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Veldig nyttig å høre andres erfaringer.

Vi er samboere og har lånet sammen. Jeg står som hovedlåntager og min samboer som medlåntager, dette fordi jeg har klart høyere lønn. Men vi har felles økonomi og har ingen tanker om at noen av oss skal betale mer eller mindre enn den andre. Alle pengene hører til samme potten uansett. :)

Men da eier du %-vis mer av boligen enn det din samboer gjør, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt opp lån sammen. Lånet er altså begge to sitt selv om min mann står som hovedlåntaker og vi eier like mye. Nå har vi uansett ikke separat økonomi, alt går i samme "potten", men vi fikk tilbudet om å sette opp en kontrakt der vi fordelte det ut i fra inntektene våre. Da ville i så fall overskuddet ved salg også deles på samme vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og står begge som lånetakere. Pr kr bidrar han mest, men hvis vi skal dele opp alt rettferdig, må jo også husarbeid osv tas med. Så for oss har løsningen vært å finne en ordning som passer oss, ikke hvem som betaler hva..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me tok opp lån saman, men har skriftlig avtale som seier at lånet vert delt mellom oss dersom Me skulle gå frå kvarandre. Me har valgt å danne ein felleskonto som Me sett inn likt beløp kvar månad slik at Me har full oversikt over kva som angår lånet. Enklast slik viss det skulle verte noko problem. Me eig leiligheita 50/50 på skjøtet.

I ditt tilfelle ville eg kanskje laga ei slags betalingsavtale slik at det vart likt, men at du kanskje kan betale mindre ei periode, og Meir når du tjener nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tenker at det spiller ingen rolle hva slags løsning dere velger, bare dere er enige OG har det skriftlig. Det er etter min mening ikke alltid det er kroner og øre som er vesentlig for hva slags fordeling man har. Det handler også om arbeidsinnsats. Vi har et småbruk som er evig oppussingsobjekt. Mannen tjener gode penger og jeg gjør mesteparten av jobben innendørs. Utendørs er det motsatt, da jobber jeg for å tjene penger mens han snekrer. Vi eier 50% hver, men regner ikke på hvem som betaler hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips typen din om Statens pensjonskasse. Billigere lån der. :)

Veldig gunstig ja, hvis han er offentlig ansatt. Man kan sjekke om man har rett til lån derfra ved å skrive inn personnummeret sitt på siden deres.

Jeg hadde felles økonomi med eksen, og vi tok opp felles lån til det forrige huset vi kjøpte. Men han solgte sin egen, nedbetalte leilighet da vi kjøpte, så det huset var mest hans. Etter en stund arvet han penger fra moren sin som han nedbetalte lån med. Så kjøpte vi det huset jeg bor i nå, og etter noen år skilte vi oss. Gjett om det ble vanskelig å regne ut hvor mye jeg måtte betale han ut av dette huset med!

Få avtaler ned på papir, selv om dere selvfølgelig aldri blir skilt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke lenger like gunstig med lån i Statens pensjonskasse, de har satt opp renta så det er ikke så himla mye billigere enn i "vanlige banker."
Stemmer det. Som ansatt i staten har jeg sjekket opp dette, og jeg tror faktisk vi går for DNB boliglån ung heller enn statens. Det er vel også bare mulig at den som faktisk ER ansatt låner, hvilket betyr at den andre parten må ha lån et annet sted? Mulig jeg har misforstått akkurat det, men.. Vi er i alle fall begge totalkunder i DNB, og synes kanskje derfor det er den mest gunstige løsningen også praktisk. Hos oss er det han som har egenkapital. Det blir nok en løsning der jeg eier halvparten av lånet, f.eks. 30% av boligens totale verdi. Eks. leilighet til 3 mill der han har 800.000 i egenkapital. Vi deler da lånet (2.2 mill) på to, og 1.1 mill er min del som jeg nedbetaler mens vi bor sammen. Det synes jeg er mest fair også med tanke på at jeg ikke hadde fått lån uten sambo, og at han da eier mer enn meg. Jeg får jo allikevel investert i noe - en unik mulighet for meg kontra å leie. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Selv kom jeg bedre ut av det uten å bruke statens pensjonskasse og en annen bank arbeidsplassen har avtale med. Endte i en helt annen bank innen Terra gruppen. Så verdt å sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi bygge hus og ikke kjøpe, men jeg går inn med 500.000 (har kjøpt tomten) og vi skal bygge hus for 2 mill (håper vi).

Siden det er min far som skal bygge huset og det at jeg har fått penger fra foreldrene mine til å kjøpe tomten (som blir endel av min arv) så har vi avtalt (skal få det ned skriftlig) at jeg ved ett eventuelt brudd skal ha 20 % av salgssummen før det resterende deles 50/50.

Vi har felles konto som vi putter inn lik sum på, det resterende av lønna kan vi sløse på det vi ønsker :)

Vi skal ha felles lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk for svar alle sammen :) Vi har fått finansieringsbevis, og har renten til BLU (dnb) på rundt 3,4. Statens pensjonskasse har en rente som gjør at vi sparer over 100 000 i renter. Problemet er at SPK kun dekker opptil 1,7 mill. Vi ønsker lån noen hundre tusen over dette. Er det mulig å ta mesteparten av lånet hos SPK og et lite lån i en annen bank? Er dette noe bankene går med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) Vi har fått finansieringsbevis, og har renten til BLU (dnb) på rundt 3,4. Statens pensjonskasse har en rente som gjør at vi sparer over 100 000 i renter. Problemet er at SPK kun dekker opptil 1,7 mill. Vi ønsker lån noen hundre tusen over dette. Er det mulig å ta mesteparten av lånet hos SPK og et lite lån i en annen bank? Er dette noe bankene går med på?

Det går bra

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) Vi har fått finansieringsbevis, og har renten til BLU (dnb) på rundt 3,4. Statens pensjonskasse har en rente som gjør at vi sparer over 100 000 i renter. Problemet er at SPK kun dekker opptil 1,7 mill. Vi ønsker lån noen hundre tusen over dette. Er det mulig å ta mesteparten av lånet hos SPK og et lite lån i en annen bank? Er dette noe bankene går med på?

Jepp det funker supert :) Bare snakk med de :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) Vi har fått finansieringsbevis, og har renten til BLU (dnb) på rundt 3,4. Statens pensjonskasse har en rente som gjør at vi sparer over 100 000 i renter. Problemet er at SPK kun dekker opptil 1,7 mill. Vi ønsker lån noen hundre tusen over dette. Er det mulig å ta mesteparten av lånet hos SPK og et lite lån i en annen bank? Er dette noe bankene går med på?

Ja, det går fint men SPK forlanger førsteprioritet. Dog, ikke ha for høye forventninger til SPK, de avviser mange. Jeg fikk avslag selv med en ganske grei inntekt - de mente jeg bare kunne låne 800' dvs 1,5 x årsinntekt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...