Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av telt rundt ringen på utstilling


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Kjenner jo litt på den at alle som okkuperer tett mot ringen i telt bare skal spre seg ut og børste hund. Ingen av oss som muligens er interessert i å se bedømmelsen av omtrent samtlige hunder eller noe i den duren...

Man må dele lærer jeg barnet mitt.

Det er andre som også vil se og tilmed gjerne stille. Det er også pauser i ringene.

Uansett tror jeg bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside mer eller mindre konstant en hel dag eller helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks? Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

Så strengt tatt burde det ikke være folk på en utstilling, for de er jo bare i veien for alle dere som bare har med en hund og skal en kjapp tur inn i ringen? Greit å vite.

Jeg opplever ofte at folk søker tilflukt i skyggen av teltet mitt, jeg... uten telt, lite skygge rundt ringen.

Posted Images

Man må dele lærer jeg barnet mitt.

Det er andre som også vil se og tilmed gjerne stille. Det er også pauser i ringene.

Uansett tror jeg bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside mer eller mindre konstant en hel dag eller helg.

Jamen de er jo skjermet, siden de har jo telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett tror jeg bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside mer eller mindre konstant en hel dag eller helg.

Hvordan skader det en hund som ikke har problemer med settingen utstilling? Og hva er alternativet til de som var på NKK Drammen, syns du? Mye bedre å putte de i en varm bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skader det en hund som ikke har problemer med settingen utstilling? Og hva er alternativet til de som var på NKK Drammen, syns du? Mye bedre å putte de i en varm bil?

Det skader ikke en hund å være på utstilling, men jeg tror ikke det er så veldig givende å sitte/ligge ringside i et telt en hel dag fordi eier skal ha med seg alle bedømmingene i en ring...

Det var jo argumentet for å sette opp teltet helt inn til ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man må dele lærer jeg barnet mitt.

Det er andre som også vil se og tilmed gjerne stille. Det er også pauser i ringene.

Uansett tror jeg bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside mer eller mindre konstant en hel dag eller helg.

Hvordan skader det en hund som ikke har problemer med settingen utstilling? Og hva er alternativet til de som var på NKK Drammen, syns du? Mye bedre å putte de i en varm bil?

Jeg tror hun mente UTEN telt altså :) (red: eller så var det ikke det *ler*)

....og til den kommentaren om at hunder ikke har godt av det så tenkte jeg bare å si at ingen av mine hunder har noen gang vært plaga med å ligge ringside. På innendørs utstillinger gjør de jo det hele tiden.

Før i verda hadde jeg ikke bur engang (sånn før stoffburenes tid), da hadde jeg med en grisepikk, skrudde den i bakken og bandt hundene til den og gikk - de lå de - av og til gikk det ikke å skru den ned, da la jeg bare hundene ved stolen og sekken og bad de være der og gikk, de sov og brydde seg katten om noen ting. Og da snakker vi for øvrig om den sorte som var min første belger som syntes livet generelt var litt over gjennomsnittlig skummel - til og med hun slappet godt av ringside.

Nå lærer vi ikke hundene å slappe av i alle settinger, vi skjermer dem mer - vi putter dem i bur og telt uten at jeg vil påstå at særlig mange slapper av i den settingen - det er ofte mye lyd i sånne telt...... Vi har mista noe på veien tenker jeg.

Jeg erindrer at jeg var på lydighetsstevne med min golden retriever, sammen med hele treningsgjengen fra Indre Østfold Hundeklubb, vi var vel en 10-15 personer og minst like mange hunder, vi hadde bord og stoler og bikkjene lå og sov i en stor klynge, helt avslappet - sånt ser man ikke i dag, i dag sitter en til to hunder i hvert sitt bur i hvert sitt telt.... og går eier så er det ofte skrekkelig mye støy og stress.... nope - ikke bare bra med telt.

MEN - jeg skal si at telt har sine fordeler - det ER greit å ha telt når det regner katter - det ER greit å ha telt når det er sur vind osv. - jeg har i utgangspunktet ikke noe imot telt - jeg har telt selv, og selv om det nå begynner å bli ett par år siden jeg brukte det så setter jeg pris på å få søke ly hos andre dersom det er dritalt vær - jeg mener imidlertid at det burde gå an å lage teltsoner i utkanten av områdene eventuelt ha MINST to sider av ringene fri for telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke en hund å være på utstilling, men jeg tror ikke det er så veldig givende å sitte/ligge ringside i et telt en hel dag fordi eier skal ha med seg alle bedømmingene i en ring...

Det var jo argumentet for å sette opp teltet helt inn til ringen.

Du skreiv at bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside hele dagen. Da insinueres det at det på en eller annen måte gjør de vondt. At det ikke er spesielt givende, er ikke skadelig. Det er ikke spesielt givende for hunder å være alene hjemme hele dagen heller, men hunder flest er det 5 dager i uka fordi de har eiere som jobber.

Jeg har ikke telt og jeg er veldig sjeldent på utstilling en hel dag fordi jeg må få med meg all bedømmingen i en ring - jeg ser på min/mine raser, også drar jeg stort sett hjem (jeg er til og med en av de som ikke syns det er så viktig å stille i gruppa, om jeg skulle være så heldig å få en BIR). Men å gjøre irritasjon over at det er vanskelig å ta seg frem mellom ringene og å få sett noe pga telt, til en greie om at det ikke er bra for bikkja blir litt far fetched for meg. Å dra frem enkeltindivider som ikke trives på utstilling som et bevis for at hunder ikke trives på utstillinger, blir også bra teit. Jeg har en av hver, ei som ikke trives på stevneplasser - og da reagerer hun mer i haller enn på utendørsutstillinger, så hvor sunt er det med haller liksom? - og ei som syns det er helt fantastisk flott med så mye mennesker og dyr på et sted. Hvem av de er sannhetsbeviset, liksom?

For meg som nå har en pelsstellrase, så er telt veldig kjekt å ha på utendørsutstillinger (selv om jeg pr i dag ikke har telt), man står som regel og børster og småklipper og finpusser på bikkja til man skal inn i ringen. For meg som har en miljøberørt hund er også telt kjekt å ha, hun føler seg trygg i teltet hun, i den grad at hun tidvis helst ikke vil ut av det igjen (sånn sett bør jeg vel argumentere for at telt er sunt for bikkja). Telt er ikke et onde - selv om det sperrer for sikt og fremkomst. Det går an å skille snørr og bart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skreiv at bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside hele dagen. Da insinueres det at det på en eller annen måte gjør de vondt. At det ikke er spesielt givende, er ikke skadelig. Det er ikke spesielt givende for hunder å være alene hjemme hele dagen heller, men hunder flest er det 5 dager i uka fordi de har eiere som jobber.

Jeg har ikke telt og jeg er veldig sjeldent på utstilling en hel dag fordi jeg må få med meg all bedømmingen i en ring - jeg ser på min/mine raser, også drar jeg stort sett hjem (jeg er til og med en av de som ikke syns det er så viktig å stille i gruppa, om jeg skulle være så heldig å få en BIR). Men å gjøre irritasjon over at det er vanskelig å ta seg frem mellom ringene og å få sett noe pga telt, til en greie om at det ikke er bra for bikkja blir litt far fetched for meg. Å dra frem enkeltindivider som ikke trives på utstilling som et bevis for at hunder ikke trives på utstillinger, blir også bra teit. Jeg har en av hver, ei som ikke trives på stevneplasser - og da reagerer hun mer i haller enn på utendørsutstillinger, så hvor sunt er det med haller liksom? - og ei som syns det er helt fantastisk flott med så mye mennesker og dyr på et sted. Hvem av de er sannhetsbeviset, liksom?

For meg som nå har en pelsstellrase, så er telt veldig kjekt å ha på utendørsutstillinger (selv om jeg pr i dag ikke har telt), man står som regel og børster og småklipper og finpusser på bikkja til man skal inn i ringen. For meg som har en miljøberørt hund er også telt kjekt å ha, hun føler seg trygg i teltet hun, i den grad at hun tidvis helst ikke vil ut av det igjen (sånn sett bør jeg vel argumentere for at telt er sunt for bikkja). Telt er ikke et onde - selv om det sperrer for sikt og fremkomst. Det går an å skille snørr og bart her.

Jeg har da ikke dratt frem enkeltindivider eller påstått at det er skadelig? Hvilket innlegg svarer du på? Den ene bikkja jeg har drasset mye rundt slappet helt greit av på utstilling den.

Men selvfølgelig er det godt for dyret å få trasket rundt og strekt på seg. Å sitte ringside en hel dag kan ikke sammenlignes med å være hjemme en hel dag, jeg tror og håper de fleste fortsatt lar bikkja ha mulighet til å bevege seg litt rundt hjemme når den føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke dratt frem enkeltindivider eller påstått at det er skadelig? Hvilket innlegg svarer du på? Den ene bikkja jeg har drasset mye rundt slappet helt greit av på utstilling den.

Men selvfølgelig er det godt for dyret å få trasket rundt og strekt på seg. Å sitte ringside en hel dag kan ikke sammenlignes med å være hjemme en hel dag, jeg tror og håper de fleste fortsatt lar bikkja ha mulighet til å bevege seg litt rundt hjemme når den føler for det.

Jeg kommenterer både ditt og andres innlegg.

De aller fleste utstillere lufter bikkjene sine, selv på utstilling, enten de har telt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke en hund å være på utstilling, men jeg tror ikke det er så veldig givende å sitte/ligge ringside i et telt en hel dag fordi eier skal ha med seg alle bedømmingene i en ring...

Det var jo argumentet for å sette opp teltet helt inn til ringen.

Mine sover i tøyburet sitt :-) Eldstemann hadde nok blitt rimelig stressa om han måtte vært ute en hel dag på utstilling, så for han er buret og teltet en avslappende plass. Mine er ute i flere etapper gjennom dagen både for å stilles, trene med dem, luftes og for å ligge litt utom burene også.

På lydighetsstevnet ligger de også i tøyburene sine og lader opp :-) Og når de er ferdig stilt så er de ute i flere etapper. Tror ikke mine synes telt og tøybur er kjipt at all :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke en hund å være på utstilling, men jeg tror ikke det er så veldig givende å sitte/ligge ringside i et telt en hel dag fordi eier skal ha med seg alle bedømmingene i en ring...

Det var jo argumentet for å sette opp teltet helt inn til ringen.

Mine sover i tøyburet sitt :-) Eldstemann hadde nok blitt rimelig stressa om han måtte vært ute en hel dag på utstilling, så for han er buret og teltet en avslappende plass. Mine er ute i flere etapper gjennom dagen både for å stilles, trene med dem, luftes og for å ligge litt utom burene også.

På lydighetsstevnet ligger de også i tøyburene sine og lader opp :-) Og når de er ferdig stilt så er de ute i flere etapper. Tror ikke mine synes telt og tøybur er kjipt at all :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må dele lærer jeg barnet mitt.

Det er andre som også vil se og tilmed gjerne stille. Det er også pauser i ringene.

Uansett tror jeg bikkjene har godt av å slippe å ligge ringside mer eller mindre konstant en hel dag eller helg.

Og du sier dette til meg på grunnlag av...? I høst hadde jeg 4 store valper og 10 personer i teltet mitt. Men jeg burde vel kanskje stablet litt mer i høyden siden jeg tok 3x3m fra jeg kom kl 11 til gruppefinalen?

Når det gjelder pauser i ringen - joda, på søndag hadde vi 5 min pause mellom unghund og åpen tispe, ellers gikk det i ett fra kl 9 til nærmere kl 15. De gangene jeg var borte fra stolen min (som stod plassert i en annen persons telt, forøvrig. Jeg var en av 4 personer og 3 hunder hun delte teltet sitt med) var det for å kjøpe en brus eller stille hund i en annen ring.

Jeg er helt enig i at det foreligger et arrangørproblem mange steder i forhold til håndtering av telt. Den der delegreia vil jeg ha meg frabedt. Har hatt ganske mange folk jeg ikke kjente i utgangspunktet i teltet mitt opp igjennom årene grunnet mye sol eller regn - men så har jeg jaggu blitt kjent med en del trivelige folk også :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim Hundefestival er en dyktig arrangør med god orden på teltene. Der er telt kun tillatt på ytre side, dvs at hver ring kun har en side med telt (hjørneringene har to sider) og en to meters gate mellom telt og ring. To og to ringer ligger inntil hverandre og med ca 5 meters avstand til neste ring igjen og 10 meters gaten ned midten av banen. Når det er trangt og vanskelig å komme seg frem der så kan man ikke skylde på teltene i alle fall, og det viser jo at det er hvorvidt folk gidder å ta hensyn som er saken.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim Hundefestival er en dyktig arrangør med god orden på teltene. Der er telt kun tillatt på ytre side, dvs at hver ring kun har en side med telt (hjørneringene har to sider) og en to meters gate mellom telt og ring. To og to ringer ligger inntil hverandre og med ca 5 meters avstand til neste ring igjen og 10 meters gaten ned midten av banen. Når det er trangt og vanskelig å komme seg frem der så kan man ikke skylde på teltene i alle fall, og det viser jo at det er hvorvidt folk gidder å ta hensyn som er saken.

Og så viser det at det er forskjell på arrangører, de som gidder å legge litt jobb i dette og de andre.

Edit: Rettet opp en dårlig setning. (Puh, slitsomt å være nporsklærer).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hundene ligger vel stort sett ikke ringside hele dagen uansett?

Altså jeg lufter jo hundene mine flere ganger i løpet av en dag om jeg sitter fra morgen til det er ferdig. De er ute å strekker på beina, og går på do. Jeg har de også på fanget for litt kos innimellom.

Så vil jo ikke tro at alle hunder sitter i buret fra de kommer til de går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Sverige på utstilling for halvannen ukes tid siden. Vi hadde store problemer med å komme oss inn i ringen til bedømning, folk var flyforbanna når vi satt oss bak teltet (enda de ikke brukte det og bedømning av deres rase var over..). Jeg ser fordelene med telt, men det er ikke noe kult når det blir kulumulig for andre å være på utstilling.

post-9152-0-20767700-1402489718_thumb.jp

Bikkja derimot, hu vil ha telt. Det skal være råsa og ringside (viktig å ha muligheten til å følge med, om man skulle orke det). Vi har ikke telt, så hun tar saken i egne labber og sniksover seg inn i andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan var det løst?

Vi lagde ringene i midten med god plass i mellom og ekstra bånd utenpå også med plass mellom ring og ytterste ringbånd, også var det kun lov med telt på utsiden av ytterste bånd. Slik at mellom ringene og i midten var det ingen telt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som var i Sandefjord i helgen, hvordan syntes dere det fungerte med teltplasseringene rundt ringene?

Synes det fungerte veldig bra slik det var i Sandefjord.

Hadde med telt selv, men lot det ligge i bilen, men pga oppsettet av ringer, så fikk vi utmerket plass ringside og vi slapp tråkke over teltsnorer og irritere oss over for dårlig plass til å komme frem til ringene.

Tusen takk til det snille paret fra Sandnes som vi fikk besøke i teltet de to gangene himmelen åpnet alle sluser :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på pudelnationalen forrige helg, og der var det lov å sette opp telt i to ytterkanter av plassen (som forøvrig var veldig veldig fin). Rundt ringene var det ikke andre telt enn arrangørene sine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...