Gå til innhold
Hundesonen.no

Har brukshund. Selskapshund som nr.2?


m82
 Share

Recommended Posts

Vi har nå en Border Collie som mannen skal bruke til gjeting av sau. Han er kun 6 mnd enda, så er ikke begynt med gjeting enda, men mer tilvenning til sauene osv.

Men når han tar med seg hunden og er borte hele dagen, så merker jeg jo hvor kjedelig det er å sitte igjen hjemme uten hund, og kunne tenkt meg en enkel selskapshund som ble MIN hund, og som ble hjemme hos meg :-!

Så da er spørsmålet mitt: Fungerer det å ha både en så krevende rase som Border Collien, sammen med en liten selskapshund?? Det blir uansett ikke før om et par år, så har god tid å tenke over det.

Mannen min reiser jo bort i perioder på arbeid, så da blir hovedansvaret for hundene mitt. Jeg er hjemmeværende, så hundene blir ikke så mye hjemme alene om gangen.

Vi har også 3 barn, som når neste hund eventuelt kommer er rundt 5, 7 og 12 år.

Akkurat nå er det rasen Bichon Havanaise som jeg synest virker som en super selskapshund :-)

Er det galskap, eller kan disse fungere sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå en Border Collie som mannen skal bruke til gjeting av sau. Han er kun 6 mnd enda, så er ikke begynt med gjeting enda, men mer tilvenning til sauene osv.

Men når han tar med seg hunden og er borte hele dagen, så merker jeg jo hvor kjedelig det er å sitte igjen hjemme uten hund, og kunne tenkt meg en enkel selskapshund som ble MIN hund, og som ble hjemme hos meg :-!

Så da er spørsmålet mitt: Fungerer det å ha både en så krevende rase som Border Collien, sammen med en liten selskapshund?? Det blir uansett ikke før om et par år, så har god tid å tenke over det.

Mannen min reiser jo bort i perioder på arbeid, så da blir hovedansvaret for hundene mitt. Jeg er hjemmeværende, så hundene blir ikke så mye hjemme alene om gangen.

Vi har også 3 barn, som når neste hund eventuelt kommer er rundt 5, 7 og 12 år.

Akkurat nå er det rasen Bichon Havanaise som jeg synest virker som en super selskapshund :-)

Er det galskap, eller kan disse fungere sammen?

Hvorfor skulle det ikke fungere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er ikke noen grunn til at det ikke skal fungere?

Personlig hadde jeg nok heller tittet litt mer på raser som snakker samme "språk" for at de skal ha selskap av hverandre. Feks en av de mindre gjeterhundrasene som Sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har belger og puddel, det går helt strålende det :) Puddelen er minst like aktiv som belgeren, og selv om hun er halvparten så stor, så ser det ikke ut til å plage henne noe større ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest på forskjellen i aktivitetsnivået til hundene, størrelse osv..

Men da er det vel bare en fordel med liten hund, som man kan putte oppi en sekk ved lange turer. Spesielt i valpetiden :-)

Hundene må jo få det de trenger begge to, utover det så burde det ikke være noe problem. PS, selskapshunder har ingen problemer med å gå lange turer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har portugisisk vannhund (22 kg) og papillon (2,5 kg) som er helt ulike. Går strålende det :) Tror forøvrig en papillon er strålende som "mini-BC", da det absolutt er en hund som likner en BC i dens kvikkhet, sinn og enkle vesen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dalmatiner og en australsk kelpie :-) Det er begge aktive raser sådan, men null problem. Det er 20kg i vektforskjell på dem og det er mange ulikheter mellom dem. Men de fungerer bra sammen, de har et veldig fint og nært forhold... Eneste er at leken deres er forskjellig der dalmisen er kroppshard og litt brytete mens kelpien min er mer sprinter og synes kroppsbrytingen kan bli litt for røft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...