Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som lister seg


tm100020
 Share

Recommended Posts

Hei! :)

Vi har en bicon havanais gutt på 8 år, som hele livet sitt har gått stille på tå. Han gjør det bare tidvis, og seansen forgår helt til han har lagt seg ned, blir snakket til eller han finner ut at det ikke var noen grunn til å liste seg likevel. Virker som han prøver å ikke bli lagt merke til, ettersom hvis noen snakker til eller beveger seg rundt han, titter han opp og blir som normalt. Han får derimot et ansiktsuttrykk og et litt nervøst kroppsspråk etterpå som sier "nei, du så ikke at jeg listet meg rundt", mens han sleiker seg om munnen som at "det var nære på".

Han går som regel veldig sakte, trår varsom, med hodet senket, og snuser titt og stadig rundt seg. Han sleiker seg om munnen oftere enn normalt, men igjen - han prøver å ikke lage så mye lyd av seg.

De gangene han gjør dette kan det være "støy" rundt han, som en rolig og flytende samtale, tv, radio el, men ikke noe livlig. Det har vært vanskelig å få filmet dette, for idet man reiser seg med kamera, legger han merke til bevegelse og går som normalt igjen. Men jeg har klart å filme det som jeg kan prøve å få lagt ut hvis ønske :)

Fenomenet er noe han ofte gjør hvis han blir med inn på toalettet - haha - og der pleier han alltid å resultere i en ball på et teppe.

Er det noen som har noen tanker på hvorfor han gjør akkuratt dette? Noen som har hund som gjør det samme?

Det har vært påstått av søstrene mine at det har vært noe typisk for rasen, men etter å ha lett der de syntes å ha fått informasjonen står det pent lite. (Var forsåvidt på wikipedia, en youtube-film som viste en annen havaneser liste seg, og tv-programmet "Dogs 101" på Animal Planet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som har gjort det samme, en border collie-tispe. Enten hvis hun hadde fått beskjed om å gå og legge seg og heller ville kose, da listet hun seg innpå det utvalgte offeret og stappet helt overraskende snuten i hånden på han/henne, eller hvis hun skulle snike mat fra bord eller benk. Jeg trodde egentlig det var tilfeldig, jeg mener egentlig at hunder ikke kan være beregnende nok til å oppføre seg sånn, men samtidig er det jo muligens en slags jakttaktikk? Ikke vet jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre det ikke bare er vår hund som er så rar :P

Skal prøve å legge ved en film og håpe det var vellykket så dere kan se en liten snutt av hvordan han ser ut. (trykk på for å se filmen :) )

th_IMG_2457.jpg

Kan likevel tilføye at han pleier å være "flinkere" til å liste seg, enda mer lett på tå liksom.. Men er fortsatt like komisk å se hver gang han skal snu seg, for da er det mye tramping :P

Og for de som bemerket seg den tovete ustelte pelsen ble dette gjort kort tid etter:

IMG_2614.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke sett filmen din for macen min truer med å dø, men slik du beskriver det holder mopsen min på også :)

Hun gjør det når hun ikke vil bli oppdaga, rett og slett. Her i huset skal biskene ligge på plassen sin for eksempel når vi spiser, det er gjerne før eller etter, eller under måltidet, at hun kommer snikende.

Det som fascinerer meg mest er hvor bevisst hun er på støy fra seg selv. Normalt kan hun gjerne subbe med poter eller på annen måte lage klikkelyder med klørne, og som den mopsen hun er lager hun også pfft-lyder fra nesa når hun utforsker uten å være snikete. Alt dette er helt borte når hun sniker, hun blir rene stealth-mopsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på nett og det er vist ikke bare bull terrier som gjør slikt. Se på denne:

Haha, godt å se det ikke bare er vår hund som stivner til! Dette har vi da lurt på i over 7 år. Vi kunne ikk fulgt etter vår slik som han som filmer, for vår hadde da blitt "ferska" og gått som normalt. Men samme reaksjon som på slutten av filmen, vår begynner også å gå sakte når han blir snakket til/plystra på :teehe:

Fikk ikke sett filmen din for macen min truer med å dø, men slik du beskriver det holder mopsen min på også :)

Hun gjør det når hun ikke vil bli oppdaga, rett og slett. Her i huset skal biskene ligge på plassen sin for eksempel når vi spiser, det er gjerne før eller etter, eller under måltidet, at hun kommer snikende.

Det som fascinerer meg mest er hvor bevisst hun er på støy fra seg selv. Normalt kan hun gjerne subbe med poter eller på annen måte lage klikkelyder med klørne, og som den mopsen hun er lager hun også pfft-lyder fra nesa når hun utforsker uten å være snikete. Alt dette er helt borte når hun sniker, hun blir rene stealth-mopsen :lol:

Haha, ja underlig det med de lydene :P Nå har vår så mye pels at klør hører vi ikke til, og heller ikke samme nese, så han er heldig der :lol:

Så utrolig merkelig å se på! Skulle trodd det var i sakte film! :P

Hehe, ja, veldig komisk å se hvordan han beveger bakbeina spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør noe liknende. Han sniker seg mot meg og når han er nærme nok så "angriper" han meg og stempler meg. Han gjør det kun til spesielt utvalgte personer.

Han gjorde det også til sin avdøde bestishund, det var dere spesielle lek som begge synes var gøy. (Gosj litt mimretårer i øynene her nå)

Så her i gården er det en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går sånn når hun skal gjemme noe mat, jeg hadde blitt litt skeptisk hvis hun hadde sneket seg rundt sånn uten grunn. Kanskje dominans faktisk er en greie, og han sniker seg rundt for at ikke du skal merke han har vært i nettbanken din :ermm:

Ja, det er jo mulig :) Tror ikke det er det, da han ikke gjør stort ut av det, og ellers ikke er noe særlig dominant..

Min gjør noe liknende. Han sniker seg mot meg og når han er nærme nok så "angriper" han meg og stempler meg. Han gjør det kun til spesielt utvalgte personer.

Han gjorde det også til sin avdøde bestishund, det var dere spesielle lek som begge synes var gøy. (Gosj litt mimretårer i øynene her nå)

Så her i gården er det en lek.

Hehe så morsomt å høre :) Litt som om han er på jakt altså? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen min lister seg avgårde når hun skal stjele maten til gårdshunden. Eller når hun har fått beskjed om å bli liggende. Gårdshunden gjør det når hun har fått instruks om å holde seg unna matbordet og det faller ned noe godt. Snodige dyr :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår cairn lister seg også om han har fått beskjed om å være nede sammen med oss, men heller vil opp i stua å være. Han går aldri såå stille som da...Man ser han prøver å liste seg så stille han kan. Raringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sett video, men Grim lister seg også. Kun når han gjør noe han har fått beskjed om å droppe dog. Som å flytte seg nermere når han har fått beskjed om å gå vekk, eller har lyst til å bli med mannfolket på kjøkkenet for å tigge, noe jeg begrenser han litt på. Det vet han, og prøver derfor å liste seg bort. Fungerer dårlig når jeg sitter rett ved... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dvergpuddel lister seg også. Kaller henne bare "det smygende ullteppet". Det skjer mest når hun skal gjemme noe, eller vil komme seg til oss selv om hun har fått en annen beskjed. Det kan også skje om hun får beskjed om å gå bort, da virker listingen mest demonstrativ fordi hun ikke vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dvergpuddel lister seg også. Kaller henne bare "det smygende ullteppet". Det skjer mest når hun skal gjemme noe, eller vil komme seg til oss selv om hun har fått en annen beskjed. Det kan også skje om hun får beskjed om å gå bort, da virker listingen mest demonstrativ fordi hun ikke vil gå.

Haha, det smygende ullteppet! :D:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da jeg bodde med min X hadde vi en diger schæferhannhund som listet seg rundt. Med pergo på gulvet og 40 kilo schæfer så burde det være umulig å komme seg fra stua til kjøkkenet for å raide søppel - men han klarte altså det, vi hørte ingenting før vi hørte det rasla i søppelposen. Helt rå *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monti snker seg opp i sofaen :lol: Han går kjeeempesakte og unngår all form for øyekontakt. Kikker jeg på han stopper han helt opp til jeg kikker vekk, da smyyyger han seg videre og legger seg veldig stille ned i en veldig liten ball :lol: Her er det tydelig at etter mye prøving og feiling så har han funnet ut at da får vi det ikke med oss. For det gjør vi faktisk ikke, plutselig bare ligger'n der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...