Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke betalingsavtaler er vanlig ved parring?


Ulldotten
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer å prøve å få et kull på dvergpuddeltispa vår om ca ett års tid, men det blir vårt første, så har noen spørsmål :-) (hun er avlsgodkjent etter puddelklubbens krav)

Noen som vet hvilke betalingsordninger som er vanlige? Er ikke uvanlig at det kan bli små kull på disse, og jeg har inntrykk av at det første kullet ofte ikke er det aller største?

Vi har lyst til å beholde en valp, dersom det blir en tispe.

Hvordan blir betalingen dersom det feks blir bare èn valp, må vi betale for spranget pluss prisen for en valp da og, eller er det sånn at man betaler etter hvor mange valper det blir?

Vi må antagelig reise et godt stykke for å finne en bra hannhund. Hvor lenge bør vi beregne å bli værende for å få optimalt resultat av parringen(e)? Er det uheldig med tanke på ev. drektighet at tispa reiser med fly kort tid etter parring? (hun er ikke vant med å fly)

Håper noen orker å svare en uvitende sjel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til opererer med en pris for spranget f.eks 2000,- og så rundt 10% (noen har fastpris uavhengig av hva valpene selges for) av salgsprisen pr levende valp etter et visst antall dager. Gratis omparring dersom tispa går tom.

Så, dersom avtalen deres er 10% av salgssummen, og tispa kun får én valp (uavhengig om dere skal beholde den eller ikke), så vil dere betale 2000,- for spranget og 1500,- for valpen (dersom dere avtaler 10% av salgssum og denne er 15000,-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 10 % av valpepris for spranget og 10% pr levende valp ved 6 uker. For et av kullene fikk jeg betaling pr valp etter 8 uker. Til sammen har jeg vel fått sånn ca litt under prisen av en valp. Da har jeg også i kontrakten gratis omparing hvis tispa går tom. Vet også at hos noen raser er det flere som har gratis omparing v kun en valp også... Men vet ikke om de da allikevel betaler hannhundeier for den valpen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått flere svar om parringsavgiften, så jeg tenkte å svare på det med opphold og reise.

Tisper står på forskjellige tidspunkt i løpetiden, altså at en ikke kan sammenligne to tisper for å finne ut når hun skal parres, og hun kan stå til ulik tid på forskjellige løpetider. Det er derfor mange tar progesteronprøver for å vite når de skal dra. Det er en blodprøve de for eksempel tar hos veterinærhøyskolen (jeg vet ikke hvor du bor), hvor du får svar samme dag. Progesteronet er et hormon som sier noe om når forventet eggløsning er, og derfor når en bør parre. Om en parrer på helt optimalt tidspunkt, holder det med en parring. En tispe kan stå i flere dager, og dermed la seg parre over tid, men sæden lever også opptil 48 timer i tispa før befruktning, så derfor har en slingringsrom å gå på i forhold til å treffe rett progesteronnivå.

Det anbefales minst mulig stress rundt parring for å øke sjansen for befruktning - om det er mye unødvendig stress i tispekroppen, kan det gjøre at biologien tror det er ugunstig å bli drektig, og rett og slett støter sæden fra seg. Hva en kan og ikke kan gjøre, kommer derfor helt an på tispa og hva hun tåler og hva slags mentalitet hun har. Nå skal ikke tispa legges på dynpute med silketrekk, men det er noen ting jeg personlig ikke gjør med nyparrede tisper. Å fly til og fra hannhunden for parring kan gå finfint, der må du avgjøre om tispa vil fikse det eller ei - dvergpuddel er kanskje liten nok til at du får henne i kabinen?

Da jeg fløy til hannhund for parring, booket jeg billetter etter å ha tatt progesteronprøve, og beregnet god tid - progesteronstigningen kan gå noe saktere enn forventet, slik at tispa står senere, og da er det dumt å ha returbillett for tidlig. Jo bedre tid en har, jo mindre stress og bedre forhold for alle parter. Skal jeg fly for parring, regner jeg det heller som en miniferie, og roer helt ned.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hannhund ble brukt så fikk jeg 2000 for spranger og 10000 når valpene var 4-5 uker :-) Totalt tilsvarte dette prisen av en valp! I kontrakten hadde jeg med en gratis omparring hvis tispa gikk tom. Og samtidig spesifisert at om det ble 3 valper eller mindre så var det 10% per levende valp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått flere svar om parringsavgiften, så jeg tenkte å svare på det med opphold og reise.

Tisper står på forskjellige tidspunkt i løpetiden, altså at en ikke kan sammenligne to tisper for å finne ut når hun skal parres, og hun kan stå til ulik tid på forskjellige løpetider. Det er derfor mange tar progesteronprøver for å vite når de skal dra. Det er en blodprøve de for eksempel tar hos veterinærhøyskolen (jeg vet ikke hvor du bor), hvor du får svar samme dag. Progesteronet er et hormon som sier noe om når forventet eggløsning er, og derfor når en bør parre. Om en parrer på helt optimalt tidspunkt, holder det med en parring. En tispe kan stå i flere dager, og dermed la seg parre over tid, men sæden lever også opptil 48 timer i tispa før befruktning, så derfor har en slingringsrom å gå på i forhold til å treffe rett progesteronnivå.

Det anbefales minst mulig stress rundt parring for å øke sjansen for befruktning - om det er mye unødvendig stress i tispekroppen, kan det gjøre at biologien tror det er ugunstig å bli drektig, og rett og slett støter sæden fra seg. Hva en kan og ikke kan gjøre, kommer derfor helt an på tispa og hva hun tåler og hva slags mentalitet hun har. Nå skal ikke tispa legges på dynpute med silketrekk, men det er noen ting jeg personlig ikke gjør med nyparrede tisper. Å fly til og fra hannhunden for parring kan gå finfint, der må du avgjøre om tispa vil fikse det eller ei - dvergpuddel er kanskje liten nok til at du får henne i kabinen?

Da jeg fløy til hannhund for parring, booket jeg billetter etter å ha tatt progesteronprøve, og beregnet god tid - progesteronstigningen kan gå noe saktere enn forventet, slik at tispa står senere, og da er det dumt å ha returbillett for tidlig. Jo bedre tid en har, jo mindre stress og bedre forhold for alle parter. Skal jeg fly for parring, regner jeg det heller som en miniferie, og roer helt ned.

Takk for utfyllende svar om parring.

Vi bor ikke i nærheten av veterinærhøyskolen, nei, så da det er vel utstryking som blir aktuelt?

Tror nok det skal gå greit å ha henne i kabinen, fløy med henne da hun var 4 mnd, og det gikk fint. Hun stresset litt, men ikke veldig mye ;-)

Vi vurderer jo også hannhunder i Sverige, da blir det en lang kjøretur i stedet, det vet jeg i alle fall at hun takler fint.

Ja, vi ser for oss at det blir en miniferie, når vi først må reise langt for parring så skal ikke tiden bli for knapp. Mye som skal klaffe ;-)

Har lest at mange anbefaler to parringer med et par dagers mellomrom, er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hannhund ble brukt så fikk jeg 2000 for spranger og 10000 når valpene var 4-5 uker :-) Totalt tilsvarte dette prisen av en valp! I kontrakten hadde jeg med en gratis omparring hvis tispa gikk tom. Og samtidig spesifisert at om det ble 3 valper eller mindre så var det 10% per levende valp...

Det hørtes ut som en grei kontrakt, har jo lurt litt på hvordan det kan bli dersom det blir svært få valper. (på min rase er vel 1 valp å regne som svært få :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar om parring.

Vi bor ikke i nærheten av veterinærhøyskolen, nei, så da det er vel utstryking som blir aktuelt?

Tror nok det skal gå greit å ha henne i kabinen, fløy med henne da hun var 4 mnd, og det gikk fint. Hun stresset litt, men ikke veldig mye ;-)

Vi vurderer jo også hannhunder i Sverige, da blir det en lang kjøretur i stedet, det vet jeg i alle fall at hun takler fint.

Ja, vi ser for oss at det blir en miniferie, når vi først må reise langt for parring så skal ikke tiden bli for knapp. Mye som skal klaffe ;-)

Har lest at mange anbefaler to parringer med et par dagers mellomrom, er det vanlig?

Jeg har erfart at utstryket kan si noe helt annet enn progesteronet, så en kan bli lurt.

Jeg ville sjekket om du kan få tatt progesteronprøve i nærheten, jeg vet at en klinikk i Bergen nettopp begynte å tilby den tjenesten (igjen, jeg vet ikke hvor i landet du bor), og jeg vet om klinikker som tar blodprøve og sender til veterinærhøyskolen for analyse. Da får du svaret dagen etter, så en må beregne inn den tidsforsinkelsen.

Det er ikke uvanlig å ta to parringer med en dags mellomrom - som sagt lever sæden ganske lenge, så derfor trenger en ikke fem parringer om dagen for å øke sjansen for befruktning. Én parring holder om en vet at det er rett tidspunkt, men har en mulighet er det mange som går for flere parringer.

En merker jo gjerne på tispe og hannhund også, om det er for tidlig eller for sent, så om en er i tvil kan en god hannhund fortelle deg en del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen flere klinikker hvor en kan ta blodprøve og få svar med en gang, så undersøk med veterinærklinikkene der du bor :) Eksempelvis Heimdal i Trondheim. I tillegg er det flere som kan sende prøven til nærmeste klinikk som har mulighet til å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthundene er muligens de eneste som er igjen med å ha parringsavgiften = prisen for en valp

Så når en av våre hannhunder benyttes får vi 12-14.000kr uavhengig av hvor mange valper det blir. Men igjen, tror det bare er jakthundene som bruker denne modellen.

Lykke til

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jakthundene er muligens de eneste som er igjen med å ha parringsavgiften = prisen for en valp

Så når en av våre hannhunder benyttes får vi 12-14.000kr uavhengig av hvor mange valper det blir. Men igjen, tror det bare er jakthundene som bruker denne modellen.

Lykke til

Vanlig blandt gjeterhunder også :-) men prisen er betraktelig lavere da 8000-10000 kr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen flere klinikker hvor en kan ta blodprøve og få svar med en gang, så undersøk med veterinærklinikkene der du bor :) Eksempelvis Heimdal i Trondheim. I tillegg er det flere som kan sende prøven til nærmeste klinikk som har mulighet til å sjekke.

Har de begynt med prog-prøver der altså? Trodde ingen klinikker i Trheim hadde det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at utstryket kan si noe helt annet enn progesteronet, så en kan bli lurt.

Jeg ville sjekket om du kan få tatt progesteronprøve i nærheten, jeg vet at en klinikk i Bergen nettopp begynte å tilby den tjenesten (igjen, jeg vet ikke hvor i landet du bor), og jeg vet om klinikker som tar blodprøve og sender til veterinærhøyskolen for analyse. Da får du svaret dagen etter, så en må beregne inn den tidsforsinkelsen.

Det er ikke uvanlig å ta to parringer med en dags mellomrom - som sagt lever sæden ganske lenge, så derfor trenger en ikke fem parringer om dagen for å øke sjansen for befruktning. Én parring holder om en vet at det er rett tidspunkt, men har en mulighet er det mange som går for flere parringer.

En merker jo gjerne på tispe og hannhund også, om det er for tidlig eller for sent, så om en er i tvil kan en god hannhund fortelle deg en del.

Vi bor i Tromsø :-) Skal sjekke med vet her hva de kan tilby.

Hvor lang tid i forveien kan man få et noenlunde sikkert svar med blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal parre på neste løpetid,og avtalen jeg har med hannhundeier er en bedekningsavgift og en sum pr valp ved x antall uker. Ved færre enn x antall valper får jeg gratis omparring. Ved stort kull får hannhundeier inntil prisen av en valp totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beardiser tror jeg det vanligste er ca 1500,- for parringen og så det samme pr valp. Synes det er helt greit at det er proposjonalt med antall valper i kullet.

På beardisen har de vel et kullgjennomsnitt på ca 6 valper, og da vil hannhundeieren få 10.500,- for et kull på 6 valper - og da er man ganske nært valpeprisen. Får man fler valper, får hannhundeieren mer - men det gjør jo såklart tispeeieren også når valpene er solgt.

På boston vet jeg ikke hva som er vanlig, men jeg betalte i alle fall 2000,- for parring og det samme for valpen min (kom jo bare èn). Hadde vært kjempekjipt hvis hannhundeieren skulle ha en full valpepris for parringen (18-20.000,-) for den ene valpen jeg fikk, da... Selv om man kanskje hadde fått en omparring, så er det jo ikke sikkert at man vil gjøre samme kombinasjon en gang til?

Så jeg synes det er absolutt mest 'fair' med en gradert pris på dette.Skal låne bort den ene hannen min nå ganske snart - håper på rekordstort kull, såklart.. LOL

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det SusanneL sier om samme kombinasjon to ganger, så får jeg gratis omparring med hannhunden jeg brukte i sommer, siden tispa gikk tom - men jeg kan bruke ham på en annen tispe om jeg vil. Hvilket er helt suverent, for jeg elsker den hannhunden, så da er planen å forsøke ham på annen tispe senere, siden hun som gikk tom nå er pensjonert fra avl.

På den annen side så var det ikke parringsavgiften som var hovedutgiften i sommer, når en skal kjøre til og fra Danmark, overnatte fem netter, ta progesteronprøve og senere ultralyd, også videre, også videre. Så jeg bruker ham om igjen fordi jeg vil ha valper fra ham, og ikke fordi det blir et billig kull, hehehehe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...