Gå til innhold
Hundesonen.no

Ymselyms! Vorsteh- oppdatering s.12


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ymsegutt haltet stygt da han sto opp idag, og tanker som AD osv farer igjennom hodet mitt. Jeg klemmer og drar og klyper og han bare logrer. Så ser på potene og han har et kutt gjemt i pelsen. Puuh! Gikk over potene med en gang han kom hjem i går, men dette var ikke lett å se, jeg kjente det før jeg så det. Han har generelt bra poter, men det ser ut som han har kuttet seg på en stein.
Idag blir det på apoteket å kjøpe salve og på dyrebutikken og hamstre potesokker.

Dagens skremsel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kveld hentet jeg han Skal være her til mandag ettermiddag så da har vi noen dager å bli kjent. Om jeg nå skulle like det jeg ble kjent med så skriver vi kontrakt i morgen. Hittil virker det vel

Huhei så lite oppdateringer!  Kua bor fortiden hos min bror.  Jeg og Ymse koser oss på fjellet!   

Posted Images

Fininger! Kult å høre at ungsauen begynner å skjønne hva som gjelder. :)

Jeg trodde jeg hadde oppdatert denne tråden på jaktfronten, men jeg hadde vist ikke det :o Ikke bare fungerer ungsauen, han er gruelig flink faktisk :D

Det er skutt 2 storfugl (en tiur, en røy), to ryper og en rugde for flinkingen. Han søker veldig bra, stødig i stand, rolig i oppflukt og apporterer som en gud. Man kan faktisk ikke forvente mer! Jeg gleder meg til jaktprøver for å si det sånn. Det er ikke så mye fugl her, og det er ikke alltid man treffer heller men :P Storfuglen er en skikkelig luring, og kan løpe langt på bakken. Han beholder roen og går rolig etter, stopper, venter på oss før han foter videre.

Litt smågrums er det jo innimellom, men jeg hadde forventet mye mer "startproblemer". Han er et naturtalent :wub:

10699306_10152487762948940_1625078665_n.

1016847_10154728883065311_65145510700596

1969138_10154641043785311_87844477196175

10593038_10154705083015311_2668504345568

10711028_10154628813730311_5548840831715

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig :D

Er det mye trening som må til for å få den adferden eller kommer den naturlig, også er det heller ting som sitt (RIOS) og apport som må trenes inn? :)

Jeg skal ikke påberope meg noe stor erfaring med dette, men stand og søk kommer gjerne naturlig. Rios må læres inn og er vist ikke alltid så lett som på Ymse (har jeg hørt :lol:) Apport må også læres inn, men jeg tror det er veldig individuell "villighet". Ymse apporterer alt og er veldig lystapportør, mens andre nekter å ta i fugl. Noen hunder er redde for å apportere halvdau fugl, det er ikke ymse *kremt*. Rios er vel noe av det vanskeligste å lære dem. Også må man gjerne lære det igjen når de våkner skikkelig. Ymse har gått fra å smelle stumpen i bakken av seg selv til å nå måtte "brøles" til. Jobber oss sakte med sikkert tilbake til smellsitten, men det er ikke lett med supergira hund nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noob her, hva er Rios? :P

Han er virkelig pen han der Ymse. :D Er noe med disse jaktbikkjene altså, elsker det kraftige gode hodet på dem!

Rios står for Ro i oppflukt (når fuglen flyr) :) Da skal hunden sette seg ned for å ikke være i veien for skudd.

Takk! Og helt enig :wub: Han har et veldig flott hode, gleder meg til å stille han ut snart!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marie Rios er som regel det vanskeligste å lære hunden. Jeg sammenligner det ofte med å ha hunder som liker å jage katter, se en katt, si ja og la den løpe 5-10 meter katten og deretter rop sitt. Det sier noe om hvor vanskelig det kan være.

Noen hunder er lettere lære dette enn andre, det henger som regel sammen med hvordan hunden oppfatter oppflukten. Noen hunder opplever det at fuglene flyr som straff og blir dermed mer forsiktig neste gang, mens andre igjen blir mer trigget av jakten. Flest hunder er i siste kategori. Noen hunder er lettere å dressere en andre også.

Søk og stand er instinkter som ligger i hunden. Til en viss grad kan fører fremme disse, men det må ligge latent i hunden også. Søk er også en trening, de skal kunne søke i motvind, medvind og sidevind. De må lære hvor nærme fuglene de kan gå, vite om fuglen er der eller nettopp flydd, følge opp fugler som løper på bakken etc. Det krever erfaring og trening.

Synes Ymse høres veldig bra ut og virker som dere er i veldig godt spor. Blir moro å følge dere fremover. Virker jo som dette går veien. Hvor gammel er han nå? Er han i UK gjennom vinteren eller bikker han over i AK nå? Lio blir 2 i januar, så da er vi i AK også

Han har et stykke igjen på å være rolig, etter å ha løpt en del etter nå i høst (jo mer de får løpt etter, jo verre å endre denne adferden).

Har du stilt han på noen utstilling enda? Skal du? Skal han stilles på Lillehammer 23 nov? Jeg har meldt på Amigo, om han ikke får siste certet på D4A.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Har du stilt han på noen utstilling enda? Skal du? Skal han stilles på Lillehammer 23 nov? Jeg har meldt på Amigo, om han ikke får siste certet på D4A.

Har ikke fått stilt noe enda, jeg er egentlig ganske lei utstilling, hehe. Men har tenkt å stille han i Lillehammer ja :D Håper dere kommer dit! Ymse er UK helt fram til juni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått stilt noe enda, jeg er egentlig ganske lei utstilling, hehe. Men har tenkt å stille han i Lillehammer ja :D Håper dere kommer dit! Ymse er UK helt fram til juni :)

Da ses vi kanskje der :)

Så deilig at han er i UK hele vintern, det høres ut som det kan bli premie på dere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må bare ta steget å tørre å melde på prøve :P

Ikke noe å være redd for

Rypejentene skal ha trening og uformelt klubbmesterskap 1-2 november på Hamar. Da får du trening rettet mot jaktprøve og det er overhode ikke skummelt :P Så har du muligheten er det en kjempe bra helg, billig er det også (325kr for to dagers trening).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å være redd for

Rypejentene skal ha trening og uformelt klubbmesterskap 1-2 november på Hamar. Da får du trening rettet mot jaktprøve og det er overhode ikke skummelt :P Så har du muligheten er det en kjempe bra helg, billig er det også (325kr for to dagers trening).

Ja jeg så mailen og vurderer det, må bare se at det passer inn med alt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Livet tar rare vendinger innimellom og mye har skjedd i hundenes liv siden sist. Kanskje mest i mitt, og mangelen på oppdateringer henger sammen med enorm tidsmangel :P

Vi har flyttet på fjellet og stortrives! Ymse er med på jobb hver dag og syns det er supertrivelig med alle menneskene. Kua slipper å møte de :lol: Sånn bortsett fra det har vi ikke gjort noe spennende på hundefronten, men nå har vi hvertfall stort hus og hundegård :)

Ymse koser seg på Vardåsen

22490_10155532048355311_6036576790276511

Noen nyter sola ^^

11128655_10155443759045311_1152384733803

Favorittplassen i nye huset

11062420_10155424450315311_5823127624554

Mye turer i fjellet, vi bor veldig fint til for å si det mildt.

10636279_10155386724730311_8385632964820

1604898_10155386724595311_76719437977551

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...