Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av telt rundt ringen på utstilling


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Men fy flate så varm og trangt. Ikke særlig trivelig å være rundt eksteriørringene med så mye telt..

Vi var og tok bilder og snakket med oppdrettere i forb med neste hund. At folk velger å blokkere alt av både utsikt, muligheter for sitteplasser for alle andre er ødeleggende for utstillingens del, jeg synes det har gått for langt. Det var mange ringer vi hadde lyst til å sette oss rundt og se på, men pga teltene var det helt umulig. La egoismen lenge leve.

Endret av IW
Splittet fra resultattråd fra NKK Drammen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks? Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

Så strengt tatt burde det ikke være folk på en utstilling, for de er jo bare i veien for alle dere som bare har med en hund og skal en kjapp tur inn i ringen? Greit å vite.

Jeg opplever ofte at folk søker tilflukt i skyggen av teltet mitt, jeg... uten telt, lite skygge rundt ringen.

Posted Images

Vi var og tok bilder og snakket med oppdrettere i forb med neste hund. At folk velger å blokkere alt av både utsikt, muligheter for sitteplasser for alle andre er ødeleggende for utstillingens del, jeg synes det har gått for langt. Det var mange ringer vi hadde lyst til å sette oss rundt og se på, men pga teltene var det helt umulig. La egoismen lenge leve.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de teltene er lov en gang jeg...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de teltene er lov en gang jeg...

Ikke jeg heller, det skulle i det minste vært 10 meters klaring fra selve ringen. Det er jo null vits å dra på utstilling for å se på interessante dyr og deres oppdrettere når man ikke har mulighet til å studere noe i det hele tatt, NKK burde absolutt ta affære. Enkelte tror at det er snakk om liv og død dersom de ikke får opp et telt på størrelsen med en halv stue hvor man kan ha både frysebag og mobilt kjøkken tilgjengelig. En god stol pleier å holde i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var og tok bilder og snakket med oppdrettere i forb med neste hund. At folk velger å blokkere alt av både utsikt, muligheter for sitteplasser for alle andre er ødeleggende for utstillingens del, jeg synes det har gått for langt. Det var mange ringer vi hadde lyst til å sette oss rundt og se på, men pga teltene var det helt umulig. La egoismen lenge leve.

Enig! Vi stod og diskuterte det utenfor malamuteringen. Vi var mange som skulle stille uten telt, og det var trangt. 3 av sidene var jo stappa med telt. Burde kosta penger å sette opp.. De som setter opp tar jo så stor plass. Det er tåpelig at vi betaler det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de teltene er lov en gang jeg...

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks?

Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det burde vært benching, dvs at arrangørene satt opp langtelt hvor man kan hensette hundene (i bur om man ikke er der selv) i skyggen, om man selv vil stå ringside og se. Dette er tildels vanlig i UK og USA vet jeg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks?

Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

Kanskje de kan sette opp party telt langs ene langsiden..

For sånn som det var i dag, var totalt kaos, og uakseptabelt. Nei, når det er sånn, så synes jeg telt er en uting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks?

Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

Det er telt uansett temperatur...

og merkelig nok klarer de fleste av oss det helt fint uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er telt uansett temperatur...

og merkelig nok klarer de fleste av oss det helt fint uten...

Joda, men skyggen hjelper endel av hundene å takle varmen bedre, selv om en/to hunder på ingen måte trenger 3x3m telt. Jeg merka godt på Oabba især at det var godt å ligge i skyggen inni et telt (vi var 8 grander som delte på et telt) ifht utenfor en hel dag på spesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de teltene er lov en gang jeg...

Antakelig fordi det vil være færre folk som gidder å stille og bli igjen til finaler dersom de ikke få kjølt ned hundene sine?

Shibaer var i ring 15. Det var helt på enden av sletta, noe som var fantastisk, for da var det jo nærmest ubegrensa med plass bakover. At det skvises inn megatelt inne på sjølve området har jeg derimot ingen problemer med å være enig i at er en uting, en må jo kunne gå rundt, og ikke minst komme seg inn i ringen. Benching eller bedre oppmerking av hvor en kan sette telt er absolutt noe som bør tas tak i. Jeg tenker uansett mest på utstillere (og bikkjene deres) i den her sammenhengen, ikke så mye på de som kommer for å titte. I mitt telt i dag var vi på et tidspunkt 12 hunder og 6 voksne mennesker. Det vil jeg si er svært god utnyttelse av teltressursen. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men skyggen hjelper endel av hundene å takle varmen bedre, selv om en/to hunder på ingen måte trenger 3x3m telt. Jeg merka godt på Oabba især at det var godt å ligge i skyggen inni et telt (vi var 8 grander som delte på et telt) ifht utenfor en hel dag på spesialen.

Jeg brukte kaldt vann på buken på min belger som ikke likte varmen, han holdt strålende en hel utstillingsdag i heten i Nesbyen han... Og jeg satt ikke med han i solen hele dagen, vi tuslet rundt og fant litt skygge her og der.

Jeg tror ikke hundene som ikke har tilgang til telt lider noen stor nød, eierne må bare bruke andre metoder enn å okkupere hele plassen som om det var deres private område.

Det er ikke veldig mange som har med telt i forhold til antall utstillere, allikevel fikser de fleste å holde bikkja nedkjølt uten å ødelegge opplevelsen for andre som har betalt akkurat like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks?

Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

Man trenger ikke så store telt som de fleste har med seg for å få skygge til bikkjene. Det finnes både minitelt, parasoller og andre hjelpemidler som tar mye mindre plass.

Edit: for korthårede raser har man jo i alle år benyttet våte håndklær som de går/ligger under. Jeg kan heller ikke se et problem med at arrangør setter opp partytelt eller lange presenninger hvor hundene kan slappe av i skyggen mens de tobente skvaldrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kaldt vann på buken på min belger som ikke likte varmen, han holdt strålende en hel utstillingsdag i heten i Nesbyen han... Og jeg satt ikke med han i solen hele dagen, vi tuslet rundt og fant litt skygge her og der.

Jeg tror ikke hundene som ikke har tilgang til telt lider noen stor nød, eierne må bare bruke andre metoder enn å okkupere hele plassen som om det var deres private område.

Det er ikke veldig mange som har med telt i forhold til antall utstillere, allikevel fikser de fleste å holde bikkja nedkjølt uten å ødelegge opplevelsen for andre som har betalt akkurat like mye.

Det jeg og tenkter. I tillegg syns jeg arrangørene bør sette opp partytelt eller lignende. Skygge er supert for bikkjene, men de teltene som tar all plass rundt ringen er ikke nødvendig. Det er mulig å bevege seg litt og sette opp telt lengre unna liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så himla vanskelig å si at minimum avstand til ringen må være 3m eller noe sånt. Og er det ikke plass da, så er det ikke plass. Da får du sette teltet ditt et annet sted, og heller gå litt fra hunden for å se i ringen.

Nå tilbringer ikke jeg mange timene på utstilling i året, men de som er synes jeg er slitsomme nok å navigere pga teltene. Både på Bjerke og Drammen er det vel plass til et "telt-område" der folk ikke er så himla i veien for alle. Noe av problemet er jo de som kommer tidlig og blokkerer "sin" ring lenge før deres rase skal inn i det hele tatt, men de må jo passe på å få plass så de får sett...

Regner med at NKK får såppas med tilbakemeldinger på dette at de må gjøre noe med det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så himla vanskelig å si at minimum avstand til ringen må være 3m eller noe sånt. Og er det ikke plass da, så er det ikke plass. Da får du sette teltet ditt et annet sted, og heller gå litt fra hunden for å se i ringen.

Nå tilbringer ikke jeg mange timene på utstilling i året, men de som er synes jeg er slitsomme nok å navigere pga teltene. Både på Bjerke og Drammen er det vel plass til et "telt-område" der folk ikke er så himla i veien for alle. Noe av problemet er jo de som kommer tidlig og blokkerer "sin" ring lenge før deres rase skal inn i det hele tatt, men de må jo passe på å få plass så de får sett...

Regner med at NKK får såppas med tilbakemeldinger på dette at de må gjøre noe med det snart.

Nkk har fått klager på ringstr i alle år uten at det har skjedd noe der, så tro ikke det for sikkert :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøvde å fremme er det vel et "arrangørproblem" i stor grad. Enten for få restriksjoner på hvor telt kan settes opp, eller for dårlige forhold slik at folk tar med seg telt?

---

Det er telt uansett temperatur...
og merkelig nok klarer de fleste av oss det helt fint uten...

Jeg kunne helt fint klart meg uten, men ofte gjør det utstillingsdagen min, som jeg gjerne legger mye penger i både enklere og mer behagelig for både meg og hundene. Jeg har f.eks opplevd når jeg "bare har et bur" at folk lar sine hunder stille seg og stirre rett inn i buret hvor min hund ligger, la hundene markere på det ovs. Det skjer ikke med telt. Og å legge noe foran åpningen for å dekke det til er særdeles uaktuelt når det har passert 20 grader.

Jeg brukte kaldt vann på buken på min belger som ikke likte varmen, han holdt strålende en hel utstillingsdag i heten i Nesbyen han... Og jeg satt ikke med han i solen hele dagen, vi tuslet rundt og fant litt skygge her og der.

Jeg tror ikke hundene som ikke har tilgang til telt lider noen stor nød, eierne må bare bruke andre metoder enn å okkupere hele plassen som om det var deres private område.

Det er ikke veldig mange som har med telt i forhold til antall utstillere, allikevel fikser de fleste å holde bikkja nedkjølt uten å ødelegge opplevelsen for andre som har betalt akkurat like mye.

Joda, om det er skygge ved ringen så. Hvis ikke må man jo gå glipp av bedømmelsen da. For jeg er til dels på utstilling for å se andre hunder også.

Man trenger ikke så store telt som de fleste har med seg for å få skygge til bikkjene. Det finnes både minitelt, parasoller og andre hjelpemidler som tar mye mindre plass.

Edit: for korthårede raser har man jo i alle år benyttet våte håndklær som de går/ligger under. Jeg kan heller ikke se et problem med at arrangør setter opp partytelt eller lange presenninger hvor hundene kan slappe av i skyggen mens de tobente skvaldrer.

Så telt er egentlig ok, altså?

Men altså om jeg skal ha 2 parasoller med 6 bur i retrieverstørrelse under vil jeg si at jeg antakelig kommer til å ta samme plassen som et 3x3 telt, om ikke mindre, fordi jeg må holde meg "innenfor veggene" noe jeg antakelig ikke hadde gjort med førstnevnte :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg syns telt er OK, men tenker også at folk kan bruke hodet. Jeg er møkk lei av å ikke klare å komme meg til ringene pga telt som står tett i tett(mener det fins regler på avstand mellom telt pga brann?!), også er jeg møkk lei av folk som syns det er fælt om man må stille seg foran teltet om man vil følge med på rasebedømmingen. Noen av de med telt tror de eier både plassen teltet står på pluss området rundt, og det er litt slitsomt å forholde seg til. Ny NKK-utstilling om knappe fem uker, og denne gangen tror jeg ikke at jeg gidder å prøve å få med meg andre raser enn mine egne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med teltene ja, er ofte ganske små ringer, så alt blir jo helt blokkert. Ikke noe gøy å være publikum da.. eller utstiller uten telt og bekjente for den saks skyld.

Burde virkelig vært en regel om at teltene kan holde seg på en side, 10-15 meter fra ringen...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Jeg kunne helt fint klart meg uten, men ofte gjør det utstillingsdagen min, som jeg gjerne legger mye penger i både enklere og mer behagelig for både meg og hundene. Jeg har f.eks opplevd når jeg "bare har et bur" at folk lar sine hunder stille seg og stirre rett inn i buret hvor min hund ligger, la hundene markere på det ovs. Det skjer ikke med telt. Og å legge noe foran åpningen for å dekke det til er særdeles uaktuelt når det har passert 20 grader.

Joda, om det er skygge ved ringen så. Hvis ikke må man jo gå glipp av bedømmelsen da. For jeg er til dels på utstilling for å se andre hunder også.

Problemet er at når du har telt så du kan slappe av for å se hele bedømmelsen så er det fryktelig mange andre som IKKE får sett bedømmelsen fordi teltet ditt står i veien.

De har også betalt penger..

Jeg forstår bare ikke at det er lov med telt rundt ringen.

Det ødelegger opplevelsen for flesteparten av de som er på utstilling at noen få skal eie og blokkere hele plassen.

Hvis man tenker på hvor mange hunder som bedømmes i en ring i løpet av en dag, så er det helt absurd at enkelte skal få "eie" hele ringen en hel utstillingsdag.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men altså det var jo helt telt frie soner midt på. Hadde ingen problemer med å forflytte meg rundt, gå med hund, se bedømmelser eller plassere en stol noen sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså det var jo helt telt frie soner midt på. Hadde ingen problemer med å forflytte meg rundt, gå med hund, se bedømmelser eller plassere en stol noen sted.

Når det er 1/4 av ringside som er til over 80% av utstillerne blir det håpløst. Utenfor min ring i går var det absolutt ikke morsomt å stå. Vi som ikke hadde telt klemte oss sammen. Ikke nok med at det er endel som sitter og står der med bikkjer, men man blir jo påkjørt av vogner og må flytte seg hele tiden fordi det er EN motorvei mellom alle ringene fordi noen skal få okkupere store deler av plassen. Utstilling syns jeg faktisk er blitt en mye mindre trivelig opplevelse de siste årene nettopp pga plass. Det var mange misfornøyde rundt min ring i går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om nkk skal leie lang telt vil jeg ikke tenke hva påmelding summen blir. Det er jo veldig dyrt. Bort ved min ring så var det god plass rundt til å gå på 3 sider for vel den fjerde var mot en ring. Teltene var helt opp mot tennisbanen. Og skal man ha 10-15 meter avstand så må man leie noen vanvittige gress sletter :-P

Men tydeligvis var jeg feil sted. For jeg som kom midt i bedømming fikk sitte ved ringen. Samt flere andre satt rundt meg etterhvert. Og det var helt åpent for folk på andre siden :-P folk satte inn i teltet i skyggen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene her, men jeg så mange hunder som lå i skyggen i teltet og hadde det behagelig, og jeg sto ute i sola med Iben og det var ikke behagelig :) vi var mest i skyggen men enkelte plasser måtte vi ut i sola. Så jeg er for telt, men kanskje det burde være på anviste plasser? For det er temmelig umulig å få sitteplass/ståplass når veldig mange i tilegg skal groome bikkja på utsida av teltet.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...