Gå til innhold
Hundesonen.no

Å binde små hunder utenfor butikken...


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det sto en stakkars italiensk mynde uten klær bundet i slapsesnøen utenfor en butikk. Fysj som den hutra. To stykk vurderte å ta den med seg muligens avhengig av hvor lenge den har stått. Derfor stilte jeg meg opp for hindre dette. Da eierne omsider kom ut fra handlerunden sin var jeg passe provosert, men jeg ga pent beskjed om at 1) hunden kunne blitt stjålet 2) det er kaldt for en liten stakkar uten fett og pels å bli bundet utenfor på vinterstid. Vel.. Utakknemlige idioter av noen hundeeiere, var det også.

Kanskje dette er en grunn til at noen hunder faktisk blir stjålet i en slik setting? Folk med en smule sunn fornuft ser jo at hunden ikke har det godt når den blir stående slik, men det kan kanskje også samtidig øke sannsynligheten for at noen mener det er ille nok til at de tar med seg hunden. (Jeg forsvarer ikke hundetyveri, nei! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en uting uansett str på hunden. Så jeg går heller en ekstra tur enn å gå på butikken i løpet av turen. Ikke vil jeg risikere å miste hunden min, ikke vil jeg drite i hundeloven og ikke vil jeg la min smått engstelige hund gjennomgå noe slikt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti. Særlig små hunder, fatter ikke at man velger ta den sjansen (altså med tanke på tyveri).

Men jeg må jo innrømme at jeg setter min store hund utenfor butikken en sjelden gang om sommeren, hvis jeg bare skal kjøpe en melk eller sånn, så jeg slipper gå ut en ekstra gang uten hund. Da er det snakk om maks 3-7 minutter, og i et hjørne bak noen skilt slik at han ikke er så synlig, men jeg ser ham såvidt innenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er enig i at dette ikke høres veldig gjennomtenkt ut, men jeg vil nå være litt forsiktig med å kalle folk dyremishandlere og å snakke om å dra inn politiet basert på noe vi får gjenfortalt av andre. Vi vet ikke hvor lenge den hunden stod bundet der, og det er jo ikke ulovlig å binde hunder utenfor butikker(avhengig av hvordan de står bundet/avstand fra inngang).

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus. Jeg binder Kua utenfor om jeg bare skal til kassa å ut igjen, med klær. Hun lider da ingen nød. Dyremishandling skal man være litt forsiktig med å hyle ut syns jeg! Så lenge hunden er trygg på det og ikke fryser.

Ang ts "sin sak", det var lite gjennomtenkt og forhåpentligvis ikke noe som gjentar seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare spml til TS vil jeg si det er en utrolig dårlig unnskylding for å stjele en hund. Å ta den, og evnt legge igjen en beskjed eller levere den et sted er mye bedre så eieren skjønner at det er idioti å sette fra seg en tynnhåret IM i kulda.. Men jeg syntes ikke en person burde bli frastjålet en hund fordi den ikke hadde på seg klær..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er enig i at dette ikke høres veldig gjennomtenkt ut, men jeg vil nå være litt forsiktig med å kalle folk dyremishandlere og å snakke om å dra inn politiet basert på noe vi får gjenfortalt av andre. Vi vet ikke hvor lenge den hunden stod bundet der, og det er jo ikke ulovlig å binde hunder utenfor butikker(avhengig av hvordan de står bundet/avstand fra inngang).

Enda godt det ikke bare var meg.... :whistle:

Møtte stadig folk med spørrende blikk og ekle kommentarer rett som det var når vi var på tur med vår IG. Hjalp ikke om det var en kjapp tur ut for å lufte ham det. Å nei å nei, han både frøs og hadde det forferdelig. Men nå ser de jo helt vanvittig skrøpelige og sorry ut, og har en tendens til å skjelve av det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare spml til TS vil jeg si det er en utrolig dårlig unnskylding for å stjele en hund. Å ta den, og evnt legge igjen en beskjed eller levere den et sted er mye bedre så eieren skjønner at det er idioti å sette fra seg en tynnhåret IM i kulda.. Men jeg syntes ikke en person burde bli frastjålet en hund fordi den ikke hadde på seg klær..

Du har kanskje misforstått hva jeg har skrevet, for jeg stilte meg opp for å HINDRE at noen som diskuterte å ta med seg hunden, faktisk gjorde det. Det er en meget stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda godt det ikke bare var meg.... :whistle:

Møtte stadig folk med spørrende blikk og ekle kommentarer rett som det var når vi var på tur med vår IG. Hjalp ikke om det var en kjapp tur ut for å lufte ham det. Å nei å nei, han både frøs og hadde det forferdelig. Men nå ser de jo helt vanvittig skrøpelige og sorry ut, og har en tendens til å skjelve av det meste.

Jeg har vært så heldig at jeg har passet tre forskjellige italienere over tid, og mener jeg er i stand til å se forskjell på en skjelvende italiener (slik de ofte gjør) og en italiener som faktisk sliter med kulda.

Tilført: Jeg fikk ikke til den multisitat-greia :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har kanskje misforstått hva jeg har skrevet, for jeg stilte meg opp for å HINDRE at noen som diskuterte å ta med seg hunden, faktisk gjorde det. Det er en meget stor forskjell.

Jeg sier ikke at du gjorde noe feil, jeg syntes det var godt gjort jeg :)

Svarte derimot på dette jeg, ikke noe kritikk til deg og dine handlinger :) : "Kanskje dette er en grunn til at noen hunder faktisk blir stjålet i en slik setting?"

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at du gjorde noe feil, jeg syntes det var godt gjort jeg :)

Svarte derimot på dette jeg, ikke noe kritikk til deg og dine handlinger :) : "Kanskje dette er en grunn til at noen hunder faktisk blir stjålet i en slik setting?"

At en hund står bundet og redd/kald kan gjøre at noen får lavere terskel for å stikke med en hund, ja det tror jeg faktisk. Jeg forsvarer det ikke, for det er mange løsninger på problemet fremfor å bli hundetyv :D

Det finnes til og med folk som har bundet hunden utenfor kinoen i snøvær, så.. (Ja, og eieren var inne og så film). Det finnes vel grader av dumhet her også.

Tilført: Ser nå at jeg burde hatt linjeskift der i hovedinnlegget, for det kunne faktisk misforstås dithen at jeg synes det unnskylder hundetyveri..hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn at man går og ber de ansatte i butikken å etterlyse eier over intercom'en og så forklare eieren hva som holdt på å skje? Gjerne smøre litt tykt på, så eier får seg en støkk! Folk flest er ikke slemme, men mange tenker "skal bare" og ser ikke konsekvensene av sine handlinger.

Jeg tilkalte eier på en hund over intercom'en på et kjøpesenter en gang. Hunden sto ute i regnet uten ly og ulte. Eier ble sur fordi jeg brydde meg med ting jeg ikke hadde noe med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg skjønner ikke at noen vil binde hunden sin utenfor et sted det vanker fremmede, og gå fra den uansett hvor liten, eller stor hunden er, jeg. Èn ting er nå at noen kan stjele hunden, den kan fryser etc, men man vet heller aldri hva fremmede mennesker kan finne på, eller hva barn kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus. Jeg binder Kua utenfor om jeg bare skal til kassa å ut igjen, med klær. Hun lider da ingen nød. Dyremishandling skal man være litt forsiktig med å hyle ut syns jeg! Så lenge hunden er trygg på det og ikke fryser.

Ang ts "sin sak", det var lite gjennomtenkt og forhåpentligvis ikke noe som gjentar seg.

Det er ikke dyremishandling at en Italiensk mynde står og skjelver av kulde bundet uten klær i Februar?

Kua har jo klær når hun står der, og du passer på å være kjapp, det blir liksom noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser her inne på forumet, jo mer overbevist blir jeg om at jeg er en grusom hundeeier. En av norges verste, faktisk.

Milo står bundet utenfor butikken 90% av gangene jeg er der, og jeg har absolutt ingen problemer med det. Det er en risiko jeg har valgt å ta, og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fått høre fra fremmede at jeg mishandler hunden min på grunn av dette. Til og med da han sto utenfor og ventet imens jeg var rett innenfor døra og kjøpte en boks snus(I følge personen som kjeftet hadde jeg vært borte i 15-20 minutter, han hadde nemlig stått utenfor sammen med Milo hele tiden, han).

Jeg synes det er veldig fint at folk bryr seg og vet at folk flest ikke mener noe vondt med det, men jeg synes det er en smule overhysteri å dra den over til dyremishandling. Jeg synes heller ikke det er greit at folk planlegger å stjele en hund for å gi eieren "en lærepenge". Forøvrig fint at du stilte deg opp for å unngå dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en frysepinn under jakka mens eierne var på Brynsenteret, jeg. Altså, det står en stakkar utenfor senteret som ser ut som den holder på å fryse ihjel. Hva gjør man? Gir den varme. Eierne var kjempeglade og lei seg fordi de hadde vært borte lengre enn de tenkte. Jeg var litt flau fordi jeg hadde "blandet meg", men det er litt med måten man møter folk på, som avgjør hvordan de møter deg tilbake.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ingen som har sagt at man er dyremisshandler fordi man binder hunden ved butikken, rull inn da folkens, og se alvoret heller enn og ha såre tær.. Problemet i situasjonen her var vell i all hovedsak at hunden sto og frøys, og at noen da også vurderte og ta den med seg fordi den frøys. Og det er vell ikke greit?

Personlig synes jeg det er en uting, med alle hendelsene som har vært de siste par åra med hundetyveri så skjønner jeg ikke at folk tørr, fy fader så vondt jeg skulle hatt om hunden min ble stjålet og for alt jeg viste var "bait" for kamphunder, eller selv prøvd som kamphund. Så utrolig grusomt. Men for all del, det er en risiko folk får ta stilling til selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså..... italienere sjelver ofte selv om de IKKE fryser - de kan være inne i 20 graders varme og sjelve - det er ikke sikkert bikkja frøys liksom.

Men man binder ikke hund utenfor butikk - punktum. Og det er jo fordi bikkja kan bli stjålet.

Jeg gjør det for øvrig utenfor kiosken der jeg bor når jeg skal inn å kjøpe røyk f.eks. og H sjelver - men jeg tror ingen tenker at jeg er dyremisshandler av den grunn, ei heller tror jeg noen tenker de må redde henne - men det er kanskje fordi de da må forbi ett stykk stor hårete belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra hundeloven:

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

...og derfor binder de fleste av oss hundene unna inngangen, både for at de ikke skal bli oppsøkt av folk og for at så få som mulig kan se dem og få lyst til å ta dem med seg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...