Gå til innhold
Hundesonen.no

Firbente kan få inne-forbud i Bamble kommune


Lemen
 Share

Recommended Posts

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article7186999.ece

Skal dyreutstillinger og firbeinte gjester tillates i kommunens idrettshaller? Bamble kommune vurderer nå spørsmålet og utelukker ikke et forbud. Bakgrunnen er hensynet til allergikere.

Synd, men jeg er faktisk ikke det grann overrasket..

Underlaget i spes Skjærgårdshallen kan jeg ikke skjønne hvordan de får rent og etter å har vært på de to siste hundearrangementene i Skjærgårdshallen hvor jeg har sett markering og bæsjing inne samt pels flaksende så kan jeg godt forstå at andre allergikere blir syke av å være i hallen. Jeg ble selv tett i pusten bare av luften sist jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som blir syke av å være i en hall hvor det har vært utstilling, er vel så sensible at de vil reagere på kollegaer/klassekamerater som har kjæledyr (og dermed allergener i klærne), og medisinerer seg vel daglig deretter? Hva om en slik person f.eks hadde havnet i flysetet ved siden av meg? Ville de reagert da? Eller reagere de kun når det er snakk om rettigheter?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får gjøre som de vil for min del, men jeg skjønner ikke allergiargumentet. Som julnil sier så vil en person som er så alergisk reagere like sterkt om hundemennesker går inn i den samme hallen i klær med hundehår på, noe som er lov. Samme med bussreiser, om jeg har sittet på bussen i en time med min hund også må jeg gå av fordi det kommer inn noen som er allergisk, hvor mye tror de det hjelper? Eller viss jeg tar buss uten min hund, men med hundeklær og setter meg ved siden av en som er allergisk, hva skal de gjøre da? Reelle argumenter hadde vært mye enklere og forstå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som blir syke av å være i en hall hvor det har vært utstilling, er vel så sensible at de vil reagere på kollegaer/klassekamerater som har kjæledyr (og dermed allergener i klærne), og medisinerer seg vel daglig deretter? Hva om en slik person f.eks hadde havnet i flysetet ved siden av meg? Ville de reagert da? Eller reagere de kun når det er snakk om rettigheter?

Nei, ikke nødvendigvis.

Da jeg var liten var jeg kjempe allergisk mot katt. Jeg ble aldri syk av å være sammen med personer hadde katt, men jeg kunne ikke gå inn i et hus der det var katt eller hadde vært katt uten at det var skikkelig rengjort. Selv om kattene var utekatter. Gjorde jeg det ble jeg skikkelig, skikkelig syk. Allergi er ikke enkelt altså.

Sånn utenom allergiargumentet, så syns jeg det er rimelig ekkelt å være i et par av utstillingshallene. Kan f.eks ikke forstå at det blir godkjent å ha en hundeutstilling i haller som har teppe som underlag. Teppet blir tisset og bæsjet i stykker, og selv om det til en hvis grad blir rengjort, så kan det vel på ingen måte være hygenisk å trene i en slik hall etterpå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

HAr gudsjelov ikke hørt noe sant om Telemarkshallen. Idretten trener jo der alt søndags kveld. Men at hundeeiere som er på utstilling er uhygieniske ja helt klart. Når det børstes og kipes så går pelsen rett ned på gulvet. Ta opp og kaste det nop, søppel og ja det er mye som reker etter en hundeutstilling. Så ja det blir nok endel begrensninger. Noe som er synd for her er det ikke bare allergikere som bør få tilgang men de andre som trenger det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge utstillingsfolk lar hundene sine pisse og drite inne i hallene, så kan vi vel ikke akkurat være overraska?

Enig. Er sånt jeg blir flau over å være hundeeier for. Da gjør vi oss ikke fortjent til de godene vi har hatt. Idioter som ødelegger for oss alle :no:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Er sånt jeg blir flau over å være hundeeier for. Da gjør vi oss ikke fortjent til de godene vi har hatt. Idioter som ødelegger for oss alle :no:

Helt enig.

Hvorfor skal det være greit å tisse og drite inne på utstilling? Greit nok at uhell kan skje, da tørker man opp etter seg. Men sist utstilling jeg var på så jeg først en whippet-eier som med viten og vilje flere ganger førte hunden bort til en av søylene i hallen, og lot den tisse på denne stolpen. Etter dette fulgte jeg litt med, og så godt over ti forskjellige mennesker som lot hundene sine tisse på søylen... Jeg fatter det bare ikke, det tar 2 minutter å gå ut med hunden... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Er sånt jeg blir flau over å være hundeeier for. Da gjør vi oss ikke fortjent til de godene vi har hatt. Idioter som ødelegger for oss alle :no:

Samme her. I dag var det to bikkjer (av forskjellige raser) som skeit i ringen. Det går ann å lufte bikkja før den skal i ringen, den MÅ ikke sitte i buret eller på stellebordet frem til den ropes opp.

Flaut :icon_redface::no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i haller, jeg så bæsj flere steder i gangene utenfor hotellrommene på Lillestrøm i forfjor. Om folk ikke fatter hvor motbydelig det er, da er det bare ikke håp.

Det minte meg på da vi var i Stockholm på World Dog Show for noen år tilbake. Hotellet var fullt av hundefolk og fikk omtrent ikke sove fordi hundene på naborommet bjeffet hele natten mens eierne sikkert var på fest. Gangene stinket og det var tisseflekker på teppet overalt..

Ikke så rart at flere og flere sier nei til dyr. Bare synd at noen må ødelegge for andre :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. I dag var det to bikkjer (av forskjellige raser) som skeit i ringen. Det går ann å lufte bikkja før den skal i ringen, den MÅ ikke sitte i buret eller på stellebordet frem til den ropes opp.

På NKK Kristiansand i fjor så var Pippa i overkant stressa, og hun bæsja (helt normal, ikke løs eller noe) fire ganger på vei ned fra bilen til hallen. Hun satt seg og dreit i ringen også. Jeg har vel aldri vært flauere innenfor en utstillingsring, men det var ikke akkurat sånn at jeg ikke hadde lufta bikkja, selv om sikkert mange tenker som deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt annet å ha hundefolk på besøk enn å være på besøk hos hundefolk selv om de har gjort rent og kastet ut bikkja når man er allergisk.

Jeg kan fint besøke mamma når jeg har hund, hun kan ikke besøke meg. Selv om bikkjene er ute og alt er gjort rent.

Allergener setter seg overalt der hunden har oppholdt seg over tid ( ev hvis det er mange hunder) og det blir man ikke kvitt med en rundvask. Man trenger ikke være hyperallergisk av å reagere på en hall hundrevis av bikkjer har blitt børstet og oppholdt seg i.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner de godt jeg! Når hundeiere ikke greier å holde bikkjene unna å tisse på telt o.l. ute så er det like greit å ikke ha utstillinger inne, for de er ikke det grann bedre der! Skal på uteutstilling snart, da tror jeg at jeg skal sette opp varselband rundt bura mine, så ingen tisser på de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt annet å ha hundefolk på besøk enn å være på besøk hos hundefolk selv om de har gjort rent og kastet ut bikkja når man er allergisk. Jeg kan fint besøke mamma når jeg har hund, hun kan ikke besøke meg. Selv om bikkjene er ute og alt er gjort rent. Allergener setter seg overalt der hunden har oppholdt seg over tid ( ev hvis det er mange hunder) og det blir man ikke kvitt med en rundvask. Man trenger ikke være hyperallergisk av å reagere på en hall hundrevis av bikkjer har blitt børstet og oppholdt seg i.
Nettopp! Min far tåler at JEG kommer på besøk selv om jeg har hund. Men skulle han hatt håndballtrening i en hall der det var utstilling dagen før kunne han lett blitt dausjuk. Det er MYE mer allergener på vift der enn det er på meg og mine klær. Og unnskyld meg - hvorfor skal man ikke ta hensyn til folk med allergi? De har jo ikke allergi fordi de vil det liksom. Ta f.eks. debatten om hund på butikken eller ei. Det bør jo være en selvfølge at man som allergiker slipper å bli sjuk på butikken. Hvis det er et problem med allergi som følger av hundearrangementer inne, ja da må man finne løsninger på det. Om det innebærer å vaske mye bedre eller å være ute, det er nå så. Forøvrig enig i at en del hundefolk bør skamme seg. Dritt og piss inne i haller bør man unngå. Det er grisete og unødvendig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Når eiere av småhunder går bort til lydighetsringen og lar faenskapen sin pisse på kjeglene så sier det seg selv at de ikke er spesielt nøye. Personlig så synes jeg at utstillingsarrangører bør innføre BOT til hundeeiere som ikke passer på hundene sine. Ha ett par tre dedikerte til oppgaven å spotte syndere, en ute og to inne f.eks. (ved innendørsutstilling). Kr 1 000,- i bot til hundeeiere som ikke plukker opp etter hunder om den skiter, og kr 1 000,- til hundeeiere som lar hunden tisse innendørs, og det inkluderer de som har med seg tissepåle og tissematte inn. Tisse gjør man ute.

Dette vil medføre ekstrainntekt til arrangør og det er nesten (etter å ha sett flere lufte bikkjene sine INNE på Bø om lørdagen) så det antagelig vil dekke leie av hall.

Jeg har FULL forståelse for at kommuner ikke ønsker å leie ut til hundearrangementer - hundeeiere er bare noen helt for jævlige griser med NULL respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All enig med deg der Belgerpia. Men hva med f. Ex Issi som en gang dret i lp ringen, hun var gått og gått og gått og gått med. Og samme har skjedd i utstilling. Uhell skjer og jeg skal vedde på Jeg blir utrolig sint over å få en bot når jeg har luftet hunden min en trilliard ganger men den er stresset og får problemer.

Bot til de som ikke tørker opp og lufter med vilje og ikke bryr seg ja. Men uhell skjer. Men uhell er det ikke så mange av :-P jeg kan telle på en hånd antall uhell inne i hall mine hunder har hatt de siste tre årene så hehehehe :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All enig med deg der Belgerpia. Men hva med f. Ex Issi som en gang dret i lp ringen, hun var gått og gått og gått og gått med. Og samme har skjedd i utstilling. Uhell skjer og jeg skal vedde på Jeg blir utrolig sint over å få en bot når jeg har luftet hunden min en trilliard ganger men den er stresset og får problemer.

Bot til de som ikke tørker opp og lufter med vilje og ikke bryr seg ja. Men uhell skjer. Men uhell er det ikke så mange av :-P jeg kan telle på en hånd antall uhell inne i hall mine hunder har hatt de siste tre årene så hehehehe :-P

Se nedenfor. Det er jo bare til å plukke opp og tørke opp etter dyret :) :

Når eiere av småhunder går bort til lydighetsringen og lar faenskapen sin pisse på kjeglene så sier det seg selv at de ikke er spesielt nøye. Personlig så synes jeg at utstillingsarrangører bør innføre BOT til hundeeiere som ikke passer på hundene sine. Ha ett par tre dedikerte til oppgaven å spotte syndere, en ute og to inne f.eks. (ved innendørsutstilling). Kr 1 000,- i bot til hundeeiere som ikke plukker opp etter hunder om den skiter, og kr 1 000,- til hundeeiere som lar hunden tisse innendørs, og det inkluderer de som har med seg tissepåle og tissematte inn. Tisse gjør man ute.

Dette vil medføre ekstrainntekt til arrangør og det er nesten (etter å ha sett flere lufte bikkjene sine INNE på Bø om lørdagen) så det antagelig vil dekke leie av hall.

Jeg har FULL forståelse for at kommuner ikke ønsker å leie ut til hundearrangementer - hundeeiere er bare noen helt for jævlige griser med NULL respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eiere av småhunder går bort til lydighetsringen og lar faenskapen sin pisse på kjeglene så sier det seg selv at de ikke er spesielt nøye. Personlig så synes jeg at utstillingsarrangører bør innføre BOT til hundeeiere som ikke passer på hundene sine. Ha ett par tre dedikerte til oppgaven å spotte syndere, en ute og to inne f.eks. (ved innendørsutstilling). Kr 1 000,- i bot til hundeeiere som ikke plukker opp etter hunder om den skiter, og kr 1 000,- til hundeeiere som lar hunden tisse innendørs, og det inkluderer de som har med seg tissepåle og tissematte inn. Tisse gjør man ute.

Dette vil medføre ekstrainntekt til arrangør og det er nesten (etter å ha sett flere lufte bikkjene sine INNE på Bø om lørdagen) så det antagelig vil dekke leie av hall.

Jeg har FULL forståelse for at kommuner ikke ønsker å leie ut til hundearrangementer - hundeeiere er bare noen helt for jævlige griser med NULL respekt for andre.

Er det noen som har med seg dette på utstilling..? Ikke rart folk ikke vil ha hundefolk i byggene sine isåfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at folk ikke ønsker å leie ut til oss, jeg. Jeg har opplevd å få jakka mi pissa ned, at hunder driter inne og at eier bare går videre og at det klippes og klippes uten noe tanke for at alle de hårene kanskje bør fjernes.

Jeg blei sjøl på lørdag til min store skrekk, forfjamselse og skam en av de ekle hundeeierne som "lar" hunden tisse inne. Knertisen som ikke engang klarer å bæsje i sin egen hage fordi det er å skitne til stedet hun bor, rakk å sette seg ned i fart for å markere TO ganger i løpet av lørdagen. Det sier litt om hvor mye tiss som må ha vært på det teppet fra før, og jeg rakk heldigvis å nappe henne med meg før hun fikk fullbyrda, men fy søren... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKK Kristiansand i fjor så var Pippa i overkant stressa, og hun bæsja (helt normal, ikke løs eller noe) fire ganger på vei ned fra bilen til hallen. Hun satt seg og dreit i ringen også. Jeg har vel aldri vært flauere innenfor en utstillingsring, men det var ikke akkurat sånn at jeg ikke hadde lufta bikkja, selv om sikkert mange tenker som deg.

Ja selvsagt kan uhell skje, og det er jo ikke noe gøy selvsagt. Det er jo dyr vi holder på med, det må vi ikke glemme. Men disse to hundene jeg observerte var i bur/på bord fra vi ankom klokka 10:30 til vi dro klokka 15:30. Ikke rart de gjorde fra seg når de enedelig fikk strekke på bena. Men selvsagt, uhell skjer, hunder er dyr, og dyr er uforutsigbare uansett hvor mange ganger man lufter de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er det noen som har med seg dette på utstilling..? Ikke rart folk ikke vil ha hundefolk i byggene sine isåfall...

Jupp, det er det - folk med ankelgnagere - irriterende så det holder og en forbanna uting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...