Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten "mascot"


mokken
 Share

Recommended Posts

Syns det høres ut som du ønsker deg en Tinka, jeg. Nå er jo hun opptatt, men det finnes kanskje andre phalener som er litt tøffe i trynet og av en viss størrelse? Hun har ingen begrensninger når det gjelder aktivitet, eller hjernebrytrening, men hun må ingenting. Det eneste er at kram snø i metervis blir digre klumper i pelsen, ja, på begge mine hunder. Det var et problem på to turer i vinter, så ikke noe jeg bryr meg med.

Både pelsen og halen trekker veldig ned, eller er det kun kastraktpels som tar med seg hele skogen inn etter tur? :)

Også har jo dere har ordentlig vinter, her borte får vi sjelden mer enn kladdesnø. Om det kommer snø da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er litt tendenser til pådytting av raser i sånne tråder. Man kommer med forslag, trådstarter synes ikke den rasen er noe særlig, sånn helt generelt, og kommer kanskje med et par av grunnene til

Trenger ikke si mer enn det, vel?

Det kan du jo fikse!

Du kunne vært selger, vet du det? :lol:

:lol:

Men greia er jo at du har sagt engang at du liker dem, men du er usikker på om de passer hos dere. Jeg tror du ville trivdes med dem, så det er synd du ikke bor sånn at du kunne fått lånt jentene, for jeg skjønner det er vanskelig å svelge det jeg påstår - for jeg har jo ikke gjeterhunder igjen.

Nå har til og med jeg lyst på en sånn svart en med bart...

Hvor mange vil du ha? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pelsen og halen trekker veldig ned, eller er det kun kastraktpels som tar med seg hele skogen inn etter tur? :)

Også har jo dere har ordentlig vinter, her borte får vi sjelden mer enn kladdesnø. Om det kommer snø da :P

Jeg vil si det bare er kastratpels som drar med seg hele skogen inn. Litt vil det uansett være, men Blondie var mye enklere før enn nå. Hvis du syns det er ok å kle på en CC så burde det være ok å kle på en papillon når der snør/regner.

Angående halen så har jeg forstått at det fordi du ikke liker å se rumpehullet. Jeg ser rumpehullet mer på Tidi enn på Blondie altså. Blondie har pels som dekker til. Men det kan riktig nok henge seg fast bæsj i rumpen på en papillon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men greia er jo at du har sagt engang at du liker dem, men du er usikker på om de passer hos dere. Jeg tror du ville trivdes med dem, så det er synd du ikke bor sånn at du kunne fått lånt jentene, for jeg skjønner det er vanskelig å svelge det jeg påstår - for jeg har jo ikke gjeterhunder igjen.

Jeg liker godt utsende på bartedyr ja. :) Men altså jeg synes jo strihåret vorsthe er stilige hunder å se på, men kunne ikke tenke meg å ha en fordet om :P

Jeg vil si det bare er kastratpels som drar med seg hele skogen inn. Litt vil det uansett være, men Blondie var mye enklere før enn nå. Hvis du syns det er ok å kle på en CC så burde det være ok å kle på en papillon når der snør/regner.

Angående halen så har jeg forstått at det fordi du ikke liker å se rumpehullet. Jeg ser rumpehullet mer på Tidi enn på Blondie altså. Blondie har pels som dekker til. Men det kan riktig nok henge seg fast bæsj i rumpen på en papillon.

Jeg har vel ikke sagt at det ikke er greit å kle på en pahlene eller papillon?

Halegreien er en smakssak ja, jeg personlig synes ikke det er pent. Og er ikke intressert kjøpe en "pyntehund" jeg ikke liker utsende på, det blir helt feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sagt at det ikke er greit å kle på en pahlene eller papillon?

Halegreien er en smakssak ja, jeg personlig synes ikke det er pent. Og er ikke intressert kjøpe en "pyntehund" jeg ikke liker utsende på, det blir helt feil :P

Jeg tolket det slik at kladdesnø kunne bli et problem.

Jeg er enig i at man skal kjøpe en hund man liker utseende på også. Men man ser som sagt mindre rumpehull på en papillon enn hva jeg ser på Tidi "halen i sky om dagen". Er det slik at du ikke liker utseende på papillon/phalene i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg si til Tinka at hun ikke får lov til å lese denne tråden! :shocked: Dessuten er skitten hun drar inn i sølevær og granbar og lyng som filtrer seg inn både her og der, bare sjarmerende. Så det så :sleep: Nå skal hun ut på badet og vaske pompen sin, for hun skal visst vise seg fram i morgen. Ja, altså treffe kjentsfolk, ikke stilles :D Grisehale! Snøft! Da er mitt neste tips dvergpincher. Herlige hunder :)

Edit: Bittesmå bæsjeklumper som setter seg i pelsen er bare søtt :x

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det slik at kladdesnø kunne bli et problem.

Jeg er enig i at man skal kjøpe en hund man liker utseende på også. Men man ser som sagt mindre rumpehull på en papillon enn hva jeg ser på Tidi "halen i sky om dagen". Er det slik at du ikke liker utseende på papillon/phalene i det hele tatt?

Neida, det er bare noe som må taes med i totalvurderingen :)

Det er krøllhalen jeg ikke liker, uavhengig av hvilke rase den henger fast på. Eller, det er et unntak, men den utgår pga størrelse.

Nå måtte jeg si til Tinka at hun ikke får lov til å lese denne tråden! :shocked: Dessuten er skitten hun drar inn i sølevær og granbar og lyng som filtrer seg inn både her og der, bare sjarmerende. Så det så :sleep: Nå skal hun ut på badet og vaske pompen sin, for hun skal visst vise seg fram i morgen. Ja, altså treffe kjentsfolk, ikke stilles :D Grisehale! Snøft! Da er mitt neste tips dvergpincher. Herlige hunder :)

*ler*

Joda jeg har jo hatt pelshund før, så litt busker og annet rask i stuen er ikke nytt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal opp i den størrelsen har jeg en annen klar kandidat, ikke pinscher altså. Litt dårlig formulert skjønner jeg :)

Dress og børsting kan jeg leve med tror jeg, utfordringen ligger nok å finne en puff som er ok i nøtten.

Vi ses nok sikkert på NKK da :)

Ah, skjønner :)

Men du, altså det er ikke noe problem å finne en bra CC om det er den rasen du bestemmer deg for. Jeg føler du kanskje er veldig flink til å se det negative her? hehe ;)

La oss si at du bestemmer deg for en CCPP, da må du gjøre forarbeidet ditt godt, og ha god tid. Gjør du det, så finner du deg en bra hund. Så enkelt er det faktisk. :)

Dette gjelder de fleste raser med issues. Har man dårlig tid og ikke undersøker godt nok så risikerer man å få en crappy hund. Klassikeren er jo at kullet man egentlig hadde sett på går tom/ikke har nok valper. Fremfor å da vente, firer man på kravene, og velger hund fra et annet kull i stedet - selv om man ikke har sjekket ut dette kullet så godt som man hadde ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner :)

Men du, altså det er ikke noe problem å finne en bra CC om det er den rasen du bestemmer deg for. Jeg føler du kanskje er veldig flink til å se det negative her? hehe ;)

La oss si at du bestemmer deg for en CCPP, da må du gjøre forarbeidet ditt godt, og ha god tid. Gjør du det, så finner du deg en bra hund. Så enkelt er det faktisk. :)

Dette gjelder de fleste raser med issues. Har man dårlig tid og ikke undersøker godt nok så risikerer man å få en crappy hund. Klassikeren er jo at kullet man egentlig hadde sett på går tom/ikke har nok valper. Fremfor å da vente, firer man på kravene, og velger hund fra et annet kull i stedet - selv om man ikke har sjekket ut dette kullet så godt som man hadde ønsket.

Dette er veldig tidlig i en tenkeprosess, og gårds-/jakt/rottehunder er veldig langt bort fra det jeg er vant med og ikke minst trives med. Så langt er gjeterhunder, springer spaniel og labbis/golden min "greie". Ganske langt unna pinscher og DS vil jeg tro :)

Å innse etter 12-18 mnd at man har bommet på typen hund blir kjipt når hunden gjerne lever i 12-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Jeg skjønner greia med at du ikke liker KRØLL-haler, men å kalle en papillonhale for krøllhale, det blir nesten litt søkt. Den skal bæres i bue over ryggen. Halen skal ikke ligge flatt og haletuppen skal ikke ligge nedpå ryggen. Det finnes ikke krøll på den. Igjen - jeg forstår at du ikke liker utseendet på papillon/phalene, men rett skal være rett ;)

Jeg synes og at papillon høres ut som en veldig passende hund til dine beskrivelser, men at du ikke liker utseendet kan ingen gjøre noe med, så da er jo den saken grei ;) De heter for øvrig også "kontinental dvergspaniel" sånn hvis man liker spanieler. Myke, ja. Det vil jeg si. Sammen med alt annet som er nevnt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt tendenser til pådytting av raser i sånne tråder. :ahappy: Man kommer med forslag, trådstarter synes ikke den rasen er noe særlig, sånn helt generelt, og kommer kanskje med et par av grunnene til at den rasen bortfaller. Men istedenfor å trekke på skuldrene og tenke at jaja, jeg kom med et godt forslag, så bare fortsetter man og fortsetter med jamen jamen jamen. :teehe:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Jeg skjønner greia med at du ikke liker KRØLL-haler, men å kalle en papillonhale for krøllhale, det blir nesten litt søkt. Den skal bæres i bue over ryggen. Halen skal ikke ligge flatt og haletuppen skal ikke ligge nedpå ryggen. Det finnes ikke krøll på den. Igjen - jeg forstår at du ikke liker utseendet på papillon/phalene, men rett skal være rett ;)

Jeg synes og at papillon høres ut som en veldig passende hund til dine beskrivelser, men at du ikke liker utseendet kan ingen gjøre noe med, så da er jo den saken grei ;) De heter for øvrig også "kontinental dvergspaniel" sånn hvis man liker spanieler. Myke, ja. Det vil jeg si. Sammen med alt annet som er nevnt.

Jeg liker ikke halen, uansett hva som er det politisk korrekte ordet på den.

@ingvildoline; nei vil ikke ha over ryggen haler/ krøllhaler/ hva nå enn det heter haler...

@Tabris: en frisk cavalier hadde vært perfekt! Stikkordet er frisk... :(

*sukk*

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen cavalier? :)

Kanskje det ja :) Må se an når det blir, og om jeg alt har hunder i hus som vil fungere med en voksen "inntrenger".

Også spørs det hvor gammel må en cavlier være før man vet om den er frisk, 3-4? 7-8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ja :) Må se an når det blir, og om jeg alt har hunder i hus som vil fungere med en voksen "inntrenger".

Også spørs det hvor gammel må en cavlier være før man vet om den er frisk, 3-4? 7-8?

Ikke sant. Synd at en så fin rase ellers er så risky mtp helse :(

Har kromfohrlander blitt nevnt her? Schipperke?

Heeleren er jo rektangulær, vet ikke hva som er FOR rektangulært for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Synd at en så fin rase ellers er så risky mtp helse :(

Har kromfohrlander blitt nevnt her? Schipperke?

Heeleren er jo rektangulær, vet ikke hva som er FOR rektangulært for deg?

Ja det er veldig synd, de er herlige hunder!

Kromfohrlander har jeg nevnt i startinnlegget, det er absolutt en rase jeg vil bli bedre kjent med :)

Schipperke og heeler utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ja :) Må se an når det blir, og om jeg alt har hunder i hus som vil fungere med en voksen "inntrenger".

Også spørs det hvor gammel må en cavlier være før man vet om den er frisk, 3-4? 7-8?

Akkurat den funderer jeg og på..jeg ville personlig lagt grensa på fire som.minimum. Vet man litt hva man skal se etter så vil man se syringomyelia av betydning innen det ( er litt som med hd at grad av sykdom og grad av påvirket ikke alltid samsvarer og så lenge det ikke sjekkes mer enn det gjør så man ta det etter påvirket om man ikke tenker avl selv.)

De sier vel at hjertefeil som oppdages etter 4-5årsalder dør hunden som regel med, og ikke av. Innen den alderen vil jo også øre/øyeproblemer ha vist seg. Og ikke minst stressproblemer og hørsel.

Kjenner en cavalier som blir 13 nå,og dattra er 9. Så finner man er frisk 4-5åring kan man få mange fine år. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig synd, de er herlige hunder!

Kromfohrlander har jeg nevnt i startinnlegget, det er absolutt en rase jeg vil bli bedre kjent med :)

Schipperke og heeler utgår.

Kanskje en ide å lese hele startinnlegget jaaa *plystre* :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lundehund var foreslått, men altså, det vises ofte rumpe der altså. Vår har stort sett alltid halen hevet/i "krøll" Geniale hunder da :wub:

Edit: men det er kanskje ikke normalen for rasen :lol: Men begge mine har hvertfall hatt halen over ryggen stort sett hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...