Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor hunden går i sirkler før den driter


Vimsy
 Share

Recommended Posts

Det forskes på så mangt...



Så! Hva tror dere? Noen som er villige til å gå med kompass på tur fremover?

Støtter vel kommentarer lenger nede selv ang at det er den mest sårbare stillingen og de bare påser at det er trygt å sette seg.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er for å trampe ned gresset så bommelommen havner på flat mark i stedet for å havne på noe annet og så ramle ned på beina til hunden. Denne teorien ødelegges fullstendig av at hunder ofte bommelommer i oppoverbakke også. Men alle gode teorier har heftige motteorier!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går ikke i ring. Aiko går seg i gang i løpet av turen og siger lengre og lengre ned med rompa før hun brått stopper og er i gang. :D Imouto drar som en husky fra Robert Sørlie i mange, mange meter inntil hun stopper og tester litt med beina før hun tar positur som en liten harepus og lar det stå til. Men de lever jo litt i sin egen verden, så det er ikke så rart at de ikke forholder seg til himmelretninger. :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det kan ikke være for å tråkke ned gresset her i alle fall, min gjør det også i snøen, helst i oppoverbakke, men det går under tvil an om det er en rett strekning også. Alltid i veikanten, da. Da sitter han og stepper med beina mens han klemmer ut det han skal, og jeg må se i en annen retning, ellers blir han veldig brydd. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine kan steppe og sitte der og vippe der, han. Men veldig viktig å finne rett plass først, ikke i sirkler, men trekke fremover og når man er ferdig må man pile ut i båndes lengde på motsatt side. Er jo fisja på den andre siden! Renslig, nemmlig. Helst vil han løpe 200 m fra nærmeste hus og gjøre fra seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine kan steppe og sitte der og vippe der, han. Men veldig viktig å finne rett plass først, ikke i sirkler, men trekke fremover og når man er ferdig må man pile ut i båndes lengde på motsatt side. Er jo fisja på den andre siden! Renslig, nemmlig. Helst vil han løpe 200 m fra nærmeste hus og gjøre fra seg der.

Det gjør begge mine også, må bort fra fisjefisj så fort som mulig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine kan steppe og sitte der og vippe der, han. Men veldig viktig å finne rett plass først, ikke i sirkler, men trekke fremover og når man er ferdig må man pile ut i båndes lengde på motsatt side. Er jo fisja på den andre siden! Renslig, nemmlig. Helst vil han løpe 200 m fra nærmeste hus og gjøre fra seg der.

Det gjør begge mine også, må bort fra fisjefisj så fort som mulig!

Frøkna mi gjør akkurat det samme. :lol: Hun går heller ikke i sirkler først da,hun bare setter seg brått ned, hvor som helst. Gjerne på smale, asfalterte fortau eller i bratte nedoverbakker, så det blir litt ekstra vanskelig å plukke opp. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, troor ikke det stemmer med Thorvald.. Dog foretrekker han også i oppoverbakke, evt på tue, lite tre, hauger etc. I helga pyntet han et lite grantre med noen kuler :lol: Flatmark går det og da. Og han også stepper med bakbeina :lol: Og vipper med halen :lol:

...du vet du er hundeeier når...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hopper bortover mens han balanserer på 3 ben når han bæsjer...

Det er viktig å bæsje i samme stil som han tisser..

Det kan ikke være for å tråkke ned gresset her i alle fall, min gjør det også i snøen, helst i oppoverbakke, men det går under tvil an om det er en rett strekning også. Alltid i veikanten, da. Da sitter han og stepper med beina mens han klemmer ut det han skal, og jeg må se i en annen retning, ellers blir han veldig brydd. Hehe.

Hehe her og! Man må for all del ikke se på han! Da kniper han igjen en halvtime til...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund ble genial på sine eldre dager - hun ville konsekvent gjøre fra seg OPPI kratt og busker. Var ikke vits (eller mulig) å plukke opp når bæsjen landet så pent INNI tette kratt og tornete busker. Flinke hunden. ;)

Dette har Chicka gjort hele livet sitt, og det er litt morro å se på når hun skal snurre rund inni buskene hvor det egentlig er litt for trangt :D

Det kan ta tid å finne den rette plassen, hun går og holder seg til den store gullmedaljen.

Og når hun endelig finner en godkjent plass så må hun finne akkurat DET punktet som det skal bæsjes på.

Da går hun noen skritt, snurrer rundt, og nei ikke riktig, går noen skritt til, snurrer rundt osv osv, til slutt er det jackpot, stedet er funnet og hun kan gjøre fra seg.

Chicka har også faste steder som hun liker å gjøre fra seg på, så når vi feks går tur i nabolaget så vet jeg nesten helt sikkert hvor hun kommer til å sette seg ned.

Dette gjelder ikke skogen og andre turer som er lange, hun gjør det fast på rundene våre her hjemme ;)

Også det blikket de har når de bæsjer... :):D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snurrer noenganger og vimer frem og tilbake. Følger ingen himmelretning da, men er veldig viktig å ha noe å bajse oppetter, oppå eller inni eventuelt fungerer bakker, da med reva høyest og hodet nedover. Trær, lyktestolper, stolper, vegger, steiner osv er favoritten for de kan man omtrent lene seg på mens man driter. Om bajsen henger igjen på nevnte tre/vegg/sten så er vi ekstra fornøyde...

Tror bikkja mi er av typen feilvare xD

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garm vil ikke være nær deg mens han gjør sitt. Helst vil han ikke være nær noen. ALLER helst skal han gjøre sånt på toppen av en enorm brøytekant, som må forseres med skills som ville fått enhver parkour-fan til å måpe av beundring. Etterpå skal man stå med på toppen av haugen, med hevet blikk og brystkassa ut mens man poserer villig vekk for alle forbipasserende - og så skal man KASTE seg ned igjen så eiern dør på seg av angst.

Har jeg nevnt at jeg ikke er fan av bikkja mi sine do-vaner?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og skal det bæsjes på ting, gjerne i oppoverbakke. Brøytekanter og sånt som stikker opp av snøen er toppen på vinterstid! Det er for så vidt dødsviktig å finne akkurat riktig plass, og man kan gjerne gå å holde seg til det nærmest kommer ut av seg selv, da er det to mulige utfall; 1. la det komme ut litt, for så å klemme igjen som bare det og holde seg til man finner "the spot" (han er en kløpper på å holde seg..), eller 2. løpe ut til siden og la det stå til, selv om man ikke finner noe å sette seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Alice bare setter seg ned der det passer. Angus sliter veldig med å finne det riktige området, men når han finner det, så må han sette seg perfekt, gjerne med utsikt :lol: Han elsker også å bæsje på topper, oppover lyktestolper (????) og i skarpe nedoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går aldri i ring før dei driter? Har ikkje observert fenomenet.

 

Fram og tilbake, ja. Finne riktig haug å drite på, ja. Plutselig styrte over på andre sida av vegen i bæsjeposisjon, ja.

Min gjør som din :lol: Og hvis han er skikkelig do-trengt nærmest løper han rundt i bæsjepositur og febrilsk trenger riktig plass å legge den på! "Frem og tilbake, frem og tilbake, derjaaa!"

Og at det er for å trampe ned gresstuster ol er jeg litt usikker på om stemmer. Vår legger gjerne kabelen svevende på en gresstue han skarru se! :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...