Gå til innhold
Hundesonen.no

11 uker gammel valp sutrer plutselig om natta


Caecilia
 Share

Recommended Posts

@Caecilia - godt å lese at noen klarer å stå i mot. Det er dessverre slik at enkelte brukere her på hundesonen ikke klarer å skille mellom midlertidig burbruk og "round-the-clock"-burbruk. De klarer altså ikke skille mellom 40km/t og 100km/t, og tror at du konstant kjører over fartsgrensa uansett hva du forklarer. Moraliseringen blir dertil høy. De mener det nok bare godt, men det er jo synd at etter så mange år (jeg har lest her inne i 8 år nå, aktiv i 6-7år) - så har man enda ikke innsett at ALL burbruk ikke er dyreplageri.

Det samme gjelder forøvrig bruk av flexiline, om det er noen trøst. Uansett hvor ansvarlig du er, så finnes det brukere (gjerne de samme brukerene, tilfeldig? you be the judge…) som ikke klarer å ta innover seg at en korrekt brukt flexiline kan være til glede og nytte for hund og hundeeier. I stedet dras alle under én kam og alle som bruker flexi er uansvarlige idioter som er til fare for omgivelsene.

Fint dere fant ut av problematikken, lykke til videre :)

Nei, etter over 30 år med hund og x ant valper av diverse raser så ser jeg ikke poenget med bur annet enn i bil og i nødsfall, Kanger. Du må gjerne harselere og kall det også gjerne moralisering. Går helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid fulgt samme oppskrift med valpene mine, og det har fungert hver eneste gang. Tisse med valpen etter tannpuss, ta med valp inn på soverommet ( gulv eller seng, det har variert ) , skr

Virkelig? Du oppgir tilvenning til bur som hovedårsaken til at valpen må ligge i bur til tross for at hun sutrer, og du synes sonen har vært for slem med deg? Beklager, men kanskje du skal tenke

Men nå er hun jo vant med bur, så det at hun blir nødt til å sove i bur enkelte ganger vil sannsynligvis ikke være noe problem i det hele tatt. Kan hende uroligheten forsvinner når hun blir eldre og,

Nei, etter over 30 år med hund og x ant valper av diverse raser så ser jeg ikke poenget med bur annet enn i bil og i nødsfall, Kanger. Du må gjerne harselere og kall det også gjerne moralisering. Går helt fint.

Men skjønner du ikke? Det er greit at enkelte mennesker får fnatt av burbruk. Det skjønner jeg, jeg respekterer det. Men det må gå an å bruke bur midlertidig pga personlige årsaker uten at du får en hel moraliserende mobb etter deg. Det blir feilslått. Hunder må i dagens moderne samfunn ofte sitte i bur nesten 24/7 mens de har rekovalisens - jeg leste f.eks at en hund fra en sonis som tidligere var aktiv må sitte i bur i 6 uker med unntak av do-turer pga en operasjon som krever fullstendig ro. Er det dyreplageri? Nei. Det er dyrevern. Man vil at hunden skal få et langt, fint hundeliv - så man prøver å gjøre det beste ut av det.

Hvis man som hundeeier bruker bur på sin valp i 4-9 måneder for at ikke hunden skal måtte omplasseres eller kanskje enda verre spiser i seg noe og skader seg om natten - så fatter og begriper jeg ikke hvordan man kan mene det er dyreplageri.

Det finnes hunder ute i verden som lever og bor i små bur mens de trøkker ut valper som selges til idioter. Det finnes hunder i Norge som bor i små kjellere og trøkker ut valper som selges på finn.no året rundt. Bruk energien på noe vettig, at hundeeiere med vett mellom øra og evne til å se rasjonelt på hundeholdet har et måteholdent burbruk fordi de MÅ er ikke rett å sende mobben på. Send mobben der dyreplageriet skjer. Bruk energien på de som gjør hunder vondt. Og respekter at andre ser seg nødt til å bruke andre metoder enn det du mener er greit, for selv om du ikke mener det er greit så er det ikke dyreplageri allikevel.

Men men, jeg har andre ting å bruke tiden på enn å stå å piske meg selv med granbar/slå hodet hardt i en ruggete murvegg. For det er slik det føles med disse diskusjonene. INGEN form for aksept eller evne til å respektere andre….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er bra at det kommer fram sterke meninger om burbruk, for da får man kanskje øya opp for hva man driver med.

For veldig mange, meg selv inkludert før jeg begynte å lese her, virker det som om det å bruke bur er normalen. Både om natta og når hunden er alene hjemme. Jeg vet selv om flere som bruker buret slik uten å lee på et øyelokk. "Alle" jeg har snakket med etter at jeg fikk hund, har spurt om han sover i bur, for det er da så praktisk, og ser rart/stygt/dumt på meg når jeg sier at han sover i senga og at han er løs i huset når jeg er borte... Hadde jeg vært helt grønn på hund hadde jeg sikkert hørt på disse "alle" og lagt dyret i bur uten den minste dårlige samvittighet, for jeg hadde jo trodd det var sånn det skulle vær.

Når det da kommer nye inn og trenger råd om burbruk, aner man jo ingenting om forholdene rundt. Er grunnen til at hunden ligger i bur at veterinæren har krevd det av hensyn til dyrevelferd, eller er det fordi oppdretter/bekjent/hu bak kassa i dyrebutikken sa at det var så praktisk og fint å dyret i bur? Ved å da faktisk vise til gode alternativer til burbruk, forklare hvorfor det er uheldig og kanskje også det å vise til reglene i Sverige, gjør at folk tenker som en gang til før de putter hunden i buret, så er jo det flott!

Og når TS da ikke virker å reflektere over svarene hun får et sekund, men kun vil ha en løsning på hvordan hun fortsatt kan ha hunden sin i bur, skjønner jeg faktisk at folk begynner å snakke med litt større bokstaver!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er bra at det kommer fram sterke meninger om burbruk, for da får man kanskje øya opp for hva man driver med.

For veldig mange, meg selv inkludert før jeg begynte å lese her, virker det som om det å bruke bur er normalen. Både om natta og når hunden er alene hjemme. Jeg vet selv om flere som bruker buret slik uten å lee på et øyelokk. "Alle" jeg har snakket med etter at jeg fikk hund, har spurt om han sover i bur, for det er da så praktisk, og ser rart/stygt/dumt på meg når jeg sier at han sover i senga og at han er løs i huset når jeg er borte... Hadde jeg vært helt grønn på hund hadde jeg sikkert hørt på disse "alle" og lagt dyret i bur uten den minste dårlige samvittighet, for jeg hadde jo trodd det var sånn det skulle vær.

Når det da kommer nye inn og trenger råd om burbruk, aner man jo ingenting om forholdene rundt. Er grunnen til at hunden ligger i bur at veterinæren har krevd det av hensyn til dyrevelferd, eller er det fordi oppdretter/bekjent/hu bak kassa i dyrebutikken sa at det var så praktisk og fint å dyret i bur? Ved å da faktisk vise til gode alternativer til burbruk, forklare hvorfor det er uheldig og kanskje også det å vise til reglene i Sverige, gjør at folk tenker som en gang til før de putter hunden i buret, så er jo det flott!

Og når TS da ikke virker å reflektere over svarene hun får et sekund, men kun vil ha en løsning på hvordan hun fortsatt kan ha hunden sin i bur, skjønner jeg faktisk at folk begynner å snakke med litt større bokstaver!

Men ts har svart at det per nå er uakuelt med noe annet. Folk kan si hva de mener, det er et diskusjonsforum. Men folk må også klare å lese hva TS skriver, etter at en person har påpekt og spurt om burbruk er nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts har svart at det per nå er uakuelt med noe annet. Folk kan si hva de mener, det er et diskusjonsforum. Men folk må også klare å lese hva TS skriver, etter at en person har påpekt og spurt om burbruk er nødvendig.

For å prate for meg selv - jeg har lest alt som Trådstarter har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts har svart at det per nå er uakuelt med noe annet. Folk kan si hva de mener, det er et diskusjonsforum. Men folk må også klare å lese hva TS skriver, etter at en person har påpekt og spurt om burbruk er nødvendig.

Men ts sine argumenter er jo ikke valide, det er jo det som er problemet!

Når man får konstruktive alternative forslag, så kan man ikke etterpå komme å si at man synes det er synd at folk ikke bare kan gi henne løsningen på hvordan hun skal få hunden til å ikke pipe, men fortsatt bruke bur.

Og ikke at jeg likestiller burbruk og pigghalsbånd, men hadde noen spurt om hvor man kan få tak i pigghalsbånd fordi man vil at hunden sin skal lære seg å gå pent i bånd, kan man da ikke bli fornærma over at folk påpeker at pigghalsbånd ikke er noe særlig snilt, og tipser om mange andre alternativer i stedet? Det hjelper jo ikke da bare å si: "Jo, jeg skal bruke pigghalsbånd jeg for tenk, for hunden min må gå pent akkurat nå, kan dere ikke bare svare på hvor jeg får kjøpt det hen?"

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gro Poenget var ikke å få hunden til å slutte å pipe på mest mulig effektiv måte (ref: pigghalsbånd) - poenget var å finne ut grunner til at hun plutselig skulle begynne å pipe, når hun til nå har vært så tilfreds med tilværelsen. Andre grunner enn at hun for en eller annen grunn plutselig over natten bestemte seg for at hun ikke ville sove i buret lengre.

Og alternative forslag er i og for seg bra det dersom det ikke hadde ordnet seg. Men i første omgang må det være lov til å spørre om årsaker istedet for alternative løsninger og "hets" rundt burbruk. Men som noen - takk og lov - har skjønt, så er vi akkurat nå, i en liten periode, avhengig av å ha henne i buret om natta. Det er ingen permanent løsning, hun skal få gå fritt så fort situasjonen tilsier at det er det beste for hunden. Dette orker jeg ikke presisere flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å ha en burdiskusjon i diskusjonsunderforumet, og heller svare TS på det hun lurer på her. Hun sier hun vil bruke bur, og spør om hjelp til dette. Jeg synes personlig det er skikkelig slitsomt at man alltid skal bringe opp burdiskusjon i alle slike tråder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg valp på samme alder, og den er pr. dags dato i binge når situasjonen tilsier det, dvs. når det skal være ro. Den er ikke stor, men det er ikke valpen heller. Men jeg har to andre hunder, en på 30 kilo som overhodet ikke ser noe poeng i å ta hensyn til andre, og 12 kilo fralle som syntes matmor har vært svært sympatisk og kjøpt nytt leketøy til henne, leketøy som både piper og løper fort.
Valpen er svært for seg - ikke redd en dritt og mangler pr. dags dato en smule overlevelsesinstinkter. Dvs. hun har ingen aning om at hun veier 3,5 kilo. I tillegg har den en utforsker- og virketrang som er i overkant av hva mine møbler og øvrig løsøre setter pris på.
Så når balletten er uten tilsyn så er furia i valpebingen sin. Den er ikke så veldig mye større enn buret jeg har brukt til både fralle og belger under oppveksten, men den er mer praktisk å ha i stua enn buret - derfor ble det binge, det kommer til å bli bur etter hvert.

Og jeg bruker dette fordi jeg ikke gidder herping og tiss og bæsj overalt - og det plager meg ikke å si det heller. Alle mine har vært i bur som små - Noah fikk gå løs fra han var 15 måneder ca., frøken fralle fra hun var rundt året - puddelvalp, vel - frem til hun er husrein og har skjønt at ikke alt løsøre bør flyttes på eller rives ned så kommer hun til å være i binge eller bur når hun ikke er under oppsyn, eller når hun trenger å sove. (den har ikke tid til sånt når det er så mye annet man burde gjøre).

Puddel synes binge er helt greit når hun er trøtt og sliten, ikke så imponert når jeg bestemmer at hun er sliten - dog har vi en liten greie med tissing - andre valper jeg har hatt har våknet og lagd lyd fordi de må på do, denne våkner, tisser og SÅ bråker hun.......
For å få orden på den biten har jeg nå besluttet å prøve rådet om å ha henne i sengen, og i natt har puddel og jeg sovet tett sammen - jeg var usikker på om det kom til å skje når krokodillen ved leggetid bestemte seg for å attakkere - men jeg har, helt uten å planlegge det, klart å lage en herlig betinget adferd knyttet til ett lite frottehånkle - det er koblet til soving, så når jeg puttet håndkleet i sengen så tok det ett minutt og valpen sov som en stein, hele natta, ingen tissing og ikke noe herjing - og ut for å tisse på morran......... best av alt JEG er UTHVILT. Så da blir det senga en periode fremover ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur på mine kun når jeg er ute på butikken eller avgårde på ærend der hundene ikke kan være med. Jeg har ikke kjøpt ett bur som er beregna å bruke på de fra de var små men jeg bruker reiseburet. Lita kan fint være løs uten å ødelegge noe men valpen er destruktiv på bøker, sko, møbler om jeg lar hun være løs mer enn en halv time og jeg har ikke råd til å kjøpe inn nye ting hele tiden. Så frem til hun er ett år og litt til får hun tåle å ligge i buret. Jeg anser meg ikke som en dyremisshandler fordet om jeg bruker bur! Om natta og ellers flyr de løse og sover i senga mi...

Sent fra min C6903 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vi hadde samme probleme i førsten med vår valp.Men etter vi lagde en hjemmelagd, dynelignende pute (han elsker å sove på dyna mi), også har vi lagt ett teppe i bunnen av buret. Etter det har han sovet som en stein hele natten gjennom. Anbefaler å lage/kjøpe en slik pute, og ha ett teppe. da har de muligheten til å bytte underlag.Vår sover også i bur om natten, og da sover han myeee roligere enn når han sover med oss eller på gulvet, da vi har flere dyr(kanin og fugler) som skremmer han, haha. Og inni buret blir som en hule han føler seg trygg i, buret står også helt ved sengen så han ser oss hele tiden :D Bare tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...