Gå til innhold
Hundesonen.no

nytt produkt 2014: Releashed


Shlush
 Share

Recommended Posts

Lurt å lese gjennom FAQs, det står at det skal brukes som en midlertidig brems. Det er ikke meningen å bruke den til hverdags, kun til trening. Og det står noe om å legge til kommando så hunden skal prøve å stoppe (i alle fall være forberedt) på at snarene strammes. Så tilslutt at den lystrer på bare kommandoen.

Jeg så hele filmen, og jeg er skeptisk på lik linje som dere, men ville lest litt mer før en trekker konklusjoner :)

Men det er fare for at denne blir missbrukt av folk som ikke gidder.. Ser det som en enkel løsning.

Men det er jo greit for de hundene som har lett for å følge etter vilt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

og immari dårlig på corgier som vet veldig godt om langlina er på eller ikke hilsen fang en corgi rekorden er på 50minutter......

Jeg kan faktisk se for meg at den kan være et fint treningsverktøy. Det er liksom ikke sånn at det bare er å ha gode godbiter og bra leke når man trener innkalling på alle hunder. Ved hjelp av den gre

Jeg liker ikke snorer og liner som henger og slenger. Særlig ikke noe som IKKE ryker i et nødsfall... Ser for meg at det der kan gi noen kipe skader

Lurt å lese gjennom FAQs, det står at det skal brukes som en midlertidig brems. Det er ikke meningen å bruke den til hverdags, kun til trening. Og det står noe om å legge til kommando så hunden skal prøve å stoppe (i alle fall være forberedt) på at snarene strammes. Så tilslutt at den lystrer på bare kommandoen.

Jeg så hele filmen, og jeg er skeptisk på lik linje som dere, men ville lest litt mer før en trekker konklusjoner :)

Men det er fare for at denne blir missbrukt av folk som ikke gidder.. Ser det som en enkel løsning.

Men det er jo greit for de hundene som har lett for å følge etter vilt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

De vil enten 1) sprenge den og løpe med alt hengene,eller 2) være veldig klar over om den er på eller ei og løpe så fort den er av uansett trening

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De vil enten 1) sprenge den og løpe med alt hengene,eller 2) være veldig klar over om den er på eller ei og løpe så fort den er av uansett trening

Ja, jeg er enig med deg, og skeptisk til denne "selen", men det virket ikke som om folk hadde fått med seg at det skal være et midlertidig hjelpemiddel, og ikke noe hverdagslig plagg.

Ville ikkje kjøpt den selv ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var spesiell! Men en god ide og den kan sikkert fungere for mange. Jeg klarer ikke å se for meg at den skal fungere på mine, at en så liten motor skal klare å stoppe mine i 50 km/t. Men for roligere omgivelser/tempo kan den nok hjelpe å bremse ned hunden. Det skal bli spennende å se hva dette blir til, om det blir en hit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kommer ikke over at noen av dere faktisk synes dette var en god ide jeg......... Hårreisende og MINST like ille som strømhalsbånd spør du meg. Dette er jo tortur - svinebinde hunden mens den er i fart? Jada, det står at den kveiler inn sakte - men for raser som er litt over gjennomsnittlig kjappe i bevegelse og reaksjonsmønster så blir det mer "svinebundet" i fart.

HÅRREISENDE

.....folk får se til ******* å trene bikkjene sine i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke over at noen av dere faktisk synes dette var en god ide jeg.... Hårreisende og MINST like ille som strømhalsbånd spør du meg. Dette er jo tortur - svinebinde hunden mens den er i fart? Jada, det står at den kveiler inn sakte - men for raser som er litt over gjennomsnittlig kjappe i bevegelse og reaksjonsmønster så blir det mer "svinebundet" i fart.

HÅRREISENDE

....folk får se til ******* å trene bikkjene sine i stedet.

Anbefaler deg å

*Telle til ti

*Gå en tur rundt huset

*Puste dypt inn og ut

Og så prøve å se det med andre øyne. Du kan gjerne komme å trene hunden min som aldri har hatt noen god innkalling, uansett hvor mye jeg har trent. Det er så innmari irriterende å høre folk si "det er bare å trene". Det er ikke bare det. Noen av oss har et liv utenom bikkjer også, og vi kan ikke trene innkalling med forstyrrelser 24 timer i døgnet 7 dager i uka. Selv da er jeg enda i tvil om hunden min egentlig noen sinne ville vært trygg løs, fordi impulskontrollen aldri har eksistert.

Nei, jeg ser ikke på dette produktet som et alternativ for oss da hunden min er leddoperert flere ganger, så jeg har ikke noe veldig behov for å beskytte produktet. Men jeg må ærlig si du egentlig gir mer inntrykk av å være "verre-enn-ett-overivrig-PETA-medlem"-dyreverner her. Målet er overhodet ikke å svinebinde en hund i fart, du har misforstått fullstendig. Det er ikke noe som går fra 0 til 100. Det er en sakte bevegelse som illustrert i videoen. Hvilket tempo, hvilke hunder, hvordan etc er jo enda a matter of development - men ideen "innføre en kontrollmekanisme slik at hunder som er til fare for vilt, husdyr og annet på tur i områder uten båndtvang kan være løs uten bånd" er faktisk god. Mannen er oppriktig interessert i hundens velbefinnende, og ideen fikk han fordi det var vondt å la hunden være hjemme mens han er på tur. Åpenbart en mann som elsker sin hund. Man finner da for pokker ikke opp et "tortur-redskap" hvis man elsker hunden sin? Når han flere ganger ila. videoen også nevner dette med at det skal være behagelig, trygt, sikkert, snilt mot hunden - hvordan klarer du å lage en så ekstrem slutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Anbefaler deg å

*Telle til ti

*Gå en tur rundt huset

*Puste dypt inn og ut

Og så prøve å se det med andre øyne. Du kan gjerne komme å trene hunden min som aldri har hatt noen god innkalling, uansett hvor mye jeg har trent. Det er så innmari irriterende å høre folk si "det er bare å trene". Det er ikke bare det. Noen av oss har et liv utenom bikkjer også, og vi kan ikke trene innkalling med forstyrrelser 24 timer i døgnet 7 dager i uka. Selv da er jeg enda i tvil om hunden min egentlig noen sinne ville vært trygg løs, fordi impulskontrollen aldri har eksistert.

Nei, jeg ser ikke på dette produktet som et alternativ for oss da hunden min er leddoperert flere ganger, så jeg har ikke noe veldig behov for å beskytte produktet. Men jeg må ærlig si du egentlig gir mer inntrykk av å være "verre-enn-ett-overivrig-PETA-medlem"-dyreverner her. Målet er overhodet ikke å svinebinde en hund i fart, du har misforstått fullstendig. Det er ikke noe som går fra 0 til 100. Det er en sakte bevegelse som illustrert i videoen. Hvilket tempo, hvilke hunder, hvordan etc er jo enda a matter of development - men ideen "innføre en kontrollmekanisme slik at hunder som er til fare for vilt, husdyr og annet på tur i områder uten båndtvang kan være løs uten bånd" er faktisk god. Mannen er oppriktig interessert i hundens velbefinnende, og ideen fikk han fordi det var vondt å la hunden være hjemme mens han er på tur. Åpenbart en mann som elsker sin hund. Man finner da for pokker ikke opp et "tortur-redskap" hvis man elsker hunden sin? Når han flere ganger ila. videoen også nevner dette med at det skal være behagelig, trygt, sikkert, snilt mot hunden - hvordan klarer du å lage en så ekstrem slutning.

Fordi den svinebinder hunden mens den er i fart??

Klarer man ikke å trene hunden sin til å komme når man roper så har man den i bånd - enkelt og greit, det finnes tusenvis av måter å trene hund på UTEN at den må løpe løs. Skigåing, kjettingtrekk, sykling, kløv, jogging, turgåing i bånd - hauger og lass - denne oppfinnelsen er nok et element som føyer seg inn i rekken til at det å ha hund er blitt en latmannshobby.

Kjøp hund

Sett den i bur så den blir husrein

Bruk strøm så den ikke bjeffer

Bruk antitrekkremedier for at den ikke skal dra

Drar den allikevel - tross antitrekk, strup, natoløkke og allverdens smerter - kastrer den, da blir den sikkert superlydig.

......og nå sist - svinebind den om den ikke helt av seg selv lærer å komme når man roper......

Dersom man ikke har tid til å trene hunden og forme den til det man vil ha så får man drite i å ha hund.

Kall meg gjerne ekstremist - men dette remediet føyer seg bare inn i rekken av idiotiske redskaper oppfunnet av mennesker som ikke burde hatt hund. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk se for meg at den kan være et fint treningsverktøy. Det er liksom ikke sånn at det bare er å ha gode godbiter og bra leke når man trener innkalling på alle hunder. Ved hjelp av den greia der har ikke hunden mulighet til å bedrive selvforsterking og kan hjernevaskes. Det er ikke noe jeg ville brukt til vanlig og i løpet av et helt hundeliv, men hadde jeg hatt en unghund som slet litt med hørselen hadde jeg vurdert den sterkt.

Jada jada fare for skader osv, men manglende innkalling er mye farligere. Også en manglende eller usikker stopp-komando.

Enig med Loke og tenkte det samme når jeg så filmen. Faktisk noe jeg kunne vurdert å bruke som treningsredskap på min egen hund. Dog ikke noe jeg ville brukt nå, han har fått for mange erfaringer på at det funker å stikke om han bare løper fort nok. Hadde han dog enda vært unghund kunne det gått å bruke noe slikt som suksessfult treningsredskap.

Langline har vært min beste venn i mange år, for han fikk aldri erfart at han kunne stikke med langline som ung. Så han fikk være "løs" i langline lenge, nå må jeg dog være mer påpasselig da han fikk noen erfaringer med det i fjor. :/

EDIT: Er dog enig med flere her ang reimene, syns de kunne virke skumle om noe skulle skje. But then again, hadde jo ikke brukt en slik til hverdags, kun til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare tilføye, mh til det å bruke den i en periode for å "hjernevaske", jeg tror (helt sikker) at hunden fort skjønner forskjellen på om den har på selen eller ikke.

Men hva skal man gjøre om hundene vet forskjellen på alt da? Langline hjelper jo heller ikke, det merker de forskjell på. Om de er i et innegjerdet område eller ikke merker de og forskjell på. Og hverken leker, godbiter eller matmor er bra nok. Hva er det man skal gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal man gjøre om hundene vet forskjellen på alt da? Langline hjelper jo heller ikke, det merker de forskjell på. Om de er i et innegjerdet område eller ikke merker de og forskjell på. Og hverken leker, godbiter eller matmor er bra nok. Hva er det man skal gjøre da?

Du kan jo velge å ha bikkja i bånd? :icon_confused: Alternativt leve med stor radius og at det går litt tid før hun kommer tilbake?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge å ha bikkja i bånd? :icon_confused: Alternativt leve med stor radius og at det går litt tid før hun kommer tilbake?

Selvsagt har jeg bikkja i bånd :P Men når folk sier man "for pokkern bare må trene mer" og slakter ned alle forslag til båndtrening med diverse argumenter, så lurer jeg jo på hva man skal gjøre :)

Det blir teoretisk, men problemet vårt (nå har jeg henne i bånd uansett pga beinet) er ikke at hun har stor radius eller at hun kommer tilbake litt seint. Hun har liten radius så der er ikke relevant.

Hunden min stikker etter folk. Hunder. Mennesker. Lukter, mat. Ting som er ekstremt mye høyere i motivasjon for henne enn min mat (den er ikke råtten nok, hoho), mine leker (dritkjedelig ifht BEVEGENDE MENNESKER bundles of extreme excitement! omg!) og meg (jeg er jo den dritkjedelige kjerringa som ber om tålmodighet, oppførsel og som aldri gir nok mat). Hun kunne vært med andre hjem uten å mokke. Greit nok, hun mister interesse av vilt etter en stund, vilt er ikke problemet. Andre hunder og mennesker er tvert i mot det mest amazinge i verden. I tillegg vil jeg gjerne kontrollere hva hun glefser i seg ute, med rovdyrhatere på vekst i norge og også økt uvøren bruk av pelsfangstfeller er det ikke bare å ferdes med hvilepuls med en labrador i marka. Hun spiser det meste som lukter noe annet enn lyng, og jeg har INGEN kontroll utover båndet.

Derfor ser jeg nytten av dette. Hadde ikke hunden min vært leddskadet kunne jeg seriøst vurdert dette, prisen er da helt normal mtp hvor mye penger folk bruker på feks utstillinger hvor man ikke får noe annet enn et annet menneskes mening om din hund (satt på spissen).

Alternative treningsmetoder som ikke krever konstant trening (jeg vet vi hadde gjort framskritt om vi hadde trent med forstyrrelser på LANG avstand og gradvis nærmet oss)? Jeg har andre ting å gjøre i livet enn å trene hund 24/7 (noe det hadde krevd) og jeg har ikke the resources for en slik operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er noe herk.. og det fungerer dårlig på hunder med god akselerasjon har jeg erfart.

Syns ikke langline er optimalt selv, og kun brukt det noe på whippeten... pølse pleier å funke best, uansett :D

Altså, sikkert noen som vil ha brukt for dette, men jeg har hunder med bra jaktinstinkt og føler ikke jeg har behov for det. Relativt dyrt, og mye "styr". «Keep it simple, stupid!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke på dette produktet som et alternativ for oss da hunden min er leddoperert flere ganger, så jeg har ikke noe veldig behov for å beskytte produktet. Men jeg må ærlig si du egentlig gir mer inntrykk av å være "verre-enn-ett-overivrig-PETA-medlem"-dyreverner her. Målet er overhodet ikke å svinebinde en hund i fart, du har misforstått fullstendig. Det er ikke noe som går fra 0 til 100. Det er en sakte bevegelse som illustrert i videoen. Hvilket tempo, hvilke hunder, hvordan etc er jo enda a matter of development - men ideen "innføre en kontrollmekanisme slik at hunder som er til fare for vilt, husdyr og annet på tur i områder uten båndtvang kan være løs uten bånd" er faktisk god. Mannen er oppriktig interessert i hundens velbefinnende, og ideen fikk han fordi det var vondt å la hunden være hjemme mens han er på tur. Åpenbart en mann som elsker sin hund. Man finner da for pokker ikke opp et "tortur-redskap" hvis man elsker hunden sin? Når han flere ganger ila. videoen også nevner dette med at det skal være behagelig, trygt, sikkert, snilt mot hunden - hvordan klarer du å lage en så ekstrem slutning.

Det blir jo ikke et argument en gang. Finnes nok av folk som baserer treningsfilosofien sin på pigg og strøm fordi de er såååå glad i hunder og de må jo få løpe fri stakkar. Det er verre for hunden å å bli påkjørt av bil pga manglende innkalling og verre å trene lenge i bånd, enn strøm på halsen, og for øvrig har halsbåndet innstillinger fra 0-170. Osv. Flere av disse påstår også at det er behagelig, trygt, sikker, og snilt mot hunden, liksom.

Ikke at denne tvangstrøya er sammenlignbart noe strømhalsbånd, men joda, mange som finner opp og bruker tortur-redskap selv om man er glad i bikkjer.

Jeg har ingen meninger fra eller til om den selen, men du for en kvalitetsvideo! :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er oppriktig interessert i hundens velbefinnende, og ideen fikk han fordi det var vondt å la hunden være hjemme mens han er på tur. Åpenbart en mann som elsker sin hund.

Ehhhhhhh.... fyren må jo være litt kort i nepa om han ikke greier å ha med bikkja på tur uten å bruke slike remedier? Jeg mener - når ble det ut å bruke bånd liksom? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhhh.... fyren må jo være litt kort i nepa om han ikke greier å ha med bikkja på tur uten å bruke slike remedier? Jeg mener - når ble det ut å bruke bånd liksom? :icon_confused:

Du fikk ikke med deg hvor og hvorfor han ikke kunne ha den med på turene? At han og kona syklet mye offroad i områder hvor det kunne være vilt? Selv med ei bikkje uten noen interesse for vilt ville jeg ikke nødvendigvis hatt bikkja i bånd når jeg syklet offroad..... Jeg har aldri syklet med min hund, for eksempel, og kunne aldri gjort det. Da hadde jeg vært et hode og et par lemmer mindre rik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk ikke med deg hvor og hvorfor han ikke kunne ha den med på turene? At han og kona syklet mye offroad i områder hvor det kunne være vilt? Selv med ei bikkje uten noen interesse for vilt ville jeg ikke nødvendigvis hatt bikkja i bånd når jeg syklet offroad.... Jeg har aldri syklet med min hund, for eksempel, og kunne aldri gjort det. Da hadde jeg vært et hode og et par lemmer mindre rik :P

Jeg har ikke engang sett videoen men forholdt meg til det du skrev :P. Jeg ville forøvrig aldri tatt med hund på sykkeltur dersom målet er å trene meg selv... Da får man heller sykle en tur til med bikkja festa til sykkelen, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang sett videoen men forholdt meg til det du skrev :P. Jeg ville forøvrig aldri tatt med hund på sykkeltur dersom målet er å trene meg selv... Da får man heller sykle en tur til med bikkja festa til sykkelen, tenker jeg :)

Han framstiller det som at han er en aktiv nordlening som er mye ute i naturen. Jeg har mange venner som har lagt fra seg toppturene til fordel for sykkeltoppturer, og alle har med hunder på turene. Det er ikke noe uvanlig. At denne mannen er kjempeglad i bikkja si og vil ha den med på de flotte turene han beskriver han har med seg og sin kone, viser bare hans motivasjon. Det er fordi han vil dele flotte naturopplevelser med hunden sin, i stedet for å la hunden ligge hjemme alene mens han er på tur. I perioden jeg gikk fjellturer og bikkja måtte ligge hjemme pga rekovalisens var det fysisk vondt å tenke at jeg fikk så mye fin trim som hunden kunne delt "hadde det ikke vært for....". At en person føler dette, og tenker "ok, men jeg skal pokkern meg gjøre noe med det!", synes jeg ikke er noe rart. Og det er fantastisk hvor kreativ man kan bli når ting går en i mot og man har et brennende ønske om å dele enda flere flotte naturopplevelser med bikkja si. Helt naturlig, helt berettiget IMO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han framstiller det som at han er en aktiv nordlening som er mye ute i naturen. Jeg har mange venner som har lagt fra seg toppturene til fordel for sykkeltoppturer, og alle har med hunder på turene. Det er ikke noe uvanlig. At denne mannen er kjempeglad i bikkja si og vil ha den med på de flotte turene han beskriver han har med seg og sin kone, viser bare hans motivasjon. Det er fordi han vil dele flotte naturopplevelser med hunden sin, i stedet for å la hunden ligge hjemme alene mens han er på tur. I perioden jeg gikk fjellturer og bikkja måtte ligge hjemme pga rekovalisens var det fysisk vondt å tenke at jeg fikk så mye fin trim som hunden kunne delt "hadde det ikke vært for....". At en person føler dette, og tenker "ok, men jeg skal pokkern meg gjøre noe med det!", synes jeg ikke er noe rart. Og det er fantastisk hvor kreativ man kan bli når ting går en i mot og man har et brennende ønske om å dele enda flere flotte naturopplevelser med bikkja si. Helt naturlig, helt berettiget IMO :)

Altså - jeg ser heller ikke poenget med å dra på tur uten at bikkja eller bikkjene får være med - da er det noe som mangler, MEN da tilpasser jeg jo også turene til hunden, ikke etter mitt eget forgodtbefinnende - og betyr det å gå med bikkja i bånd, så gjør jeg det.

Og jeg skal kanskje ikke si hva jeg mener om sykling i naturen.... Sykler har ikke noe i naturen å gjøre... :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første som slo meg, er at han tydeligvis ikke brukte springer på sykkel tur med hunden. Ikke rart han gikk på snørra da.

Jatzy er vill eller vilt. Jeg har sykla med henne i springer i skauen og i innmark der det har vært både rådyr, hest, ku og sau, uten at hu har klart å dra meg av sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første som slo meg, er at han tydeligvis ikke brukte springer på sykkel tur med hunden. Ikke rart han gikk på snørra da.

Jatzy er vill eller vilt. Jeg har sykla med henne i springer i skauen og i innmark der det har vært både rådyr, hest, ku og sau, uten at hu har klart å dra meg av sykkelen.

Min lille sak har greid å dra bakhjulet på sykkelen min godt uti grøfta med springer, så det varierer nok hva de får til. :P Måtte faktisk bruke grime og bånd i tillegg til springeren en periode sånn at han skulle lære seg at å springe i grøfta på sykkeltur var en no go. (Gikk selvfølgelig tissetur før vi sykla så han hadde gjort seg ferdig med slikt først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...