Gå til innhold
Hundesonen.no

11 uker gammel valp sutrer plutselig om natta


Caecilia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid fulgt samme oppskrift med valpene mine, og det har fungert hver eneste gang. Tisse med valpen etter tannpuss, ta med valp inn på soverommet ( gulv eller seng, det har variert ) , skr

Virkelig? Du oppgir tilvenning til bur som hovedårsaken til at valpen må ligge i bur til tross for at hun sutrer, og du synes sonen har vært for slem med deg? Beklager, men kanskje du skal tenke

Men nå er hun jo vant med bur, så det at hun blir nødt til å sove i bur enkelte ganger vil sannsynligvis ikke være noe problem i det hele tatt. Kan hende uroligheten forsvinner når hun blir eldre og,

Om hunden må være i bur ville jeg ha lagd den liten innhegning med kompostbinger rundt. Da kan valpen endre litt underlag, og OM den skulle tisse så slipper den å bli liggende i det. Verdt å prøve hvertfall, og se om hunden roer seg? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått en uke, dere har allerede prøvd 3 forskjellige ting, det er ikke og være konsekvent, i motsetning til det du mener. Velg en av de tingene og hold dere til det, da skal dere se at det antagelig kommer resultater. Dere må nok bare finne dere i at det blir noen netter med mas til hun forstår at det ikke hjelper. Dere kan jo prøve litt mer aktivitet på kvelden (slik at hun er sliten og kanskje sover tyngre/lengre).

Ellers så er det ingen problem å ha hund i bur borte selv om den ikke ligger i det hjemme. Ingen av mine hunder har brukt bur hjemme, men er vi bortreist så er det ofte bur på natten og noen ganger får de ligge i bur på dagtid også, om vi er på plasser det ikke egner seg annerledes. Ingen problem. Ikke engang for den hunden som aldri hadde sett et bur i hele sitt liv før hun var voksen. Dessuten kan faktisk noe så lite som å åpne døren slik at hunden selv kan velge, være nok til å gjøre alt mer positivt og at hunden mest sannsynlig ligger i buret uansett :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig har buret stått i gangen utenfor soverommet, og vi har hatt døren åpen. Men etter sutringen begynte har vi prøvd å sette det innpå soverommet uten videre resultat. @roxie88

Må igjen presisere at dette er ikke et problem som har pågått over flere uker, det startet for noen dager siden.

Og @laikamor hun har ennå ikke tisset i buret sitt, til og med ikke når hun var 8 uker :ahappy: Og det er uansett så stor plass inni at hun trenger ikke sove i det om hun tisser :) Men det er forslag verdt å prøve, for da må hun iallefall være i nærheten av buret, så kanskje godtar hun (igjen) at det er der hun skal være om natta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står buret ifht dere? Bruker du buret på dagtid noen gang? Står det en plass i huset hvor det er veldig åpent eller mye aktivitet på dagtid, er buret tildekket?

Så lenge man har et formål og er reflektert over det å bruke bur, så ser jeg absolutt ikke hvorfor man ikke skal kunne bruke det. En hund trenger ikke få lov til alt den har lyst til. Jeg har måttet bruke det til min frem til forrige uke (12mnd) fordi han var urolig utenfor og fant andre ikke fult så gode måter å underholde seg på, selv nå når han ligger på soverommet så velger han å legge seg i buret sitt selv når han er alene, bur trenger ikke være ubehagelig for hunden eller fyfy. Han ligger ikke i bur om nettene, men kan fint gjøre det borte :)

Hver gang hun er søvnig etter tur/lek/mat/generelt kan du legge henne i buret, kanskje med døren åpen eller at du åpner døren før hun våkner (slik at det ikke blir 'nå er jeg våken, nå skal jeg ut herfra'). Det kan hjelpe henne med å koble at her skal det faktisk soves, og det på en rolig og frivillig-tvang måte.

Siden hun et vandt med buret, så er det mulig hun bare er inne i en periode hvor hun protesterer litt på det, det går trolig over om dere er flinke og konsekvente med å ikke gi henne oppmerksomhet når hun ytrer sin misnøye, det gjelder også kremting, 'nei' osv. All oppmerksomhet er oppmerksomhet, dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står buret ifht dere? Bruker du buret på dagtid noen gang? Står det en plass i huset hvor det er veldig åpent eller mye aktivitet på dagtid, er buret tildekket?

Så lenge man har et formål og er reflektert over det å bruke bur, så ser jeg absolutt ikke hvorfor man ikke skal kunne bruke det. En hund trenger ikke få lov til alt den har lyst til. Jeg har måttet bruke det til min frem til forrige uke (12mnd) fordi han var urolig utenfor og fant andre ikke fult så gode måter å underholde seg på, selv nå når han ligger på soverommet så velger han å legge seg i buret sitt selv når han er alene, bur trenger ikke være ubehagelig for hunden eller fyfy. Han ligger ikke i bur om nettene, men kan fint gjøre det borte :)

Hver gang hun er søvnig etter tur/lek/mat/generelt kan du legge henne i buret, kanskje med døren åpen eller at du åpner døren før hun våkner (slik at det ikke blir 'nå er jeg våken, nå skal jeg ut herfra'). Det kan hjelpe henne med å koble at her skal det faktisk soves, og det på en rolig og frivillig-tvang måte.

Siden hun et vandt med buret, så er det mulig hun bare er inne i en periode hvor hun protesterer litt på det, det går trolig over om dere er flinke og konsekvente med å ikke gi henne oppmerksomhet når hun ytrer sin misnøye, det gjelder også kremting, 'nei' osv. All oppmerksomhet er oppmerksomhet, dessverre.

Buret har kun blitt brukt til å få mat på dagtid og til å sove i om natta, da det er disse situasjonene vi trenger å ha kontroll på i en periode - og det har som nevnt gått helt fint fram til nå :) I starten måtte jeg ha pledd over for å få det mørkt nok, da hun var vandt til å sove i bekmørke fra starten av.

På dagtid så bruker hun buret til å gå å drikke, da buret er åpent og vannskåla henger inni buret, eller slappe av dersom hun synes det blir for mye styr og trafikk fram og tilbake - f.eks når jeg driver å vasker huset. Så det er tydelig at hun opplever det som et trygt og avslappende sted å være. Vi har ikke brukt det som - og har ingen intensjon om å bruke det som "fengsel" ved uønsket oppførsel. Vi vil at det skal være et slags fristed hvor hun skal få sove i fred og spise i fred - for alle dager er ikke mat/sovetiden hennes like rolig - og fram til nå har det fungert som det. Vi håper jo på at det bare er en fase hun har gått inn i og bare protesterer litt - som du sier :)

Angående det siste du sier, så gir det mening og jeg er enig. Hun får jo bare viljen sin når vi svarer. Men ser mange mener å ikke gi henne noen slags oppmerksomhet eller viljen sin blir feil - så blir litt vanskelig å vite hva man skal tro på og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at hun er varm da? Og siden hun ikke kan flytte seg til ett kaldere sted så prøver hun å fortelle det ved å sutre? Siden hun da må være i bur, har dere forsøkt å dele buret i ett varmt og ett kaldt område?

Vi har hatt vinduet stående åpent, slik at det ikke skal bli varmt, og puten hun ligger på er av typen som ikke blir så varm (samt at i en del av buret har hun et pledd å ligge på om hun vil ha det litt varmere) - for hun reagerer veldig på varme, og blir temmelig urolig av det når hun går fritt ellers - så det har vi vært obs på - ellers tusen takk for innspillet :)

Edit: Har i etterkant innsett at hun kanskje må ha det ENDA kaldere - hujedamej! :blink::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC begynte å sutre i buret om natten da han var like gammel. Ignorering/hysjelyder/hånd i buret virket ikke, så etter et par netter så lot jeg buret stå åpent. Eneste som skjedde var at han la seg under sengen min(og ødela noen sokker), som var det eneste kalde stedet. Pelsen blir tykkere allerede ved den alderen, så det er fullt mulig at en vanntett madrass blir både varmt og ubehagelig. Vi har vel alle prøvd å sove på en skinnsofa i varmen? Min er forøvrig 10 mnd nå, og har ikke vært i stengt bur på noen måneder. Men vi innførte det for noen uker siden igjen, pga allergi der vi var, og han sover fint gjennom natten :) Så dersom du føler du må ha buret lukket nå, er det verdt et forsøk å senke temperaturen på rommet. Og legg et håndkle over madrassen, det varmer ikke like mye som et pledd :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC begynte å sutre i buret om natten da han var like gammel. Ignorering/hysjelyder/hånd i buret virket ikke, så etter et par netter så lot jeg buret stå åpent. Eneste som skjedde var at han la seg under sengen min(og ødela noen sokker), som var det eneste kalde stedet. Pelsen blir tykkere allerede ved den alderen, så det er fullt mulig at en vanntett madrass blir både varmt og ubehagelig. Vi har vel alle prøvd å sove på en skinnsofa i varmen? Min er forøvrig 10 mnd nå, og har ikke vært i stengt bur på noen måneder. Men vi innførte det for noen uker siden igjen, pga allergi der vi var, og han sover fint gjennom natten :) Så dersom du føler du må ha buret lukket nå, er det verdt et forsøk å senke temperaturen på rommet. Og legg et håndkle over madrassen, det varmer ikke like mye som et pledd :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Tusen takk for innspill! Vi har prøvd å holde det kaldt med vindu åpent og utlufting med dør åpen før vi legger oss, men kanskje er det rett og slett ikke kaldt nok? Skal definitivt prøve å legge et håndkle over madrassen for å senke ytterligere. Hun bodde ute fra fødselen av, så har alltid trivdes bedre med å sove ute enn inne, og pelsen har blitt tykkere, så det gir jo veldig mening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Vi har prøvd å holde det kaldt med vindu åpent og utlufting med dør åpen før vi legger oss, men kanskje er det rett og slett ikke kaldt nok? Skal definitivt prøve å legge et håndkle over madrassen for å senke ytterligere. Hun bodde ute fra fødselen av, så har alltid trivdes bedre med å sove ute enn inne, og pelsen har blitt tykkere,  så det gir jo veldig mening! :)

Tror du har løsningen din der :) Min bodde ute han også frem til henting. Og må faktisk ha det så kaldt at jeg selv fryser uten ekstra pledd, først da er han fornøyd^^,

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun får slippe buret her hjemme, så vil hun mest sannsynlig ikke ville sove i det borte heller :)

Det har jo enda ikke blitt "de aller fleste nettene" - dette er et problem som har oppstått den siste uka, så vi håper jo på at det bare er en fase. Hun lider ikke, og kommer ikke til å måtte gjøre det om problemet fortsetter. Da finner vi selvfølgelig en annen løsning.

Det stemmer overhode ikke :D Mine hunder (10 stk) sover aldri i bur om natta (eller, hanbikkja gjør, når det er løpetider her) Det er allikevel null problem å plassere dem i bur om det er nødvendig, på reiser, hoteller, på besøk osv. Ingen av dem som sutrer og griner for det. Å "tilvenne" bur i årevis er helt overflødig, og de aller fleste normale bikkjer godtar helt fint å bli plassert i bur, som en avveksling, når det er nødvendig :) Selv de som til daglig får sove i senga :P

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har løsningen din der :) Min bodde ute han også frem til henting. Og må faktisk ha det så kaldt at jeg selv fryser uten ekstra pledd, først da er han fornøyd^^,

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Håper på det - det gir iallefall mer mening enn mye annet her inne :) Haha, jaja - ekstra pledd er en liten pris å betale for fornøyd hund OG fornøyd eier :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer overhode ikke :D Mine hunder (10 stk) sover aldri i bur om natta (eller, hanbikkja gjør, når det er løpetider her) Det er allikevel null problem å plassere dem i bur om det er nødvendig, på reiser, hoteller, på besøk osv. Ingen av dem som sutrer og griner for det. Å "tilvenne" bur i årevis er helt overflødig, og de aller fleste normale bikkjer godtar helt fint å bli plassert i bur, som en avveksling, når det er nødvendig :) Selv de som til daglig får sove i senga :P

Som voksen skal hun slippe å sove i bur, men nå det første halvåret er vi litt avhengige av det :)

Er ikke snakk om årevis, da - er bare for en periode :) Hun er jo bare barnet ennå og har mye igjen å lære :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å kanskje skaffe et større bur, hvor du kan ha madrassen hennes på ene halvsiden, og f.eks. kun et håndkle på andre siden? Så kan hun velge om hun vil ha det kjølig eller varmt selv, uten at hun trenger å gå ut av buret, og hun kan velge mellom mykt underlag og noe litt hardere.

Vi har alltid åpent vindu på soverommet og vår hund (whippet, som er kjente for å være glade i å sove mykt og varmt) sover i sengen vår. Da det ble sommer er det flere netter hvor han frivillig har hoppet ned og lagt seg på et teppe på gulvet, fordi han ble for varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det mulig for henne å velge å ligge på et underlag uten teppe/pute også. Da må dere enten ha stort nok bur til at hun kan ligge på pute/teppe i den ene enden, og ikke i den andre, eller dere må bruke kompostgrinder slik at hun har buret med en pute i, og en liten firkant med bare gulv utenfor. Mine valper har alltid likt å bytte underlag, og mange av de har trivdes best på gulvet i perioder. Det er jo også sånn at hun har holdt på med dette i kort tid, og flere av triksene dere har prøvd innebærer å gi henne oppmerksomhet. For en selskapssyk liten valp er negativ oppmerksomhet (kremting, nei) bedre enn ingen oppmerksomhet. På mine BCvalper har det eneste fungerende middelet mot sutring vært ignorering, hardnakket ignorering over lang tid. Men da MÅ du vite at hun ikke prøver å fortelle deg noe annet enn at hun har lyst på action. Det vil si - hun må ha vann tilgjengelig, må være luftet og må ha ulikt underlag å ligge på. Jeg er forøvrig absolutt ikke enig med deg i at hun må ligge i bur nå for å fungere i bur når det trengs senere, ingen av mine bc'er har noen gang trengt å venne seg til bur, og alle har sovet godt og trygt i bur når det har vært nødvendig. En velfungerende hund tilpasser seg sånt helt fint. Jeg er også veldig imot å bruke bur som første løsning, uten å ha prøvd å gi valpen/hunden andre muligheter først. Hvorfor putte en hund i bur hvis den sover rolig, ikke ødelegger noe og så videre? Det er ganske urettferdig. Men, jeg er ikke kategorisk motstander av bur heller - jeg har brukt det i perioder selv med ødeleggelsesmaskiner, og det kan være et veldig greit alternativ i perioder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fulgt samme oppskrift med valpene mine, og det har fungert hver eneste gang.

Tisse med valpen etter tannpuss, ta med valp inn på soverommet ( gulv eller seng, det har variert ) , skru av lyset, sove til neste morgen.

Ingen piping, ingenting ødelagt ( og jeg har hatt et par svært virkelystne), ingen tiss og bæsj , ingen frarøving av søvn.

Etter å ha lest her inne om burvalper som må luftes flere ganger om natten, piper og hyler osv skjønner jeg ikke at folk gidder.

Det enkle er ofte det beste. Flokken sover samlet, det er natta, alle sover, valpen skjønner greia og sover den også.

Joda, NOEN "utskudd" finnes nok, men jeg tror helt ærlig 90% av de som tror de trenger bur hadde hatt en lettere valpetid uten.

Jeg skjønner ikke at man orker...

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men av bl.a årsaker nevnt ovenfor her, så har vi tatt en avgjørelse om at hun skal sove der :) Og nei, hun er ikke et marsvin, men det er mye hun ikke får lov til bl.a være i sofaen - og jeg gir ikke slipp på regler bare fordi hun har lyst til noe annet :P

Du blingser på lyst, og grunnleggende behov. Valpen din piper fordi hun har det vondt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blingser på lyst, og grunnleggende behov. Valpen din piper fordi hun har det vondt.

Men hva i alle dager skal det bety?

Hva er forskjellen på bur og kompostgrind, siden alle foreslår det? Det er mulig å lage forskjellige liggunderlag i et bur.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i alle dager skal det bety?

Hva er forskjellen på bur og kompostgrind, siden alle foreslår det? Det er mulig å lage forskjellige liggunderlag i et bur.

Det der lurer jeg også litt på. Hva gjør en kompostgrind bedre enn et bur?

Men forøvrig er jeg enig i at det kan være greit å dele opp buret slik at valpen har mulighet til å velge underlag selv, eller å bruke kompostgrinder for å lage et lite område utenfor buret hvor underlaget er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at med kompostgrind så kan man lage området større slik at valpen får beveget mer på seg, gått litt rundt, strekket seg, skiftet underlag osv. Man kan også bruke kompostgrind til og grense av de områdene man ikke vil valpen skal ha tilgang til og dermed også gi valpen mer bevegelsesfrihet enn i et bur. Det er mer man kan gjøre med slike grinder og valpen får flere muligheter og mer plass.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vil tro at med kompostgrind så kan man lage området større slik at valpen får beveget mer på seg, gått litt rundt, strekket seg, skiftet underlag osv. Man kan også bruke kompostgrind til og grense av de områdene man ikke vil valpen skal ha tilgang til og dermed også gi valpen mer bevegelsesfrihet enn i et bur. Det er mer man kan gjøre med slike grinder og valpen får flere muligheter og mer plass.

Jeg har et bur som har større grunnflate enn fire kompostgrinder, så det er ikke nødvendigvis tilfellet. Det vi gjør når vi har valper er at de ligger i senga sammen med oss til de er 12 uker, da får de trygghet og lærer at om natta sover vi, så flytter de i buret etter det. Det har fungert utmerket på 8 valper her i huset.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bur som har større grunnflate enn fire kompostgrinder, så det er ikke nødvendigvis tilfellet. Det vi gjør når vi har valper er at de ligger i senga sammen med oss til de er 12 uker, da får de trygghet og lærer at om natta sover vi, så flytter de i buret etter det. Det har fungert utmerket på 8 valper her i huset.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Selvsagt, har man et bur som er så stort så gjør jo det samme nytten (selv om jeg for min del vil unngå både bur og grind så langt jeg kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...