Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK har ferdigstilt BSI


maysofie
 Share

Recommended Posts

Tråden er silt ut med innlegg fra AN:

NKKs oppslag om BSI
Hva nå?
Burde ikke strengt talt noen raser ikke få stille da, om flere individer viser brudd på samme punktene?

Dokumentet: Breed Specific Instructions - regarding exaggerations in pedigree dogs

Dokumentet omhandler deriblant følgende raser:

Gruppe 1 - Bruks-, hyrde- og gjeterhunder
Collie, rough-haired
Collie, smooth-haired
German Sherpherd Dog

Gruppe 2 - Pinscher-, schnauzer-, molosser- og sennenhunder
Bulldog
Bullmastiff
Dogue De Bordeaux
German Boxer
Great Dane
Mastiff
Neapolitan Mastiff
Saint Bernhard Dog, long-haired
Saint Bernhard Dog, short-haired
Shar Pei

Gruppe 3 - Terriere
Bull Terrier
Miniature Bull Terrier
Norwich Terrier
Staffordshire Bull Terrier
West Highland White Terrier
Yorkshire Terrier

Gruppe 4 - Dachshunder
Alle

Gruppe 5 - Spisshunder
Chow Chow
German Spitz/Pomeranian

Gruppe 6 - Drivende- og sporhunder
Basset Hound
Bloodhound

Gruppe 7 - Stående fuglehunder
Italian Pointing Dog/Bracco Italiano
Italian Wire-haired Pointing Dog/Italian Spinone

Gruppe 8 - Apporterende hunder
American Cocker Spaniel
Clumber Spaniel
Flat Coated Retriver

Gruppe 9 - Selskapshunder
Belgian Griffon
Boston Terrier
Brussels Griffon
Cavalier King Charles Spaniel
Chihuahua, long-haired
Chihuahua, smooth-haired
Chinese Crested Dog
French Bulldog
Japanese Chin
King Charles Spaniel
Pekingese
Pug
Shih Tzu
Small Brabant Griffon

Gruppe 10 - Mynder
Borzoi
Irish Wolfhound

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://web2.nkk.no/toppsak/nordisk-bsi-dokument-ferdigstilt/

Hva nå?

Burde ikke strengt talt noen raser ikke få stille da?

Ja dette bør jo utelukke en hel del raser.De med ekstremt korte neser (mops, eng.bulldog, pekigneser), også det med øynene vil vel og få konsekvenser for endel grand danoiser, blodhunder (+huden der), basset (+hud) osv. Overvekt bør labradorfolket får litt smekk på fingra for, samme med endel andre raser og... men spørs hvordan man definerer overvekt.

Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Overvekt er det vel ikke bare labradorfolka som burde få smekk for!

Ja dette bør jo utelukke en hel del raser.De med ekstremt korte neser (mops, eng.bulldog, pekigneser), også det med øynene vil vel og få konsekvenser for endel grand danoiser, blodhunder (+huden der), basset (+hud) osv. Overvekt bør labradorfolket får litt smekk på fingra for, samme med endel andre raser og... men spørs hvordan man definerer overvekt.

Spennende.

Det er veldig sjeldent man ser en overvektig labrador som stilles ut. Det som er sannheten er at den ekstreme show-varianten avles til å bli større og større, og hundene ligner mer på en sammentrykket mastiff enn hva de ligner på en labbis. Det er målrettet avl, ikke overvekt. (Klart det finnes en og annen overvektig som stilles ut).

Problemet ligger først og fremst i avlen. Men når både lederen i NKK og alle de store oppdretterne avler på denne typen hund er det det som foretrekkes, og det er slike hunder (enda mer ekstreme) som gjør det bra i utlandet. At NKK noen gang vil reagere på dette er ønsketenkning, selv om det ødelegger rasen totalt utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å sitere, men hvorfor skal hele raser utelukkes fordi enkelte individer innen rasen ikke er godt konstruert og sunne?

Nå er det jo ikke sånn at alle individer innenfor raser med for eksempel flate neser, med for mye hud, utestående øyne osv er usunne, så hvorfor skal alle de som er velfungerende utelukkes?

Det blir jo bare tåpelig.

Dommerne må vel heller bli litt flinkere til å faktisk sende ut usunne individer.

Overvekt er et stort problem i mange raser.

Innen mine raser synes jeg ser mange overvektige DSG, og for så vidt så er det vel en del som har misforstått litt dette med masse kontra fett på boston terrier også.

Er flere raser som sliter med dette.

Men det er jo et faktum at mange dommere velger å se bort fra usunn vekt og premierer overvektige hunder høyt uansett.

Sleit veldig med å stabilisere Hampus i en sunn vekt i hans yngre dager.

Og jammen har han ikke både sanket flere championater, men også blitt World winner i den tia han var for tung og feit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Dommerne burde jo ha pliktige kurs og oppfølginger i ettertid, men de bruker neppe ressurser på det. Fci og nkk har sitt på det rene når/om de sender ut nye instrukser og modifikasjoner i rasestandarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det i det hele tatt sunne pekingesere f.eks? Med all den pelsen, det ekstremt flate ansiktet? Den finnes da ikke sunn, gjør den det?

Signeres! Jeg kan ikke tro det finnes en sunn pekingeser innen utstillingsverden. I såfall gjør den det ikke spesielt bra på utstilling. Det som premieres ser ut til å verken kunne gå noe langt eller puste noe bra, i tillegg til all den pelsen. Huff, det er virkelig den rasen jeg syns er verst :(

Jeg tror dessverre det kommer til å ta lang tid om det noen sinne skal bli bedring i de rasene som allerede er kommet for langt. Det tar nok en stund før dommere tørr å kaste ut topp vinnere som ser ekstreme ut, nettopp fordi de er topp vinnere og har vunnet fordi folk elsker ekstremiteter. I tillegg vil det alltid være noen forkjempere, noen dommere som syns pekingeser eller mops er deres hjertebarn med deres ekstremiteter og dermed fortsette å premiere de. Men jeg håper vi kan få en bedring og gå tilbake til noen av de gamle versjonene av disse rasene, for de ser jo faktisk funksjonelle ut.

Når det gjelder overvekt så gjelder vel dette innen veldig mange raser. Jeg vet ikke hvor mange utstillingsfolk jeg har møtt som har overvektige hunder. Og de vinner jo like glatt som de som er i bra hold. Jeg har stilt min egen hund overvektig og ikke fått kommentar på det. Jeg har faktisk fått høre av en oppdretter at hunden min hadde for mye muskler og at det liksom var dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt min egen hund overvektig og ikke fått kommentar på det. Jeg har faktisk fått høre av en oppdretter at hunden min hadde for mye muskler og at det liksom var dårlig..

Beklager OT, men jeg fikk høre av ringsekretær at det ikke var bra at hunden min hadde så mye muskler i bakparten. Så vi måtte gå mer turer med han i bånd langs veien slik at han ikke skulle være så muskuløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men jeg fikk høre av ringsekretær at det ikke var bra at hunden min hadde så mye muskler i bakparten. Så vi måtte gå mer turer med han i bånd langs veien slik at han ikke skulle være så muskuløs.

Herregud, slikt skremmer meg altså.. Godt du ikke hører på slikt tull.. Selvfølgelig skal hunden være balansert i muskler, men det er ganske naturlig at bakparten bygges lettere enn fremparten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men jeg fikk høre av ringsekretær at det ikke var bra at hunden min hadde så mye muskler i bakparten. Så vi måtte gå mer turer med han i bånd langs veien slik at han ikke skulle være så muskuløs.

Samme her. Det var visst ikke noe særlig for en utstillingswhippet å ha store muskler...

Veldig bra at nkk har kommet med dette, men jeg har dessverre liten tro på at man kommer til å se noen store endringer med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av punktene kommer collie, borzoi og IW under?

  • Pust: Alle hunder skal kunne puste ubesværet, også under bevegelse
  • Øyne: Alle hunder skal ha øyne uten tegn på irritasjon
  • Hud: Alle hunder skal ha frisk hud uten tegn på irritasjon
  • Tenner og bitt: Alle hunder skal ha friske tenner og bitt beskrevet i standarden. Feilplasserte tenner som skader tannkjøttet eller ganen er diskvalifiserende feil.
  • Ingen hunder skal være overvektige
  • Pelsen skal ikke være så omfangsrik at den plager hunden eller påvirker hundens bevegelsesfrihet.
  • Alle hunder skal bevege seg naturlig uten synlig anstrengelse eller smerte
  • Alle hunder skal ha en mentalitet som tillater at de fungerer i samfunnet. Rasetypisk atferd må tas hensyn til og tillates, men overdrevet reservert eller skarp atferd er ikke ønskelig. Aggressivitet og panisk fluktatferd kan aldri tolereres og skal gis premiering 0.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du går inn på dokumentet der ble linka til øverst i tråden, så står det spesifisert for hver rase. Siden jeg er på mobil nå orker jeg ikke å kopiere, men på collie var det ihvertfall mentaliteten som gjorde at de var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av punktene kommer collie, borzoi og IW under?

Fra dokumentet:

Collie, rough-haired and smooth-haired

Areas of risk are:
1. Mouth: Narrow lower jaw resulting in inverted canine teeth going straight up into the
roof of the gums (palate). “The lower jaw shall be strong and well marked”
2. Eyes: Excessively small and very deeply set eyes. Eyes shall be “Medium sized (never very
small)”. For further information, see Appendix 3.
3. Behaviour: Anxiousness and undue shyness.
Look for correct lower jaw, bite, teeth and eyes as well as the behaviour. The standard notes
“Friendly disposition with no trace of nervousness or aggressiveness.”
Borzoi (Russkaya Psovaya Borzaya)
Areas of risk are:
1. Mouth: Incorrectly placed canine teeth.
2. Eyes: Deep set and small openings. For further information, see Appendix 3.
The breed standard gives clear information: Eliminating fault: “Faulty position of one or
both canines of the lower jaw which, when the mouth is shut, can damage the upper gums or
the palate.”
Irish Wolfhound
Area of risk is:
1. Mouth: Incorrect bite caused by narrow lower jaw with lower canine teeth going straight
up into the roof of the gum.
Look for correct canine teeth, bite and jaws.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, her spør man før man tenker ja :P Åpna ikke selve dokumentet.

Er en del stygge kjever på zoier... I Sverige har jo de jo hatt særskilte dommeranvisniger siden 2011, alikevel premieres hunder med diskvalifiserende bitt over en lav sko i Sverige (og i Norge forsåvidt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle man utelukke raser? Er ikke hele poenget med dette å:

1: Forhindre mer ekstremavl basert på utseende, altså stoppe ting fra å bli verre

2: Forbedre hundehelsen ved å tvinge oppdrettere til å bruke sunnere hunder i avl

Hvis man stenger ute f.eks. mops, så har man stengt ute mops. Altså mister de den lille påvirkningskraften de har over mopsens avl. Ved å presse dette igjennom så vil de kunne påvirke.

Jeg skjønner at folk er negative og ikke tror på noen merkbar endring, men HVIS dette blir praktisert så kan det over tid føre til endringer. Jeg velger å være positiv, men ikke for forhåpningsfull. Uansett så synes jeg dette er flott, for det er en del av en holdningsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...