Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips når man øvelseskjører.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har omsider begynt på lappen og er ganske gira på å få den så fort som mulig. Har hittil kjørt tre timer (fire skoletimer) med kjøreskole og læreren synes jeg er flink i forhold til hvor mye jeg har kjørt og jeg tar ting fort. Hovedproblemet mitt er stress og det at det tekniske ikke sitter så jeg gjør feil når det er mye som skjer. Men det går seg til tenker jeg.

Men jeg vil ha tips og råd som hjalp dere når dere tok førerkort! Som kanskje hjelper meg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Besto med glans! :D hihihi nå er jeg glad!

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordne

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre

Mengdetrening :) Kjør så mye du kan privat, stresset går ned med trygghet, trygghet kommer med kontroll og kontroll får du når du har kjørt mye og du får "feelingen" i kroppen, og ikke bare at du teoretisk vet hva du skal gjøre :) Gjerne en del langkjøring. Blir man litt stresset kan det også være greit og starte og kjøre der det er lett, også gape over mer etterhvert som man blir bedre, så slipper det og bli bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med en som kan kjøre bil og ikke lar deg slurve. Det er veldig lett og ta seg til feilene den man øvelseskjører med gjør.
Husk på hva kjørelæreren sier og prøv å gjør det hver gang du kjører så det blir en vane.

Mamma f.eks var uenig i kjørelæreren i mye, så hun fikk ikke lov å kommentere, bare være stille :lol: Det kan være lurt at den man øvelseskjører med er med på noen av kjøretimene for å friske opp litt selv, slik at de kan hjelpe deg på riktig måte .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust, og ta den tiden du trenger. Tror det var min første kjørelærer som sa til meg at "det spiller ingen rolle om du bruker en halvtime på å lukeparkere, bare du får det til". Jeg pleier å si at lukeparkering var det eneste jeg ikke strøk på til den første oppkjøringen. :P

Men det er det absolutt viktigste rådet jeg har fått og som jeg fortsatt har med meg når jeg er ute og kjører i ukjente eller vanskelige forhold. Ta den tiden du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde, mengde, mengde. Kjør mange ganger hver uke så du får flere timer inn mellom hver kjøretime. Ta deg god tid i situasjoner. Det er viktig å få et overblikk i situasjoner og ikke bare rase frem ut i et kryss f. eks fordi det er lettere enn å bremse og gire ned :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan komme på i farten er:

  • Mengdetrening som de andre sier.
  • Ikke forhast deg! Er bedre å vente lengre på en luke du er sikker på at er stor nok, enn å ta sjansen på en som kanskje er litt for liten.
  • Ta hensyn til syklister og fotgjengere. Brems godt ned og hold gjerne foten klar over bremsen hvis du passerer en gruppe lekende barn langs veien f.eks.
  • Hold fartsgrensen, og hvis du får utålmodige bilister bak deg så er det lurt å blinke deg ut til siden/stoppe i en busslomme for å slippe dem forbi. Du blir mindre stresset når du slipper å ha en bil tett bak deg også.
  • Hold vikeplikten/høyreregelen. Brems ned på uoversiktlige steder, især hvor du har vikeplikt for høyre.
  • Ikke glem å se i speilene! Kan være lett å overse syklister/motorsyklister hvis du ikke sjekker speilene ofte.

Jeg har etter hvert kjørt bil i en god del år, og har enda ikke hatt et uhell, så noe må jeg ha gjort rett. :P

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte ikke hjemme, for min far kan rett og slett ikke lære bort den slags. Den ene gangen jeg gjorde det med han, så kjeftet og skrek han om hverandre. Tydeligvis redd for at jeg skulle kræsje bilen eller noe.... :P Så jeg var helt nervevrak etter at jeg kom hjem etter den timen.

Men som andre sier, prøv å få kjørt så mye som mulig privat. Da trenger du mindre kjøretimer på kjøreskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har god tid, og vær heller litt for forsiktig enn andre veien. De fleste andre sjåfører legger godt merke til at det er skolebiler ute, (Seriøst, jeg har aldri fått så mye avstand av andre biler som når jeg hadde en stor, rød "L" på bilen :lol: ) og har forståelse for at det gjerne går litt roligere, så ikke stress med det. ;)

Som sensoren min sa - det er ikke så farlig om du kveler motoren i ett kryss, så lenge du kjører trygt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Åååå du har så rett!

Det har også mye å si med kjørelærer! Jeg hadde over 10 timer med en kjørelærer med NULL kjemi og jeg grein nesten etter hver gang og følte jeg aldri kom meg videre... Flyttet, byttet kjøreskole og fikk en nordlending med en arm som spurte "Ka i ******* du hadd brukt timan på for det var ikkj å kjør bila..." :lol: På EN kjøretimer med han hadde jeg kommet lengre enn på 10 med han andre.. Kjemi har SÅ masse å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Du skrev sensor:

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Sensor blir jo tilfeldig utvalgt, så det er litt vanskelig å finne en man har kjemi med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordnet det sånn rent praktisk. Ikke verre enn som så. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig å ha en ok kjørelærer :)

Også er det vel bare å øvelseskjøre så mye som du bare har mulighet til. Jeg utnyttet ikke det noe særlig da jeg bodde hjemme/hadde muligheten, og brukte en god del ekstra timer bare på å lære meg det tekniske. De to første timene måtte læreren kjøre til en parkeringsplass rett ved, fordi jeg ikke turte kjøre ut selv :lol:

Ellers er det som de andre sier, ikke la deg stresse, hverken av læreren (som ikke bør stresse deg uansett) og andre biler. Men folk tar som regel uansett hensyn når du kjører i skolebil.

For min del er det først nå jeg er komfortabel med å kjøre bil, etter jeg har hatt egen bil i et par uker. Så det er noe i det mange sier, at det er etter man får lappen læringen virkelig begynner :lol: Nå klarer jeg jo faktisk å bevege på hodet, og trenger ikke begge hendene krampeaktig på rattet lenger :P

Siden det tekniske ikke sitter helt enda, er det lurt å bare kjøre masse i rolige boligområder, øv deg på bakkestarter, smooth giring osv. Og på landevei.

Også bare kjør på med kjøretimer, jeg tok flere måneders pause mellom mange av timene mine (så brukte nesten ett år), få det unnagjort. Gjerne 2-3 timer i uken, og dobbeltimer er det aller beste hvis du har mulighet til det, for da rekker du å stresse ned også, 45 minutter går veldig fort. Jeg fikk mye mer ut av dobbeltimene.

Fikk forøvrig ikke noe særlig ut av det jeg fikk øvelseskjørt, så for meg var det bare å begynne rett på kjøretimer egentlig. Da løsnet det etter to timer, jeg klarte seriøst ikke starte biler uten å kvele 10 ganger først, ikke noen feeling på det i det hele tatt, og pappa og venner klarte ikke å lære meg det. Så måtte en kjørelærer til ja (men det at bilen var bedre enn mine venners skrotbiler og pappa sin giga-caravelle hadde nok mye å si og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere å kjøre med, så får øvelseskjørt privat. Det jeg har i tankene, å kjøre med kjørelærer går veldig greit da han er inmarri ålreit og vi har god kjemi. Tenkte å få kjørt litt privat i helgen, og gruer meg litt til det :P Han jeg skal kjøre med er jo veldig rolig og avslappa, skikkelig chill på alt egentlig, men er litt trygt at kjørelæreren har brems. :P Rørlegger'n har bare brekket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt masse med pappa en god stund nå og skal snart ta kjøretimer.

Men, jeg sliter med å lese teori. Det er så kjedelig selv om jeg er motivert til å få førerkort :P

Du tar bare prøvene som ligger på nett,man trenger ikke lese for å klare teorien. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...