Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Jeg ser at det nevnes langline stadigvekk her på forumet som et alternativ til å ha hunden løs. Hva mener dere med langline?

Når jeg ser for meg langline tenker jeg på flexibånd, men det har jeg hørt er fy-fy. Er det heller snakk om et langt kobbel, og i så fall, hvor langt er langt?

Hvordan funker langline som ikke er flexibånd mtp å sette seg fast i busker og lyktestolper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett et langt bånd ofte belagt med plast slik at kvist ol. ikke skal feste seg, vanligvis 15m lang. Enten henger den løs bak hunden så du kan plukke den opp om det trengs, eller så holder du i enden. Pga plasten er den såppass stiv at den er vanskelig å sette fast noe sted.

Her går min Hund med langline, altså den gule tingen som ligger kveila opp ved siden av:

IMG_1021_zps4407c38e.jpg

Og her :D

285f96ea.jpg

Og ang. flexi er det ikke nødvendigvis fy-fy om du greier å håndtere det rett. Det er hundeeiere som ikke ser ut til å vite hvor stoppknappen er, som er irriterende. Jeg bruker flexi om vi skal gå tur steder hvor vi møter endel folk/hunder og jeg vil ha kontroll, men allikevel mulighet til å gi hunden litt frihet. Møter vi noen roper jeg til meg hunden og setter på låsen til de har passert, da er det jo ikke noe galt. Noen ganger er det litt slitsomt å kveile inn langlina hver gang vi møter på noen :P Den bruker jeg i skogen når vi ganske sikkert ikke møter på noen, men jeg vil være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er fint til sitt bruk og så lenge det brukes fornuftig, så vil du bruke det så kjør på.

Personlig synes jeg langline er noe herk, ihvertfall de lengste, nettopp fordi de hekter seg fast etc, ihvertfall om man holder i lina. Slipper man lina så har man jo ikke like god kontroll igjen da, og hunden er jo strengt tatt løs. For meg som har hatt store hunder er det heller ikke bare og trampe på lina om de skulle få øye på noe, ergo er jeg mer eller mindre nødt til og holde fast lina om det skal være noen vits i den. Litt vits er det jo uansett da, kommer vell an på hvorfor man trenger den. Om det er for og lettere få tak i hund som ikke vil komme helt inn til eier etc er det jo greit nok, om det er for og stoppe hund som løper bort til folk og dyr/stikker av/jager vilt så er det, etter min mening, i beste fall komplisert på store hunder. På mindre hunder kan det jo hjelpe mye iom at man faktisk får stoppet hunden ved og sette en fot på lina. (men sikkert smak og behag det der). Da jeg en periode brukte langline på nåværende hund, ifbm og ha henne løs i områder med sannsynlighet for og møte folk, så hang jeg på en flat 5m gummiline, denne er grei og ha på slep, hekter seg sjeldent og er ikke for lang, men allikevell lang nok til at jeg hadde større sannsynlighet for og få tak i hunden/lina ved behov, der hun ikke hadde tenkt og lystre selv. Men dette hadde jo ikke vært noe alternativ til og gå løs for malamutene jeg hadde før, som dro på jakt om de fant på det, da hadde ikke den 5m lina spilt noen rolle.

For min del er langline i all hovedsak et treningsverktøy, og skal jeg på tur med båndhund som jeg vil skal få litt mer frihet så bruker jeg heller flexiline. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Hunden får jo en god del bedre radius og du har potensielt bedre tid/lettere for å få tak i hunden med langline enn helt løs. Vi som ikke har innkalling på Kovu har ingen problemer med å få tak i ham med langline, fordi han spretter ikke unna om vi er 10 meter fra ham. 1 meter derimot.... :P

En god langline skal ikke henge seg fast, men vi bruker det mest på åpne områder og ikke i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Hunden får jo en god del bedre radius og du har potensielt bedre tid/lettere for å få tak i hunden med langline enn helt løs. Vi som ikke har innkalling på Kovu har ingen problemer med å få tak i ham med langline, fordi han spretter ikke unna om vi er 10 meter fra ham. 1 meter derimot.... :P

En god langline skal ikke henge seg fast, men vi bruker det mest på åpne områder og ikke i skog og mark.

Som sagt, kommer an på bruken. Man får jo 15 meter bånd om man holder i enden, men holder man i enden så er det garantert at den hekter seg rundt hver busk man går forbi, det er liksom ikke til og unngå med mindre hunden holder seg til og gå rett frem på stien, langt unna alle busker.

Få tak i, ja igjen kommer det jo an på hvorfor hunden trenger langline i utgangspunktet. Er det fordi dere ikke kommer helt bort og trenger noen meter ekstra, er det fordi hunden kanskje kan finne på og ikke høre i noen situasjoner, som i ditt eksempel, men om hunden er stor og løper avgårde når den ser noe, enten det er jakt eller hilse på folk/hunder så har man ikke nubbsjangs, selv om man er innafor rekkevidde på lina. Som i mitt tilfelle, som var motsatt av ditt, mine hunder trenger jeg ikke line på når jeg er så nærme (med unntak av noen få situasjoner som feks går oss på vilt, men da er ikke lina til noe hjelp uansett om jeg ikke holder den), de problemene vi har hatt har vi hatt på avstand, men da er ikke lina noen vits, ergo har ikke langline hatt noen spesiell positiv effekt i mitt hundehold mtp "gå løs" problematikk.

Treningsmessig ser jeg fordelen, på unghunder, små hunder eller på hunder som kovu eller varga tidligere, hvor alt man trenger er noen meter ekstra for og "fange han", men skal jeg på luftetur med hund som jeg ikke kan slippe så velger jeg flexi, har jeg en hund som ikke stikker, men som er litt umoden/uoppdragen etc så tar jeg meg tid til og kjøre en plass vi ikke er til sjenanse også slipper jeg den der, uten langline, så tar vi flexi der det er folk og fe og trening/oppdragelse utenom.

Jeg ser jo mange som bruker langline, så noen foretrekker jo helt klart det, men min erfaring er nå fortsatt at jeg ikke liker det spesielt godt, ihvertfall ikke i alle situasjoner/alle typer hunder/alle typer problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes langline har vært et fantastisk hjelpemiddel for å lære hunden min å gå løs uten å hilse på mennesker/hunder. Skjønner ikke hvordan jeg skulle fått det til uten den:)

Her har jeg skrevet litt om hvordan jeg bruker den i treningssitusjoner:

http://www.retrieveren.com/langline-igjen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal hente en unghund på søndag som er vant til å gå løs, men vi bor i byen og hunden har vært vant til å bo på landet. Jeg har fått høre at hunden er veldig førervar og pleier å holde seg like ved fører enten det er ute eller inne, men jeg tenker at jeg ikke har lyst til å slippe ham den første tiden før jeg er sikker på at han vet at vi er mamma og pappa.... det er også høy hundetetthet i området, så jeg har lyst til å se det an litt før jeg lar ham springe løs. Det virker jo på meg som at langline kan funke til den bruken, i hvertfall når vi kommer oss litt ut i marka? Masse enger og åkre han kan få løpe fritt på her etterhvert :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alltid langline når Meesha er løs uten andre hunder sammen med seg. Innkallingen sitter ikke 100% og der er langlina et godt hjelpemiddel: jeg roper kun inn dersom jeg er så nært at jeg står på/holder i lina, og om han ikke kommer kan jeg gi et lite "rykk" i lina for å si at jo, du SKAL faktisk komme. Han løper gjerne med stor radius, altså at jeg ikke når lina uansett, men da ser jeg i det minste hvor han er (vi går ofte i ulendt terreng og Meesha løper dritfort + har "kamuflasjefarge" :P). Jeg føler meg veldig, veldig mye tryggere med lina på. Da klarer jeg slappe av på tur med hunden løs (og jeg har en hund som MÅ få løpe løs noen ganger i uka).

Vi har 15m line med plast, har opplevdt kanskje fire ganger ila. et halvt år at den har kilt seg fast.

Viktig viktig: fest alltid langlina i en sele som sitter godt, aldri halsbånd, mtp. rykket som oppstår dersom man trør på den eller den setter seg fast.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke langline, med unntak av på whippeten i løpetiden. Det kan helt klart være et godt hjelpemiddel, men jeg foretrekker å lære dem innkalling på steder der det ikke gjør noe om de rusler et stykke :)

Jeg er heller ikke komfortabel med å feste langline på en så rask hund som wippeten, med tanke på å henge seg fast, osv, så det blir bare nødløsning under løpetid. Med whippet så er jo faren at dyret stikker etter andre dyr, og da hjelper uansett ikke langlinen i det hele tatt. Risikerer heller at dyret setter seg fast, og at man aldri finner det igjen. Nå har heldigvis aldri whippeten min løpt etter dyr, så jeg har sluppet å komme i en slik situasjon til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal lage en liste over favorittingene mine her i verden, så kommer langlina på topp 5. Lett. Det gir en ekstra trygghet for meg at bikkja ikke skal finne på noe tull eller stikk av, samtidig som den er hjelpsom når man har en hormonell hund som ikke alltid er like begeistret for å komme helt inn.

Vel verdt de 230 kronene iallefall, det er helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...