Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips når man øvelseskjører.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har omsider begynt på lappen og er ganske gira på å få den så fort som mulig. Har hittil kjørt tre timer (fire skoletimer) med kjøreskole og læreren synes jeg er flink i forhold til hvor mye jeg har kjørt og jeg tar ting fort. Hovedproblemet mitt er stress og det at det tekniske ikke sitter så jeg gjør feil når det er mye som skjer. Men det går seg til tenker jeg.

Men jeg vil ha tips og råd som hjalp dere når dere tok førerkort! Som kanskje hjelper meg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Besto med glans! :D hihihi nå er jeg glad!

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordne

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre

Mengdetrening :) Kjør så mye du kan privat, stresset går ned med trygghet, trygghet kommer med kontroll og kontroll får du når du har kjørt mye og du får "feelingen" i kroppen, og ikke bare at du teoretisk vet hva du skal gjøre :) Gjerne en del langkjøring. Blir man litt stresset kan det også være greit og starte og kjøre der det er lett, også gape over mer etterhvert som man blir bedre, så slipper det og bli bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med en som kan kjøre bil og ikke lar deg slurve. Det er veldig lett og ta seg til feilene den man øvelseskjører med gjør.
Husk på hva kjørelæreren sier og prøv å gjør det hver gang du kjører så det blir en vane.

Mamma f.eks var uenig i kjørelæreren i mye, så hun fikk ikke lov å kommentere, bare være stille :lol: Det kan være lurt at den man øvelseskjører med er med på noen av kjøretimene for å friske opp litt selv, slik at de kan hjelpe deg på riktig måte .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust, og ta den tiden du trenger. Tror det var min første kjørelærer som sa til meg at "det spiller ingen rolle om du bruker en halvtime på å lukeparkere, bare du får det til". Jeg pleier å si at lukeparkering var det eneste jeg ikke strøk på til den første oppkjøringen. :P

Men det er det absolutt viktigste rådet jeg har fått og som jeg fortsatt har med meg når jeg er ute og kjører i ukjente eller vanskelige forhold. Ta den tiden du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde, mengde, mengde. Kjør mange ganger hver uke så du får flere timer inn mellom hver kjøretime. Ta deg god tid i situasjoner. Det er viktig å få et overblikk i situasjoner og ikke bare rase frem ut i et kryss f. eks fordi det er lettere enn å bremse og gire ned :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan komme på i farten er:

  • Mengdetrening som de andre sier.
  • Ikke forhast deg! Er bedre å vente lengre på en luke du er sikker på at er stor nok, enn å ta sjansen på en som kanskje er litt for liten.
  • Ta hensyn til syklister og fotgjengere. Brems godt ned og hold gjerne foten klar over bremsen hvis du passerer en gruppe lekende barn langs veien f.eks.
  • Hold fartsgrensen, og hvis du får utålmodige bilister bak deg så er det lurt å blinke deg ut til siden/stoppe i en busslomme for å slippe dem forbi. Du blir mindre stresset når du slipper å ha en bil tett bak deg også.
  • Hold vikeplikten/høyreregelen. Brems ned på uoversiktlige steder, især hvor du har vikeplikt for høyre.
  • Ikke glem å se i speilene! Kan være lett å overse syklister/motorsyklister hvis du ikke sjekker speilene ofte.

Jeg har etter hvert kjørt bil i en god del år, og har enda ikke hatt et uhell, så noe må jeg ha gjort rett. :P

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte ikke hjemme, for min far kan rett og slett ikke lære bort den slags. Den ene gangen jeg gjorde det med han, så kjeftet og skrek han om hverandre. Tydeligvis redd for at jeg skulle kræsje bilen eller noe.... :P Så jeg var helt nervevrak etter at jeg kom hjem etter den timen.

Men som andre sier, prøv å få kjørt så mye som mulig privat. Da trenger du mindre kjøretimer på kjøreskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har god tid, og vær heller litt for forsiktig enn andre veien. De fleste andre sjåfører legger godt merke til at det er skolebiler ute, (Seriøst, jeg har aldri fått så mye avstand av andre biler som når jeg hadde en stor, rød "L" på bilen :lol: ) og har forståelse for at det gjerne går litt roligere, så ikke stress med det. ;)

Som sensoren min sa - det er ikke så farlig om du kveler motoren i ett kryss, så lenge du kjører trygt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Åååå du har så rett!

Det har også mye å si med kjørelærer! Jeg hadde over 10 timer med en kjørelærer med NULL kjemi og jeg grein nesten etter hver gang og følte jeg aldri kom meg videre... Flyttet, byttet kjøreskole og fikk en nordlending med en arm som spurte "Ka i ******* du hadd brukt timan på for det var ikkj å kjør bila..." :lol: På EN kjøretimer med han hadde jeg kommet lengre enn på 10 med han andre.. Kjemi har SÅ masse å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Du skrev sensor:

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Sensor blir jo tilfeldig utvalgt, så det er litt vanskelig å finne en man har kjemi med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordnet det sånn rent praktisk. Ikke verre enn som så. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig å ha en ok kjørelærer :)

Også er det vel bare å øvelseskjøre så mye som du bare har mulighet til. Jeg utnyttet ikke det noe særlig da jeg bodde hjemme/hadde muligheten, og brukte en god del ekstra timer bare på å lære meg det tekniske. De to første timene måtte læreren kjøre til en parkeringsplass rett ved, fordi jeg ikke turte kjøre ut selv :lol:

Ellers er det som de andre sier, ikke la deg stresse, hverken av læreren (som ikke bør stresse deg uansett) og andre biler. Men folk tar som regel uansett hensyn når du kjører i skolebil.

For min del er det først nå jeg er komfortabel med å kjøre bil, etter jeg har hatt egen bil i et par uker. Så det er noe i det mange sier, at det er etter man får lappen læringen virkelig begynner :lol: Nå klarer jeg jo faktisk å bevege på hodet, og trenger ikke begge hendene krampeaktig på rattet lenger :P

Siden det tekniske ikke sitter helt enda, er det lurt å bare kjøre masse i rolige boligområder, øv deg på bakkestarter, smooth giring osv. Og på landevei.

Også bare kjør på med kjøretimer, jeg tok flere måneders pause mellom mange av timene mine (så brukte nesten ett år), få det unnagjort. Gjerne 2-3 timer i uken, og dobbeltimer er det aller beste hvis du har mulighet til det, for da rekker du å stresse ned også, 45 minutter går veldig fort. Jeg fikk mye mer ut av dobbeltimene.

Fikk forøvrig ikke noe særlig ut av det jeg fikk øvelseskjørt, så for meg var det bare å begynne rett på kjøretimer egentlig. Da løsnet det etter to timer, jeg klarte seriøst ikke starte biler uten å kvele 10 ganger først, ikke noen feeling på det i det hele tatt, og pappa og venner klarte ikke å lære meg det. Så måtte en kjørelærer til ja (men det at bilen var bedre enn mine venners skrotbiler og pappa sin giga-caravelle hadde nok mye å si og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere å kjøre med, så får øvelseskjørt privat. Det jeg har i tankene, å kjøre med kjørelærer går veldig greit da han er inmarri ålreit og vi har god kjemi. Tenkte å få kjørt litt privat i helgen, og gruer meg litt til det :P Han jeg skal kjøre med er jo veldig rolig og avslappa, skikkelig chill på alt egentlig, men er litt trygt at kjørelæreren har brems. :P Rørlegger'n har bare brekket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt masse med pappa en god stund nå og skal snart ta kjøretimer.

Men, jeg sliter med å lese teori. Det er så kjedelig selv om jeg er motivert til å få førerkort :P

Du tar bare prøvene som ligger på nett,man trenger ikke lese for å klare teorien. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...