Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg satt ved boston ringen (valp egentlig da) ved NKK Drammen, og da var det HØYLYTT klaging fordi dommer hadde trukket ned på hunder med snorklelyder i ringen :P - Så blir spennende å se hva dette bringer med seg.

• Like 2
Guest *Kat84*
Skrevet

Hvis dette blir fulgt og dommerne er nøye med å plassere hunder som klart skiller seg ut fra ekstremitetene så har jeg absolutt tro på at det vil bli en endring.
Ekstra spennende blir det å se på utviklingen til Schäferen de neste årene. Jeg håper virkelig at oppdrettere og utstillere begynner å bruke hodet og unngår hunder som ser ut som at de er kronisk bæsjetrengt... Det er vondt å se på hvordan disse hundene har utviklet seg, og det er absolutt ikke slik de skal være.

Når det kommer til Mops så vil det jo være et noe større problem å få til store endringer innen kort tid, men det er absolutt mulig.
Rynker, også neserynker, er blitt nevnt i tillegg til sunn hud og uanstrengt pust. Vekt også, men her må jo dommern bruke skjønn. Min er 12 kg, men er fast og fin. Slank og i veldig god form. Men veldig tung kroppsbygning tydeligvis. :P

Han har jo en ganske tydelig neserynke også. Den er ikke i veien for verken synet eller luftveier, men den stikker litt ut utenfor nesepartiet.
Jeg er fullt klar over at det er liten sannsynlighet for at dette kommer til å bidra til høyere premiering fremover. Snarere tvert i mot. Men jeg håper at dette dokumentet blir fulgt nøye, for alle de nevnte rasenes del.
Det blir spennende å se fremover hva som skjer med alle rasene som det kreves noe gjort med. Jeg håper at både oppdrettere og dommere vet hva de har med å gjøre, uansett hvilken rase det er.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...