Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsdagbok


Poter
 Share

Recommended Posts

Mener å huske det fantes ei treningsdagbok for hundetrening som ble utgitt i fjor eller noe der omkring, finner den ikke igjen. Noen som vet hvilken jeg tenker på?

Men ellers, dere som skriver treningsdagbok/log, hvordan fører dere denne? Hva har dere med? Hvordan bruker dere den?

Trenger noen ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig notatbok med linjer ca A5.

Skriver dato og sted, evt litt om foring og dagen (har han vært hjemme alene, langtur osv) om jeg husker. Så skriver jeg en liten plan for treninga.

Prøver å huske boka på trening og notere litt for hver økt, tanker og innspill på det vi har trent.

I en separat perm har jeg måling av fremgang i de forskjellige øvelsene.

Og en egen notatbok til kurs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twitter, som i twitter.com?

Ja. Kort rapport for hver dag. Du kan søke opp KovuRidgeback og AwsomeOdin. For Kovu tvitrer vi hvem som gikk med ham, hvor og hvordan han fungerte i passeringer. Det har vært litt lite trening med Odin i det siste, men du finner noen eksempler på treningskommentarer der. For tiden driver jeg hovedsaklig og logger hvor mye tid/aktivitet han får hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før da jeg hadde blogg, skrev jeg en hel del hva vi hadde gjort, samt litt hva jeg planla å gjøre fremover. Det jeg tenker å få gjort mest nå, er å planlegge treningene og skrive litt om hvordan det gikk, men mest planlegging, tror jeg. Må finne en måte å få skikkelig progresjon på sånn at vi kommer oss videre og ikke bare trener på det samme hele tiden.

@SiriEveline hvordan måler du treningsfremgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikke treningsdagbok, men gjorde det med hesten, da brukte jeg enten almanakken til hest.no eller vanlig notatblokk. Synes en almanakk (som feks den til hest.no) med litt god plass, dato osv er kjekk og bruke med mindre man skal skrive voldsomt mye :) Hva som er viktig og få med avhenger nok litt av nivå og hund, hvilke problemer/utfordringer man evt har. Sliter man feks med daff hund så kan det jo være relevant og få med om man har gått tur eller ikke før trening for og se om det har noen innvirkning over tid. Har man ikke problemer med motivasjon så er det kanskje uviktig. Men hva man trente på, hvordan det gikk(hva var bra og hva var dårlig), notere tanker du gjør deg så du husker på de (feks en smart metode og trene inn den tingen på som du kom på eller ble tipset om), vær/føre om det er av betydning, underlag. Varighet på økter/økten, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før da jeg hadde blogg, skrev jeg en hel del hva vi hadde gjort, samt litt hva jeg planla å gjøre fremover. Det jeg tenker å få gjort mest nå, er å planlegge treningene og skrive litt om hvordan det gikk, men mest planlegging, tror jeg. Må finne en måte å få skikkelig progresjon på sånn at vi kommer oss videre og ikke bare trener på det samme hele tiden.

 

@SiriEveline hvordan måler du treningsfremgangen?

Av og til drar jeg frem oversikten min over grunnferdigheter og krysser av hvor langt vi har kommet, hva har vi flyt i? Hva har fått kommando? Osv.

Jeg prøver å være flink til å skape en generell fremgang istedenfor å fokusere kun på en øvelse.

Nå er vi dog på vei inn i en liten førpubertetsfase og mye av planleggingen går i dass og øktene består av kontakt.

Dette er også noe jeg logger, altså at jeg må passe på forventninger og heller legger til kanskje en ekstra øvelse jeg kan trene om det går bedre enn forventet.

Det jeg MÅ bli flinkere på er konkrete men litt mer langsiktige mål. F.eks FVF 10m med en vinkel innen utgangen av februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne metoden fungerer veldig bra :)

http://hundifokus.blogg.no/1382468809_treningsdagbok.html

http://hundifokus.blogg.no/1383170998_planlegging_av_trenin.html

Boken du tenker på var vel den som ble lage i samarbeid med royal canin? Jeg tror du kan sende en mail og bestille den her http://azs.no/butikk/produkter/

Lill-Iren

http://hundifokus.blogg.no/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en vanlig almanakk til hundene, til hestene en stor vanlig bok med striper.

Har alltid vært flink til å notere ned for treningen av hestene, men på hundene så går det litt i rykk og napp.

Siden jeg betale ikke har konkurranse hund nå, så trenger jeg ikke huske på oppladning og trening til konkurranser.

Også noterer jeg ned evt medisiner og husker på karenstiden (mest aktuelt på hest, men også på hund hvis man feks har hatt på fucidin krem på et sår osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var enklere å måle fremgang da vi kun var på grunnferdighetsstadiet, nå er vi mer på øvelser, kjede -og konkurransetreningstadiet og da synes jeg ting kan bli litt "flytende". Blir kanskje bedre om jeg får skrevet det ned.

@Saraflat der var det jo mange gode tips! Takk :D Tror jeg har fått en idè om hvordan jeg kan dele det opp i ei notatbok. Synes det så veldig greit ut og bare sette en smily bak øvelsen, man trenger jo ikke skrive en liten avhandling hver gang :P

Lurer litt på hvor hensiktsmessig det kan være å sette tidsfrist på målene sine... bare for å pushe seg selv fremover og sikre fremgang. Evt. som Fanny skrev i sin bloggpost, forslag til videre trening etter hver øvelse. Mulig det kan være vel så hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var enklere å måle fremgang da vi kun var på grunnferdighetsstadiet, nå er vi mer på øvelser, kjede -og konkurransetreningstadiet og da synes jeg ting kan bli litt "flytende". Blir kanskje bedre om jeg får skrevet det ned.

Tror du sier mye der, jeg er selv spent på hvordan jeg gjør det når vi er forbi grunnferdighetene.

Men Saraflat kom med mye gode tips. Likte veldig godt det smileysystemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt vanlig skrivebok og pleier å ha månedsmål. Hender jeg har ukesmål sånn hvis vi er på kurs osv.

Men månedsmålene må jo også deles i enda mindre mål.. (Dårlig forklart)

Uansett synes jeg det å logge treningen fungerer veldig fint, selv om jeg tviler på at noen andre hadde skjønt hva jeg mener med forklaringene mine om de hadde lest boka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en app til tlf da ?

jeg skrev treningsdagbok før i tiden, men nå vet jeg knapt nok hva en penn er for noe ;) og det hadde vært kjekt å ha noe der man kunne skrive dagens plan- og som faktisk ble med på treningen, og ikke bare lå igjen hjemme ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "Hundboken". Den er grei for planlegging av treningen men alt for lite plass for å skrive treningsdagbok :) Men den er helt grei å bruke til å skrive hva man planlegger å gjøre samt kurs og konkurranser.

Jeg kjøpte en sånn for et par år siden og kommer til å gjøre det igjen snart: http://www.personligalmanacka.se/SE/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "Hundboken". Den er grei for planlegging av treningen men alt for lite plass for å skrive treningsdagbok :) Men den er helt grei å bruke til å skrive hva man planlegger å gjøre samt kurs og konkurranser.

Jeg kjøpte en sånn for et par år siden og kommer til å gjøre det igjen snart: http://www.personligalmanacka.se/SE/

Det var lurt! Koselig å lage sin egen almanakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt! Koselig å lage sin egen almanakk :)

Almanakk er bestilt :)

Når vi ventet valp, kjøpte jeg en liten bok med liste fremmerst hva valpen skulle erfare i første månedene hos oss.

Skrev inn ukenr. over 2 sider, og alder i uker på valpen. Hva vi hadde gjort og valpen erfart, og hvordan det gikk.

Skrev innholdslisten fremmest, og noterte "ok" ved gjennomført.

(For neste valp skal jeg føre på paraply og nisseluer) :lol: .

3 mnd går utrolig fort! Uten listene, ville vi neppe husket, alt, det ble noen notater "husk å" - hva hun ikke hadde lov til, og hvordan vi ville gi samme reaksjon på ulike påfunn i positive leia. Når er hun øyeblikk 13 mnd, det passer glimrende med ny treningsbok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...