Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Faget og innholdet i seg selv er egentlig veldig spennende altså, når jeg først kommer igang å lese går det som smurt ;) Men ja, foreleseren er ikke helt min type foreleser, kan man si :P

Så bra! :) kanskje jeg skal prøve å glede meg litt isteden :P bør jo tross alt lære meg NOE politikk også, så da er det jo helst landbrukspolitikken jeg får bruk for iht utdanninga mi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Gjennomsnittlig mengde avføring i løpet av en dag er 150g for et voksent menneske med vestlig kosthold (mer fiber gir større mengde). Det lærte jeg idag :lol: .

Det er supert at du skrev det, jeg skriver om obstipasjon hos eldre som drikker lite og har dårlige toalettvaner og jeg har lurt på hvor mye avføring som er vanlig! Kilder? :P
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er supert at du skrev det, jeg skriver om obstipasjon hos eldre som drikker lite og har dårlige toalettvaner og jeg har lurt på hvor mye avføring som er vanlig! Kilder? :P

Haha, snålt :P . Hva man kan bruke Hundesonen til! :lol:

Det står i denne:

http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Medisin/Ernaering/Grunnleggende-ernaeringslaere

Jeg legger inn litt her og håper det er ok, mener ikke å bryte copyright og håper jeg er "innenfor" og ikke har kopiert for store mengder.. Rop ut om noen syns det er upassende så skal jeg ta det vekk.

Sitat i kapittel 6 "Matens vei gjennom kroppen":

"Voksne som lever på en vestlig kost, har en gjennomsnittlig mengde avføring på ca. 150 g per døgn. Ved et fiberrikt kosthold kan mengden økes. Omtrent 75% av avføringen er væske, resten består av ufordøyelige stoffer i maten, blant annet fiber, avstøtte tarmepitelceller, bakterier, gallepigment, kolesterol og små mengder med ikke-absorberte mineralstoffer som kalsium, jern, magnesium med mer."

Jeg har også mer til deg!!

Kapittel 15 "Ernæring og kosthold i ulike grupper"

15.5.2 Næringsbehov - energi

"..når mengden mat reduseres, kan det også bli vanskeligere å få i seg tilstrekkelig av de ulike næringsstoffene. Som for andre grupper med lavt energiinntak er det viktig for småspiste eldre å ha et kosthold med høy næringstetthet. Regelmessig fysisk aktivitet øker energibehovet, reduserer tapet av muskelmasse og kan øke appetitten."

15.5.3 Kosthold blant eldre

Her står det generelt at eldre spiser mindre fordi energibehovet synker med alderen, og at de spiser sjeldnere og med færre mellommåltider enn yngre (Norkost 1997-studien).

15.5.4: Forstoppelse og divertikler

"Mange eldre er plaget av forstoppelse. Inaktivitet og en fiberfattig kost er medvirkende årsaker til forstoppelse. Enkelte medikamenter kan også virke forstoppende. Å være fysisk aktiv og inkludere grove kornprodukter og andre fiberrike matvarer kan forebygge problemet. Parallelt med fiberinntaket bør man drikke rikelig. Fiber trekker til seg væske i tarmen, og gjør avføringen bløtere og mer voluminøs. Dersom væskeinntaket er for lavt, vil et høyt inntak av fiber gjøre avføringen hard og forverre forstoppelsen.

Forstoppelse øker risikoen for utposninger på tykktarmsslimhinnen (divertikler). Antall divertikler øker vanligvis med alderen, og man anslår at om lag halvparten av alle 70-åringer har divertikler. En god tarmfunksjon reduserer risikoen for divertikler og for betennelse i divertiklene (divertikulitt)."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, snålt :P . Hva man kan bruke Hundesonen til! :lol:

Det står i denne:

http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Medisin/Ernaering/Grunnleggende-ernaeringslaere

Jeg legger inn litt her og håper det er ok, mener ikke å bryte copyright og håper jeg er "innenfor" og ikke har kopiert for store mengder.. Rop ut om noen syns det er upassende så skal jeg ta det vekk.

Sitat i kapittel 6 "Matens vei gjennom kroppen":

"Voksne som lever på en vestlig kost, har en gjennomsnittlig mengde avføring på ca. 150 g per døgn. Ved et fiberrikt kosthold kan mengden økes. Omtrent 75% av avføringen er væske, resten består av ufordøyelige stoffer i maten, blant annet fiber, avstøtte tarmepitelceller, bakterier, gallepigment, kolesterol og små mengder med ikke-absorberte mineralstoffer som kalsium, jern, magnesium med mer."

Jeg har også mer til deg!

Kapittel 15 "Ernæring og kosthold i ulike grupper"

15.5.2 Næringsbehov - energi

"..når mengden mat reduseres, kan det også bli vanskeligere å få i seg tilstrekkelig av de ulike næringsstoffene. Som for andre grupper med lavt energiinntak er det viktig for småspiste eldre å ha et kosthold med høy næringstetthet. Regelmessig fysisk aktivitet øker energibehovet, reduserer tapet av muskelmasse og kan øke appetitten."

15.5.3 Kosthold blant eldre

Her står det generelt at eldre spiser mindre fordi energibehovet synker med alderen, og at de spiser sjeldnere og med færre mellommåltider enn yngre (Norkost 1997-studien).

15.5.4: Forstoppelse og divertikler

"Mange eldre er plaget av forstoppelse. Inaktivitet og en fiberfattig kost er medvirkende årsaker til forstoppelse. Enkelte medikamenter kan også virke forstoppende. Å være fysisk aktiv og inkludere grove kornprodukter og andre fiberrike matvarer kan forebygge problemet. Parallelt med fiberinntaket bør man drikke rikelig. Fiber trekker til seg væske i tarmen, og gjør avføringen bløtere og mer voluminøs. Dersom væskeinntaket er for lavt, vil et høyt inntak av fiber gjøre avføringen hard og forverre forstoppelsen.

Forstoppelse øker risikoen for utposninger på tykktarmsslimhinnen (divertikler). Antall divertikler øker vanligvis med alderen, og man anslår at om lag halvparten av alle 70-åringer har divertikler. En god tarmfunksjon reduserer risikoen for divertikler og for betennelse i divertiklene (divertikulitt)."

Nydelig, den siste delen var helt fantastisk fin å få med. Veilederen min hadde nemlig et slemt spørsmål "Hvorfor ønsker man å forhindre forstoppelse?" og bortsett fra det jeg allerede vet (at hjertet får hard medfart og at det er smertefullt) så visste jeg ikke at en god tarmfunksjon reduserer risikoen for divertikler og divertikulitt! (hvor er smilyen som susser deg ned? :teehe: ) :koos:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

puh, 4 uker med dette eksamensstyret i vente, og føler meg allerede litt demotivert! Dette ER det tyngste semesteret vi skal ha da, så jeg får trøste meg med at det snart er over (5 eksamener på ette semester er så paaaain, har vanligvis bare 2-3).

Har sendt ut roomien for å kjøpe nybakte smultringer fra en bod som står i nærheten, for id ag er det LØRDAG! JUHU!

tenkte også å spørre dere: vi har en eksamen på mandag, han læreren som lager den har ved to tidligere anledninger (en gang i dette faget og så i mattefaget jeg hadde i vår) gitt ut "eksamensforberedelse" oppgaver også har eksamen blitt dønn lik de. Han sa også at han ikke ønsket at vi skulle regne på tidligere eksamener for de var annereledes enn sånn han ønsket å sette opp sin. Ville dere da tatt sjansen på å bli knallgod på stoffet i de eksamensforberedende oppgavene? Det er mye pensum, og mye pugging, er usikker på om jeg skal ta sjansen på å fokusere mest på det.... Faget er forresten Statistikk.

Trøster meg også med at det bare er ETT år igjen i Haugesund før jeg flytter tilbake til Bergen, tenk at jeg har bodd her halvannet år allerede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler 0,5 studiepoeng for å fylle opp et "valgfritt fag" (10 studiepoeng). Jeg kan ta et nytt 10-poengs fag, men det føles litt bortkastet. Er det noen som vet om fag ved UiO som gir 5 studiepoeng eller mindre på bachelornivå, uten krav om forkunnskaper? Det kan også være nettbaserte utenfor UiO såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste eksamensinnspurt, og jeg ligger på skjema så langt :) Har fulgt tips her inne om nøye oppsatt plan, og det fungerer jammen meg :flowers:

Jeg mangler 0,5 studiepoeng for å fylle opp et "valgfritt fag" (10 studiepoeng). Jeg kan ta et nytt 10-poengs fag, men det føles litt bortkastet. Er det noen som vet om fag ved UiO som gir 5 studiepoeng eller mindre på bachelornivå, uten krav om forkunnskaper? Det kan også være nettbaserte utenfor UiO såklart :)

Hva studerer du?

Vet om et fag på fysikk (astro) 10 sp som flere studenter tar, fordi det er så lett. Hun i klassen min tar det nå for å fylle opp poeng, og hun har flere fra humanistisk fakulitet (eller hva det heter) som tar det. Kan undersøke hvilket det er om det er interessant :) Ingen forkunnskaper kreves, om jeg forsto det rett. Har kun fått info om det fra henne da, så er 2.hånds info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et fag på fysikk (astro) 10 sp som flere studenter tar, fordi det er så lett. Hun i klassen min tar det nå for å fylle opp poeng, og hun har flere fra humanistisk fakulitet (eller hva det heter) som tar det. Kan undersøke hvilket det er om det er interessant :) Ingen forkunnskaper kreves, om jeg forsto det rett. Har kun fått info om det fra henne da, så er 2.hånds info.

Ast1100.

Og nå er det bare å begynne å glede seg til vårsemesteret! :D Man lærer utrolig mye, men fyttigrisen, ikke uten grunn at det beskrives som det verste semesteret på bacheloren.. Puh! Jeg er veldig glad jeg er ferdig med det, for å si det sånn.

Benedicte:

Men det har du kanskje ast1100 fra før? Ellers har jeg anbefalt Livets utvikling en del ganger allerede, men går kun høstsemesteret (klassen er delt 50/50 med bio og geofolk). Ellers har vi (geo) et masterfag om noe litteraturstudier (sikkert litt sånn "hvordan benytte seg av forskningsartikler"-type fag. ). Er vel begrenset med bachelorfag på bare 5 p på uio? Mulig jeg kom over ett her om dagen, skal sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ast1100.

Og nå er det bare å begynne å glede seg til vårsemesteret! :D Man lærer utrolig mye, men fyttigrisen, ikke uten grunn at det beskrives som det verste semesteret på bacheloren.. Puh! Jeg er veldig glad jeg er ferdig med det, for å si det sånn.

Ja, det faget jeg tenkte på :)

Ja, gleder meg sååå masse! Selv om jeg har hørt det er tungt!

Og om jeg får til alt så godt jeg håper nå, så kan jeg begynne på master etter sommeren :D Det er virkelig en motivasjon. Bare håper de lar meg starte på master, selv om jeg mangler 2 programfag + expihl. Planen er å ta dem parallelt, har sjekket slik at det vil gå opp med master, må bare ha fagene i litt annen rekkefølge enn det som står på planen..

Får vel sende dem en mail allerede nå å høre hvorda jeg i såfall må gjøre det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenkte jeg egentlig å bare lese 1 time til eksamen, for jeg følte meg veldig demotivert, så jeg ville ikke jobbe for mye. Men så endte det opp med at jeg gjorde en hel statikk eksamen. Jeg brukte nesten 4 timer, med mange pauser av ymse slag. Statikk er det faget jeg frykter mest ved eksamen, jeg blir glad hvis jeg består liksom! Men det gikk overraskende bra! Jeg regnet meg frem til en sterk C etterpå :D En fin lesedag som varte mye lengre og gikk mye bedre enn jeg trodde :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenkte jeg egentlig å bare lese 1 time til eksamen, for jeg følte meg veldig demotivert, så jeg ville ikke jobbe for mye. Men så endte det opp med at jeg gjorde en hel statikk eksamen. Jeg brukte nesten 4 timer, med mange pauser av ymse slag. Statikk er det faget jeg frykter mest ved eksamen, jeg blir glad hvis jeg består liksom! Men det gikk overraskende bra! Jeg regnet meg frem til en sterk C etterpå :D En fin lesedag som varte mye lengre og gikk mye bedre enn jeg trodde :ahappy:

Åh, du er heldig!!

Jeg skulle ha en hel lesedag, endte med å pugge litt i 1 time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AST1010 er det vel, ikke AST1100. :) Vel, samma det egentlig. Jeg tok det våren 2011 og jeg fikk en C på det uten nevneverdig arbeidsinnsats (og jeg er ikke et realfagsmenneske. Men jeg får C på alle eksamener som jeg jobber minimalt med). NMBU har et nettbasert fempoengsemne som er en introduksjon til arealplanlegging. Veldig enkelt og greit! (Og jeg er veldig mottakelig for spørsmål og tips.) Men ettersom det går på våren og man må registreres som enkeltemnestudent først, og fristen for det var 1. november, får du evt ikke tatt det før våren 2016 @Benedicte. Så det kommer an på når du trenger å ta emnet. Det er i alle fall et veldig greit emne å ta og du har god support hos undertegnede når du må gjennomføre deleksamenene (som går over nettet).

http://www.nmbu.no/emne/APL102

-----------------

Tre uker og et par dager til jeg er ferdig med dette semesteret. Jeg har skikkelig god kontroll på noe og veldig mye mindre kontroll på en del annet. Tenker egentlig ikke så mye på det, alt ordner seg jo alltid til slutt uansett. Fokuserer mer på at om mindre enn to måneder er jeg student i Harry Potter-land:

University-of-Glasgow.jpg

(Vet at ikke hele universitetet ser slik ut, men likevel.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan SPSS? Kan noen forklare meg dette?

Jeg har kjørt normalfordeling og fått minusverdi (liten, -0,20) på en av variablene. Dette skulle jo tilsi at denne variabelen ikke er signifikant. Men når jeg kjører cronbachs alfa gjør det stort utslag om jeg fjerner variabelen, noe som skulle tilsi at den er signifikant. Why??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal være tøff nok til å redigere en av oppgavene jeg har skrevet det siste året og sende den til KOTE (http://www.magasinetkote.no) for å se om de enten vil trykke den eller (mer sannsynlig) publisere den på nett. Jeg føler ikke jeg har noe nytt eller spennende å bidra med egentlig, men jeg har skrevet et par gode oppgaver som jeg har fått gode tilbakemeldinger på, og det kunne jo være gøy å se om det er bra nok til å bli publisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal være tøff nok til å redigere en av oppgavene jeg har skrevet det siste året og sende den til KOTE (http://www.magasinetkote.no) for å se om de enten vil trykke den eller (mer sannsynlig) publisere den på nett. Jeg føler ikke jeg har noe nytt eller spennende å bidra med egentlig, men jeg har skrevet et par gode oppgaver som jeg har fått gode tilbakemeldinger på, og det kunne jo være gøy å se om det er bra nok til å bli publisert...

Do it! Du har vel ikke noe å tape? Kult hvis du får det trykket eller publisert :D .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal være tøff nok til å redigere en av oppgavene jeg har skrevet det siste året og sende den til KOTE (http://www.magasinetkote.no) for å se om de enten vil trykke den eller (mer sannsynlig) publisere den på nett. Jeg føler ikke jeg har noe nytt eller spennende å bidra med egentlig, men jeg har skrevet et par gode oppgaver som jeg har fått gode tilbakemeldinger på, og det kunne jo være gøy å se om det er bra nok til å bli publisert...

DO IT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Synes du skal gjøre det jeg, @Ingvild :ahappy: Hvorfor ikke, liksom?

Ammagad, jeg er så lei av integraler :( Fikk ikke godkjent på innleveringen heller, så jeg må gjøre den på nytt! Alt var så og si feil også, så det er jo skikkelig motiverende...

Edit: Okei da, så var ikke alt så veldig feil allikevel. Leste gjennom kommentarene, og det som går igjen er følgefeil, feil oppsatt av kalkis, men også feil utregning ved integraler. Ta deg sammen, Michelle! Du SKAL få til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Er det noen her som er gode på integralregning som har lyst til å sjekke kjapt om jeg har tenkt riktig?

Oppgave 1: f(4x^2 + e^x + 1) (skal brukes i alle oppgavene)

a) Finn [integraltegn] f(x)dx

Svaret mitt: 2x^3 + e^x + x + C

b) Finn [integraltegn, grenseverdi 0->3] f(x)dx

Svaret mitt: 76,09

c) Finn gjennomsnittet

Svaret mitt: 25,36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som er gode på integralregning som har lyst til å sjekke kjapt om jeg har tenkt riktig?

Oppgave 1: f(4x^2 + e^x + 1) (skal brukes i alle oppgavene)

a) Finn [integraltegn] f(x)dx

Svaret mitt: 2x^3 + e^x + x + C

Har sett litt på a). Jeg får at integral av 4x^2 = 4/3 x^3

Husk at du kan prøve å derivere å se om du får det samme som du startet med. Deriverer du 2x^3 får du 6x^2.

Integraler som dette kan du skrive inn på Wolfram, for å se hva det blir (de mangler konstanten C da)

Men du er ikke langt ifra, stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har sett litt på a). Jeg får at integral av 4x^2 = 4/3 x^3

Husk at du kan prøve å derivere å se om du får det samme som du startet med. Deriverer du 2x^3 får du 6x^2.

Integraler som dette kan du skrive inn på Wolfram, for å se hva det blir (de mangler konstanten C da)

Men du er ikke langt ifra, stå på! :)

:cry: Jag fattar inte... Men da var den opprinnelige oppgaven min riktig, bare at jeg gjorde en misforståelse på e^x. Men takk for link og sjekking av a) :)

Vet du om det går an å sette inn grenseverdier på den siden?

Edit: Det jeg egentlig sliter mest med når det kommer til integraler, er å forstå hvorfor f.eks integralet til 4x^2 = 4x^3/3, hvorfor integralet til 1 = x og hvorfor integralet til e^x=e^x. Det er egentlig bare det som hindrer meg i å virkelig forstå hva som skjer når man integrerer. Nei, får bare jobbe på og lese, vel, så kommer det forhåpentlig av seg selv :):P

Endret av Michellus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...