Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av telt rundt ringen på utstilling


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Har klart meg helt fint uten telt. Men jeg har en hund (ikke 4-5) som ikke krever pelsstell og som takler varme forholdsvis bra (men surt vær ganske dårlig).

Synes telt er helt ok, men det bør være minst 3 meter klaring mellom ringbånd og telt, og bare lov med telt langs to sider av ringen. Er det fullt der må en pent sette teltet lenger unna (på anviste plasser).

Tror telt ikke hadde vært noe problem om det bare ble tatt bedre styring fra arrangørenes side. Noen utstillinger jeg har vært på har det jo vært god plass. Sunndalsøra f.eks om jeg ikke husker helt feil, har det jo pleid å være greit med plass.

Er jo ikke snakk om å kreve danseplass heller. Bare å slippe fram til ringen å finne en plass å sitte uten å måtte klatre over barduner, omtrent falle inn i teltene en passerer fordi en kræsjer i de andre som også prøver å tråkle seg fram, og kunne sitte uten å bli kjørt ned av traller eller måtte flytte seg hele tiden fordi en stenger for utsikta til de som har telt... Burde jo være mulig å få til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, fordi åpen slette uten skygge er dumt når det er varmt f.eks? Man kan jo diskutere oppsettet på plassen og hvor teltene skal stå, men vitsen med telt/skygge har jeg ikke problemer med å se.

Så strengt tatt burde det ikke være folk på en utstilling, for de er jo bare i veien for alle dere som bare har med en hund og skal en kjapp tur inn i ringen? Greit å vite.

Jeg opplever ofte at folk søker tilflukt i skyggen av teltet mitt, jeg... uten telt, lite skygge rundt ringen.

Posted Images

Har ikke lest alle innleggene her, men jeg så mange hunder som lå i skyggen i teltet og hadde det behagelig, og jeg sto ute i sola med Iben og det var ikke behagelig :) vi var mest i skyggen men enkelte plasser måtte vi ut i sola. Så jeg er for telt, men kanskje det burde være på anviste plasser? For det er temmelig umulig å få sitteplass/ståplass når veldig mange i tilegg skal groome bikkja på utsida av teltet.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Men vi som ikke har telt, har jo ikke annet valg enn å stelle bikkja utafor teltene til de andre?

Telt, ja takk på anviste steder. Nei takk når det blir totalt kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mulig jeg har meget spesielle venner og rasemiljø: men er det plass i ett telt så er andre hunder velkommen inn. De hundene som er små og med bur som tåler det så blir det også stablet i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun telt på utstillingene her nord.

Som oftest er det jo mer for å beskytte oss for dårlig vær enn for sol...

Men fullt blir det uansett, med mine 4, og venners hunder har vi gjerne fullt opp av hunder i hele teltet.

Savner teltet når vi er i det store utland og sitter og steker i sola.

På utstillingene her er det stort sett faste soner for telt.

På NKK`s utstilling er det stort sett ikke mulig å sette opp teltet ved ringen.

Noe jeg synes er helt ok,.

Er glad for muligheten til å sette opp teltet på anvist plass, trenger over hodet ikke å være ringside.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo nesten virke som dette er et raseproblem kombinert med litt dårlig organisering på enkelte steder. Noen arrangører er flinkere enn andre til å sette av god plass mellom ring og teltsone, og flinkere til å lage "gater" mellom teltene. Så lenge arrangør er tydelig og ute i god tid så er det en helt annen verden enn der arrangøren er "telt? hæææ, nei, det går sikkert bra der". Men ser også behovet for at det bør gjøres litt rasemessige tilpasninger. Tallrike og store raser krever mer plass rundt ringen enn 20 chihuahuaer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har meget spesielle venner og rasemiljø: men er det plass i ett telt så er andre hunder velkommen inn. De hundene som er små og med bur som tåler det så blir det også stablet i høyden.

Det er jo fint for de som kjenner noen med telt, og har hunder som takler å bli stablet sammen med andre. ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er jo fint for de som kjenner noen med telt, og har hunder som takler å bli stablet sammen med andre. ;)

Da er jo probelmet at hunden din ikke takler plassen/miljøet ikke at det er telt på plassen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de med telt.

Og om det blir slutt på telt, så blir det for min del nok slutt på å reise på uteutstillinger som ikke har meldt overskyet.

I den varmen på Drammen igår, ville det vært tortur for mine hunder og stått ute i sola.

Spesielt hannhunden min syns det var tortur nok de minuttene han var i ringen.

Men når det regner er det jo nesten enda viktigere med telt.

Og forby telt blir litt sånn "Jeg har ikke pelshund så bare forby telt", og da si at vi som har telt er egoistisk blir jo litt samme gata som det.

Men joda, mange utstillinger har jo selve ringen, så lagde en ny ring rundt der igjen på 2m bredde ca. Hvor det er teltfri sone. Det syns jeg er supert. :) Da er det plass til oss egoistene med telt, og de som er uten telt kan sitte forran oss. Så får alle se. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke telt selv, men syns det stort sett er uproblematisk OM arrangør har tatt gode grep, eks med klare markeringer på hvor det er lov/ikke lov, og nok plass til de som ikke har telt til å komme seg frem til ringen, eks 2-3 meter fra selve ringbåndet, pluss at man har brede nok gågater. Har vært på utstilling hvor det er teltkaos, og det er ikke greit overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo probelmet at hunden din ikke takler plassen/miljøet ikke at det er telt på plassen ;)

Så siden hunden min ikke liker å bli stappa inn i et telt sammen med 10 andre så får ikke vi stå ved ringen og se på utstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så siden hunden min ikke liker å bli stappa inn i et telt sammen med 10 andre så får ikke vi stå ved ringen og se på utstillingen?

Om de ikke takler å sitte i ett telt sammen med andre hunder i egene bur, så har du vel egentlig problemer ringside også?

Og da er ikke problemet teltet i seg selv vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke takler å sitte i ett telt sammen med andre hunder i egene bur, så har du vel egentlig problemer ringside også?

Og da er ikke problemet teltet i seg selv vel?

Jo, Odin hadde hatt problemer med å ligge i et bur stablet oppå/inntil andre hunder inni et telt, uten å nødvendigvis ha noe problem med dem ringside, eller inni ringen for den del. Har noe med å være innestengt/begrenset å gjøre.

Ikke kjenner jeg så mange hos mine raser som har telt heller. Ikke for det, jeg greier meg helt fint uten, men vil som flere andre her gjerne ha muligheten til å henge rundt ringen og titte. Ikke er det en skrekkelig reell situasjon heller, siden hverken jeg eller hundene er så glad i utstilling, men det kan jo være andre på utstilling som gjerne vil se og som ikke kjenner noen med telt, eller har hunder som trives sammenpakket med en haug mer eller mindre tilfeldig kjente hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jo, Odin hadde hatt problemer med å ligge i et bur stablet oppå/inntil andre hunder inni et telt, uten å nødvendigvis ha noe problem med dem ringside, eller inni ringen for den del. Har noe med å være innestengt/begrenset å gjøre.

Ikke kjenner jeg så mange hos mine raser som har telt heller. Ikke for det, jeg greier meg helt fint uten, men vil som flere andre her gjerne ha muligheten til å henge rundt ringen og titte. Ikke er det en skrekkelig reell situasjon heller, siden hverken jeg eller hundene er så glad i utstilling, men det kan jo være andre på utstilling som gjerne vil se og som ikke kjenner noen med telt, eller har hunder som trives sammenpakket med en haug mer eller mindre tilfeldig kjente hunder.

Jeg regner med at du har hørt om tepper/laken e.l. som går å skjerme hundene med.

Men da er konklusjonen er at siden du ikke liker utstilling og heller ikke telt: så bør vi andre ikke ha det med oss eller dele det med andre som ikke har probelmer med det og klarer skjerme hundene våre? Riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært bra var om de hadde en sone som teltene må stå utenfor,evt en begrensning på størrelsen om arenaen er liten. Jeg klarer meg fint uten telt med tre pelsstell hunder men har heller ikke problemer med at andre setter opp. Bortsett fra den ene gangen man MÅ opp i trynet på en ugrei IU hanne fordi det er så liten plass å passere hverandre på. Jeg satt i skyggen av ei bjørk og et telt og ventet på tur i dag. Hadde full oversikt over ringen og skygge til dyra. Det er jo ikke lange tiden hundene MÅ oppholde seg så nære ringen heller. Utendørs er bare fryd,da er det jo PLASS :D i forhold til inne i en overfylt kokvarm hall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har hørt om tepper/laken e.l. som går å skjerme hundene med.

Men da er konklusjonen er at siden du ikke liker utstilling og heller ikke telt: så bør vi andre ikke ha det med oss eller dele det med andre som ikke har probelmer med det og klarer skjerme hundene våre? Riktig...

Synsskjerming spiller ingen trille for denne hunden.

Konklusjonen er at det kanskje er flere enn meg som ikke kjenner folk med telt eller har hunder som trenger eller trives i telt, og dermed av de som blir "utestengt" fra ringen pga mengden telt rundt?

Og at denne trengselen kan ha noe med holdningen min til utstilling i utgangspunktet?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt invitert til å dele telt med både (såvidt) bekjente og fullstendig fremmede (som senere er blitt venner) på utstillinger flere ganger, uten at jeg tror jeg har spurt noen en eneste gang. Jeg har selv heller aldri trengt å sette opp et telt selv om jeg har hatt med. Det er ganske mange hyggelige mennesker rundt om bare man kommer i prat, for meg er det egentlig også en del av det som gjør det kjekt å være på utstilling :)

Forøvrig er min tispe ikke utpreget glad i andre hunder. For all del, hun gjør ikke mer enn å lage litt lyd eller noen mindre pene grimaser ut i luften, men både for henne og omgivelsene greier jeg fint å gi henne (og andre) litt rom, selv i telt. Hadde hun hatt virkelig problemer med andre hunder så hadde jeg strengt tatt ikke forventet at resten av utstillingsplassen skulle måtte tilrettelegges pga. det.

Jeg syns telt er uproblematisk *om* noen sider holdes frie så man kan bevege seg i og forbi ringene, og man har noe avstand til ringen så det ikke blir fullstendig kaotisk.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fikk ganske sjokk jeg når jeg så denne filmen. Er jo helt vanvittig med telt! :P

Nå er jeg nesten aldri på utstilling så har ingen synspunkt på om de er i veien eller ikke.

https://www.facebook.com/photo.php?v=801651916511593&set=vb.129172787092846&type=2&theater

Og man ser at i midløpet mellom ringene er det telt fritt. Og ser ikke akkurat uoverkommelig ut å bevege seg rundt. Ikke opplevde jeg det personlig heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ringsekretærelev hele helgen, og opplevde ikke teltene som spesielt problematisk jeg altså. Rundt mine ringer stod teltene litt unna ringen så det var plass til tilskuere på innsiden. Så jeg syntes det var en flott utstilling i helgen. :) Store, fine ringer og deilig underlag!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de som bruker telt ser jo neppe problemet.

Men nå er det en gang sånn at mange andre opplever å få utstillingsopplevelsen ødelagt pga teltene, så da kan man jo i det minste vurdere å ta det inn over seg?

Jeg lurer helt oppriktig på hvordan man klarte å stille ut hunder utendørs før jeg? Denne telt-vrimmelen er jo relativt ny, tilmed jeg husker bedre tider liksom, hvordan klarte de det tror dere?

Det regnet før også, det var varmt om sommeren før også. Hunder hadde pels før også...

Jeg vet i hvertfall at jeg heretter skal ta med meg bikkja, barn og campingstol inn i et hvilket som helst, telt og blir det protester skal jeg påpeke at jeg faktisk har betalt for plassen.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ringsekretærelev hele helgen, og opplevde ikke teltene som spesielt problematisk jeg altså. Rundt mine ringer stod teltene litt unna ringen så det var plass til tilskuere på innsiden. Så jeg syntes det var en flott utstilling i helgen. :)Store, fine ringer og deilig underlag!

Oi, vi har vært to forskjellige steder tror jeg :lol:

--

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vi har vært to forskjellige steder tror jeg :lol:

 

--

I de ringene jeg jobbet i brukte ikke hundene hele ringen engang. Men alle rasene jeg hadde i ringen bestod av relativt små klasser, så det kan selvsagt ha utgjort en forskjell. Men alle hundene fikk løpt skikkelig og fikk vist bevegelser godt. :) Største rasen jeg hadde inne var portis, ellers var alle mindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...