Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

OK om jeg spør om noe her?
Er jo veldig usikker på hva jeg vil utdanne meg som, men vil gjerne begynne på skole igjen til neste år, slik at jeg kan få meg en utdanning så fort som mulig. Kommet over bioingeniørutdanninga på HiB, og lurer på om noen har erfaring fra den linja? Tenker man kan få jobb på sykehus, men finnes det andre type jobber som også kan være aktuelle (utenom undervisning)? Ser interessant ut, men jeg har aldri hatt biologi før. Hatt kjemi, men det blir jo ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK om jeg spør om noe her?

Er jo veldig usikker på hva jeg vil utdanne meg som, men vil gjerne begynne på skole igjen til neste år, slik at jeg kan få meg en utdanning så fort som mulig. Kommet over bioingeniørutdanninga på HiB, og lurer på om noen har erfaring fra den linja? Tenker man kan få jobb på sykehus, men finnes det andre type jobber som også kan være aktuelle (utenom undervisning)? Ser interessant ut, men jeg har aldri hatt biologi før. Hatt kjemi, men det blir jo ikke det samme.

Fint å spørre om erfaringer, men anbefaler deg også å sende mail til studieveileder e.l. med det du lurer på, særlig når det kommer til jobbmuligheter og studiets oppbygning og innhold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor, nå hadde jeg akkurat en bioingeniør på tråden, og hun hadde dette å fortelle: På lokalsykehus er det som regel medisinsk biokjemi, patologi, blodbank og mikrobiologi. På større sykehus er det f.eks. kreftanalyser, immunologisk avdeling og en hel haug av andre andre spesialistavdelinger. Av andre steder å jobbe (utenom undervisning) nevnte hun at det går an å jobbe for mattilsynet, kvalitetssikring av (drikke-)vann osv., i tillegg til private laboratorier som f.eks. Fürst. Det er sikkert mange andre jobber også, men det er sykehus/private laboratorier som er mest vanlig og som det er lettest å få seg jobb innenfor - hvertfall i starten. Sier som Ingvild, ta kontakt med det aktuelle studiestedet og forhør deg. Venninna mi trives ihvertfall veldig godt med yrket! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor, nå hadde jeg akkurat en bioingeniør på tråden, og hun hadde dette å fortelle: På lokalsykehus er det som regel medisinsk biokjemi, patologi, blodbank og mikrobiologi. På større sykehus er det f.eks. kreftanalyser, immunologisk avdeling og en hel haug av andre andre spesialistavdelinger. Av andre steder å jobbe (utenom undervisning) nevnte hun at det går an å jobbe for mattilsynet, kvalitetssikring av (drikke-)vann osv., i tillegg til private laboratorier som f.eks. Fürst. Det er sikkert mange andre jobber også, men det er sykehus/private laboratorier som er mest vanlig og som det er lettest å få seg jobb innenfor - hvertfall i starten. Sier som Ingvild, ta kontakt med det aktuelle studiestedet og forhør deg. Venninna mi trives ihvertfall veldig godt med yrket! Lykke til :)

Det høres jo veldig interessant ut, selv om jeg ikke vet helt hva det innebærer. Skal ta kontakt med de og høre :) Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig en skikkelig god følelse på skolen i dag! :D Jeg føler ikke jeg har hengt helt med i matten eller statikken, men i matten trøster jeg meg med at læreren har lagt opp undervisningen litt vanskeligere med vilje for at eksamen skal bli lettere. Likevel var det fantastisk deilig å i dag klare alt i forelesningen om integrasjoner :D Jeg har aldri vært den som har blitt først ferdig å regne, men i dag ble jeg det :D Wohoo!

I statikken derimot sliter jeg veldig.. Jeg skal kanskje få hjelp av en kompis som kan en del om det da :ahappy: Satser på det hjelper :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for første gang i mitt liv lest alle kapitlene i boken + tatt notater (fremfor å bare lese powerpoint presentasjonen foreleser legger ut). Og for første gang i mitt liv er jeg nervøs foran (midt)eksamen... Nå har jeg liksom bygget opp forventninger til meg selv. :| :| :|

Tror jeg er redd for å få dårligere karakterer enn jeg har fått til nå, med minimal lesing... Men men, jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd uansett hvordan det går på eksamen. Har jo faktisk gjort mitt beste nå, og det er faktisk en ganske digg følelse... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon, hvor er du??? Jeg er seriøst så møkklei at jeg vurderer å utsette psyk eksamen til neste høst. Ulempen med det er at da blir jeg ikke ferdig 5.juni15...

Da er vi to.. Vurderer å utsette hele studiet 1 år, er møkklei :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lager spørreundersøkelse til oppgaven min, og skal lage et følgeskriv. Jeg føler meg så pompøs når jeg sier hva jeg skal forske på... Forske liksom, jeg er jo bare student som skal se om jeg får noen svar. Får prestasjonsangst jeg.

Spesielt når alle påpeker hvor viktig og relevant den er for utviklingen av lærerutdanningen. Skulle funnet meg et tema som har blitt forsket på før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvild du virker ha svar på alt :D Hva kan man gjøre med ubrukelige forelesere? I dette tilfellet en uten relevant bakgrunn.
Samboer hilser og sier: På HBV Kongsberg: Lær deg stoffet selv, og ikke kast bort tiden på å klage. Personlig, som ivrig studentrepresentant, synes jeg det er trist, men samboer og klassekameratene har brukt hinnsides mye tid på å klage og forsøke og forbedre ting ved den skolen uten å komme noen vei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Samboer hilser og sier: På HBV Kongsberg: Lær deg stoffet selv, og ikke kast bort tiden på å klage. Personlig, som ivrig studentrepresentant, synes jeg det er trist, men samboer og klassekameratene har brukt hinnsides mye tid på å klage og forsøke og forbedre ting ved den skolen uten å komme noen vei.

Ja det er trist og deprimerende og jeg har skjønt det er en holdning som går. Jeg er ikke enig, man bør i hvertfall si fra. Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan ta helt hinsides mye tid å fremme en klage. Defor jeg spør så man kanskje kan starte i riktig ende. Igjen, det virker være ett tilfelle med en uten faglig bakgrunn for faget, det henger jo ikke på greip. Kjedelig når jeg valgte Buskerud fremfor Vestfold og dette er kanskje det faget som skiller de. Er ikke så bekymret nå i høst, blir mer betenkt over vårsemester og at andreklassingene holder på med samme person.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvild du virker ha svar på alt :D Hva kan man gjøre med ubrukelige forelesere? I dette tilfellet en uten relevant bakgrunn.

Vitenskapelig ansatte har en veldig beskyttet stilling, så det er ikke alltid så lett å få gjort noe med. Ved NMBU har vi anonyme emneevalueringer i slutten av semesteret hvor studentene kan gi tilbakemelding om hvert enkelt emne. På instituttet mitt har hvert studieprogram sitt eget programråd hvor studentene kan ta opp slike saker. Akkurat hvilken arena dere har for å ta opp slikt vet jeg ikke, men det burde jo finnes noe tilsvarende. :) Men om det er på HBV som ved NMBU er det treghet i systemet, begrensede ressurser (både økonomiske og personelle) og vanskelig å få gjort noe med slike situasjoner. Dessverre. :hmm: Jeg syns det er veldig synd at det er slik. Innenfor mitt fagområde er det ikke så mange som er kvalifiserte for å bli professor eller førsteamanuensis, så når det en sjelden gang er midler til å ansette en ny person er det faktisk ganske vanskelig å finne noen som er egnet. Og er de faglig kvalifisert, er de ikke nødvendigvis gode pedagoger... Jeg syns det burde vært større fokus på å finne personer som fungerer godt som forelesere. I løpet av andreåret mitt her tok jeg 35 studiepoeng med en foreleser som ikke fungerte særlig godt, og jeg lærte veldig mye mindre i løpet av den tiden enn jeg burde gjort. Det er kjipt...!

Hm, ja. Jeg hadde vel ingen god løsning på dette problemet. :P Men finn ut hvilke studentdemokratiske arenaer dere har, og ta det opp der. :) Det blir jo i alle fall ikke bedre om man ikke sier fra. Få gjerne med deg medstudenter så det er flere som står bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvild du virker ha svar på alt :D Hva kan man gjøre med ubrukelige forelesere? I dette tilfellet en uten relevant bakgrunn.

Vi hadde det problemet i fjor, og de tillitsvalgte brukte en del tid på å skrive ned konkrete tilfeller og ting de mente var et problem, og tok det opp med emneansvarlig. De sørget for å ha det begrunnet i feks emneplanen eller hvilke temaer vi lærte om (hadde eksempelvis tre timer med mindfulness midt i didaktikkundervisningen). På slutten av semesteret hadde de et møte med personen det gjaldt + emneansvarlig og jeg tror det kom gode ting ut av det.

Viktig å ta det opp på en konstruktiv måte så det KAN gå an å gjøre noe med det... selv om det sikkert i mange tilfeller ikke utgjør en dritt forskjell. Det kan jo hende det hjelper for de som kommer etter dere selv om dere ikke merker noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøft meg her og drøft meg der! Sliter med å drøfte og ikke redegjøre :P . Aaarghhh.

Jeg sliter med å ikke bare drøfte :lol:

Har vært så veldig tomt på universitetet denne uka. God plass på bussen og masse ledige bord i kantina. :lol: Skjønner ikke at så mange har høstferie? Er det vanlig å ta seg fri ei uke midt i semesteret for de som ikke har ferie?

Kanskje flere som meg som har hjemmeeksamen denne uken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden leverte jeg en prosjektoppgave som var etterslep fra forrige semester, og som ble utsatt fordi jeg var sjuk. Den skulle være på 12- 15 sider, jeg leverte 8 1/2 sider uferdig oppgave som nesten ikke refererte til pensum. Resultat: C. Det kan jeg leve med. :ahappy: Jeg har gått i to uker og hatt småvondt i magen, fordi jeg trodde jeg skulle få en mye styggere bokstav på vitnemålet mitt. Nå er jeg letta!

Men så var det de to andre prosjektoppgavene, da... Kjenner jeg gjerne skulle hatt en "vanlig" eksamen å variere med, jeg har mye mer trening i skippertak-skriving. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden leverte jeg en prosjektoppgave som var etterslep fra forrige semester, og som ble utsatt fordi jeg var sjuk. Den skulle være på 12- 15 sider, jeg leverte 8 1/2 sider uferdig oppgave som nesten ikke refererte til pensum. Resultat: C. Det kan jeg leve med. :ahappy: Jeg har gått i to uker og hatt småvondt i magen, fordi jeg trodde jeg skulle få en mye styggere bokstav på vitnemålet mitt. Nå er jeg letta!

Men så var det de to andre prosjektoppgavene, da... Kjenner jeg gjerne skulle hatt en "vanlig" eksamen å variere med, jeg har mye mer trening i skippertak-skriving. :P

Er ikke det veldig bra karakter på en....ehm.... hvordan formulere det diplomatisk :P . Veldig mangelfull oppgave? Fint for deg da, for all del :D .

Husker han ene i klassen min GADD ikke å levere en mappeoppgave i "sansemotorikk og lek". Oppgavens karakter ville telle 40% HVIS man ble trukket opp i det faget til praktisk eksamen. Han gamblet rett og slett på at han ikke kom opp i faget, og hvis han gjorde det så skulle han alltids stå på resten av de 60% av karakteren. Gjett hvem som ble trukket opp oooog ikke stod :P .

Idag må jeg ta meg sammen og lage grafer og tabeller over tre dager av mitt næringsinntak, og så kommentere hvordan det er sammenlignet med anbefalte mengder for min alder og blabla.

Har også to andre mappeoppgaver i gruppe som begynner neste uke, jobb annenhver torsdag + lørdag OG jobb hver mandag. Iiiiik. Stor sannsynlighet for at jeg kvitter meg med den ene dagen på Shell etter jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det veldig bra karakter på en...ehm.... hvordan formulere det diplomatisk :P . Veldig mangelfull oppgave? Fint for deg da, for all del :D .

Husker han ene i klassen min GADD ikke å levere en mappeoppgave i "sansemotorikk og lek". Oppgavens karakter ville telle 40% HVIS man ble trukket opp i det faget til praktisk eksamen. Han gamblet rett og slett på at han ikke kom opp i faget, og hvis han gjorde det så skulle han alltids stå på resten av de 60% av karakteren. Gjett hvem som ble trukket opp oooog ikke stod :P .

Idag må jeg ta meg sammen og lage grafer og tabeller over tre dager av mitt næringsinntak, og så kommentere hvordan det er sammenlignet med anbefalte mengder for min alder og blabla.

Har også to andre mappeoppgaver i gruppe som begynner neste uke, jobb annenhver torsdag + lørdag OG jobb hver mandag. Iiiiik. Stor sannsynlighet for at jeg kvitter meg med den ene dagen på Shell etter jul..

Jeg er et geni. :sleep:

Haha, neida. Det var et innføringsemne på bachelornivå. Jeg har skrevet oppgave på masternivå om et lignende tema, og den har blitt antatt til publisering. Så jeg tror jeg hadde grei kontroll på innholdet, det var formen, formuleringene og avsnittene med bakgrunnsinfo og konklusjon som var litt... mangelfulle. :P

Ah, den må ha vært kjip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...