Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund.


hundediggern
 Share

Recommended Posts

Ønsker meg ny hund. Dame på 50,hatt hund og stelt de i all deres levetid,de to siste har vært corgie grunnet helseprbl. epillepsi bl.a. Kan ikke ha stor hund lenger,men liker å gå middels lange turer,dressere og ha en allsidig hund. Er veldig svak for labrador og golden,da de er barnevennlige raser. Trenger det,så lenge jeg har fått barnebarn og skal få et til. Hurra for den! Har dere andre raseforslag å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,nå er jeg ferdig med corgie,og ang.hårpels så må det bli slik som labradoren,buhund har,aller helst. Og korthåret som du nevner Simira,angående whippet. Har hatt litt lyst på whippet også,samt buhund,de går for å være barnevennlige,lekne,og har ikke så behov for å løpe fra gård og grunn. Hadde en finfin buhund da jeg var tenåring. Han var min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om vi kan tipse deg om noen andre barnevennlige raser enn retrieverne? Min erfaring er at alle hunder er barnevennlige mot barn som kan te seg rundt hunder :) Altså, vokser barna opp rundt hunden din fra den er valp, vil de sannsynligvis få et godt forhold, uavhengig av rase. Men den aller mest barnekjære hunden jeg har hatt, er nok bedlingtonterrier. Han simpelthen forgudet barn, men jeg vet ikke om det bare var han, eller om rasen er sånn supersnill. Phalenen vi har i hus nå, er også veldig glad i barn. Eller hun er sånn, happy, happy, happy, ferdig :) Hun er kanskje ikke helt rasetypisk, hun heller.

Edit: Bedlingtonterrier er jo også ganske kjekk å ha, hvis man i perioder ikke orker lange turer og slikt. Får den springe løs og herje et par ganger om dagen, er livet herlig :) Selvfølgelig er det en terrier og den trenger oppdragelse, men det gjør da vel alle hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med retriever raser her også?

Jeg, @Lunatic og @CarolinesBasse har tradisjonelle familie-labradorer :)

Du kan jo ta en kikk i tråden til hunden min: http://hundesonen.no/forum/topic/66752-kanoen-min/

Generelt sett: Labradoren kan være den ultimate familiehunden, men de kommer med en propell i rumpa som ikke roer seg før de har bikka halvannet til to års alder. De er veldig veldig aktive og trenger "mer enn man ser for seg" i valpetida. Neida, de er ikke noen små monsterhunder, men de kommer ikke ferdigprogrammerte som rolige familiehunder. De er gode familiehunder fra dag en ifht at de er snille og lekne og elsker alt av folk, men de er VELDIG aktive og kan kreve mye bitehemning (labradorvalper elsker å smake på verden, henger antakeligvis sammen med deres apetitt for mat :P ). De krever rimelig aktiv grensesetting i begynnelsen, men gjør man det rett… Så får man ikke en stort mer tålmodig, tilpasningsdyktig, rolig og snill hund som en Labrador :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra bilder,det er akkurat jeg husker sånn min var. Han ble dessverre påkjørt av toget så vi måtte ta han,,,,,jeg hadde så vondt,så vondt etterpå for savnet jo den snilleste hunden i verden. Går litt for labrador ja,og han skal få være med på alt jeg/vi skal,det var den forrige. Men han ødela sko dessverre hvis han fikk sjansen,så vi fant ut at fikk han sin egen,da holdt han seg kun til den. Ja,han var rar han. Satt ved siden av meg mens jeg stelte lilletuppa mi,ruslet etter når jeg la ho på gulvet og han koste og lot ho få kose så mye ho ville mens han lå stille på gulvet. Mimre,mimre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på bedlington terrier jeg også. Men den har ikke akkurat retrieverpels. I utstillingsklipp har jo en bedlington et utseende bare en mor kan elske( :teehe:), men uten så er de jo utrolig skjønne.

Forstod det sånn at du egentlig hadde slått fra deg retrieverne pga. størrelse og aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,lurer på deres erfaringer og opplevelser ang.de nevnte rasene... fint å høre om,. ser og på de aktuelle typene på hunden,no osv.

Labrador er noe av det beste du kan finne. Men som med alle rasehunder så bidrar du til å gjøre rasen stadig sykere ved å kjøpe en renraset hund. Så personlig ville jeg anbefalt deg en blanding med labrador. Kanskje golden-labrador om du ønsker en litt mer rolig hund? Labbisene er ekstremt livlige og trenger mye mosjon og stimulering. De trives riktignok svært godt i sofaen etterpå.. Men det er mange overvektige larbadorer rundt omkring, dessverre.

Jeg har både renraset labrador og labbis-blanding, og du finner ikke bedre hunder. Jeg kan bruke dem til absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt på labrador kommer i første omgang pga for mye mat, ikke for lite mosjon. Hunden min har hatt ett helt år med kneleddsoperasjoner hvor mosjonen bestod mer av rolig oppbygning av muskler framfor TRIM. Da skrudde vi ned matmengden, bikkja la ikke på seg noe.

Jeg ville kjøpt en hund fra bra oppdrettere som cha's, murikollen etc - da får man en frisk hund like sannsynlig som en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,vet at labradorer har prbl.med vekten siden de er så glade i mat. Men sånn er jammen corgie også,det fikk jeg vite av den første oppdretteren vi kjøpte han av. Har sittet og søkt litt på dansk svensk gårdshund,den virket ikke så ille i gemytt den heller. Det er barnevennlige raser jeg først og fremst er ute etter som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor liten hund du er ute etter (siden du ikke kan ha stor hund), men jeg kan foreslå en av bichon-rasene, siden jeg har en selv og det er den rasen jeg kan best :)Den er som regel med på alt, ekstremt lett å dressere og kjent for å være en veldig stødig familiehund. Det er derimot litt pelsstell på de, men hvis man ikke er intr i å stille de ut så er det mange som går for en såkalt "puppy cut". De trenger da dekken på vinteren, men ellers ikke noe problem å ha de kortklipte ;) Edit: Kan godt tilføye at jeg har en Havanese, som jeg beskriver i siste del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang når jeg jeg la ut denne tråden,var det i mine tanker at retrievere,golden og labrador som var og er favoritt,men ang.de små rasene kunne jeg tenkt meg flere. Sånn som whippet,bichon frise,eller lignende,bare de er barnevennlige. Jeg skal ta meg god tid til å tenke,ringe osv. Og ja,viktig med gode oppdrettere. Den gangen jeg kjøpte labradoren min,ble det fra en i Moss som drev seriøst med redningshunder samt hunder som skulle bli førere for blinde. Mulig jeg kontakter han en gang til.

Og corgiene har også kommet fra seriøse oppdrettere. Grethe Hedne i Ås,en gang i tiden når hun virkelig var på hugget for gode avlsdyr. Men corgie skal jeg ikke ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...