Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips når man øvelseskjører.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har omsider begynt på lappen og er ganske gira på å få den så fort som mulig. Har hittil kjørt tre timer (fire skoletimer) med kjøreskole og læreren synes jeg er flink i forhold til hvor mye jeg har kjørt og jeg tar ting fort. Hovedproblemet mitt er stress og det at det tekniske ikke sitter så jeg gjør feil når det er mye som skjer. Men det går seg til tenker jeg.

Men jeg vil ha tips og råd som hjalp dere når dere tok førerkort! Som kanskje hjelper meg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Besto med glans! :D hihihi nå er jeg glad!

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre

Mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening. Har du noen du kan kjøre med privat? Ellers blir det jo himla dyrt.

Mengdetrening :) Kjør så mye du kan privat, stresset går ned med trygghet, trygghet kommer med kontroll og kontroll får du når du har kjørt mye og du får "feelingen" i kroppen, og ikke bare at du teoretisk vet hva du skal gjøre :) Gjerne en del langkjøring. Blir man litt stresset kan det også være greit og starte og kjøre der det er lett, også gape over mer etterhvert som man blir bedre, så slipper det og bli bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med en som kan kjøre bil og ikke lar deg slurve. Det er veldig lett og ta seg til feilene den man øvelseskjører med gjør.
Husk på hva kjørelæreren sier og prøv å gjør det hver gang du kjører så det blir en vane.

Mamma f.eks var uenig i kjørelæreren i mye, så hun fikk ikke lov å kommentere, bare være stille :lol: Det kan være lurt at den man øvelseskjører med er med på noen av kjøretimene for å friske opp litt selv, slik at de kan hjelpe deg på riktig måte .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust, og ta den tiden du trenger. Tror det var min første kjørelærer som sa til meg at "det spiller ingen rolle om du bruker en halvtime på å lukeparkere, bare du får det til". Jeg pleier å si at lukeparkering var det eneste jeg ikke strøk på til den første oppkjøringen. :P

Men det er det absolutt viktigste rådet jeg har fått og som jeg fortsatt har med meg når jeg er ute og kjører i ukjente eller vanskelige forhold. Ta den tiden du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde, mengde, mengde. Kjør mange ganger hver uke så du får flere timer inn mellom hver kjøretime. Ta deg god tid i situasjoner. Det er viktig å få et overblikk i situasjoner og ikke bare rase frem ut i et kryss f. eks fordi det er lettere enn å bremse og gire ned :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan komme på i farten er:

  • Mengdetrening som de andre sier.
  • Ikke forhast deg! Er bedre å vente lengre på en luke du er sikker på at er stor nok, enn å ta sjansen på en som kanskje er litt for liten.
  • Ta hensyn til syklister og fotgjengere. Brems godt ned og hold gjerne foten klar over bremsen hvis du passerer en gruppe lekende barn langs veien f.eks.
  • Hold fartsgrensen, og hvis du får utålmodige bilister bak deg så er det lurt å blinke deg ut til siden/stoppe i en busslomme for å slippe dem forbi. Du blir mindre stresset når du slipper å ha en bil tett bak deg også.
  • Hold vikeplikten/høyreregelen. Brems ned på uoversiktlige steder, især hvor du har vikeplikt for høyre.
  • Ikke glem å se i speilene! Kan være lett å overse syklister/motorsyklister hvis du ikke sjekker speilene ofte.

Jeg har etter hvert kjørt bil i en god del år, og har enda ikke hatt et uhell, så noe må jeg ha gjort rett. :P

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte ikke hjemme, for min far kan rett og slett ikke lære bort den slags. Den ene gangen jeg gjorde det med han, så kjeftet og skrek han om hverandre. Tydeligvis redd for at jeg skulle kræsje bilen eller noe.... :P Så jeg var helt nervevrak etter at jeg kom hjem etter den timen.

Men som andre sier, prøv å få kjørt så mye som mulig privat. Da trenger du mindre kjøretimer på kjøreskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har god tid, og vær heller litt for forsiktig enn andre veien. De fleste andre sjåfører legger godt merke til at det er skolebiler ute, (Seriøst, jeg har aldri fått så mye avstand av andre biler som når jeg hadde en stor, rød "L" på bilen :lol: ) og har forståelse for at det gjerne går litt roligere, så ikke stress med det. ;)

Som sensoren min sa - det er ikke så farlig om du kveler motoren i ett kryss, så lenge du kjører trygt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Åååå du har så rett!

Det har også mye å si med kjørelærer! Jeg hadde over 10 timer med en kjørelærer med NULL kjemi og jeg grein nesten etter hver gang og følte jeg aldri kom meg videre... Flyttet, byttet kjøreskole og fikk en nordlending med en arm som spurte "Ka i ******* du hadd brukt timan på for det var ikkj å kjør bila..." :lol: På EN kjøretimer med han hadde jeg kommet lengre enn på 10 med han andre.. Kjemi har SÅ masse å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Du skrev sensor:

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Sensor blir jo tilfeldig utvalgt, så det er litt vanskelig å finne en man har kjemi med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig å ha en ok kjørelærer :)

Også er det vel bare å øvelseskjøre så mye som du bare har mulighet til. Jeg utnyttet ikke det noe særlig da jeg bodde hjemme/hadde muligheten, og brukte en god del ekstra timer bare på å lære meg det tekniske. De to første timene måtte læreren kjøre til en parkeringsplass rett ved, fordi jeg ikke turte kjøre ut selv :lol:

Ellers er det som de andre sier, ikke la deg stresse, hverken av læreren (som ikke bør stresse deg uansett) og andre biler. Men folk tar som regel uansett hensyn når du kjører i skolebil.

For min del er det først nå jeg er komfortabel med å kjøre bil, etter jeg har hatt egen bil i et par uker. Så det er noe i det mange sier, at det er etter man får lappen læringen virkelig begynner :lol: Nå klarer jeg jo faktisk å bevege på hodet, og trenger ikke begge hendene krampeaktig på rattet lenger :P

Siden det tekniske ikke sitter helt enda, er det lurt å bare kjøre masse i rolige boligområder, øv deg på bakkestarter, smooth giring osv. Og på landevei.

Også bare kjør på med kjøretimer, jeg tok flere måneders pause mellom mange av timene mine (så brukte nesten ett år), få det unnagjort. Gjerne 2-3 timer i uken, og dobbeltimer er det aller beste hvis du har mulighet til det, for da rekker du å stresse ned også, 45 minutter går veldig fort. Jeg fikk mye mer ut av dobbeltimene.

Fikk forøvrig ikke noe særlig ut av det jeg fikk øvelseskjørt, så for meg var det bare å begynne rett på kjøretimer egentlig. Da løsnet det etter to timer, jeg klarte seriøst ikke starte biler uten å kvele 10 ganger først, ikke noen feeling på det i det hele tatt, og pappa og venner klarte ikke å lære meg det. Så måtte en kjørelærer til ja (men det at bilen var bedre enn mine venners skrotbiler og pappa sin giga-caravelle hadde nok mye å si og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere å kjøre med, så får øvelseskjørt privat. Det jeg har i tankene, å kjøre med kjørelærer går veldig greit da han er inmarri ålreit og vi har god kjemi. Tenkte å få kjørt litt privat i helgen, og gruer meg litt til det :P Han jeg skal kjøre med er jo veldig rolig og avslappa, skikkelig chill på alt egentlig, men er litt trygt at kjørelæreren har brems. :P Rørlegger'n har bare brekket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt masse med pappa en god stund nå og skal snart ta kjøretimer.

Men, jeg sliter med å lese teori. Det er så kjedelig selv om jeg er motivert til å få førerkort :P

Du tar bare prøvene som ligger på nett,man trenger ikke lese for å klare teorien. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig vet jeg ikke hvor mye jeg fikk ut av teoriboka jeg heller altså. Var greit å bla igjennom, se hvordan rundkjøringer fungerte, bremselengder og vekt på tilhengere osv, men lærte definitivt mest av teoritentamen.no og endel andre som var gratis.

Teoriprøven var forøvrig mye enklere enn teoritentamen.no sine spørsmål, så om man står endel på nett før man tar den ekte testen er man godt rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...