Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med golden retriever og border collie blanding her?


Mira2
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj...Oj nå tråkker du i et vepsebol

For å si det slik, folk (inkludert meg selv) her inne er ikke så veldig begeistret for planlagt blandingsavl. Mildt sagt. Blir morsomme diskusjoner ut av det da

Tja, ved endel blandingshundavl kan man til en viss grad ha oversikt over hva man for, blant annet alaska husky-avl. Men det går mye på det at ting er i større grad kontrollert i raseavl for meg. Nå t

Guest Michellus

Den blandingen ble for mye for eksen til mamma. Endte med at han avlivde den pga at han visst bet noen i familien hans.

Jeg opplevde akkurat han som en normal valp jeg (møtte han aldri voksen). Leken, bitete, egentlig veldig lærevillig og maaaaaaasse energi. Dessverre ble det til at eksen kun hadde bikkja i bur så og si 24/7, så at han bet er vel ikke akkurat så rart. Selv som valp hadde han en god del frustrasjon i seg for at de ikke klarte å tømme energien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det hørtes jo tragisk ut. Men tviler på at det hadde noe med akkurat den blandingen og gjøre... Alle valper trenger mosjon og aktivisering hver dag. Når Mira får det et par-tre timer hver dag er hun veldig rolig og grei inne. Hun har egentlig akkurat passe mye energi syns vi :-)

Den blandingen m husky i hørtes også fin ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en lab/golden/ bc blanding. Mor var blanding av lab/golden, far bc.

Fantastisk hund. Virkelig. Desverre hadde hun kraftig Hd og ble avlivet før hun fylte 3.

Hadde det ikke vært for helseissiues hadde jeg valgt bc/ retriever blanding igjen. Men det er helt uaktuelt da jeg ikke tør å gå for blanding igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre stk i nabolaget som er blanding av bc/labrador, faktisk. Alle 3 er nesten helt sorte og ser ut som kraftige BC med litt mer pels. Ganske heftige hunder alle sammen, men hos veldig ulike eiere. Nærmeste nabo er en tispe på ca 4-5 år. Hun er skikkelig energisk og sterk og bor hos en som ikke går langt hjemmefra, for å si det sånn. Det tok flere år før han sluttet å slite daglig med henne. Nå er hun egentlig en allright hund til tross for lite aktivitet. De to andre går mye turer. De er alle familiehunder og ser ut til å trives godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på BC/labrador som verdens "kjedeligste" blanding, for jeg følte alle blandingshunder i nabolaget da jeg vokste opp var det. :P

Var en slik blandingstispe som var veldig... rar. Dyrlegen mente visst hun hadde hundeversjonen av hyperaktivitet/ADHD, og at det var noe i blandingen av de to rasene som ikke funket, mentalt sett. Høres snodig ut i mine ører, men var nå det han sa. Og tispa var rar, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt helt i starten når vi begynte å leite etter hund vurderte vi denne miksen faktisk, men etter endel research endte vi med rasen vi i dag har (finsk lapphund) :) Svigers har en hund med blant annet bc og golden i (men også endel annet), var en trivelig hund det, men slet dessverre med hofter og rygg, ble 13-14 år gammel da :) Men fikk kreft og ble avlivd nå rett før jul. Nesten hele sitt liv mislikte hun/var uinteressert i andre hunder (vi tulla alltid med at hun hadde verdens største intimsone), men veldig glad i folk :)

Har møtt et par artige hunder i denne miksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det litt av hvert skjønner jeg..ikke alt som var like positivt nei. Godt jeg ikke leste dette før vi skaffet oss Mira da! ;-) Vi kunne ikke vært mer fornøyd, så jeg håper ikke noen som vurderer denne blandingen lar seg skremme! Faren til Mira (golden) er tolv år og frisk som en fisk, og mora også. Så man må jo se på opphavet også selv om det er blanding. Nå er vi på Skrim, og Mira og barna storkoser seg i snøen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det litt av hvert skjønner jeg..ikke alt som var like positivt nei. Godt jeg ikke leste dette før vi skaffet oss Mira da! ;-) Vi kunne ikke vært mer fornøyd, så jeg håper ikke noen som vurderer denne blandingen lar seg skremme! Faren til Mira (golden) er tolv år og frisk som en fisk, og mora også. Så man må jo se på opphavet også selv om det er blanding. Nå er vi på Skrim, og Mira og barna storkoser seg i snøen :-)

Bare for å understreke - innlegget mitt var kanskje noe negativt, men jeg mente ikke å implisere noe som helst om din hund. Mira er sikkert nydelig, alle hunder er forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det litt av hvert skjønner jeg..ikke alt som var like positivt nei. Godt jeg ikke leste dette før vi skaffet oss Mira da! ;-) Vi kunne ikke vært mer fornøyd, så jeg håper ikke noen som vurderer denne blandingen lar seg skremme! Faren til Mira (golden) er tolv år og frisk som en fisk, og mora også. Så man må jo se på opphavet også selv om det er blanding. Nå er vi på Skrim, og Mira og barna storkoser seg i snøen :-)

Ja, selvsagt :) Jeg bare svarte på hva som var erfaringa mi med hunder av den blandinga jeg, og da er det jo fort litt både og, som det stort sett vil være om du spør om en rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det kan bli problemhunder ut av blandinger med forskjellig bruksområde,men i dette tilfellet har mor null interesse for gjeting, og det var av stor betydning for oss da vi valgte denne blandingen.

Og det vil vel alltid være gode og bra eksemplarer av både rase-og blandingshunder ja, så jeg tar ikke det som har blitt skrevet her ille opp på noen måte :-) bare artig og høre andres erfaringer. Og- vi er en turglad familie ja, og bor på gård, så her er det liten tid til og kjede seg for Mira ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med en del hjernearbeid også, her var det IKKE nok med bare turer.

Nå er Chicka blandet med husky i tillegg, hun har alltid vært veldig aktiv, jeg vet ikke hvor mange mil vi har gått på disse 11årene, men det er ikke få, vi går vel i alle fall 1mil om dagen ;)

Jeg har aldri hatt noe som helst problemer med hun, men det kommer nok av at hun har fått masse aktivisering.

I perioder har jeg vært mye og alvorlig syk, da har hun taklet å være i ro, men jeg har også vært heldig med at hun har fått være med venninnen min og hennes hund ut på langturer i disse periodene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en vanlig blanding fordi folk driver planmessig avl, eller fordi det er så mange BC'er og goldener at det tidvis skjer at noen av dem fikser seg date på egenhånd? Jeg synes det høres merkelig ut å avle planmessig på ei BC-tispe uten gjeterinstinkter, da det jo er en gjeterhund. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en vanlig blanding fordi folk driver planmessig avl, eller fordi det er så mange BC'er og goldener at det tidvis skjer at noen av dem fikser seg date på egenhånd? Jeg synes det høres merkelig ut å avle planmessig på ei BC-tispe uten gjeterinstinkter, da det jo er en gjeterhund. :P

Det skjer så mye rart der ute. Frisøren min har whippet/BC-blanding og italiener/BC-blanding. De kommer fra en kjent whippet-oppdretter her til lands, og så vidt jeg vet er det ikke snakk om et og annet uhell...

Whippet/BC har jeg forøvrig møtt rimelig ofte siden jeg selv fikk whippet, både i Bergen og her på østlandet. Virker å være noe utbredt. I England ville det jo blitt en lurcher, som er svært utbredt der borte, men syns det er merkelig at dette avles på her også (men frisøren min, aktiv med agility, er fornøyd med sine hunder da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer så mye rart der ute. Frisøren min har whippet/BC-blanding og italiener/BC-blanding. De kommer fra en kjent whippet-oppdretter her til lands, og så vidt jeg vet er det ikke snakk om et og annet uhell...

Men hun kjøpte vel dem primært for agility? Artige hunder ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun kjøpte vel dem primært for agility? Artige hunder ihvertfall :)

Jeg har ikke møtt hundene hennes, men hun snakker mye om de når jeg er og klipper meg :)

Klart, hennes hunder ble kjøpt for et formål, kanskje ble de også avlet for det formålet. Men litt kritisk til oppdretteren, selv om denne oppdretteren ikke har mange whippet-kull lengre — det kan bety at noen av oppdretterens whippet-tisper har dobbelt så mange kull som det ser ut som på papiret, siden kun rene whippet-kull registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke møtt hundene hennes, men hun snakker mye om de når jeg er og klipper meg :)

Klart, hennes hunder ble kjøpt for et formål, kanskje ble de også avlet for det formålet. Men litt kritisk til oppdretteren, selv om denne oppdretteren ikke har mange whippet-kull lengre — det kan bety at noen av oppdretterens whippet-tisper har dobbelt så mange kull som det ser ut som på papiret, siden kun rene whippet-kull registreres.

Da får du pelle deg på agility trening da, så du kan hilse på dem :teehe:

Men ja, selvfølgelig skjønner jeg det du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt whippet og bc blandingene, har sett tre stykker av dem.

Har vært borti ganske mange setter/bc blandinger og de er veldig forskjellige når det kommer til aktivitet.

Er en blanding jeg liker veldig godt, Springer (ess)/bc, også vært borti flere, flotte hunder.

Det finnes også en narkohund av denne blandingen.

Selv om jeg ikke liker planlagt avl på blandingshunder, så må jeg si at jeg er veldig fascinert av blandingshunder, spesielt bc, retriever, husky og div fuglehunder (pointer feks) blandinger...helst sorte og hvite med blå øyne så de blir Norske Tyttebærhunder :P:D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...