Gå til innhold
Hundesonen.no

11 uker gammel valp sutrer plutselig om natta


Caecilia
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi har ei nydelig lita Border Collie-frøken på 11 uker. Hun har fra starten av vært veldig tillitsfull til meg, samboer og andre mennesker og dyr, og fant seg fort til rette her hjemme - både inne og ute. De første tre-fire nettene var hun naturlig nok litt urolig, måtte ofte ut og tisse, men har etter det sovet som en stein stort sett gjennom hele natten.

Fram til nå... Nå skal hun plutselig pipe og sutre med jevne mellomrom fra 2-3-tiden om natten - helt til vi skal stå opp. Hun er veldig flink til å si ifra når hun må ut å tisse etc., så de første gangene slapp vi valpen ut, da vi trodde hun måtte gjøre fra seg. Dette var ikke tilfelle, og 9/10 ganger gikk hun bare rundt litt, før hun la seg rett ned/gikk inn igjen. Så det er tydelig at hun ikke må ut. Vi har etter dette prøvd å ignorere, si hysj eller bruke kremte-lyden vi har introdusert og bruker som "nei-signal". Riktig nok hver måte konsekvent - og ikke alt på en gang. Ingenting ser ut til å gi noen form for forbedring, og håper det er noen som har noen tips å komme med?

Andre opplysninger:

Nå vet jeg det er mange som er motstandere av dette, men hun sover(kun på natta) og spiser i bur og har gjort dette siden vi fikk henne. Det er et stort bur, og hun har en myk og god hundepute inni (av typen du får kjøpt på felleskjøpet med vannavstøtende trekk) i tillegg til et nsb-pledd som hun bruker å legge hodet på. Dette har fungert kjempebra siden dag en, og buret (eller huset, som vi kaller det) har aldri blitt brukt som straff/timeout, og hun går mer enn frivillig inni dersom døra står åpen og hun vil ha en pause fra mas og tjas - f.eks hvis vi har besøk og det blir mye gåing fram og tilbake. Så hun trives m.a.o. godt der inne.

Vi passer på å være aktiv på dagtid, om det er fysisk, eller mentalt med atferds-trening eller med en aktiviseringsleke som er godbit-basert - men når vi merker at hun blir sliten, så roer vi situasjonen så hun får legge seg å hvile dersom hun ønsker det, så vi tror hun blir godt nok stimulert i løpet av dagen.

I bunn og grunn har alt funger veldig bra fram til nå, og vi blir litt frustrerte når dette plutselig dukker opp. Er vi bare bortskjemte med en hittill uproblematisk valp som nå vil teste grenser - eller finnes det en logisk forklaring bak? Tar imot alle tips og råd med stor takk, da det er vår første egeneide hund (vi har begge vokst opp med hunder i familien) og valpeoppdragelse er noe vi ikke har stor erfaring med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid fulgt samme oppskrift med valpene mine, og det har fungert hver eneste gang. Tisse med valpen etter tannpuss, ta med valp inn på soverommet ( gulv eller seng, det har variert ) , skr

Virkelig? Du oppgir tilvenning til bur som hovedårsaken til at valpen må ligge i bur til tross for at hun sutrer, og du synes sonen har vært for slem med deg? Beklager, men kanskje du skal tenke

Men nå er hun jo vant med bur, så det at hun blir nødt til å sove i bur enkelte ganger vil sannsynligvis ikke være noe problem i det hele tatt. Kan hende uroligheten forsvinner når hun blir eldre og,

Hunder tester ikke grenser - de gjør det som lønner seg og lar være og gjøre det som ikke lønner seg. :)

Har dere forsøkt og la burdøra være åpen og se hva som da skjer?

Takk for svar :)

Nei, vi har ikke prøvd dette da hun fra starten av har syntes at det å sove i buret med lukket dør har vært greit. Det har aldri oppstått noen slags protest på dette, så vi ser egentlig ingen grunn til å plutselig la henne få muligheten til å vandre rundt på nattestid, når vi ønsker at hun skal tilbringe nettene i buret sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Nei, vi har ikke prøvd dette da hun fra starten av har syntes at det å sove i buret med lukket dør har vært greit. Det har aldri oppstått noen slags protest på dette, så vi ser egentlig ingen grunn til å plutselig la henne få muligheten til å vandre rundt på nattestid, når vi ønsker at hun skal tilbringe nettene i buret sitt. :)

Men det kan jo være at det nå faktisk har oppstått noen protester på dette? :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synes jo tydeligvis ikke det er greit å sove i buret med lukket dør lenger? :) Så da ville jeg prøvd å ha det oppe. Kan hende hun vil ligge på et annet underlag, mange hunder liker å skifte flere ganger om natten. Min veksler f.eks mellom min seng, gulvet, og hundesengen.

Hun høres jo enkel og grei ut ellers, så ser ikke poenget med å ha henne i lukket bur i det hele tatt, hun er da vel ikke et marsvin :P

Uansett, det å ville skifte underlag kan være en av grunnene, at hun synes det blir ubehagelig i lengden, og derfor blir urolig.

Prøv å ha burdøren oppe, og se hva som skjer, og ta det derfra. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo være at det nå faktisk har oppstått noen protester på dette? :)

Mulig det, men om så, så er det ikke et alternativ å la henne sove på andre steder enn i buret på natta. Dette har flere grunner, men hovedårsaken er at pga jobben jeg er avhengig av å kunne overlate henne til min mor og far for en natt eller to annenhver måned, da samboer jobber offshore, og jeg er hjemme alene - og hos dem MÅ hun sove i bur av ulike årsaker, bl.a allergi.

Derfor søker jeg etter tips og råd om metoder som kan brukes for å få bukt med sutringa - annet enn å la henne slippe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er hun jo vant med bur, så det at hun blir nødt til å sove i bur enkelte ganger vil sannsynligvis ikke være noe problem i det hele tatt. Kan hende uroligheten forsvinner når hun blir eldre og, hun er jo veldig liten enda.

Jeg må jo si jeg synes det er litt synd at hun skal "lide" seg gjennom de aller fleste nettene sine bare for å fungere optimalt noen veldig få netter hos andre.

Det at en hund må sove i bur enkelte ganger er ingen god grunn for å la den sove i bur hele tiden. Folk flest som bruker bur i bilen lar jo ikke hunden ligge i bur om natten bare fordi den skal vennes til buret i bilen?

Ellers er vel ignorering det eneste som hjelper her...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville gått veldig langt for å la min hund slippe og sove i bur, spesielt hvis hunden faktisk viser at den ikke trives der. Men noen alternativer.

1. Kan du flytte buret helt nær senga di slik at hun har mer nærkontakt med deg?

2. Kan du sette opp kompostbinger slik at hun har mer plass og bevege seg på?

3. Kan punkt tre være et alternativ hos dine foreldre?

4. Kan hun sove uten bur hjemme hos deg - i hvert fall frem til hun er eldre og mer trygg - også heller sove i bur (evt kompostbinger som deler av et rom) de få gangene hun er hos dine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synes jo tydeligvis ikke det er greit å sove i buret med lukket dør lenger? :) Så da ville jeg prøvd å ha det oppe. Kan hende hun vil ligge på et annet underlag, mange hunder liker å skifte flere ganger om natten. Min veksler f.eks mellom min seng, gulvet, og hundesengen.

Hun høres jo enkel og grei ut ellers, så ser ikke poenget med å ha henne i lukket bur i det hele tatt, hun er da vel ikke et marsvin :P

Uansett, det å ville skifte underlag kan være en av grunnene, at hun synes det blir ubehagelig i lengden, og derfor blir urolig.

Prøv å ha burdøren oppe, og se hva som skjer, og ta det derfra. :)

Joda, men av bl.a årsaker nevnt ovenfor her, så har vi tatt en avgjørelse om at hun skal sove der :) Og nei, hun er ikke et marsvin, men det er mye hun ikke får lov til bl.a være i sofaen - og jeg gir ikke slipp på regler bare fordi hun har lyst til noe annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er hun jo vant med bur, så det at hun blir nødt til å sove i bur enkelte ganger vil sannsynligvis ikke være noe problem i det hele tatt. Kan hende uroligheten forsvinner når hun blir eldre og, hun er jo veldig liten enda.

Jeg må jo si jeg synes det er litt synd at hun skal "lide" seg gjennom de aller fleste nettene sine bare for å fungere optimalt noen veldig få netter hos andre.

Ellers er vel ignorering det "eneste" som hjelper her...

Om hun får slippe buret her hjemme, så vil hun mest sannsynlig ikke ville sove i det borte heller :)

Det har jo enda ikke blitt "de aller fleste nettene" - dette er et problem som har oppstått den siste uka, så vi håper jo på at det bare er en fase. Hun lider ikke, og kommer ikke til å måtte gjøre det om problemet fortsetter. Da finner vi selvfølgelig en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun får slippe buret her hjemme, så vil hun mest sannsynlig ikke ville sove i det borte heller :)

Det har jo enda ikke blitt "de aller fleste nettene" - dette er et problem som har oppstått den siste uka, så vi håper jo på at det bare er en fase. Hun lider ikke, og kommer ikke til å måtte gjøre det om problemet fortsetter. Da finner vi selvfølgelig en annen løsning.

Det er jeg uenig i. Hun er vant med bur, trives (stort sett) i bur, og det er ingen grunn til at hun ikke skal fortsette å gjøre det. Min ble vant med bur da han var liten, men det har stått i kjelleren de siste 5 årene nå. Altså ikke brukt. Men han har ikke noe problem med å ligge i bilbur, eller bur på utstilling, og han ville nok ikke hatt problemer med en natt i bur heller (selv om det ikke hadde vært riktig synes jeg, pga. tidligere nevnte underlag).

Poenget mitt er at hun har lært seg at bur er et helt greit sted å være, hun forbinder det med noe positivt, så da er det jo ikke slik at hun vil glemme det bare fordi døren ikke er lukket hver natt. Er det slik at hun maser fordi hun ikke trives i buret lenger, vil det ikke bli noe bedre av å tvinge henne til å oppholde seg der. Men klagingen vil sikkert slutte pga. resignasjon.

Hunder er og flinke til å forstå at ting er forskjellig fra sted til sted, det er min erfaring iallefall. Så om hun må sove med buret lukket hos foreldrene dine, vil hun etterhvert skjønne at slik er det der, selv om det ikke er slik hjemme. :) Hunder skjønner fort i hvilke hjem det er lov til å ligge i sofaen, og hvilke hjem det ikke er lov.

Du sier hun blir nødt til å sove med lukket bur et par netter annenhver måned, jeg må si at jeg synes det er veldig vanskelig å forstå hvordan det skal rettferdiggjøre at hun må ligge i lukket bur resten av tiden.

Men som madam mim sier, så er det vel ikke dette du ønsket å få til svar, så da vet jeg ikke hva mer jeg kan si egentlig. Det finnes ingen enkel løsning på dette, bortsett fra å ignorere hundens signaler da.

kanskje dette ble litt rotete formulert, mulig noen kan forklare litt ryddigere :P

edit: det Tabris sier om kompostgitter kan jo også være et kompromiss, også hos foreldrene dine. Lag en liten "luftegård" i sammenheng med buret, slik at hun får mulighet til å legge seg på gulvet om hun vil det.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i å høre innspill - og det handler ikke om at "det ikke var det jeg ønsket å lese" - for råd, løsninger og alternativer dersom det absolutt ikke går lenger med bur, det må vi jo ha. :)

Dette handler om at i vår situasjon, slik den er akkurat nå - så passer det best om frøkna sover i buret sitt om natta, og dette med at hun må overnatte hos mine foreldre nå og da, er kun en av flere faktorer - men i bunn og grunn så ønsker vi helst at natten tilbringes i buret. At hun skal få sove uten bur når hun blir større, og vi har fått bygget ferdig huset, og flyttet inn der hvor det vil bli litt flere alternativ til soveplasser, enn hvor vi bor nå er helt klart. Men akkurat NÅ trenger vi at hun sover i buret sitt, og det jeg ville oppnå med denne tråden var løsninger vi kunne prøve for å få henne til å sove der med lukket dør som vi har pleid - uten å "ignorere hundens signaler".

Innser at jeg høres både sur og trangsynt ut, men selvfølgelig kommer vi til å finne andre løsninger dersom hunder mistrives i buret. Og vi kommer heller ikke til å ta det så langt at hun får en negativ opplevelse av hverken bur eller natt, men det kan jo hende noen har opplevd noe lignende og at de fant en løsning på det. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du virker reflektert over det hele jeg :) Bur er ikke akkurat godtatt her inne, men jeg bruker det selv, i perioder. Minstemann (valp på nå 15 uker ish) sover i bur, han ødelegger alt han kommer over dersom han ikke er i bur og jeg orker rett og slett ikke rydde opp i det hver morgen. Kompostgrinder kommer han seg ut av lett som bare det.

Han sutret også en periode, da satt vi buret opp i senga, han lå i bur, men oppi senga. Etter noen dager sov han hele natten igjennom og nå sover han i bur på badet sammen med en av de voksne hundene. (Jeg er allergisk mot valpen, desverre og vil helst ikke ha han på soverommet).

Målet er selvsakt at han skal få slippe å være i bur, men i perioder overlever de helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville forsøkt å ignorere henne, jeg vil tippe at sytingen vil bli mer intenst om hun virkelig må på do.

Min valp - samme alder - ligger i kompostbinge om natta, og hun våkner også og syter - jeg driter i om det er fordi hun ikke VIL være der, noe annet er ikke et alternativ - enkelt og greit.
Jeg ignorerer sytingen, men hører forskjell på "jeg må på do" lyd og "sutre sutre jeg orker ikke sove mer".
Den ene lyden står jeg opp og slipper henne fort ut så hun får tisset/bajset - og rett inn i bingen igjen og så sover vi, den andre ignorerer jeg, sier ingenting bare later som jeg ikke hører henne. Første gangen varte det en stund og eksalerte - nå er det bare sutrepiping som var 30 sekunder før hun krøller seg sammen og sover videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Overlever.. selvfølgelig overlever de det.

Litt OT i denne tråden, men vi er flere som lurer på hvordan folk vil innrette seg den dagen vi får samme regler vedrørende hund i bur som de har i Sverige. :)

Det problemet behøver man vel ikke ta før det kommer tenker jeg....... jeg gidder i alle fall ikke å reflektere over det. Enn så lenge så er det ikke ett problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT i denne tråden, men vi er flere som lurer på hvordan folk vil innrette seg den dagen vi får samme regler vedrørende hund i bur som de har i Sverige. :)

Håper det kommer hit også om ikke altfor lenge, forstår ikke helt hvor denne tanken om at hunder (da kanskje spesielt valper) er et burdyr har kommet fra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlever.. selvfølgelig overlever de det.

Litt OT i denne tråden, men vi er flere som lurer på hvordan folk vil innrette seg den dagen vi får samme regler vedrørende hund i bur som de har i Sverige. :)

Så flott at du har et fantastisk liv som alltid går din vei og du aldri møter motgang her i livet.

Eller? ;)

Mine hunder lider ingen nød, jeg syns ikke synd på dem. Får vi samme regler som i sverige så får jeg inrette meg etter de eller være kriminell.

Jeg ville forsøkt å ignorere henne, jeg vil tippe at sytingen vil bli mer intenst om hun virkelig må på do.

Min valp - samme alder - ligger i kompostbinge om natta, og hun våkner også og syter - jeg driter i om det er fordi hun ikke VIL være der, noe annet er ikke et alternativ - enkelt og greit.

Jeg ignorerer sytingen, men hører forskjell på "jeg må på do" lyd og "sutre sutre jeg orker ikke sove mer".

Den ene lyden står jeg opp og slipper henne fort ut så hun får tisset/bajset - og rett inn i bingen igjen og så sover vi, den andre ignorerer jeg, sier ingenting bare later som jeg ikke hører henne. Første gangen varte det en stund og eksalerte - nå er det bare sutrepiping som var 30 sekunder før hun krøller seg sammen og sover videre.

Skulle ønske jeg klarte å ignorere det, men jeg blir som et monster om noen lager lyd på natta, så prøver å unngå det :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La burdøren stå åpen, så får du og valpen begge en god natts søvn. Ser ingen grunn til å la hunden sove i fengsel hver natt bare fordi man kanskje en gang i fremtiden blir nødt til å ha hunden innestengt en natt eller to. Høres ut som en dårlig unnskyldning for å lette sin egen samvittighet for at man ikke gidder å gjøre hjemmet valpesikkert.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du virker reflektert over det hele jeg :) Bur er ikke akkurat godtatt her inne, men jeg bruker det selv, i perioder. Minstemann (valp på nå 15 uker ish) sover i bur, han ødelegger alt han kommer over dersom han ikke er i bur og jeg orker rett og slett ikke rydde opp i det hver morgen. Kompostgrinder kommer han seg ut av lett som bare det.

Han sutret også en periode, da satt vi buret opp i senga, han lå i bur, men oppi senga. Etter noen dager sov han hele natten igjennom og nå sover han i bur på badet sammen med en av de voksne hundene. (Jeg er allergisk mot valpen, desverre og vil helst ikke ha han på soverommet).

Målet er selvsakt at han skal få slippe å være i bur, men i perioder overlever de helt fint.

Merket fort at det er temmelig frowned upon, ja. Er godt med litt støtte, for i noen situasjoner så kan det jo være nødvendig - uten at en skal måtte forsvare dette. :)

Godt å høre at det ordnet seg, håpet stiger jo litt. Vi vil jo la henne sove fritt etterhvert vi også, men som nevnt så passer det ikke akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å ignorere henne, jeg vil tippe at sytingen vil bli mer intenst om hun virkelig må på do.

Min valp - samme alder - ligger i kompostbinge om natta, og hun våkner også og syter - jeg driter i om det er fordi hun ikke VIL være der, noe annet er ikke et alternativ - enkelt og greit.

Jeg ignorerer sytingen, men hører forskjell på "jeg må på do" lyd og "sutre sutre jeg orker ikke sove mer".

Den ene lyden står jeg opp og slipper henne fort ut så hun får tisset/bajset - og rett inn i bingen igjen og så sover vi, den andre ignorerer jeg, sier ingenting bare later som jeg ikke hører henne. Første gangen varte det en stund og eksalerte - nå er det bare sutrepiping som var 30 sekunder før hun krøller seg sammen og sover videre.

Er akkurat det, at er det ikke et alternativ med ubegrenset frihet om natta - og det er godt å se at det finnes de som er enige. Jeg er forøvrig og av den typen som mener at det er mitt hus og, og ikke hunden sitt - og dermed jeg som skal sette grensene - så om jeg sier at sofaen og senga mi er forbudt område - så gir jeg meg ikke på det bare fordi hunden sutrer og vil ligge oppi når jeg er der :)

Og det er veldig sant det du sier om sutringen, etter noen netter så hører jeg jo det at det er ikke "tisse"-sutring som kommer. Spørs om jeg skal prøve det samme - selv om jeg har vanskeligheter med å ligge å høre på alle kjedsomhetslydene hun klarer å gi fra seg iløpet av en natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La burdøren stå åpen, så får du og valpen begge en god natts søvn. Ser ingen grunn til å la hunden sove i fengsel hver natt bare fordi man kanskje en gang i fremtiden blir nødt til å ha hunden innestengt en natt eller to. Høres ut som en dårlig unnskyldning for å lette sin egen samvittighet for at man ikke gidder å gjøre hjemmet valpesikkert.

Har ingenting med at hjemmet ikke er valpesikkert - for det er det, har mer med at nå så leier vi - vi eier ikke. Blir noe annet når alt i hjemmet er mitt - da får jeg ikke dårlig samvittighet eller erstatningskrav om hun får en raptus og bestemmer seg for å gnage i stykker et møbel etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...